TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Beleggersdag 10 februari

189 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 » | Laatste
ge-nieten
0
Ze zouden meer slimmere dingen kunnen doen met hun huidige technology en data. Als ze iets verder kijken juist buiten hun eigen comfort zone kunnen er zinvolle toepassingen ontstaan, mogelijkheden zat!
Beperktedijkbewaking
4
quote:

Slainte schreef op 10 februari 2017 22:12:

[...]
En waar was R-P Schaefer? Zeker weer bij BDB op de thee.

Nee, ik had hem uitgenodigd voor een double-reed concert, maar hij zat gewoon in Berlijn. Hij had het druk met het bijscholen van zijn TTT-collega's en die Autonomos-boys ohgv traffic.

Maar serieus: allen hier bedankt voor de info over de beleggersdag.
@Justin: goed jou ook weer te lezen. Trek je niks aan van de kijfsfeer in sommige draden, kom af en toe terug, svp. Al bepaal jezelf de frequentie, zo vaak als voorheen lijkt me ook slopend.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

Was here schreef op 10 februari 2017 23:13:

_Autonavi is zeker nog belangrijk voor tt voor de Chinese markt. [1]

-traffic is superieur.Vaak komt tt bij autofabrikanten binnen met traffic.Vanwege de overtuigende kwaliteit op traffic gebied is het vervolg vaak verkoop van maps.Dit zou er toe kunnnen leiden dat bijv. kia/hyundAi potentiële map klanten worden. [2]
[1]: Is dit op de beleggersdag gezegd? De samenwerking met Autonavi is toch beëindigd?

[2]: Gloeiend mee eens. Sterker nog: elke auto met realtime navigatie (dus ook traffic) van TT is een probe! Want je kunt dat alleen leveren als je van minuut tot minuut weet waar de auto zich bevindt (en als je er de route of bestemming van weet).

'Traffic' is zich nu aan het verfijnen tot lane-niveau. Denk aan parallelrijbanen of uitvoegstroken bij knooppunten, etc. Dat betekent dat ook de laterale positie van een traffic-klant belangrijk wordt, of die nu mbv RoadDNA of op een andere manier bepaald is. Dat maakt de vraag: "Wie is eigenaar van de data?" betrekkelijk irrelevant.

OEM's die traffic willen móeten de posities van hun klanten wel door laten geven aan TT. En die kan TT ook gebruiken voor mapping.
Gloort daar crowdsourcing ten behoeve van HD-maps aan de horizon??

Energy
1
1) niet in de officiële presentatie.
China wordt ook belangrijker ivm volvo contract.

quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 11 februari 2017 02:42:

[...]
[1]: Is dit op de beleggersdag gezegd? De samenwerking met Autonavi is toch beëindigd?

[2]: Gloeiend mee eens. Sterker nog: elke auto met realtime navigatie (dus ook traffic) van TT is een probe! Want je kunt dat alleen leveren als je van minuut tot minuut weet waar de auto zich bevindt (en als je er de route of bestemming van weet).

'Traffic' is zich nu aan het verfijnen tot lane-niveau. Denk aan parallelrijbanen of uitvoegstroken bij knooppunten, etc. Dat betekent dat ook de laterale positie van een traffic-klant belangrijk wordt, of die nu mbv RoadDNA of op een andere manier bepaald is. Dat maakt de vraag: "Wie is eigenaar van de data?" betrekkelijk irrelevant.

OEM's die traffic willen móeten de posities van hun klanten wel door laten geven aan TT. En die kan TT ook gebruiken voor mapping.
Gloort daar crowdsourcing ten behoeve van HD-maps aan de horizon??

Energy
0
En we kunnen nog wel een aantal overnames verwachten bij Telematics.De concurrenten die tot 50k voertuigen beheren zijn met name interessant om over te nemen. 50k is beetje het omslagpunt dat telematica bedrijven flink moeten gaan investeren in platforms/technologie.

Goede strategie!alleen op deze overnames zal wel flink afgeschreven worden.Op korte termijn zal dat de winst per aandeel negatief beïnvloeden.

Tt is echt strategisch bezig,wordt voorspelbaarder vanwege b2b lang lopende contracten.
holenbeer
2
Hartelijk dank allen! Volgens mij hebben jullie een leuke en nuttige dag gehad. Hopelijk ook onder elkaar.

Conclusies die ik trek:
- TT wordt niet van de beurs gehaald, dus lagere koers is geen aankondiging van dirty exit, dus kans om extra in te slaan
- korte termijn koerswinst zit er misschien niet in, dus ze gaan op de plank. Korte termijn premie schrijven, met name puts, des te interessanter
- op termijn goede kansen om zelf innovaties en zelfs disrupties te lanceren, gezien de massieve hoeveelheid data, probes enz waar allerlei toepassingen uit kunnen volgen. Als ze het al niet zelf verzinnen, nemen ze de ideeen of de startups wel over

Kortom, geduld is de belangrijkste eigenschap voorlopig. Misschien zelfs in die mate dat lange calls kopen wel eens te duur kan blijken. Hmmm, die dan maar afbouwen ten gunste van aandelen of lange geschreven puts. Die zijn op het moment lekker duur.
holenbeer
0
Neem bv de put december 2018 15. Die doet 7,50, dus als je die schrijft krijg je al de helft van de danmalige aanschaf kado.
Dat geld kan je nu aan het werk zetten.

De kans dat TT 2 jaar onder de 7,5 blijft lijkt me niet zo groot, dus op enig moment kan je die puts goedkoper terugkopen. En zo niet, dan heb je:
- in december 2018 TT stukken voor 7,5
- bijna 2 jaar rendement kunnen maken op de 7,5 euro premie

Uiteraard kan in 2 jaar veel gebeuren, ook een crash of disruptie door anderen. Maar dat kan ook bij kopen van aandelen nu op 7,8.

Je kan uiteraard van die 7,5 premie ook nu (bijna) een aandeel TT voor de echt lange termijn kopen. Voor als die put waardeloos afloopt. Dan heb je het aandeel voor 7,8 - 7,5 = 0,3.

Als de put niet waardeloos afloopt heb je dan over bijna 2 jaar 2 aandelen voor 7,5 + 7,8 = 7,65 gemiddeld.

Alles uiteraard x 100.

Ik ga dit maar eens in gang zetten.

Ik heb geen zin in statistiek, maar de uiteindelijke aanschaf ligt tussen 0,3 en 7,65. Zelfs bij een standaardnormale verdeling van de kans tussen die 2 uitersten is dat aantrekkelijker dan andere scenario's. Ik denk dat de kans groot is op een uitkomst dichter bij de 0,3, als TT over 2 jaar > 7,5 noteert.

Uiteraard heb je wel wat vbr nodig.
Tom3
0
quote:

W schreef op 10 februari 2017 22:54:

bedankt aan allen die hier rapporteren over het event in Adam en het willen delen

als aandeelhouder vraag ik me dan toch af, wat krijg ik hier nou voor ?

TT heeft een beter gevraagd produkt dan Here
TT heeft hierdoor een competitive edge wat ook bewezen is door het winnen van tenders
TT heeft een prachtig produkt met Telematics
TT is succesvol met licensing

eigenlijk mag je concluderen dat TT een tailor made produkt kan leveren naar de klant toe.

TT heeft daarbij ook nog een onafhankelijke uitstraling wat het een pré geeft over Here, wat eigendom is van de Duitse Autofabrikanten

waarom zien we dit niet terug in de share prijs ?
gewoon omdat de structuur van het bedrijf waar de Founders en de grootaandeelhouders en het Bestuur vormen geen prioriteit geven voor aandeelhouderswaarde, het is namelijk voor hen geen must, zij halen rendement via verloning uit het bedrijf

als je dan ook in overweging neemt dat consumer in ieder geval voor markt perceptie een anker is voor het aandeel en het bestuur vooralsnog niet bereid is daar afscheid van te nemen, kan je niet anders concluderen dat dit aandeel een magere propositie is voor de reguliere aandeelhouder en zo gedraagt het aandeel zich dan ook aan de beurs.

de spikes naar boven zijn allen ingegeven vanwege veranderingen bij de concurrentie, of dat nu een overname is geweest van Here door de Duitsers of Fleetmatics door Verizon, dat heeft analisten wereldwijd TT een share boost gegeven, maar dat is allemaal tijdelijk, want uiteindelijk moet de confirmatie voor waardering uit het bedrijf komen en daar zit het probleem, het bestuur van TT geeft hier geen prioriteit aan.

het is echt veel te veel een beursgenoteerd bedrijf met een private company gehalte, het is gedreven voor en door de bestuurders/employees die werken voor TT en niet voor de aandeelhouder die investeert in TT, een gezonde balans is een noodzaak en bij TT en die is ver te zoeken en dat is ongoing, enkel een activistische belanghebbende kan hier wat aan proberen te veranderen, of bespreekbaar maken en die moeten toch gevonden worden bij asset Managers

time will tell, voor mij geen lip-service.


Die shareprijs gaat exponentieel stijgen als automotive+ licensing boven de 600 mio omzet komen. Op basis van 90% brutowinstmarge zijn dan alle operationele kosten gedekt. De brutomarge op Telematica, waerables en pnds verhuist dan rechtstreeks naar de bottomline. Op basis van Tom2's eigen voorspellingen praat je dan over een termijn van ca 2 jaren. Immers in 2020 willen ze met automotive en licensing al boven de 750 miljoen zitten. Daarna wordt het echt feest als de SDC in beeld komt.
Dokus
0
quote:

loesje62 schreef op 10 februari 2017 22:09:

@Het niet bekendmaken van deals blijft imo de belangrijkste negatieve factor voor de koers omdat de HAD-tech slechts zeer, zeer minimaal de werkelijke waarde weerspiegelt. Ook traffic sign AI dat al 93 miljoen? borden herkent is waardevol. JM zei dat ook lidarsensoren een verkeersbord kunnen herkennen, wat ik niet kan beoordelen, maar ik houd het op vision.

Hoi Jelle ,Heb je nu nog een vermoeden of een idee gekregen "waarom" ze zo terughoudend zijn met het bekend maken van deals?
Heeft dat dan nog op een bepaalde manier te maken met het sturen van de koers? ( of houden ze zich daar helemaal niet mee bezig?)
Soms is de manier waarop , en het tijdstip op z n zachtst gezegd merkwaardig .
Ik heb dit aangegeven bij jan maarten. Of ze zich er van bewust zijn dat het communicatiebeleid ertoe leidt dat het aandeel zakt. En dat we met een beetje meer bravoure zo op 12 euro hadden kunnen staan. Hij verschuilde zich achter afspraken, wetgeving, etc. Gaf als voorbeeld ferarri (volgens mij nu geen klant meer) die perse niet wilde dat een tier 2 hun naam zou noemen als klant. En zo zijn er nog een paar klanten die pas bekend willen maken als de auto daadwerkelijk met tt in de showroom staat.

Subaru noemde ik toen, dat was een foutje gaf hij aan.
joe123
3
Duidelijke uiteenzetting van alle posters hier aanwezig.Proficiat hiervoor.
Echter blijf ik op mijn honger zitten.
Is een herhaling van feiten ven informatie hetgeen hier al meermaals is vernoemd.
Men wordt hier echt niet wijzer van,en er wordt ook nooit eens iets nieuws vermeld waar we met een open mond van staan te kijken.
Ook een gebrek aan noemenswaardige contracten blijven achterwege de laatste maanden.Dit soort van informatie helpt echter weinig om het aandeel van tomtom een boost te geven.
Sorry mensen maar het moest er even uit.

Juun
0
quote:

Turquoisine schreef op 10 februari 2017 18:57:

Nee Harold was er niet bij. IR met Bisera en Jacolien, CFO Taco en de Boer (TTT) en de Vries (Automotive) waren de prominent aanwezigen. Ca. 50 aandeelhouders waren aanwezig
Even voor de zuiverheid, Bisera was er niet bij (tenminste, ik heb dat dan gemist), het was Jacolien. Zie het plaatje:
corporate.tomtom.com/contactus.cfm
Voor de blinden en slechtzienden onder ons, Jacoline spreekt zuiver Nederlands, Bisera is in het Nederlands gewoon goed te verstaan geen enkel probleem. En Nikoleta communiceert het prettigst in het Engels.
[verwijderd]
1
Bedankt voor de weergaven van de beleggersdag.....Fijn om langs deze weg info te mogen bekomen en dat op een positieve manier door anderen erin te willen laten delen......
Jammer dat geconcludeerd moet worden dat de belabberde waardering toch echt te wijten is aan de policy van TT. Het bedrijf is "waardevol" maar dat moet nog blijken in harde pegels die men bereid is ervoor op de beurs te gaan betalen. Nogmaals dank en een verdiend goed weekend toegewenst...Er blijft vooralsnog een pakketje op de plank liggen....misschien voor de kleinkinderen???......
[verwijderd]
13
quote:

Tom3 schreef op 11 februari 2017 10:05:

[...]

Die shareprijs gaat exponentieel stijgen als automotive+ licensing boven de 600 mio omzet komen. Op basis van 90% brutowinstmarge zijn dan alle operationele kosten gedekt. De brutomarge op Telematica, waerables en pnds verhuist dan rechtstreeks naar de bottomline. Op basis van Tom2's eigen voorspellingen praat je dan over een termijn van ca 2 jaren. Immers in 2020 willen ze met automotive en licensing al boven de 750 miljoen zitten. Daarna wordt het echt feest als de SDC in beeld komt.
Inderdaad. De vraag is waarom we zelf zo op Consumer focussen.

TT gaf gisteren aan dat ze de investor day van november vorig jaar hadden gedaan om hun communicatie aan te passen. Dat ze voortaan vooral de waarde van de drie zakelijke onderdelen onder de aandacht willen brengen en veel minder Consumer. Daarom kwamen ze voor die drie b2b divisies met een langetermijn outlook tot 2020. (die deze week is herhaald)

Je ziet nu twee stromingen. Enerzijds Kumar van TT International die stelde dat TomTom’s management weliswaar niet afgeleid raakt door Consumer, maar het beleggers wel kan afleiden. Anderzijds zie je dat Morgan Stanley dat er wel omheen kan kijken en haar buy advies iets verhoogde, omdat TomTom een hoger dan verwacht orderboek van automotive klanten bekendmaakte. Het is dus ook maar wat je zelf wilt zien als belegger.

De non-consumer info die TT heeft gegeven:

** 750 miljoen omzet uit Automotive-Licensing-Telematics in 2020. (CAGR 15%) Deze lange termijn outlook is herhaald. Op dat moment is Consumer ongeveer eenderde van de groep omzet is. Dus rond de 375 miljoen euro. Totale omzet 1125 miljoen zit. Consumer zal dan voornamelijk uit sport en health bestaan.

** Die 750 miljoen b2b omzet in 2020 heeft een brutomarge van 85-90%. Dit betekent dat b2b onderdelen samen een brutowinst van rond de 650 miljoen gaan opbrengen. Wat meer is dan TomTom nu als geheel. Neem je 1125 miljoen euro omzet met een gemiddelde gross margin boven de 70%, dan is zelfs bij stijgende kosten een WPA van 1,00 euro mogelijk.
Voor 2017 is aangegeven dat de brutomarge "met een 6 begint". Dat is ook een hele stap vergeleken bij de 57% van vorig jaar.

** Een en ander ook bevestigd in NL media: Harold Goddijn, ceo van TomTom, zegt tegen RTL Z dat hij verwacht dat het bedrijf het in de komende jaren beter gaat doen door interesse uit de auto-industrie. Hij verwacht groei en een sterkere verbetering van de marges, waardoor het bruto resultaat in de komende vier jaar 'echt spectaculair' zal verbeteren. www.rtlnieuws.nl/economie/tomtom-op-d...

** 300 miljoen aan automotive orders binnengehaald in 2016, een jaar waarin het totale beschikbare aantal orders substantieel kleiner was. Dit betekent dat er marktaandeel is gewonnen. In Q4 is er nog even 100 mio bij geplust en voor 2017 is het volume aan te winnen tenders "significant hoger"

** De WPA wordt nu voorspeld op 25 cent (60 miljoen euro) is exclusief die 11 cent aan deferrals. Automotive zal in 2017 voor 50 miljoen aan gestuurde facturen niet direct als omzet boeken, maar als deferrals. Terwijl Consumer begint met uitkeren van deferrals. Het netto effect is ongeveer 35 miljoen euro. Tegen 85% brutomarge en 10% tax is dat 11 cent winst per aandeel.

** Begin dit jaar is Autonomos is overgenomen: 35 hooggekwalificeerde mensen in robotics, kunstmatige intelligentie, etc. Neem personeelskosten en alle 'loading' daaromheen (huisvesting, etc.) en de R&D die ze doen en je hebt daar denk ik de hele kostenstijging van dit jaar al te pakken. Er zijn nu geen technologie gedreven overnames meer nodig zijn voor hetgeen TT de komende jaren wil neerzetten. Dus opex lijkt goede grip op te zijn.

** Consumer lijkt nu wat laag lijkt ingezet om de verwachtingen te managen en om in elk geval geen omzetwaarschuwing meer te hoeven geven. Men heeft de trend van Q3/Q4 doorgetrokken, terwijl imho in H2 2017 de vergelijkingsbasis makkelijker wordt. Ook is TT voorzichtiger over sport, vanwege de Fitbit winstwaarschuwing.

** Los daarvan heb je dan nog de intrinsieke waarde. TT ligt technologisch voor op HERE met mapping. Ook met HD maps. HERE mag dan wel een groter marktaandeel hebben (en Nokia tegen de 3 mrd gevangen hebben). Dat marktaandeel is shifting en bovendien niet als enige relevant voor de waarde. Het gaat er ook om welke mapping technologie het best is afgestemd op toekomstige gebruikstoepassingen (zoals autonoom rijden). Voor HD maps mikt TomTom op marktleiderschap en dat lijkt geen bluf.

Kumar is zeker een enthousaiste vent met goede vragen. Maar hij had zelf op een hedgefund conference een EBIT potentie voor TomTom van een miljard (!!) genoemd per 2020. Dat lijkt me nogal overdreven. Maar als dat ZIJN visie is, dan gaat de huidige koers van TomTom meerdere keren over de kop. Dan zou die 50 cent koersverlies op de dag van de cijfers hem toch redelijk koud moeten laten? Als hij de strategische investeerder is zoals hij zich voordoet.
[verwijderd]
3
Dank voor de info allen.
Dus j d mol zit wel rustig met een lolly op de achterbank.
Range zal dan wel 7.50 - 9.00 blijven tot er weer eens nieuws komt.
Iedereen weer in slaap gesust. Exit zal idd wel niet gebeuren, anders misleiding.
Misschien maar beter ook, het is ook typisch Nederlands om jezelf niet te profileren a la een Mobileye, maar een beetje meer zal wel fijn zijn. Het lijkt me ook commercieel interessant als TT zich veel meer zou profileren..
Kortom alleen bij onverwacht nieuws zal de koers weer flink stijgen, tot die tijd zal het wel heel saai gaan worden, dan maar naar andere aandelen.
Tom3
0
quote:

Dongen schreef op 11 februari 2017 10:53:

Bedankt voor de weergaven van de beleggersdag.....Fijn om langs deze weg info te mogen bekomen en dat op een positieve manier door anderen erin te willen laten delen......
Jammer dat geconcludeerd moet worden dat de belabberde waardering toch echt te wijten is aan de policy van TT. Het bedrijf is "waardevol" maar dat moet nog blijken in harde pegels die men bereid is ervoor op de beurs te gaan betalen. Nogmaals dank en een verdiend goed weekend toegewenst...Er blijft vooralsnog een pakketje op de plank liggen....misschien voor de kleinkinderen???......
Nou binnen nu en 3 jaren moet er toch schot in het aandeel komen zo lijkt me. Dus als je nog een paar jaren kan wachten heb je er zelf nog wat aan ja. Als HG in 2017 kan melden dat de orderintake inderdaad boven de 300 miljoen is gegaan (zoals verwacht) dan wordt het scenario zoals geschilderd door ING en ABN eindelijk omarmd.
Tordan
0
Dank allen en ook met name Justin voor de bijdrages. Hier kan ik wat mee!
Technisch ligt er steun op 7,35, daarop wil ik nog wel uitbreiden. Richting 6,50 ga ik toch voor de calls dec 2018.
[verwijderd]
1
quote:

Stille vennoot schreef op 11 februari 2017 11:35:

Dank voor de info allen.
Dus j d mol zit wel rustig met een lolly op de achterbank.
Range zal dan wel 7.50 - 9.00 blijven tot er weer eens nieuws komt.
Iedereen weer in slaap gesust. Exit zal idd wel niet gebeuren, anders misleiding.
Misschien maar beter ook, het is ook typisch Nederlands om jezelf niet te profileren a la een Mobileye, maar een beetje meer zal wel fijn zijn. Het lijkt me ook commercieel interessant als TT zich veel meer zou profileren..
Kortom alleen bij onverwacht nieuws zal de koers weer flink stijgen, tot die tijd zal het wel heel saai gaan worden, dan maar naar andere aandelen.

ik vrees dat als gevolg van het feit dat dit wereldje waarin TT een speler is, zo klein is, dat men elkaar wel meent te kennen en zich daarom niet echt behoeft en wil profileren. Daarbij gaat men er wel aan voorbij dat aandeelhouders toch ook een partij is die men in ere moet willen houden.
Maar van het moeten, laat staan willen, is tot heden weinig gebleken dat zij daarvan doordrongen zijn. Een beleggersdag zoals die van gisteren draagt daaraan weinig tot bijna niets bij. Echte "openbaringen" zijn niet gedaan muv exitstrategie en uitlenen aandelen....Nogmaals: diegenen die hun opgedane kennis hebben gedeeld: bedankt
[verwijderd]
1
quote:

*Justin* schreef op 11 februari 2017 11:26:

[...]

Inderdaad. De vraag is waarom we zelf zo op Consumer focussen.

TT gaf gisteren aan dat ze de investor day van november vorig jaar hadden gedaan om hun communicatie aan te passen. Dat ze voortaan vooral de waarde van de drie zakelijke onderdelen onder de aandacht willen brengen en veel minder Consumer. Daarom kwamen ze voor die drie b2b divisies met een langetermijn outlook tot 2020. (die deze week is herhaald)

Je ziet nu twee stromingen. Enerzijds Kumar van TT International die stelde dat TomTom’s management weliswaar niet afgeleid raakt door Consumer, maar het beleggers wel kan afleiden. Anderzijds zie je dat Morgan Stanley dat er wel omheen kan kijken en haar buy advies iets verhoogde, omdat TomTom een hoger dan verwacht orderboek van automotive klanten bekendmaakte. Het is dus ook maar wat je zelf wilt zien als belegger.

De non-consumer info die TT heeft gegeven:

** 750 miljoen omzet uit Automotive-Licensing-Telematics in 2020. (CAGR 15%) Deze lange termijn outlook is herhaald. Op dat moment is Consumer ongeveer eenderde van de groep omzet is. Dus rond de 375 miljoen euro. Totale omzet 1125 miljoen zit. Consumer zal dan voornamelijk uit sport en health bestaan.

** Die 750 miljoen b2b omzet in 2020 heeft een brutomarge van 85-90%. Dit betekent dat b2b onderdelen samen een brutowinst van rond de 650 miljoen gaan opbrengen. Wat meer is dan TomTom nu als geheel. Neem je 1125 miljoen euro omzet met een gemiddelde gross margin boven de 70%, dan is zelfs bij stijgende kosten een WPA van 1,00 euro mogelijk.
Voor 2017 is aangegeven dat de brutomarge "met een 6 begint". Dat is ook een hele stap vergeleken bij de 57% van vorig jaar.

** Een en ander ook bevestigd in NL media: Harold Goddijn, ceo van TomTom, zegt tegen RTL Z dat hij verwacht dat het bedrijf het in de komende jaren beter gaat doen door interesse uit de auto-industrie. Hij verwacht groei en een sterkere verbetering van de marges, waardoor het bruto resultaat in de komende vier jaar 'echt spectaculair' zal verbeteren. www.rtlnieuws.nl/economie/tomtom-op-d...

** 300 miljoen aan automotive orders binnengehaald in 2016, een jaar waarin het totale beschikbare aantal orders substantieel kleiner was. Dit betekent dat er marktaandeel is gewonnen. In Q4 is er nog even 100 mio bij geplust en voor 2017 is het volume aan te winnen tenders "significant hoger"

** De WPA wordt nu voorspeld op 25 cent (60 miljoen euro) is exclusief die 11 cent aan deferrals. Automotive zal in 2017 voor 50 miljoen aan gestuurde facturen niet direct als omzet boeken, maar als deferrals. Terwijl Consumer begint met uitkeren van deferrals. Het netto effect is ongeveer 35 miljoen euro. Tegen 85% brutomarge en 10% tax is dat 11 cent winst per aandeel.

** Begin dit jaar is Autonomos is overgenomen: 35 hooggekwalificeerde mensen in robotics, kunstmatige intelligentie, etc. Neem personeelskosten en alle 'loading' daaromheen (huisvesting, etc.) en de R&D die ze doen en je hebt daar denk ik de hele kostenstijging van dit jaar al te pakken. Er zijn nu geen technologie gedreven overnames meer nodig zijn voor hetgeen TT de komende jaren wil neerzetten. Dus opex lijkt goede grip op te zijn.

** Consumer lijkt nu wat laag lijkt ingezet om de verwachtingen te managen en om in elk geval geen omzetwaarschuwing meer te hoeven geven. Men heeft de trend van Q3/Q4 doorgetrokken, terwijl imho in H2 2017 de vergelijkingsbasis makkelijker wordt. Ook is TT voorzichtiger over sport, vanwege de Fitbit winstwaarschuwing.

** Los daarvan heb je dan nog de intrinsieke waarde. TT ligt technologisch voor op HERE met mapping. Ook met HD maps. HERE mag dan wel een groter marktaandeel hebben (en Nokia tegen de 3 mrd gevangen hebben). Dat marktaandeel is shifting en bovendien niet als enige relevant voor de waarde. Het gaat er ook om welke mapping technologie het best is afgestemd op toekomstige gebruikstoepassingen (zoals autonoom rijden). Voor HD maps mikt TomTom op marktleiderschap en dat lijkt geen bluf.

Kumar is zeker een enthousaiste vent met goede vragen. Maar hij had zelf op een hedgefund conference een EBIT potentie voor TomTom van een miljard (!!) genoemd per 2020. Dat lijkt me nogal overdreven. Maar als dat ZIJN visie is, dan gaat de huidige koers van TomTom meerdere keren over de kop. Dan zou die 50 cent koersverlies op de dag van de cijfers hem toch redelijk koud moeten laten? Als hij de strategische investeerder is zoals hij zich voordoet.

AB!

Geheel eens met je verslag en analyse. Om dit ook te gaan realiseren vind ik het van belang dat de onderneming ook een uitspraak gaat doen over de ambitie in WPA (evt. een range) in 2020. Met deze stip op de horizon heeft de CFO ook een duidelijk kader en staat hij krachtiger in het bedrijf. Het is mijn eigen ervaring dat er veel mensen in een bedrijf zijn die geld willen voor nieuwe ontwikkelingen zonder dat er wat tegenover staat (of in ieder geval te vrijblijvend), ook een deal wordt het liefst altijd gesloten door de salesafdeling ( want dan hebben zij hun doel bereikt en zijn ze de koning met een evt. Bonus als kado). Het is de rol van de CFO om kritisch te zijn over welke contracten wel/niet aangegaan worden om te waarborgen dat het hele bedrijf niet druk is met geen geld verdienen.

Het zou de CFO ook sterker maken richting de Founders. Samenvattend de vrijblijvendheid moet er meer af, niet elk jaar even kijken wat er zeker gehaald gaat worden...
[verwijderd]
3
quote:

Dongen schreef op 11 februari 2017 11:47:

[...]ik vrees dat als gevolg van het feit dat dit wereldje waarin TT een speler is, zo klein is, dat men elkaar wel meent te kennen en zich daarom niet echt behoeft en wil profileren. Daarbij gaat men er wel aan voorbij dat aandeelhouders toch ook een partij is die men in ere moet willen houden.
Maar van het moeten, laat staan willen, is tot heden weinig gebleken dat zij daarvan doordrongen zijn. Een beleggersdag zoals die van gisteren draagt daaraan weinig tot bijna niets bij. Echte "openbaringen" zijn niet gedaan muv exitstrategie en uitlenen aandelen....Nogmaals: diegenen die hun opgedane kennis hebben gedeeld: bedankt
We maken ons wel eens druk dat in een overzicht of een 'journalistieke' bijdrage TomTom (weer eens) niet wordt genoemd. Wij zien het liever anders. TomTom moet vet in de kop staan als virtuele leider in het klassement der HD-Maps.
We hoeven ons echter geen zorgen te maken dat dit soort berichten voor de OEM's input voor hun beslissingen vormen. TomTom verzekerde ons er gisteren van dat de gehele Automotive industrie bijzonder goed weet waar TomTom voor staat, waar ze mee bezig zijn en wat een partnership met TomTom inhoudt. Fijn om te weten. Dan hoeven we ons ook niet meer zo druk te maken over die onnozele 'analisten' en 'journalisten' die niet verder dan een spade diep graven en alleen elkaars kopij zitten te copy-pasten.
Waarvan akte.
[verwijderd]
7

TT is full of shit, ze hebben nog helemaal niets bewezen, ze hebben een fortuin neergelegd om Tele_Atlas te krijgen en hebben verder hun inroad in de markt gekocht, niet gebouwd.

we hebben een bedrijf met veel potentie , in een zeer gezochte sector met beurzen tegen ATH

een veel belovend bedrijf maakt echter nog geen goed aandeel
TT's track record is abominabel en volledig te danken aan wat sectorgenoten voor bodem hebben gelegd

ze krijgen ongelofelijk veel credit van de analisten en tot nu toe hebben ze dit niet waargemaakt, de afstraffing was vanwege de povere outlook en een signaal aan de Bestuurders veelmeer dan aan het bedrijf.

the proof is in the pudding en voor aandeelhouders is dat simpel show it to us in your stock price or show us the money.

laat je geen zand in de ogen gooien, de winsten bij TT is een bewegend doel, de kosten blijven doorlopen
Here is niet afgeserveerd en krijgt cash injectie, daarmee kunnen ze een start maken voor inhaal qua kwaliteit, qua 'gunning' zal TT waarschijnlijk bij 3rd party speler de voorkeur krijgen, maar als de Duitsers Here over 2 jaar naar de beurs brengen en zelf afscheid nemen, dan is dat onafhankelijkheidsvoordeel bij TT niet meer aan de orde.

TT moet nu juist van deze hype in de sector en aan de beurzen gebruik maken een hoge waardering te krijgen en niet het stille jongetje zijn aan een lulletjes beurs.

doen ze dit niet is er een serieuze kans dat ze het wederom gaan zien verdampen, ze zijn niet zaligmakend ook al denken ze dat, dan hadden we al aan 15 gestaan.

er moet druk op het bestuur dat kan enkel door wat trachten te doen @ la PAT, of de VEB of via een Asset Manager.

189 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil -0,205 (-3,31%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront