TomTom « Terug naar discussie overzicht

Kansloos verhaal HERE

242 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 18 februari 2017 16:50:

[...]
Dan kun je beter gelijk uitstappen want in Q1 zal er gewoon weer verlies geleden worden of hoogstens een klein winstje gemaakt worden.
Uitstappen doe ik niet, reduceren wel, maar laat het afhangen van Q1
Staan we tegen die tijd nog aan 8 euro, kan ik overwegen aandelen te verkopen en omzetten in een optiestrategie voor eind 2018, zeg de 7 put schrijven en de 9 call kopen, misschien gaat dat voor gelijk geld , koop ik tijd , maak cash vrij en zie wel of ik tegen die tijd geleverd krijg of afneem aan 9
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Hik schreef op 18 februari 2017 16:17:

[...]

Het is ook geen advies, maar dit scenario bewandel ik op het moment. Júist bij die bedrijven waar je het van verwacht gebeurt het misschien juist wel niet. En andersom. Bod op Unilever was echt een verrassing. Daarbij heeft TomTom door de founders & friends constructie nogal een verdedigingsmuur paraat staan waar Fugro (die ook niet gediend zijn van overnames) een puntje aan kan zuigen.
Toch heb ik aan Fugro een paar jaar geleden aardig verdiend, toen ze ineens 40% of zo stegen in koers. Kwestie van vinger aan de pols. Organiseerde zelfs eens een bijeenkomst van Fugro-adepten in een strandtent in Kijkduin.
Zit er nu al lang niet meer in. Ook niet in die strandtent. Er is nu nog alleen maar de 'zandmotor' van RWS te herkennen.
Doet mijn alias deugd...
[verwijderd]
0
Kartendienst Here:
Schon 400.000 vernetzte Autos auf der Straße

Seit rund einem Jahr rüsten BMW, Audi und Mercedes ihre Neuwagen mit Mobilfunkkarten aus, die Daten an das gemeinsame Karten-Konsortium Here schicken. Schon 400.000 auf diese Weise vernetzte Fahrzeuge sind auf der Straße und machen die Vermessungsflotte bald überflüssig.

www.automobilwoche.de/article/2017111...
bert190
0
quote:

Hik schreef op 15 november 2017 09:43:

Kartendienst Here:
Schon 400.000 vernetzte Autos auf der Straße

Seit rund einem Jahr rüsten BMW, Audi und Mercedes ihre Neuwagen mit Mobilfunkkarten aus, die Daten an das gemeinsame Karten-Konsortium Here schicken. Schon 400.000 auf diese Weise vernetzte Fahrzeuge sind auf der Straße und machen die Vermessungsflotte bald überflüssig.

www.automobilwoche.de/article/2017111...
Kwestie van tijd en TT is "schluss"....
[verwijderd]
1
quote:

bert190 schreef op 15 november 2017 09:48:

[...]

Kwestie van tijd en TT is "schluss"....
Nee hoor, maar het bizarre verhaal dat HERE jáááren achterloopt dat hebben we tot nu toe alleen maar hier op het forum gehoord en van TomTom zelf.
En wat is achterlopen als het product waar het over gaat pas over een jaar of 2-3 aan de brede markt wordt aangeboden? En dan zelfs nog maar mondjesmaat? Die kaarten zijn echt niet het ei van Columbus. Dat is de hele AI nadát de auto weet waar die is. Dan moet hij nog beslissen hoe hij op zijn omgeving moet reageren en daar een weg in vinden. Dat heeft maar voor een klein deel met kaarten te maken.
Er wordt imho een veels te grote rol aan maps toegedicht.
boem!
0
quote:

Hik schreef op 15 november 2017 09:55:

[...]

Nee hoor, maar het bizarre verhaal dat HERE jáááren achterloopt dat hebben we tot nu toe alleen maar hier op het forum gehoord en van TomTom zelf.
En wat is achterlopen als het product waar het over gaat pas over een jaar of 2-3 aan de brede markt wordt aangeboden? En dan zelfs nog maar mondjesmaat? Die kaarten zijn echt niet het ei van Columbus. Dat is de hele AI nadát de auto weet waar die is. Dan moet hij nog beslissen hoe hij op zijn omgeving moet reageren en daar een weg in vinden. Dat heeft maar voor een klein deel met kaarten te maken.
Er wordt imho een veels te grote rol aan maps toegedicht.
Eens voor wat betreft de maps sec. Die rol is slechts van secondair belang.
En daarin doet HERE niet onder voor Tom2 en hebben zij beiden een achterstand op Google.
Veel belangrijker is hoe de mutaties verwerkt worden en daarin denk ik dat Tom2 wel degelijk voor ligt op HERE.
Het is ook niet de strijd om de alleenheerschappij op dit gebied, de OEM's voelen zich veel beter thuis indien er iets te kiezen valt en hebben er veel voor over om dit dual-source principe in stand te houden.

Maps gelijk, traffic van Tom2 veel beter dan HERE maar uiteindelijk zal de toepassing in de SDC de doorslag geven.
Recent was de verhouding 20 80, op basis van gepresenteerde orderboeken mogelijk opgeschoven richting 30 70.
Indien Tom2 kan opschuiven richting een 50/50 verhouding tov HERE zal dat grote konsekwenties hebben voor de wpa behoudens volledige disruptie van HERE/Google en Tom2 indien men geen HD-maps meer nodig blijkt te hebben.

NewKidInTown
0
Ik zou HERE toch zeker niet op voorhand geheel willen uitsluiten, ze hebben zoveel contacten, die Duitsers zijn echt niet dom om er een belang in te nemen en ze gaan zich beslist niet in een positie manouvreren om van 1 toeleverancier afhankelijk te maken, beter de diverse (inclusief hun eigen) toeleveranciers tegen elkaar uit te spelen en daardoor de laagste condities af te dwingen, zoals ze gewend zijn.

en.wikipedia.org/wiki/Here_(company)
DeZwarteRidder
1
TomTom-aandeelhouders moeten onderhand toch wel begrijpen dat het nog heel erg lang gaat duren voordat TT iets gaat verdienen met HD-kaarten (if ever).
Beperktedijkbewaking
1
quote:

Hik schreef op 15 november 2017 09:55:

[...]
...
En wat is achterlopen als het product waar het over gaat pas over een jaar of 2-3 aan de brede markt wordt aangeboden? En dan zelfs nog maar mondjesmaat? Die kaarten zijn echt niet het ei van Columbus. Dat is de hele AI nadát de auto weet waar die is. Dan moet hij nog beslissen hoe hij op zijn omgeving moet reageren en daar een weg in vinden. Dat heeft maar voor een klein deel met kaarten te maken.
Er wordt imho een veels te grote rol aan maps toegedicht.
Waarom post je dat weinigzeggende artikeltje uit Automobilwoche dan? Voor de evenwichtigheid had je er ook wel even bij kunnen zeggen dat Daimler in Amerika TT-maps gebruikt, en wereldwijd TT-traffic voor > 1 mln auto's afneemt. Dat zijn per definitie probes, d.w.z. ze zenden nauwkeurige traces terug, waarmee een TT-server zelfs de rijstrook waarop een voertuig rijdt kan bepalen. (Over laterale lokalisatie gesproken.)

Natuurlijk valt er meer waar te nemen, bv. verkeersborden. Maar daar zwijgt het artikel over. Eerst hebben ze het alleen over een sim-card aan boord, maar dat is tegenwoordig standaard. Omdat ze ook 'hochauflösende Karten' noemen, neem ik aan dat ze het over data voor HD-maps hebben. Maar welke? En hoe verwerken ze die?
Dat zou pas interessante info zijn, dat ben ik eens met @martinmartin.
Ook eens met @NKIT, dat OEM's echt niet van één mapsleverancier afhankelijk willen gaan worden.
[verwijderd]
1
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 15 november 2017 18:54:

[...]
Waarom post je dat weinigzeggende artikeltje uit Automobilwoche dan? Voor de evenwichtigheid had je er ook wel even bij kunnen zeggen dat Daimler in Amerika TT-maps gebruikt, en wereldwijd TT-traffic voor > 1 mln auto's afneemt. Dat zijn per definitie probes, d.w.z. ze zenden nauwkeurige traces terug, waarmee een TT-server zelfs de rijstrook waarop een voertuig rijdt kan bepalen. (Over laterale lokalisatie gesproken.)

Natuurlijk valt er meer waar te nemen, bv. verkeersborden. Maar daar zwijgt het artikel over. Eerst hebben ze het alleen over een sim-card aan boord, maar dat is tegenwoordig standaard. Omdat ze ook 'hochauflösende Karten' noemen, neem ik aan dat ze het over data voor HD-maps hebben. Maar welke? En hoe verwerken ze die?
Dat zou pas interessante info zijn, dat ben ik eens met @martinmartin.
Ook eens met @NKIT, dat OEM's echt niet van één mapsleverancier afhankelijk willen gaan worden.

Het is natuurlijk comfortabeler om ander nieuws dan dat van TomTom te negeren.
Als je dit al niet betekenisvol vindt?
Nee, dan TomTom. Die tweeten en facebooken gisteren nog trots foto's van hun eeuwenoude mappingauto. Echt zo'n 1.0 verhaal. Net als de hele wereld het over eens is dat de toekomst zit in crowdsoursing, edge-mapping, connected cars (wat dus meer mapping 2.0 is), komen zij met zo'n bericht.
Zelden zo'n slecht communicatiebeleid gezien bij een beursgenoteerd bedrijf in een gloeiendhete sector.
Beperktedijkbewaking
1
Kijk Hik, we zitten in een (technische) overgangsfase. Misschien is zo'n mappingauto nog enige jaren nuttig om op een relatief goedkope manier (HD-)maps te maken/updaten. Goedkoop wegens ervaring, afgeschreven hard+software, kinderziekten eruit, etc. Kan ook onafhankelijk van klanten/OEM's. Intussen is TT natuurlijk bezig met nieuwe technieken, samen met o.a. Bosch en OEM's.

Het zijn spannende ontwikkelingen, in verschillende 'richtingen', vanuit verschillende disciplines (auto, tech, IT/AI, ...), en ook nog eens allerlei start-ups. Voor technisch geïnteresseerden leuk, maar soms moeilijk te volgen en te beoordelen. Ook de echte experts en profs hebben zo hun discussies.

Dat TT slecht communiceert ben ik met je eens. Niet alleen naar aandeelhouders, ook naar eindklanten (zie hun rommelige 'ondersteuning') en op technisch niveau (bv. bij het detailleren van hun licensingproducten). Hun vele (sub)sites zijn een slecht onderhouden rommeltje. Zo heb ik uren gezocht naar het antwoord op de vraag in welke landen precies de traffic-service binnen de GO Mobile app werkt. Uiteindelijk vond ik iets op tomtom/uk maar betwijfel of dat actueel is.

Here is daarin mogelijk wat consistenter, maar toch ook vaak vaag, en die Overbeek blinkt uit in blabla, een soort omgekeerde HG. Ergens snap ik al die forumgenoten niet zo die vinden dat een ceo de koers omhoog moet praten. Dat kan een of twee keer lukken, maar het effect is tijdelijk. Uiteindelijk zijn de cijfers (omzetten en verwachte winsten) bepalend.

NewKidInTown
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 15 november 2017 20:47:

.....Ergens snap ik al die forumgenoten niet zo die vinden dat een ceo de koers omhoog moet praten. Dat kan een of twee keer lukken, maar het effect is tijdelijk. Uiteindelijk zijn de cijfers (omzetten en verwachte winsten) bepalend.

Omdat het laatste de achilleshiel van TT is, kan ik me voorstellen dat men op iets anders focust. Of heb ik het dan helemaal mis ?

"een ceo de koers omhoog moet praten" nee, natuurlijk niet
"een ceo moet de koers omhoog ZETTEN" door "omzetten en BEHAALDE en te verwachten winsten" en GROEI.
aandeeltje!
0
quote:

hanshanshans schreef op 4 januari 2018 13:43:

Fascinerend artikel waarom Google voorop loopt met maps: www.theverge.com/2017/12/24/16801334/...
Nou dat vind en ervaar ik al jaren.
[verwijderd]
0
ik heb wel eens een filmpje gezien wat ze bij google aan power per dag naar binnen schuiven, dat is gewoon gigantisch. de rest haalt dat niet eens per jaar, snap u wat ik bedoel lol.
DerksVisie
0
quote:

Hik schreef op 5 januari 2018 15:38:

HERE en Unifly gaan 'het luchtruim in kaart brengen', met drones dus

www.unifly.aero/news/here-and-unifly-...
Het is duidelijk dat HERE veel meer voor de drones en smart cities gaat in plaats van autonomous driving. Zelfs het nieuws over Bosch ging voornamelijk over locatie.

Desalniettemin lijkt mij dat het bedrijf een grote toekomst heeft (net zoals TomTom) Goh wat zullen de grote techbedrijven spijt hebben dat ze HERE voor zo goedkoop hebben laten gaan.
[verwijderd]
0
quote:

DerksVisie schreef op 5 januari 2018 22:46:

[...]

Het is duidelijk dat HERE veel meer voor de drones en smart cities gaat in plaats van autonomous driving. Zelfs het nieuws over Bosch ging voornamelijk over locatie.

Desalniettemin lijkt mij dat het bedrijf een grote toekomst heeft (net zoals TomTom) Goh wat zullen de grote techbedrijven spijt hebben dat ze HERE voor zo goedkoop hebben laten gaan.
Zeker, zo kansloos lijkt het allemaal niet. Ze vuren uit behoorlijk wat cylinders, de communicatie is heel erg goed, de website en overige social media is op orde en je kunt tenminste volgen waar ze mee bezig zijn. Als ze beursgenoteerd waren had ik er meer aandelen van dan van TomTom die niet verder komen dan 'exciting dit en dat', wat uiteindelijk toch weer een natte scheet blijkt.
242 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17 apr 2024 17:37
Koers 6,185
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 6,755
Laag 6,040
Volume 2.045.397
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront