Info

3.204 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 156 157 158 159 160 161 | Laatste
voda
1
Groot verlies voor Air France-KLM
Blijvende uitdagingen.

(ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft door de coronacrisis een groot verlies geleden in het eerste kwartaal van 2021 en voorziet ook voor het lopende tweede kwartaal veel uitdagingen. Dit bleek donderdag voorbeurs uit cijfers van de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij.

De omzet van Air France-KLM daalde op jaarbasis met 57 procent naar 2,2 miljard euro. Er werden ruim 73 procent minder passagiers vervoerd in het afgelopen kwartaal.

Bij KLM daalde de omzet in het afgelopen kwartaal met bijna 57 procent tot 930 miljoen euro. Air France behaalde een 56 procent lagere omzet van krap 1,3 miljard euro.

Air France-KLM kwam zo uit op een operationeel verlies van 1,2 miljard euro, een verdere verslechtering ten opzichte van het verlies van 815 miljoen euro een jaar eerder. En netto leed de maatschappij een verlies van 1,5 miljard euro, hetgeen een verbetering betekende ten opzichte van het verlies van 1,8 miljard euro een jaar eerder, maar wel een stuk slechter dan de inschatting van analisten vooraf.

Voor het eerste kwartaal rekenden analisten die bijdroegen aan de bedrijfsconsensus gemiddeld op een omzet van 2,0 miljard euro. Dit zou een operationeel verlies opleveren van 1,3 miljard euro, dachten de analisten, en een nettoverlies van 1,2 miljard euro.

Outlook

Air France-KLM verwacht dat het begin van het tweede kwartaal vergelijkbaar zal zijn als de ontwikkelingen in het eerste kwartaal, waarbij klanten vooral naar de korte termijn kijken. Belangrijk is de uitrol van vaccins, zo benadrukte de luchtvaarder opnieuw. De binnenlandse vraag in de VS, waar de uitrol voorspoedig verloopt, trekt snel aan, zo ziet Air France-KLM.

De luchtvaarder verwacht in het tweede kwartaal op een capaciteit van 50 procent van de totale capaciteit in 2019 te kunnen vliegen. Afhankelijk van de vooruitgang in de uitrol van vaccins in Europa zal Air France-KLM de capaciteit verder opschroeven.

Eind maart had Air France-KLM een nettoschuld van 12,6 miljard euro, circa 1,5 miljard euro meer dan een jaar terug.

Verder had het luchtvaartconcern eind maart voor 8,5 miljard euro aan liquiditeiten en kredietlijnen. Dit was in december 2020 nog 9,8 miljard euro.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
voda
0
Beursblik: bemoedigend eerste kwartaal Air France-KLM
Herstel heeft tijd nodig zo ziet ING.

(ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft een bemoedigend eerste kwartaal achter de rug, maar het herstel kost tijd. Dit oordeelde analist Quirijn Mulder van ING donderdag.

Dankzij sterkere resultaten bij vrachtvervoer viel de nettowinst uit huidige activiteiten 200 miljoen euro hoger uit dan ING had voorzien en 100 miljoen euro hoger dan waar de consensus op mikte. Desondanks was er nog steeds sprake van een materiaal verlies van meer dan 1,1 miljard euro als gevolg van de huidige lockdowns en reisbeperkingen.

De outlook houdt volgens ING rekening met een geleidelijke verbetering, waarbij de capaciteit steeds verder opgeschroefd wordt. "Het herstel blijft evenwel trager verlopen dan verwacht", aldus analist Mulder. De analist wees wel op een sterkere balans na de kapitaalverhoging in april, maar sluit aanvullende maatregelen niet uit, hetgeen in de komende periode kan leiden tot een verdere verwatering voor aandeelhouders.

"We verwachten dat Air France-KLM deze donkere periode kan overleven, maar de timing [van het herstel] is zeer onduidelijk en afhankelijk van de verdere ontwikkelingen rond de pandemie, vaccins en reisbeperkingen", aldus Mulder.

ING heeft een Houden advies op Air France-KLM met een koersdoel van 8,00 euro. Het aandeel daalde donderdagochtend met 2,4 procent tot 4,46 euro.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
voda
0
Nederlander Steven Zaat wordt nieuwe cfo Air France-KLM
Job Woudt 10:49

Steven Zaat Foto: Air France-KLM

Air France-KLM benoemt de Nederlander Steven Zaat (51) tot chief financial officer, als opvolger van de Fransman Frédéric Gagey (64), die op 1 juli met pensioen gaat. De benoeming betekent dat de Nederlandse inbreng in de top van de noodlijdende luchtvaartgroep aanzienlijk versterkt wordt.

Zaat werkte sinds medio 2019 als cfo bij Air France, waar hij wegens de coronacrisis stevige bezuinigingen moest doorvoeren. Samen met de Canadese ceo Benjamin Smith van de holding vormt hij straks de spil van het twaalf hoofden tellende uitvoerend comité. Naast KLM-president Pieter Elbers zitten hierin ook de Nederlanders Pieter Bootsma (chief revenue officer) en Adriaan den Heijer (cargo).

Zware dobber
Bij Air France-KLM wacht hem een zware dobber als cfo. De groep stapelt sinds de covid-pandemie miljardenverlies op miljardenverlies. De Nederlandse en Franse staat schoten de luchtvaartgroep al meermalen te hulp. Bij de laatste reddingsoperatie, dit voorjaar, werd al duidelijk gemaakt dat het hier niet bij zal blijven.

Zaat monsterde in 2000 als controller aan bij KLM, na eerder bij Akzo Nobel te hebben gewerkt. Daar begon hij zijn loopbaan na een studie economie aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam, gevolgd door opleiding tot accountant aan de VU. In 2014 maakte hij de overstap van KLM naar de overkoepelende holding in Parijs, eerst als cfo van de onderhoudsdivisie. In augustus 2019 schoof hij door naar de cfo-positie bij dochtermaatschappij Air France.

KLM-president Elbers reageerde positief op de benoeming van zijn landgenoot, maar volgens hem doet de nationaliteit van een topfunctionaris bij de luchtvaartgroep er minder toe dan vaak in Nederland wordt verondersteld. 'Je moet door de Nederlands-Franse dynamiek heen kijken. Nationaliteit vind ik iets minder spannend. Het is goed dat er in de groep mensen met verschillende achtergronden op verschillende posities zijn.'

'Steven is perfect voorbereid op deze rol', zegt Ben Smith in een persverklaring, wijzend op zijn achtergrond bij zowel de holding als de twee grootste werkmaatschappijen. 'Ik twijfel er niet aan dat hij een uitstekende cfo zal zijn om Air France-KLM te helpen deze crisis te boven te komen, ter voorbereiding op het herstel en het herwinnen van haar leiderschap in de branche.'

Nederlandse inbreng
Sinds de overname van KLM door Air France in 2003 is er aanhoudend discussie over de inbreng van Nederlands managers in de top. Ruim twee jaar geleden dreigde de herbenoeming van KLM-president Peter Elbers te worden gedwarsboomd door ceo Ben Smith. Dat geschil liep met sisser af. Smith verwierf een zetel in de raad van commissarissen van KLM. Bij die gelegenheid introduceerde Air France-KLM een speciaal ceo-comité, waarin de leiders van Air France en KLM zitting hebben, naast de ceo en cfo van de holding. Met de benoeming van Zaat bestaat de top vier van de holding straks uit twee Nederlanders, een Canadees en een Française.

Lees het volledige artikel: fd.nl/ondernemen/1382999/nederlander-...
Bijlage:
voda
0
Air France-KLM wacht op volgende steunoperatie
Job Woudt Jan Verbeek 6 mei

Air France-KLM leed in het eerste kwartaal opnieuw een miljardenverlies. Echt winstgevend vliegen zal nog wel een tijd niet lukken. Het wachten is op een volgende steunronde.

Een mogelijkheid om het eigen vermogen te versterken, is dat Nederland voor meer dan een miljard euro gaat bijspringen. Foto: Koen van Weel/ANP

De luchtvaartgroep kijkt likkebaardend naar de ontwikkelingen in Azië en de Verenigde Staten, waar concurrenten op binnenlandse vluchten met volle toestellen vliegen, terwijl Air France en KLM op halve kracht vliegen met matig bezette kisten.

De verliezen zijn daardoor nog steeds veel te hoog. Op een omzet van €2,2 mrd leed Air France-KLM in het eerste kwartaal een nettoverlies van €1,5 mrd. ‘Per dag is dat €3,5 mln voor KLM', rekende topman Pieter Elbers voor. Het tweede kwartaal lijkt net zo verlieslatend te worden, zo bleek donderdag.

Niet verder snijden
Zal er opnieuw een reorganisatie in gang worden gezet of is er vertrouwen dat de zomer het gehoopte herstel gaat brengen? Elbers is niet van plan nog dieper te snijden in de organisatie. ‘Ik verwacht geen verdere aankondigingen’, zei hij donderdag. ‘We willen ook liever niet verder omlaag gaan in bezetting nu de zomer nadert en het herstel van de luchtvaart naderbij komt.’

€6,5 mrd
Volgens de jongste kwartaalcijfers had de luchtvaartcombinatie eind maart een negatief eigen vermogen van €6,5 mrd
Feit is dat de verliezen een wissel trekken op de reserves. Volgens de jongste kwartaalcijfers had de luchtvaartcombinatie eind maart een negatief eigen vermogen van €6,5 mrd. In april volgde daarom van Franse zijde een kapitaalinjectie van €1 mrd en een omzetting van enkele leningen ter waarde van €3 mrd naar een eeuwigdurende obligatie.

Van Nederlandse kant wordt ook gesproken over een herfinanciering om het eigen vermogen te versterken. Maar daarvoor moeten eerst de gesprekken tussen Den Haag, de Europese Commissie in Brussel en de holding in Parijs tot een goed einde worden gebracht.

Eigen vermogen versterken
Alles bij elkaar blijft het eigen vermogen, ook na de verwachte steunoperatie vanuit Den Haag, vermoedelijk nog wel enige tijd negatief. Zeker als Air France-KLM nog een paar kwartalen zal vliegen op halve kracht.

Het dwingt de holdingbestuurders in Parijs na te denken over nieuwe maatregelen om de financiële positie te versterken. Topman Ben Smith zinspeelde daar in april al op en deed dat donderdag opnieuw. Maar wat zijn de mogelijkheden om het eigen vermogen aan te vullen?

Nóg een kapitaalinjectie van Franse zijde ligt niet voor de hand. De Franse staat heeft nu al bijna 29% van de aandelen in de groep en wil niet boven de grens van 30% uitkomen. Dan moet het namelijk een openbaar bod doen op de resterende aandelen.

De Franse overheid staat sinds 2020 - direct of indirect - garant voor ruim €7 mrd aan leningen. Daar is inmiddels €3 mrd van omgezet in obligaties. Foto: Evert Elzinga/ANP

Een alternatief is dat er opnieuw een pakket leningen van Air France wordt omgezet in eeuwigdurende obligaties, zoals dat ook in april is gebeurd. De Franse overheid staat sinds 2020 - direct of indirect - garant voor ruim €7 mrd aan leningen. Daar is inmiddels €3 mrd van omgezet in obligaties.

Wat gaat Den Haag doen?
Maar die resterende €4 mrd zijn wel bankleningen met een staatsgarantie. Zouden de banken die leningen voor eeuwig op de lat willen laten staan? Er is voor de groep bovendien een belangrijk motief om ze snel te willen aflossen: de rente loopt flink op na verloop van tijd.

Het aantrekken van nieuwe aandeelhouders ligt niet voor de hand. De verhoudingen tussen Parijs en Den Haag zijn al gevoelig.

Een mogelijkheid om het eigen vermogen te versterken, is dat Nederland voor meer dan een miljard euro gaat bijspringen. Den Haag zou de holding dan kunnen stutten en tegelijk het geld expliciet kunnen toewijzen aan KLM.

Aan de uitgavenkant zijn op korte termijn geen extra besparingen te verwachten. KLM schrapte reeds 5500 banen - een op de zes KLM'ers verliet de onderneming – en wil niet dieper snijden. Topman Elbers ziet wel mogelijkheden om de bedrijfskosten te reduceren door de salarissen volgens afspraak te verlagen, door lagere prijzen te bedingen bij toeleveranciers en door hedging van de brandstofprijzen.

Vrijwillig vertrek
Wat de Fransen van plan zijn, is onduidelijk. Hoewel Air France €840 mln verlies leed in drie maanden, komen er geen signalen vanuit Parijs dat een nieuwe reorganisatie wordt voorbereid. Het lijkt erop dat de overheid ruimhartig steun verleent op voorwaarde van behoud van werkgelegenheid en arbeidsrust.

Air France neemt alle tijd om het personeelsbestand in te krimpen. Het uiteindelijke doel is om 8000 banen op te heffen, veelal door vrijwillig vertrek van oudere werknemers. Ook zijn er forse bezuinigingen voorzien door het schrappen van een groot aantal binnenlandse vluchten.

Na een volgende steunronde hoopt Air France-KLM - op de vleugels van een zich herstellende luchtvaart - weer te kunnen gaan bouwen. Het heeft een sterk fundament nodig om straks de sterk gestegen rentelasten te kunnen dragen.

Lees het volledige artikel: fd.nl/ondernemen/1383003/air-france-k...
3.204 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 156 157 158 159 160 161 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 7 mei 2021 14:11
Koers 4,524
Verschil +0,079 (+1,78%)
Hoog 4,573
Laag 4,431
Volume 2.394.470
Volume gemiddeld 4.890.242
Volume gisteren 7.837.206