Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Afrekenen met de Woekerpolis....

340 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 11 12 13 14 15 16 17 » | Laatste
voda
0
Verzekeraars openen adviesloket woekerpolis

Gratis digitaal hersteladvies.

Het Verbond van Verzekeraars heeft een digitaal adviesloket geopend, waar klanten gratis advies kunnen krijgen over hun woekerpolis. Dit maakte de brancheorganisatie maandag bekend.

Het advies zal worden verstrekt door de zelfstandige adviesorganisatie Triple A Assurantiën en kan niet worden beïnvloed door de verzekeraar of tussenpersoon die de woekerpolis verkocht.

De kosten voor het advies worden door het Verbond van Verzekeraars in rekening gebracht bij de aangesloten verzekeraars. Het adviesloket heeft een tijdelijk karakter.

De Autoriteit Financiële Markten verwelkomt het initiatief van de sector. "Dit laagdrempelig adviesloket is er met name voor consumenten die niet in gesprek wilden over hun polis. Bijvoorbeeld omdat ze onvoldoende vertrouwen in de oorspronkelijk adviseur of verzekeraar hebben", zei AFM-bestuurslid Femke de Vries. "Het is goed dat ook zij nu kosteloos toegang krijgen tot hersteladvies."

Het advies beperkt zich tot alternatieve producten van dezelfde verzekeraar, maar kan ook inhouden dat de klant zijn polis geheel stopzet. Dit komt overeen met de afspraken die met de AFM zijn gemaakt, zei woordvoerder Paul Koopman van het Verbond in een toelichting tegen ABM Financial News.

Als de verzekeraar niet het gewenste type product aanbiedt, dan zal de adviseur de klant doorverwijzen naar een concurrent, volgens Koopman. Bijvoorbeeld als de klant graag een banksparenproduct zou nemen, zonder beleggingsrisico's.

Door te kiezen voor een alternatief product verspeelt de klant ook niet zijn recht om te procederen voor een schadevergoeding.

Voor een advies over het aanbod van andere marktpartijen, eventuele juridische procedures en financiële planning, kunnen eigenaren van woekerpolissen terecht op de websites advieskeuze.nl van de Consumentenbond en adfiz.nl.

Het Verbond van Verzekeraars heeft geen doelstelling voor aantal te activeren woekerpolisklanten, maar zegt dat er op de eerste dag al tientallen afspraken zijn ingepland. "Het loket voorziet dus in een behoefte".

Volgens de AFM hadden ruim de helft van alle verkochte beleggingsverzekeringen een te hoog kostenniveau en kwamen ongeveer 2,6 miljoen polissen in aanmerking voor kostencompensatie op basis van akkoorden met consumentenstichtingen.

Verzekeraars hebben inmiddels nagenoeg alle houders van zogenaamde "niet-opbouwende" woekerpolissen - die door hun hoge kosten een negatief rendement opleveren - bewogen om dit ondeugdelijke product te wijzigen. Voor beleggingsverzekeringen die gekoppeld zijn aan een hypotheek variëren de percentages tussen 80 en 100 procent, afhankelijk van de verzekeraar.

Voor de pensioengebonden beleggingsverzekering is er nog veel werk aan de winkel. Hier is bij sommige verzekeraars, zoals ASR, De Goudse en Loyalis, nog maar circa 30 procent van de klanten geholpen aan een alternatief, inclusief de zeer kwetsbare of kwetsbare klanten. Bij andere grote partijen zoals Aegon, Reaal, Delta Lloyd en Nationale-Nederlanden schommelen deze percentages rond 60 procent.

Door: ABM Financial News.

Info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999

Copyright ABM Financial News. All rights reserved

(END) Dow Jones Newswires
voda
0
Ach ja?

Depositostelsel stelt tegoeden niet veilig in geval van faillissement
Spaarpolis verzekeraar ongedekt
Foto: ANP

door Ariane Kleijwegt

Amsterdam - Verzekeraars doken deze week diep in het rood op de beurzen. De lage rente en angst voor een Brexit doet de branche geen goed. Maar als beleggers twijfelen aan het verdienmodel rijst de vraag: hoe veilig is uw spaarhypotheek eigenlijk?

Weinig mensen zullen het zich realiseren, want de spaarhypotheek stond jarenlang juist te boek als relatief veilig. Maar wie rechten opbouwt in een spaarpolis bij een verzekeraar, is niet gedekt door het depositogarantiestelsel mocht de verzekeraar omvallen. En dat betekent dat u kunt fluiten naar uw zorgvuldig opgebouwde kapitaal om de hypotheeklening mee af te kunnen lossen.

Bank

Spaartegoeden bij een bank zijn doorgaans wél gedekt door het garantiestelsel. Bij een faillissement zijn spaarsaldi tot een bedrag van 100.000 euro in principe veiliggesteld. Dat geldt ook voor huizenbezitters met een hypotheek in combinatie met een bankspaarproduct bij een Nederlandse bank.

"Maar in de tijd dat spaarhypotheken nog werden toegestaan, was met name de variant met spaarpolis bij een verzekeraar populair", zegt Hans André de la Porte van de Vereniging Eigen Huis.

Het was de tijd dat verzekeraars zich in toenemende mate begonnen te richten op de hypotheekmarkt. De spaarhypotheek is zelfs hun uitvinding. Verzekeraars ontdekten een manier om klanten maximaal van de de hypotheekrenteaftrek te laten profiteren.

Zij boden aflossingsvrije hypotheken aan in combinatie met een verzekeringsproduct waarin gelijktijdig onbelast kapitaal kon worden opgebouwd voor de aflossing van de hypotheek. Ooit was het aandeel banken op de hypotheekmarkt 80%, inmiddels is dat teruggelopen naar iets onder de 50%, ten faveure van de verzekeraars, weet De la Porte.

Beleggingsrisico

De spaarhypotheek suggereert dat er gespaard wordt, maar feitelijk gebeurt dat niet. Vanaf midden jaren tachtig tot eind 2012 hebben veel mensen onder de noemer ’spaarpolis’ een beleggingspolis afgesloten. Met dat verschil dat de verzekeraar het beleggingsrisico overneemt.

Dat voelde veilig, maar de huizenbezitter lost niet af. Hij stort maandelijks een premie en is met de verzekeraar overeengekomen dat daar aan het einde van de looptijd een te bereiken bedrag tegenover staat om in één keer zijn hypotheekschuld mee af te kunnen lossen.

Aflossen

Maar wat als de verzekeraar voor die tijd omvalt of de klant komt te overlijden? Dan was het misschien verstandiger geweest om af te lossen. Veel bezitters van een spaarhypotheek komen dit en volgend jaar voor die keuze te staan. Want dan loopt voor de bulk van de markt de rentevaste periode af. „In 2006 en 2007 zijn nog veel van deze producten verkocht, meestal met een rentevaste periode van tien jaar”, zegt Matthijs Mons, verzekeringsdeskundige en partner bij Yellowtail.

Toch is het maar de vraag of oversluiten naar het meer veilige banksparen of een annuitaïre hypotheek altijd verstandig is. André de la Porte waarschuwt voor overhaaste beslissingen. „Angst is geen goede raadgever. En zekerheid kopen kost vaak geld.”

Bovendien kan een spaarhypotheek die al wat langer loopt en waarbij een hoge vaste rente voor langere tijd is vastgezet erg gunstig zijn. „Als je al flink wat hebt opgebouwd, gaat het spaardeel van je hypotheek steeds meer renderen”, legt Mons uit. Dat kan het voordeel van een lagere hypotheekrente overstijgen, want „het spaardeel rendeert netto, terwijl de hypotheekrente bruto is”, benadrukt Mons.

Financieel planner

Bovendien acht hij het risico van een faillissement niet groot. Wel ziet hij andere voordelen in oversluiten. „Aan een verzekeringspolis zijn inherent kosten verbonden, die je bij een eenvoudiger product niet betaalt.”

Maar of boetevrij overstappen naar een nieuwe hypotheekvorm mogelijk is, hangt van de polisvoorwaarden af. En die verschillen per aanbieder. Beide heren dringen er dan ook op aan om je te laten bijstaan door een financieel planner. „Helaas kost dat tegenwoordig ook geld.”

Bron:

www.telegraaf.nl/premium/dft/dftavond...
Bijlage:
voda
0
Gedupeerden Sprintplan weer naar rechter

Gepubliceerd op 21 jul 2016 om 07:03 | Views: 2.932

AMSTERDAM (AFN) - Stichting Platform Aandelen Lease (PAL) is een nieuwe procedure gestart tegen Aegon-dochter Spaarbeleg. De stichting heeft ConsumentenClaim in de arm genomen in de hoop alsnog een schadevergoeding te ontvangen voor gedupeerde klanten van aandelenleaseproduct Sprintplan.

Vorig jaar werd met een uitspraak van de Hoge Raad een punt gezet achter een jaren lopende rechtszaak tegen Aegon. De verzekeraar zou klanten die het Sprintplan kochten niet hebben misleid, maar was wel tekortgeschoten in zijn zorgplicht.

Volgens ConsumentenClaim is de eerdere rechtszaak gevoerd met de verkeerde argumenten. Zo hield Aegon volgens de claimorganisatie op Sprintplannen onterecht beheerskosten in en zou het vergoedingen die het ontving van de investeringsbank ten onrechte in eigen zak steken. Ook werden er zaken gedaan met tussenpersonen die niet over de vereiste vergunning beschikten. ,,Voor ons reden om nog eens in de zaak te duiken", aldus de claimorganisatie.

Internetzeepbel

Bij aandelenleaseproducten als Sprintplan lenen mensen geld om in aandelen te beleggen. De constructie was populair in de jaren voor het uiteenspatten van de internetzeepbel in 2000. Toen daalden de koersen, met als gevolg dat tienduizenden beleggers soms aanzienlijke bedragen kwijtraakten.

In de periode 1998 tot 2002 zijn volgens PAL ongeveer 100.000 Sprintplannen afgesloten. De gemiddelde schade daarbij bedraagt volgens de stichting circa 5000 euro. Iedereen die een Sprintplan heeft afgesloten, kan met de collectieve procedure meedoen, aldus PAL.

Aegon gaf aan kennis te hebben genomen van de nieuwe procedure, maar kon nog niet inhoudelijk reageren. ,,Wij kennen ook de argumentatie nog niet", zo gaf een woordvoerster desgevraagd aan. Ze benadrukte dat gedupeerde klanten zich ook rechtstreeks tot Aegon kunnen richten.
voda
0
EINDELIJK !!!

Vergoeding in aandelenlease-affaire

Gepubliceerd op 2 sep 2016 om 16:32 | Views: 0


AMSTERDAM (AFN) - Meer dan 10.000 gedupeerden in de langlopende aandelenlease-affaire moeten een vergoeding krijgen van 100 procent van de schade die zij hebben geleden. Dat is de uitkomst van een uitspraak van de Hoge Raad vrijdag in een zaak die werd aangespannen door Leaseproces, de zusterorganisatie van ConsumentenClaim.

Het gaat om mensen die via tussenpersonen een aandelenleasecontract afsloten bij aanbieders zoals Dexia en Aegon. Deze tussenpersonen beschikten niet over de vergunning die voor advisering nodig was. De Hoge Raad rekent het de aanbieders zwaar aan dat zij toestonden dat advisering via deze tussenpersonen zonder vergunning plaatsvond. Aandelenleaseproducten, waarbij geld werd geleend om aandelen te kopen, waren eind jaren negentig immens populair. Na het barsten van de internetzeepbel in 2000 daalden de aandelenkoersen en kwamen honderdduizenden beleggers met grote schulden te zitten.

Het gevolg van de uitspraak van de Hoge Raad is dat gedupeerden hun volledige inleg inclusief wettelijke rente kunnen terugkrijgen en dat hun eventuele restschuld wordt kwijtgescholden. De gemiddelde schade bedraagt circa 30.000 euro, aldus Leaseproces.
voda
0
Adviseur hoeft kosten woekerpolis niet te benoemen

Verzekeraar is niet verantwoordelijk voor goed hersteladvies.

(ABM FN-Dow Jones) Adviseurs die klanten hersteladvies moeten geven over hun woekerpolis, hoeven de kosten van die polis en van de alternatieven niet geheel uit te splitsen. Ook hoeven ze niet over iets anders te adviseren dan over de omzetting van de woekerpolis. Dit bleek dinsdag uit een toelichting van Klachteninstituut Kifid op een aantal afgedane klachtzaken.

Volgens het Kifid moeten adviseurs hun hersteladvies baseren op het uitgangspunt, dat het oorspronkelijke financiële doel van de beleggingsverzekering wordt gerealiseerd of in ieder geval benaderd.

De klant moet daarbij drie opties voorgelegd krijgen: voortzetten, aanpassen van huidige polis of een passend alternatief.

Verzekeraars moeten daarvoor voldoende informatie aanleveren aan de adviseurs, maar zijn niet verantwoordelijk voor een deugdelijk hersteladvies of de kosten daarvan, oordeelde het Kifid.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999

Copyright ABM Financial News. All rights reserved

(END) Dow Jones Newswires
voda
0
Hoge Raad: Staat misleidde niet rond Fortis

Gepubliceerd op 30 sep 2016 om 10:30 | Views: 1.349

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse staat heeft beleggers in 2008 niet misleid tijdens de redding van Fortis. Dat heeft de Hoge Raad vrijdag bepaald.

De Hoge Raad liet daarmee de eerdere uitspraak van het hof in de zaak van belangenbehartiger FortisEffect tegen de Staat in stand. De zaak draaide om de vraag of de toenmalig minister van Financiën, Wouter Bos, beleggers heeft misleid met uitspraken over de positie van Fortis.

Die bank werd eind september 2008 eerst van een forse kapitaalinjectie voorzien door Nederland, België en Luxemburg. Later bleek echter een grotere ingreep nodig om het concern te redden. De Staat kocht daarbij de Nederlandse delen van Fortis. De beurskoers van Fortis daalde sterk, waardoor beleggers het schip in gingen.

Ontgaan

FortisEffect hield de Staat aansprakelijk voor die schade, omdat Bos onjuiste of onvolledige informatie over de eerste reddingsoperatie zou hebben verschaft. Volgens het hof kon het beleggers in september 2008, na de val van Lehman Brothers, echter niet zijn ontgaan dat er een internationale financiële crisis was ontstaan. Daarbij was ook duidelijk dat het nog maar de vraag was of de eerste reddingsoperatie rond Fortis zou slagen.

De minister heeft rond de redding niet altijd volledige openheid van zaken gegeven, onderkende het hof. Daarbij was er echter geen sprake van misleiding, gezien de ,,bekende context waarin de reddingsoperaties en de informatieverstrekking plaatsvonden''. De keuze van Bos om geen volledige informatie te verschaffen was ook gerechtvaardigd met het oog op de stabiliteit van het financiële stelsel.

Wel misleid

Het hof oordeelde eerder dat Fortis zelf in de aanloop naar zijn ondergang beleggers wel heeft misleid. Over die zaak ging het bij de Hoge Raad niet.

De advocaat van FortisEffect, Adriaan de Gier, reageerde teleurgesteld op het vonnis. ,,Ik denk dat de gemiddelde belegger dit niet begrijpt'', stelde hij. ,,Beleggen is risico nemen, maar niet het risico om belazerd te worden.''
[verwijderd]
1
De woekerpolissen omzettingen zijn in veel gevallen absoluut niet toereikend.

Ik ging samen met mijn toenmalige partner een financiële verplichting aan bij de bank voor een hypotheek. Omdat ik een bedrijfsongeval heb gehad is mijn inkomen niet hoger dan 960,-- euro netto per maand. Tevens is er geen pensioenopbouw. In verband met mijn hoofdelijkheid op de hypotheek eiste de bank een levensverzekering af te sluiten. Kosten 96,25 euro per maand. Men sprak toen over een kapitaal op einddatum van 60.000,-- euro. De polis bleef in verpanding bij de bank.

Nadat Reaal - AXA had overgenomen kwam er in 2014 een brief dat Reaal mij een intermediair had toegewezen. RGB Assurantiën Rene Rietbergen. Schijnbaar heeft de vorige tussenpersoon zijn activiteiten gestopt. Vervolgens ontvang ik een brief dat ik een woekerpolis heb waarvan premie en rendement op einddatum geheel verloren zouden gaan aan inteer- heveleffecten en kosten. De intermediair lijkt mij of de postbode of de hulppersoon van Reaal. Er is geen ken-uw-klant profiel, zoals verwacht mag worden met dergelijke producten. Zowel Reaal als haar intermediair doen een omzettingsvoorstel, wederom zal het benodigde kapitaal zich niet ontwikkelen.

Tja intimidatie kennen ze ook. Mevr. Wendy de Ruiter Lorks van Reaal belt en zegt, procederen kost u meer dan het opbrengt, u krijgt geen geld terug. RGB Rietbergen laat zijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering mij aanschrijven.

Zeker is dat bij velen de woekerpolis strijd nog lang niet afgehandeld is. Het is een doordacht product waarbij het belang van de klant ondergeschikt is gemaakt aan die van de verzekeraar en intermediair.

Heeft u tips, die zijn van harte welkom.
voda
0
'Meer vergoeding in aandelenlease-affaire'

Gepubliceerd op 7 feb 2017 om 07:26 | Views: 1.136

AMSTERDAM (AFN) - Duizenden gedupeerden van de langlopende aandelenlease-affaire kunnen naar verwachting tot duizenden euro's aan extra vergoeding tegemoet zien. Dat schat claimorganisatie Leaseproces op basis van een recente uitspraak van de Hoge Raad.

Het gaat om Nederlanders die in de jaren negentig een zogeheten aandelenleasecontract afsloten bij aanbieders als Dexia en Aegon. Na het barsten van de internetzeepbel in 2000 daalden de aandelenkoersen en kwamen honderdduizenden beleggers met grote schulden te zitten. Jaren terug is er al een collectieve schaderegeling vastgesteld, maar er zijn nog altijd veel mensen die daarmee geen genoegen nemen.

Het hoogste Nederlandse rechtscollege heeft nu bepaald dat bepaalde zaken uit de eerder overeengekomen compensatieregeling anders verrekend moeten worden. Deze specifieke uitspraak heeft volgens Leaseproces in elk geval gevolgen voor zo'n 2500 klanten van de Belgische bank Dexia en voor ongeveer vijfhonderd klanten van Aegon.

'Prachtige overwinning'

Een woordvoerster van Aegon laat weten dat nog niet te zeggen valt wat het arrest van de Hoge Raad voor Aegon betekent, omdat dat in de eerste plaats betrekking heeft op Dexia. Een rechter moet volgens de zegsvrouw ook nog bepalen wat de precieze consequenties zijn.

,,Dit is opnieuw een prachtige overwinning'', zegt jurist Simon Zuurbier van Leaseproces. Hij wijst erop dat dit al de vierde keer is in ruim anderhalf jaar dat de Hoge Raad in het nadeel van de aanbieders van de aandelenleasecontracten heeft beslist. Vorig jaar werd bijvoorbeeld al bepaald dat mensen die hun aandelenleasecontract via een tussenpersoon afsloten ook recht hebben op een volledige vergoeding.

Leaseproces wacht nu nog op één andere uitspraak van de Hoge Raad en gaat er vanuit dat de aandelenlease-affaire daarna eindelijk voor alle resterende dossiers afgewikkeld kan worden.
voda
0
Update: Wakkerpolis start collectieve claim tegen NN Group

Claimt met Consumentenbond compensatie voor 500.000 polishouders.

(ABM FN-Dow Jones) Claimorganisatie Wakkerpolis en de Consumentenbond hebben verzekeraar NN Group voor de rechter gedaagd voor vergoeding van ingehouden 'eerste kosten' van beleggingsverzekeringen, in een collectieve claimzaak. Dit maakten de twee partijen maandag bekend.

Het gaat om 500.000 klanten die volgens Wakkerpolis gemiddeld zo'n 5.500 euro aan kosten kunnen terugvorderen, omdat zij niet over de kosten waren geinformeerd. Het totale bedrag van de claim komt daarmee op 3,2 miljard euro.

"Het bedrijf bracht stiekem torenhoge kosten in rekening en de gedupeerde klanten blijven maar wachten op een redelijke compensatie", stelde Bart Combée, directeur Consumentenbond. "We zijn met Nationale-Nederlanden niet tot een overeenkomst gekomen, dus nu is het aan de rechter."

Als de rechtbank de claimanten in het gelijk stelt, moeten de polishouders hun schade vervolgens nog altijd individueel verhalen, lichtte de Consumentenbond toe op zijn website.

Soms kiest een verzekeraar dan voor een collectieve regeling of schikking, om van de individuele procedures af te zijn, maar daar lijkt NN Group nog niet toe bereid.

"We zouden dat graag in goed overleg schikken, maar dat wil NN niet", stelde de advocaat van Wakkerpolis, Adriaan de Gier. "Dan moet het maar op deze manier, een alternatief is er niet."

Een woordvoerder van NN Group zei maandag tegen ABM Financial News dat de verzekeraar wel schikkingen wil treffen met individuele klanten, maar niet wil meewerken aan een collectieve afdoening van de zaak.

Analist Cor Kluis van Rabobank acht het zeer waarschijnlijk dat NN Group ervoor zal kiezen de rechter een oordeel te laten vellen in de collectieve claimzaak. Dit zou nog jaren van procederen betekenen.

Wakkerpolis baseert zijn claim op een analyse van meer dan 2.200 individuele polissen en verwijst naar een "richtinggevende" uitspraak die geschillencommissie Kifid in maart 2016 deed.

Alle polishouders die tussen 1990 en 2008 een beleggingsverzekering van Nationale-Nederlanden hadden, kunnen meedoen aan de procedure, waaraan geen kosten verbonden zijn. Klanten hoeven zich niet aan te melden om in aanmerking te komen voor een vergoeding.

Het betreft klanten met verzekeringen genaamd Flexibel Verzekerd Beleggen, Bedrijfs Effect Sparen, ING Bank Privé Pensioenplan, ING Bank Bedrijfsspaarpolis en ING Bank Flexibel Spaarplan.

Eind 2016 sleepte de Consumentenbond ook al verzekeraar ASR voor de rechter voor een redelijke vergoeding voor meer dan 200.000 consumenten met een Waerdye woekerpolis.

Het aandeel NN Group stond maandag op een rood Damrak 1,2 procent lager op 29,92 euro, herstellend van het dieptepunt van 29,50 euro aan het begin van de handelsdag.

Update: om informatie, commentaren en koersreactie toe te voegen.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999

Copyright ABM Financial News. All rights reserved

(END) Dow Jones Newswires
andre68
0
"Een woordvoerder van NN Group zei maandag tegen ABM Financial News dat de verzekeraar wel schikkingen wil treffen met individuele klanten, maar niet wil meewerken aan een collectieve afdoening van de zaak"

Duidelijk de "verdeel en heers" strategie.

"Analist Cor Kluis van Rabobank acht het zeer waarschijnlijk dat NN Group ervoor zal kiezen de rechter een oordeel te laten vellen in de collectieve claimzaak. Dit zou nog jaren van procederen betekenen"

Traineren en vertragen........steeds meer moegestreden gedupeerden. Sommigen met uitzicht op de onderkant van de graszoden....die klagen alvast niet meer.....
objectief
0
quote:

andre68 schreef op 27 maart 2017 16:12:

"Een woordvoerder van NN Group zei maandag tegen ABM Financial News dat de verzekeraar wel schikkingen wil treffen met individuele klanten, maar niet wil meewerken aan een collectieve afdoening van de zaak"

Duidelijk de "verdeel en heers" strategie.

"Analist Cor Kluis van Rabobank acht het zeer waarschijnlijk dat NN Group ervoor zal kiezen de rechter een oordeel te laten vellen in de collectieve claimzaak. Dit zou nog jaren van procederen betekenen"

Traineren en vertragen........steeds meer moegestreden gedupeerden. Sommigen met uitzicht op de onderkant van de graszoden....die klagen alvast niet meer.....
Ja, zo gaat het in het leven...als een belegging slecht uitpakt dan moet de bank/verzekeringsmaatschappij voor het verlies opdraaien en omgekeerd steekt de belegger de dikke winst op zak. Waren die beleggers er zelf niet bij toen ze het contract lazen en ondertekenden!!!
voda
0
quote:

fred12345 schreef op 27 maart 2017 17:41:

[...]

Ja, zo gaat het in het leven...als een belegging slecht uitpakt dan moet de bank/verzekeringsmaatschappij voor het verlies opdraaien en omgekeerd steekt de belegger de dikke winst op zak. Waren die beleggers er zelf niet bij toen ze het contract lazen en ondertekenden!!!
Fred, je je hebt dit al zo vaak geschreven!!

EN NEE, IN DE KLEINE LETTERTJES STONDEN NIET DIE ENORME KOSTEN!!!!

En ik kan het weten, ik had 2 van die krengen, 1 via Aegon, en de andere via NN.
Heel erg veel geld daar mee verloren. (en was geen gok polis, gewoon een maandelijkse inleg, waarmee je een eindkapitaal kon sparen.)

objectief
0
quote:

voda schreef op 27 maart 2017 17:49:

[...]
Fred, je je hebt dit al zo vaak geschreven!!

EN NEE, IN DE KLEINE LETTERTJES STONDEN NIET DIE ENORME KOSTEN!!!!

En ik kan het weten, ik had 2 van die krengen, 1 via Aegon, en de andere via NN.
Heel erg veel geld daar mee verloren. (en was geen gok polis, gewoon een maandelijkse inleg, waarmee je een eindkapitaal kon sparen.)

Als dat bij jouw zo was, dan claim je terecht een bedrag terug...maar in velerlei gevallen is de belegging op zich de oorzaak van de negatieve uitkomst.
[verwijderd]
0
Nee hoor. Al die schadeclaims worden toegewezen omdat verzekeraars enorm hoge kosten berekenden zonder dit aan hun klanten van tevoren te vertellen.
voda
0
Aegon komt gedupeerden Spaarbeleg tegemoet

Gepubliceerd op 24 apr 2017 om 09:12 | Views: 3.124

Aegon 16:09
4,77 +0,14 (+3,05%)

AMSTERDAM (AFN) - Aegon komt weer honderdduizenden klanten met een SpaarBeurs- of Spaarliftpolis tegemoet. De verzekeraar kondigde maandag aan de premie van de overlijdensrisicoverzekering van klanten die voor 1 oktober 1999 een SpaarBeursproduct afsloten, waar nodig naar beneden toe bij te stellen.

Aegon zelf spreekt van het sluitstuk van de regeling Spaarbeleg 2014. Deze volgt op een reeks eerdere compensaties. In totaal gaat in deze regeling om ongeveer 235.000 gedupeerden die eventueel voor compensatie in aanmerking komen. De hoogte daarvan verschilt per persoon.

Vanaf 1 september kunnen klanten met een beëindigde polis zich aanmelden. Het gaat om klanten die een Aegon KinderSpaarBeurs, Aegon PensioenBeurs, Aegon SpaarBeurs, Aegon SpaarBeurs Hypotheek afsloten. Ook geldt de regeling voor klanten met een SpaarLift of SpaarLift Formule.

De afgelopen jaren betaalde Aegon al ruim 800 miljoen euro aan ,,compensaties en productverbeteringen'' voor klanten met een beleggingsverzekering.
voda
0
ASR verliest woekerpoliszaak bij gerechtshof

Gepubliceerd op 2 mei 2017 om 14:14 | Views: 1.005

ASR Nederland 16:13
27,50 +0,35 (+1,27%)

DEN BOSCH (AFN) - Verzekeraar ASR moet de te hoge kosten van een woekerpolis aan een klant terugbetalen. Dat heeft het gerechtshof Den Bosch dinsdag bepaald.
Het gaat in de zaak om de zogeheten eerste kosten, poliskosten en een deel van de ingehouden fondskosten van een Falcon Levensplan. Het hof heeft een aantal voorwaarden op grond waarvan ASR deze kosten inhield als oneerlijk en onredelijk bezwarend aangemerkt. Van het betreffende financiële product zijn er in Nederland circa 220.000 verkocht.

Claimorganisatie ConsumentenClaim reageert verheugd. ,,Na jaren procederen, is dit een geweldig resultaat voor onze cliënten. Deze uitspraak zou weleens het langverwachte kantelpunt in de woekerpolisaffaire kunnen betekenen'', zo stelt directeur Stef Smit.

In 2012 stelde de rechtbank de verzekeringsklant uit deze zaak nog in het ongelijk. Dat vonnis heeft het hof nu vernietigd. Volgens Smit ging het hier specifiek om een relatief kleine polis, waarbij ongeveer 45 euro per maand werd ingelegd. Toch rekent hij erop dat ASR voor de betreffende beleggingsverzekering, die in 1997 is afgesloten, ruim 3500 euro aan kosten zal moeten vergoeden.

De woekerpolisaffaire houdt de gemoederen in de financiële wereld al jaren bezig. In 2006 kwam aan het licht dat bij veel beleggingsverzekeringen veel te hoge kosten in rekening zijn gebracht. Claimorganisaties proberen gedupeerden sindsdien te mobiliseren om schadevergoedingen los te krijgen bij de verzekeraars. Maar dat proces gaat erg traag en er lopen verschillende juridische procedures door elkaar heen.

ASR wil nog niet inhoudelijk op de uitspraak reageren. ,,Het gaat hier om een individuele uitspraak over één specifiek product met specifieke voorwaarden. ASR bestudeert deze om te bepalen of we cassatie gaan instellen. Het is daarom prematuur om uitspraken te doen over aantallen polissen en bedragen'', aldus de verzekeraar.
voda
0
ASR verbijsterd over Falcon-uitspraak

Verzekeraar stapt mogelijk naar Hoge Raad.

(ABM FN-Dow Jones) ASR Nederland is verbijsterd over de recente uitspraak van het Gerechtshof in Den Bosch, die de verzekeraar verplichtte de ingehouden kosten van een Falcon Levensplan-polis terug te betalen, omdat de contractvoorwaarden "onredelijk bezwarend" zouden zijn voor de polishouder.

Volgens de uitspraak van 2 mei van dit jaar had ASR moeten weten dat een gemiddelde consument niet akkoord zou zijn gegaan met die kosten, als hij geweten had hoe hoog ze waren. Door de ingewikkelde formulering van de polisvoorwaarden kon hij dat niet goed weten. Daarom waren de contractvoorwaarden van de beleggingsverzekering, die ASR ruimte boden om de kosten te bepalen, "onredelijk bezwarend."

De schadevergoeding zou volgens de Consumentenbond kunnen oplopen tot 3.500 euro.

"We zijn het diep oneens met de juridische redenering die hier is gevolgd", zei financieel directeur Chris Figee van ASR Nederland woensdag tegen analisten. ASR Nederland beraadt zich nog of de verzekeraar naar de Hoge Raad stapt.

Volgens Figee waren er in het afgelopen kwartaal andere uitspraken, met name van geschilleninstituut Kifid die gunstig waren voor ASR Nederland. Afgezien van "ruis in de media" was er al met al geen sprake van substantiële ontwikkelingen in dit dossier voor ASR Nederland, volgens Figee.

Eind maart daagden de Consumentenbond en Claimorganisatie Wakkerpolis concurrent NN Group voor de rechter in een collectieve claimzaak voor 500.000 klanten die ieder gemiddeld zo'n 5.500 euro aan ten onrechte ingehouden kosten zouden kunnen terugvorderen.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999

Copyright ABM Financial News. All rights reserved

(END) Dow Jones Newswires
voda
0
Wakkerpolis NNclaim versterkt toezicht

Gepubliceerd op 7 jun 2017 om 07:38 | Views: 958

NN Group 16:17
31,48 +0,74 (+2,39%)

UTRECHT (AFN) - Wakkerpolis NNclaim heeft zowel het bestuur als de raad van toezicht versterkt. Ook krijgt de belangenorganisatie van gedupeerde woekerpolisklanten van Nationale-Nederlanden een deelnemersadviesraad.

De wijzigingen moeten zorgen voor een betere belangenbehartiging van alle deelnemers van Wakkerpolis NNclaim. Dat aantal deelnemers groiet volgens de stichting namelijk. Wakkerpolis NNclaim vordert namens 500.000 klanten 3,2 miljard euro van Nationale-Nederlanden.
gerrit 69
0
www.telegraaf.nl/dft/geld/consument/2...

Strop NN in woekerpoliszaak
3 uur geleden
ROTTERDAM - Verzekeraar Nationale-Nederlanden moet een klant terugbetalen na een verloren beroepszaak bij klachteninstituut Kifid.

De claimstichting Wakkerpolis ziet in deze zaak goed nieuws voor 500.000 consumenten die begin deze eeuw een beleggingsverzekering bij NN afsloten. Volgens berekeningen van de claimstichting bedraagt de strop voor NN mogelijk €3 miljard.

De commissie van beroep van het Kifid heeft in hoger beroep geoordeeld dat NN ten onrechte ’eerste kosten’ in rekening bracht bij een hypotheek met beleggingsverzekering.

Kosten
In de voorwaarden van die polis stond wel dat de klant akkoord zou gaan met ’alle kosten’ die aan het product verbonden waren, maar omdat NN een deel van die kosten wel gespecificeerd had en een deel niet, mocht het alleen de wél gespecificeerde kosten in rekening brengen, aldus de commissie van beroep.

Claimstichting Wakkerpolis denkt dat Nationale-Nederlanden door deze uitspraak een strop van €2,75 miljard boven het hoofd hangt. De uitspraak van het Kifid is echter nog maar een tussenvonnis, de daadwerkelijke schade voor deze ene klant wordt later vastgesteld.

Reactie NN
Nationale-Nederlanden stelt zelf in een reactie dat de „financiële gevolgen van het dossier beleggingsverzekeringen op dit moment niet betrouwbaar kunnen worden geschat of gekwantificeerd.”

Ook is de verzekeraar het niet eens met deze uitspraak, maar legt ze zich erbij neer dat er geen beroep meer mogelijk is. „NN zal de uitspraak ten aanzien van deze klant nakomen.”

************************
Het zwaard van Damocles dreigt voor onze verzekeraars.!
340 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 11 12 13 14 15 16 17 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
865,63  +0,28  +0,03%  14:56
 Germany40^ 17.753,90 -0,09%
 BEL 20 3.816,36 +0,57%
 Europe50^ 4.921,60 +0,15%
 US30^ 37.819,07 +0,24%
 Nasd100^ 17.529,68 +0,14%
 US500^ 5.029,76 +0,20%
 Japan225^ 37.934,21 +0,50%
 Gold spot 2.385,34 +1,03%
 EUR/USD 1,0666 -0,04%
 WTI 82,08 -0,16%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +8,66%
Alfen N.V. +4,71%
Air France-KLM +4,13%
JUST EAT TAKE... +3,75%
RANDSTAD NV +1,87%

Dalers

Pharming -8,54%
PostNL -5,61%
ASMI -3,58%
Avantium -2,91%
BESI -1,69%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront