Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Olie in 2025

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jilles van den Beukel

Jilles van den Beukel is geofysicus en energie specialist bij HCSS (the Hague Centre for Strategic Studies). Sinds 2016 schrijft hij over de olie- en gasindustrie op zijn blog JillesonEnergy.

Meer over Jilles van den Beukel

Recente artikelen van Jilles van den Beukel

  1. jul '21 Vijf redenen voor de stijgende gasprijzen 8
  2. jun '21 Hoe lang gaat de rally in grondstoffen duren?
  3. apr '21 Een nieuwe wereld voor de oliemarkten 23

Reacties

30 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Geldw0lf 23 maart 2017 10:24
    "Dat leidt er toe dat de productie van West Afrika-deepwater tot 2025 ongeveer gelijk zal blijven. Mogelijk dat op de langere termijn regeringen zich hier genoodzaakt zien om betere voorwaarden te scheppen."

    Ik vraag mij af wat we hieronder moeten verstaan. Een regering die lagere eisen stelt aan veiligheid voor mens en milieu?
  2. forum rang 6 !@#$!@! 23 maart 2017 14:03
    "Kijkt u nog even naar de horizontale as van de cost-curve. Die stopt bij ruim 12 miljoen barrel per dag. De soortgelijke analyse uit 2014 stopte bij ruim 14 miljoen barrel per dag.
    De verwachting is echter dat er eerder rond de 20 miljoen barrel per dag aan nieuwe olie nodig zal zijn in 2025 om aan de vraag te voldoen. Dat kan, maar dan moeten de investeringen (lees: olieprijzen) wel omhoog."

    - Ik heb geen idee wat u bedoelt met deze cijfers ? Hoe moet ik deze interpreteren ?
    Waar is die 12 mln op gebaseerd ? Wat zegt dat cijfer ? Hoe zit het met de rest van de wereldproductie ?

    De markt verwacht geen problemen trouwens. De prijs voor olie in 2025 is op de moment nog steeds maar $55.
    Kan me niet anders voorstellen dan dat een bedrijd als RD dat zegt minimaal $60 nodig te hebben op lange termijn flink in de problemen zal komen.
  3. Jilles van den Beukel 23 maart 2017 15:58
    @Geldw0lf.
    Het staat regeringen vrij om belastingen op de winsten uit oliewinning zo hoog of laag te maken als zij goed achten. En het staat oliebedrijven vrij om daar bij hun investeringen rekening mee te houden.
    Maar als er ergens met hoge veiligheidsnormen wordt gewerkt is het wel in de olie en gasindustrie. En afgezien van het menselijke aspect: dat is ook in ons belang. De olie en gas industrie ligt onder een vergrootglas en als er ergens op de wereld iets serieus mis gaat levert dat voor een bedrijf veel schade op (zowel financiëel als qua imago).

    @am1993. Bedankt!

    @Oscar Hilhorst. De huidige productie aan olie (plus liquids) is een kleine 100 miljoen vaten per dag. Voor de meeste producerende conventionele velden neemt de productiecapaciteit met tussen de 5 en 10 % per jaar af. Kortom: in de olie industrie moet men blijven rennen; alleen om de productie op peil te houden.
    Om aan de vraag naar olie in 2025 te kunnen voldoen zal er (zelfs als die vraag nauwelijks toeneemt) substantieel geïnvesteerd moeten worden (zowel in nieuwe velden als in bestaande velden). En inderdaad, ook al is het moeilijk voor te stellen: daarbij is de schatting dat de benodigde productie uit nieuwe olie in 2025 gelijk is aan twee keer de huidige productie uit Saudi Arabië. Gelukkig hoeven we niet twee nieuwe Saudi Arabiës te vinden; dat land is een van de weinige landen die er voor kiest om veel minder te produceren dan wat er geologisch mogelijk is.

    @!@#$!@! 12 miljoen barrel per dag is de olieproductie uit mogelijke (wel geidentificeerde maar nog niet goed gekeurde) projecten voor nieuwe olie die, naar de inschatting van WoodMackenzie, aantrekkelijk genoeg zijn (lees: een relatief lage kosten per vat hebben) om naar alle waarschijnlijkheid uitgevoerd te worden. Dat lijkt te weinig te zijn om aan de vraag in 2025 te kunnen voldoen (waarvoor men schat dat er zo'n 20 miljoen vaten per dag aan nieuwe olie nodig zal zijn; naast substantiële investeringen in bestaande velden om daar de productie niet al te sterk te laten teruglopen). Kortom: als deze analyse klopt zal op den duur de olieprijs toch echt omhoog moeten gaan (of de kosten verder omlaag) om aan de vraag, op langere termijn, te kunnen voldoen.

    Dat brengt ons op uw laatste, interessante, punt over de relatief lage forward prices voor olie in 2020 of 2025. Ik heb daar geen beter antwoord op dan dat oil forward prices in het verleden een bar slechte forecast gaven. En dat zal naar mijn verwachting niet veranderen. Voor een discussie daarover: ftalphaville.ft.com/2011/02/28/500181...
  4. Rai444,44 23 maart 2017 16:29
    quote:

    Geldw0lf schreef op 23 maart 2017 10:24:

    "Dat leidt er toe dat de productie van West Afrika-deepwater tot 2025 ongeveer gelijk zal blijven. Mogelijk dat op de langere termijn regeringen zich hier genoodzaakt zien om betere voorwaarden te scheppen."

    Ik vraag mij af wat we hieronder moeten verstaan. Een regering die lagere eisen stelt aan veiligheid voor mens en milieu?
    Nee, bv door een iets gunstiger fiscal regime, of verlichting van local content, zouden oliemaatschappijen sneller investeringen doen.
  5. Geldw0lf 23 maart 2017 16:57
    Beste heer Van den Beukel,

    Fijn dat u een persoonlijke reactie plaatst. Volgens mij bestaan de voorwaarden die u noemt echter niet uitsluitend uit een gunstig belastingklimaat. En de veiligheid bij olieprojecten zijn ook niet in steen gebeiteld. En dat oliebedrijven niet altijd hun verantwoordelijkheid nemen is al vaker gebleken. Zo ook het bedrijf waar u voor heeft gewerkt in de door u besproken regio. In 2015 is Shell veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding voor olielekkages in het Nigeriaanse Bodo. Ook recentelijk is er weer een zaak in de UK geweest over hoe Shell niet haar verantwoordelijkheid neemt en de lokale bevolking aanwijst als dieven van de olie. Dit terwijl de winning van olie juist een van de veroorzakers is van ongelijkheid in rijkdom.

    Landen in West Afrika hebben een zwakke rechtstaat en zeker landen zoals Nigeria zijn voor hun overheidsfinanciën sterk afhankelijk van olie inkomsten. Ik ben erg benieuwd naar het effect van een langdurig lage olieprijs op het handelen van deze overheden. En ook of een bedrijf als Shell verantwoording neemt of dat het afwacht tot de 'voorwaarden' beter zijn.
  6. forum rang 6 !@#$!@! 23 maart 2017 17:06
    quote:

    Jilles van den Beukel schreef op 23 maart 2017 15:58:

    @!@#$!@! 12 miljoen barrel per dag is de olieproductie uit mogelijke (wel geidentificeerde maar nog niet goed gekeurde) projecten voor nieuwe olie die, naar de inschatting van WoodMackenzie, aantrekkelijk genoeg zijn (lees: een relatief lage kosten per vat hebben) om naar alle waarschijnlijkheid uitgevoerd te worden. Dat lijkt te weinig te zijn om aan de vraag in 2025 te kunnen voldoen (waarvoor men schat dat er zo'n 20 miljoen vaten per dag aan nieuwe olie nodig zal zijn; naast substantiële investeringen in bestaande velden om daar de productie niet al te sterk te laten teruglopen). Kortom: als deze analyse klopt zal op den duur de olieprijs toch echt omhoog moeten gaan (of de kosten verder omlaag) om aan de vraag, op langere termijn, te kunnen voldoen.

    Dat brengt ons op uw laatste, interessante, punt over de relatief lage forward prices voor olie in 2020 of 2025. Ik heb daar geen beter antwoord op dan dat oil forward prices in het verleden een bar slechte forecast gaven. En dat zal naar mijn verwachting niet veranderen. Voor een discussie daarover: ftalphaville.ft.com/2011/02/28/500181...

    Hartelijk bedankt voor uw heldere uitleg.
    Ja, dat is natuurlijk ook waar dat de foreward prijzen een slechte voorspeller zijn. Het enige wat je er uit kan concluderen is dat de analyses zoals hier gepresenteerd niet heel veel waarde hebben. Teveel onzekerheid, anders waren de foreward prijzen wel een betere voorspeller geweest :-)

    U zegt dat de prijs dus omhoog moet omdat er bij deze prijzen maar 12 mln aan nieuwe projecten is goedgekeurd , terwijl er 20 mln nodig is. Maar dat gaat natuurlijk alleen op basis van schattingen waar dit bureau zicht op heeft. Uiteindelijk is er maar een kleine 8 mln extra nodig. Dat is slechts 8% op de huidige productie. Dat in omstandigheden waar de goedkope producenten als S.A. makkelijker meer kunnen produceren. Ook Rusland heeft begrijp ik wat achterstallig onderhoud in te halen. Wie weet wat er komende jaren in Venezuela gebeurt ? Je zou toch zeggen dat die situatie zoals die nu is niet houdbaar is.

    Maar persoonlijk denk ik dat ook in deze analyse (en dat gebeurt verbazingwekkend vaak met "oude ecnomomieën") veel te weinig rekening wordt gehouden met de transitie naar groene energie. De nieuwe vraag moet vooral uit landen als China en India komen, landen die nog meer problemen hebben met vervuiling dan wij hier in het westen. Dus ook al zal de adaptatie van groene energie hier beginnen. Als de tipping point eenmaal bereikt is zullen dat soort landen juist makkelijker kunnen overstappen juist vanwege het gebrek aan oude infrastructuur gebaseerd op die "oude economie".

    Hoe duidelijker die omschakeling wordt, hoe meer de goedkope producenten gemotiveerd zullen zijn om nog zoveel mogelijk uit de grond te halen voordat er te weinig vraag naar zal zijn in de toekomst. Deze omslag zal mijns inziens al ruim voor 2025 gebeuren.

  7. Jilles van den Beukel 23 maart 2017 17:18
    @knax63. Wind en zon worden gebruikt om electriciteit op te wekken. Olie wordt vrijwel nergens ter wereld nog gebruikt om electriciteit op te wekken.

    Op de korte termijn zijn wind en zon dan ook geen concurrenten van olie (veel meer van gas of kolen). Op de lange termijn verandert dat misschien als electrische auto's echt een grote vlucht gaan nemen. Maar ook dan: 100 miljoen electrische auto's verminderen de olievraag met naar schatting 1.2 miljoen vaten per dag (iets meer dan 1 % van de wereldproductie) (source 2017 BP Energy outlook). Het vervangen van olie door andere energiebronnen zal een langdurige zaak worden ben ik bang.
  8. Jilles van den Beukel 23 maart 2017 18:07
    quote:

    Geldw0lf schreef op 23 maart 2017 16:57:

    Beste heer Van den Beukel,

    Fijn dat u een persoonlijke reactie plaatst. Volgens mij bestaan de voorwaarden die u noemt echter niet uitsluitend uit een gunstig belastingklimaat. En de veiligheid bij olieprojecten zijn ook niet in steen gebeiteld. En dat oliebedrijven niet altijd hun verantwoordelijkheid nemen is al vaker gebleken. Zo ook het bedrijf waar u voor heeft gewerkt in de door u besproken regio. In 2015 is Shell veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding voor olielekkages in het Nigeriaanse Bodo. Ook recentelijk is er weer een zaak in de UK geweest over hoe Shell niet haar verantwoordelijkheid neemt en de lokale bevolking aanwijst als dieven van de olie. Dit terwijl de winning van olie juist een van de veroorzakers is van ongelijkheid in rijkdom.

    Landen in West Afrika hebben een zwakke rechtstaat en zeker landen zoals Nigeria zijn voor hun overheidsfinanciën sterk afhankelijk van olie inkomsten. Ik ben erg benieuwd naar het effect van een langdurig lage olieprijs op het handelen van deze overheden. En ook of een bedrijf als Shell verantwoording neemt of dat het afwacht tot de 'voorwaarden' beter zijn.
    De interne veiligheidsvoorschriften van olie maatschappijen zijn iets waaraan men zich houdt. Ze zijn strenger dan de voorschriften in veel landen (en zeker Afrikaanse landen) waar men werkt.

    Als er al andere dingen meespelen dan belastingklimaat: local content voorschriften (Rai444 merkte dit al op), stabiliteit van het land en de voorwaarden, veiligheid voor de mensen die er werken. Investeringen in Afrika: het liefst offshore (en dan nog een goed eind uit de kust; geen garantie dat er geen speedboten naar toe varen).

    Nigeria? Er is daar een hele industrie van mensen die olie uit leidingen tappen, met kleine tankertjes vervoeren naar raffinaderijen. Veel mensen in Nigeria, Benin en Kameroen rijden op hun benzine. Dat gaat wel eens mis. Dat Nigerianen dat doen kan ik begrijpen, gezien hun situatie.
  9. Dr. Watson 23 maart 2017 18:28
    20 mln vaten per dag nieuwe olie in 2025 lijkt mij een uitermate laag getal.
    Met 93 mln vaten olie per dag in 2017 en een "Natural Decline" van 7-9%/jaar moet er jaarlijks zo'n 7 miljoen vaten "nieuwe olie" toegevoegd worden om de produktie op peil te houden.

    In de period 2017 tot 2025 is dat met 8 jaar vermenigvuldigd 8* 7 = 56 miljoen vaten nieuwe olie.

    Natuurlijk is in the grafiek het getal van minder dan 1 miljoen vaten voor onshore Opec (=Iran, Iraq, UAE, Koeweit, Venezuela, Nigeria, etc) niet juist.
    Ook Rusland, Lybie, etc zullen meer olietoevoegen dan aangegeven staat.

    Nieuwe projecten buiten de schalie olie en enkele OPEC leden om hebben echter een opleverings duur van 3-5 jaar.
    Daarom hobbelt de hele wereld op een groot (3-5 miljoen vaten per dag) olietekort af in eind 2018/begin 2019 omdat niemand te bestaande olie produktie afname op tijd kan vervangen.

    Wat dit met de olieprijs doet laat ik aan de verbeelding over....
  10. Jilles van den Beukel 23 maart 2017 21:10
    @dr Watson.
    De natural decline van conventionele velden is inderdaad gemiddeld zo'n 8 %. De werkelijke gemiddelde decline is kleiner omdat er in bestaande velden geïnvesteerd wordt om deze afname te beperken (infill drilling, EOR etc.). In 2010-2014 (hoge olieprijzen) waren deze investeringen groter en beperkte de werkelijke gemiddelde afname tot 2-3 %. In 2015-2016 (lage olieprijzen) waren deze investeringen kleiner en was de gemiddelde afname ongeveer 5-6 % (source: Rystad). En verder: de WoodMackenzie analyse betreft alleen nieuwe olie (en niet de investeringen in bestaande velden).

    Onshore OPEC is een apart geval. Hier worden relatief weinig nieuwe velden gevonden/ontwikkeld. Dat is ook niet nodig; veel velden hier (bv Ghawar, Saudi Arabië) produceren ver onder hun geologisch potentieel. En dus neemt de productie van deze velden ook (nog) niet af.

    @!@#$!@! De vrij breed gedragen verwachting binnen de oliewereld is dat de prijzen toch enigszins omhoog moeten om het aanbod in staat te stellen de groeiende vraag te laten bijhouden. Bij voorbeeld de recente Ceraweek conferentie in Houston (http://ondemand.ceraweek.com/category/videos/keynotes-plenaries) of het juist uitgekomen jaarlijkse IEA mid term oil forecast report (https://www.iea.org/Textbase/npsum/oil2017MRSsum.pdf). En dat het nog heel lang gaat duren voordat een land als Saudi Arabië de kraan echt openzet. En wij kunnen er (groupthink) natuurlijk collectief heel erg naast zitten...

    Het valt me wel op hoezeer Nederland, West Europa (wij gaan toch echt van fossiel af om de opwarming van de aarde te beperken...) en de internationale oliewereld (de vraag naar olie stijgt voorlopig stug door; er zijn 6 miljard mensen op aarde die streven naar de manier van leven van de rijkste 1 miljard en zij kopen nu hun eerste koelkast, brommer, auto...) uit elkaar gegroeid zijn.
  11. Jilles van den Beukel 24 maart 2017 08:32
    quote:

    A_E_Niks schreef op 24 maart 2017 08:20:

    Analyses en voorspellingen altijd leuk:)

    Wie voorspelden er olieprijzen van 40 tot 50 dollar per vat toen men een paar jaar geleden per vat nog boven de 100 dollar betaalde?:).
    (en er zogenaamd ernstige tekorten waren...:).

    Het is maar net hoe de wind waait:)

    Uit 2012:

    www.belfercenter.org/publication/oil-...

  12. K. Bouter 24 maart 2017 08:53
    @jilles:

    Olie wordt niet voor elektriciteitopwekking gebruikt, maar elektrische auto's zullen wel olie-auto's gaan vervangen. De vraag is: hoe snel? Als het net zo snel gaat als de 'introductie' van de smartphone kan het wel eens heel hard gaan. De verwachting is nu al dat rond 2020 de aanschafprijs van e-auto's gelijk is of lager dan die van benzine autio's (voor sommige modellen). De total cost of ownership is in veel gevallen nu al lager!
  13. glop 24 maart 2017 08:53
    Beste Jilles,

    Complimenten voor je uitstekende artikelen en je gedetailleerde reakties.

    Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat. West Europa begint in een andere wereld te leven dan de rest van de wereld. Uiteindelijk zijn het de klanten die de olieprodukten kopen. In Azie dromen er massa's mensen van een eigen autotje. (net terug uit Vietnam met zijn brommerdrommen)

30 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links