TomTom « Terug naar discussie overzicht

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 ... 190 191 192 193 194 » | Laatste
[verwijderd]
2
deutsche bank is bijna synoniem aan leugenaars/bedriegers

en

de israelische pers wordt ook ingeschakeld voor de sprookjes

begin een eigen mobileye-sprookje draadje!
[verwijderd]
0
Met Lucid ben ik benieuwd hoe alles gaat samenkomen wat betreft Mobileye en TomTom
Mobileye: gaat de sensorsuite + AI drivepolicy + Sensorfusion (EyeQ4) + REM leveren
cleantechnica.com/2016/12/31/lucid-mo...

TomTom: infotainment en maps
corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

Ik lees echter nergens iets over HD-Maps. Wat is hier gaande?
Wat worden de HD-Maps in de Lucid? TomTom? HERE?

Het gaat me te ver om hier iets aan IR TomTom over te vragen. Je krijgt zowieso geen antwoord en het zal wel zo'n beetje 'the closing period' zijn.
Maar ik denk dat dit een auto wordt waar beide engineering teams gaan samenwerken. Mogelijk met HERE er ook bij!
[verwijderd]
0
quote:

groeibriljant schreef op 10 januari 2017 21:34:

deutsche bank is bijna synoniem aan leugenaars/bedriegers

en

de israelische pers wordt ook ingeschakeld voor de sprookjes

begin een eigen mobileye-sprookje draadje!
Hoe meer AB's jij voor je oogkleppen krijgt des te fanatieker word ik. Dus zeg het maar :-)
Willen jullie veel meer of nog veel meer meer dan veel meer Mobileye?!!!!!!
[verwijderd]
1
quote:

Hik schreef op 10 januari 2017 21:27:

Mobileye demonstrates smart car leadership
Mobileye currently fulfills a unique role as a "super-supplier" in the auto industry.
www.globes.co.il/en/article-mobileye-...
Dat is geen veer voor Mobileye maar een hele kip:
- The best portrayal was in Mobileye(NYSE: MBLY) chairman Prof. Amnon Shashua's annual review of the smart car market. This review, which has become a tradition at CES, is now attracting as much attention as the iconic lectures by Bill Gates and the late Steve Jobs, who used to open the exhibition
- Mobileye's sensors are already installed in millions of the latest vehicles on the road, and hundreds of thousands more are rolling off the production lines daily
- This presence gives the company 10 years of visibility ahead
- Will Mobileye challenge Google? Shashua quickly said that there is no such intention, but there is no doubt that the mass-based mapping action can in the future create multi-billion dollar added value for the company

Vraag me wel een aantal zaken af:
- Mobileye's solution involves the use of crowd sourcing technology – producing frontal information about the roads from millions of sensors already installed and the tens of millions to be installed in vehicles by the company. These data will be transmitted through a communications component to a "cloud," and will be processed for the purpose of creating a high-resolution 3D digital map, the precision of which is derived from the vehicle's repeated travel on the same routes, among other things
Hoe krijg je de absolute nauwkeurigheid voor elkaar? Dan moet je toch voor elke crowd sourcing auto de positive op de cm nauwkeurig weten?

- These figures are now giving Mobileye a lead of several years on its competitors, including giant chip companies with deep pockets scurrying to enter the sector
wat vind Intel/Nvdia hiervan?

- According to Shashua, "very advanced" contacts are now taking place to establish a consortium of the entire auto industry for the production of the critical mapping data
samenwerking met Here/Intel?

Noemen we in NL zo'n artikel niet (advertisement) :-)
[verwijderd]
0
quote:

GLMF schreef op 10 januari 2017 22:08:

[...]
Dat is geen veer voor Mobileye maar een hele kip:
- The best portrayal was in Mobileye(NYSE: MBLY) chairman Prof. Amnon Shashua's annual review of the smart car market. This review, which has become a tradition at CES, is now attracting as much attention as the iconic lectures by Bill Gates and the late Steve Jobs, who used to open the exhibition
- Mobileye's sensors are already installed in millions of the latest vehicles on the road, and hundreds of thousands more are rolling off the production lines daily
- This presence gives the company 10 years of visibility ahead
- Will Mobileye challenge Google? Shashua quickly said that there is no such intention, but there is no doubt that the mass-based mapping action can in the future create multi-billion dollar added value for the company

Vraag me wel een aantal zaken af:
- Mobileye's solution involves the use of crowd sourcing technology – producing frontal information about the roads from millions of sensors already installed and the tens of millions to be installed in vehicles by the company. These data will be transmitted through a communications component to a "cloud," and will be processed for the purpose of creating a high-resolution 3D digital map, the precision of which is derived from the vehicle's repeated travel on the same routes, among other things
Hoe krijg je de absolute nauwkeurigheid voor elkaar? Dan moet je toch voor elke crowd sourcing auto de positive op de cm nauwkeurig weten?

Crowdsourcing REM: indien er nog geen HD-Map in de auto aanwezig is, vergt dit een aantal keren berijden van de rijbaan. Tesla werkt(e) ook op deze manier met hun 'verfijning' van rijbanen. Als je maar genoeg keren meet waar de auto's over de rijbanen rijden komt je vanzelf op een betrouwbaar gemiddelde uit voor de plaatsbepaling.

- These figures are now giving Mobileye a lead of several years on its competitors, including giant chip companies with deep pockets scurrying to enter the sector
wat vind Intel/Nvdia hiervan?
Nvida zit niet in dit segment, Intel ook niet. Ze zijn complementair. Voor Mobileye zijn de lane-markings en centre of the roads het enige om als layer boven op een HD-Map te maken. Samen met de Landmarks geeft dit een positionering op de weg.

- According to Shashua, "very advanced" contacts are now taking place to establish a consortium of the entire auto industry for the production of the critical mapping data
samenwerking met Here/Intel?

Noemen we in NL zo'n artikel niet (advertisement) :-)
Wat jij wil. Heb je ook naar de vragen geluisterd? Waren zeker ook allemaal souffleurs in dienst van de bank? Ze leken me kritisch genoeg. De TomTom sekte begint steeds engere vormen aan te nemen.
[verwijderd]
0
Hik, ik word ook behoorlijk moe van die eenzijdige kijk. Geen van die complete TomTom adepten komt echt ver in het uitleggen waarom er dan in vredesnaam geen grote sectorkopers te bespeuren zijn in TomTom. Blijft allemaal een beetje hangen in dat alleen dit forum zou snappen hoe de wereld in elkaar zit.

Beetje dom lijkt mij. Het wil er bij mij wel in dat TomTom "kansrijk" is. Maar het is absoluut nog niet zo ver dat het een gelopen race is. Want in dat geval was het onmogelijk om de vraagzijde af te stoppen. Dan zou er altijd een partij moeten zijn die vanuit de vrije markt een "irritant belang" zou willen opbouwen en daarbij volop te profiteren van de "self induced" koersstijging met vele, vele tientallen procenten.

Als het zo appeltje-eitje was dan zouden de beleggende geldwolven echt wel met hun geld op TomTom wedden.
[verwijderd]
0
quote:

xynix schreef op 10 januari 2017 23:34:

Hik, ik word ook behoorlijk moe van die eenzijdige kijk. Geen van die complete TomTom adepten komt echt ver in het uitleggen waarom er dan in vredesnaam geen grote sectorkopers te bespeuren zijn in TomTom. Blijft allemaal een beetje hangen in dat alleen dit forum zou snappen hoe de wereld in elkaar zit.

Beetje dom lijkt mij. Het wil er bij mij wel in dat TomTom "kansrijk" is. Maar het is absoluut nog niet zo ver dat het een gelopen race is. Want in dat geval was het onmogelijk om de vraagzijde af te stoppen. Dan zou er altijd een partij moeten zijn die vanuit de vrije markt een "irritant belang" zou willen opbouwen en daarbij volop te profiteren van de "self induced" koersstijging met vele, vele tientallen procenten.

Als het zo appeltje-eitje was dan zouden de beleggende geldwolven echt wel met hun geld op TomTom wedden.
Eens, er zijn nog geen winnaars. Hoe komt dat? De race is nog aan de gang!
Je gaat toch ook niet halverwege een marathon al een winnaar op het podium hijsen? The story continues en we kunnen allemaal niet wachten tot het laatste blad omgeslagen wordt. Er valt helaas veel meer over de concurrent te vinden dan over TomTom zelf. Dat komt tot uiting in de berichten op het forum. Als TomTom maar hálf zoveel info publiceerde als Mobileye/HERE/Nvidia dan zouden we al een gat in de lucht springen en konden we daar ook eens over lullen. Maar de werkelijkheid is dat we nog geen duizendste van al die info van TomTom loskrijgen. Dan is het insinueren, speculeren en loopt de fantasie weer langzaam uit het aandeel. De race kan nog lang duren, want de industrie wil pas rond 2021 Autonomous cars op de weg zetten. Enkele eerder, anderen weer later. Geduld opbrengen is moeilijk. Maar we kunnen niet anders dan wachten.
DerksVisie
0
Stukje TomTom Consumer (CES 2017):

www.youtube.com/watch?v=pkqxNckpbaM&a...

"Only the beginning, a lot of products coming next year" Zou ze volgend jaar bedoelen of dit jaar?

Beperktedijkbewaking
3
quote:

Hik schreef op 11 januari 2017 00:06:

[...]
Eens, er zijn nog geen winnaars. Hoe komt dat? De race is nog aan de gang!
Je gaat toch ook niet halverwege een marathon al een winnaar op het podium hijsen? The story continues en we kunnen allemaal niet wachten tot het laatste blad omgeslagen wordt. Er valt helaas veel meer over de concurrent te vinden dan over TomTom zelf. Dat komt tot uiting in de berichten op het forum. Als TomTom maar hálf zoveel info publiceerde als Mobileye/HERE/Nvidia dan zouden we al een gat in de lucht springen en konden we daar ook eens over lullen. Maar de werkelijkheid is dat we nog geen duizendste van al die info van TomTom loskrijgen. Dan is het insinueren, speculeren en loopt de fantasie weer langzaam uit het aandeel. De race kan nog lang duren, want de industrie wil pas rond 2021 Autonomous cars op de weg zetten. Enkele eerder, anderen weer later. Geduld opbrengen is moeilijk. Maar we kunnen niet anders dan wachten.
GEDULD, een schone zaak. Maar waar gaat het bij HD maps en TT nu eigenlijk om?

1. HD-maps, vooruitkijkend, incl. hellingspercentages en curvature. Belangrijk voor vrachtwagens.

2. HD-maps voor lane keeping en voorsorteren.

3. 'Traffic' natuurlijk. Hoe vaak moet ik mijn lof voor R-P. uiten?

4. Laterale positionering, in de breedte van de weg dus, TT doet dat door RoadDNA.
MBYE door wat ik nog steeds ietwat geringschattend triangulatie tussen verkeersborden noem. Veel minder robuust dan RoadDNA, dat via AI de omgeving veel beter interpreteert.

5. Wat is map, en wat is afwijkend daarvan?

Op dit laatste punt vond ik een recent Ford-verhaal boeiend. (Heb de link even niet voorhanden). Zij zeiden: wij kennen Vegas en alle vaste structuren daar in onze maps. Alles wat afwijkt is bijzonder, en daar 'richten' wij onze sensors dus op. Het kan een overstekend kind zijn...
Huh? Richtende sensoren? Nou ja, het zal wel software-wise bedoeld zijn.

Maar dat softwarematig te bepalen verschil tussen "al bekend in onze maps", en ad hoc afwijkingen vond ik zeer interessant. Hoe doe je dat, terwijl je ook je maps intussen vanuit een crowd wilt updaten? Wat is een map change waard, en wat is een tijdelijke uitzondering?

Dit is een fundamenteel probleem voor alle mapmakers anno 2015-2022.
En kijk, juist hier is TT ijzersterk. Zij hebben jaren ervaring met het filteren en valideren van hun data. Hebben jullie ooit echt begrepen hoe zij de Apple-date gebruiken?

Bij dat fundamentele probleem, van wat is een map-update waard, of wat is een tijdelijke uitzondering, wat is geen nieuw bord maar een voetganger of een fietser?, is TT volgens mij vrij strikt. Zij kunnen door hun jarenlang ontwikkelde technieken en patenten de bal leggen waar die hoort. Op deze manier:

Aan OEM's: "Wij geven jullie alles je weten moet over de weg, zeer actueel. Remmen voor een kind is jullie verantwoordelijkheid.

Aan Apple: succes ermee.


TT heeft een werkende FABRIEK. Mobileye heeft slechts ideeën.

holenbeer
0
AB, BDW

Helder verhaal. Om te beoordelen hoe de concurrent ervoor staat zou het fijn zijn als iemand kort weergeeft hoe de HER/Intel/Mobileye-combi dit proces nu uitvoert.
En als ze dat nu nog niet doen, wanneer dan wel. En hoe hun fabriek zich verhoudt tot die van TT, bv hoe snel zijn realtime updates, hoeveel US-Miles doen ze per hoeveel seconden

Musk roept ook van alles, maar hij heeft intussen ook fabrieken en laat nieuwe bouwen. MIsschien geldt dat voor HIM ook, zou leuk zijn dat hier te lezen.
Juun
0
quote:

Hik schreef op 10 januari 2017 22:07:

[...]

Hoe meer AB's jij voor je oogkleppen krijgt des te fanatieker word ik. Dus zeg het maar :-)
Willen jullie veel meer of nog veel meer meer dan veel meer Mobileye?!!!!!!
Ga zo door Hik, ik lees je bijdragen graag.
[verwijderd]
2
@BDB

Mooi samengevat. En het is niet alleen een fabriek met patenten maar ook een storage van big big data.
Als je in 3-5 jaar een nieuwe fabriek zou kunnen bouwen (een investering van vele miljarden), dan nog mis je de data. Ben je met het verzamelen daarvan ook nog wel wat jaartjes bezig.

Overigens zijn de ideeën van Mobileye niet veel meer dan een implementatie van SLAM. Niet robuust, niet gepatenteerd en kan een Sillicon Valley wizzkid als George Hotz morgen ook maken (en iedere autofabrikant, supplier etc.). Hij lachte echter HERE en Mobileye keihard uit met de woorden: bunch of losers.
Ook Tesla dat Mobileye recent de deur uitschopte en geen geloof heeft in de plannen/ideeen van ze zegt veel.
En bij Ford zijn ze ook niet gek. Mobileye is daar leverancier van sensoren maar men gaat bij Ford niet testen met REM.

Mijn voorlopige conclusie is dat Mobileye heel veel roept en met een aantal partijen gaat samenwerken om die REM-technologie verder te testen en te ontwikkelen. Die partijen zoals HERE hebben wel interesse in extra opties bovenop hun map. Ze moeten namelijk concurreren met TomTom RoadDNA
enp roberen de 3 jaar achterstand in te lopen. Of er over een aantal jaar iets bruikbaars uit die samenwerkingen gaat komen valt nog te bezien.

TomTom heeft in het verleden de technologie van Mobileye afgekeurd als niet robuust genoeg. SLAM is ook geen rocket science. Mocht je dit dan in de auto in de toekomst kunnen ondervangen door extra rekenpower dan zou een partij als TomTom ook vrij eenvoudig een REM-achtige laag kunnen toevoegen om bijvoorbeeld redundant te zijn qua positioneringslaag. Sensordata via de crowd voldoende.
Dutchy Ron
0
youtu.be/dNlhUBZYda4

Mobileye full presentation from CES 2017

Met name laatste 2 minuten zijn wel aardig, vanaf minuut 50:00
Acceptance by map makers like HERE & Zenrin (alsof TT Mobileye nog niet heeft geaccepteerd haha)
Beperktedijkbewaking
0
Een leuke samenvatting uit mijn tijd:

www.youtube.com/watch?v=o1B1VN8lFJA

Ik was bezig met lussen, RDS-TMC. en in Brussel, Parijs, Londen en af en toe ook Munchen of Stuttgart, met de standaards waar TT nu me pronkt. NDS? Hun iconen?
Van mijn hand, sorry hoor.
In Hildesheim was ik kind aan huis. Ik ken(de) de Duitse autowereld, ik vocht in de 90-er jaren al met hen op dit gebied. Tegen achterlijken.

Ik zei hier al eerder: ik reed in 1988 al in Eindhoven rond met Carin. Kreeg als cadeautje nog een loodzware draadloze koptelefoon. Die het geluidsspectrum verpestte. Het meest zuivere geluid hoorde ik ooit in Hilversum, bij de uitvinder van FM-stereo in NL. En van Teletekst. Mijn vriend Harry.

Ik reed ook even mee in die Porsches van het KLPD. toen ze nog anders heetten. Ik kende Rob van Rees. En die lieve mw Vrijburg van de ANWB, die maar niet ouder wil worden. Met Jelles Bode lag ik vaak in de clinch, we mochten elkaar niet.

Het meest overzichtelijke weerbericht is nog steeds te vinden op Teletekst. Ik koop nog steeds geen tv zonder uitgebreide Teletekst-functies.

Groet van een oude rot.

Dutchy Ron
0
Autoshow nov-16 Los Angeles
youtu.be/FKGat7Hf79o
New Frontiers of Navigation - 2016 AutoMobility LA

TomTom in panel op podium, de moeite waard!
Vanaf 7:20 min krijgt TT de vloer voor 7 minuten

24:00 gaat verder in op crowd source
Crash Bandicoot
1
ik ben ook nog een fan van Teletekst.
Voornamelijk 101 en 704.
Alleen is het tegenwoordig zo dat Teletekst voornamelijk via het kastje van de TV aanbieder gaat, en je aan die functies van de TV weinig meer hebt helaas.
Tenzij je een CI+ module gebruikt maar daar is die van ons niet voor geschikt.
NoWorry
0
quote:

Crash Bandicoot schreef op 11 januari 2017 16:55:

ik ben ook nog een fan van Teletekst.
Voornamelijk 101 en 704.
Alleen is het tegenwoordig zo dat Teletekst voornamelijk via het kastje van de TV aanbieder gaat, en je aan die functies van de TV weinig meer hebt helaas.
Tenzij je een CI+ module gebruikt maar daar is die van ons niet voor geschikt.
Internet ?: nos.nl/teletekst#101

Groet
3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 ... 190 191 192 193 194 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront