Info

3.230 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 157 158 159 160 161 162 | Laatste
voda
0
Krimp passagiersvervoer blijft mondjesmaat afnemen - IATA
Nog wel altijd flinke krimp in juni.

(ABM FN-Dow Jones) Het passagiersvervoer in de mondiale luchtvaartsector is in juni fors afgenomen, maar opnieuw iets minder sterk dan in de voorgaande maanden. Dit meldde brancheorganisatie IATA woensdag.

De vraag naar vliegreizen daalde met 60,1 procent in vergelijking tot juni 2019, toen er nog geen sprake was van een coronacrisis. In mei ging het om een krimp van 62,9 procent en in april op een afname met 65,4 procent.

IATA schreef deze kleinere krimp opnieuw toe aan verbeteringen op de binnenlandse markten, maar ditmaal ook aan een kleine verbetering bij de internationale reizen.

Waar de daling internationaal 80,9 procent was, was dit voor binnenlands reizen 22,4 procent. Een maand eerder ging het om afnames van respectievelijk 85,4 en 23,7 procent.

"Een beweging in de goede richting", schreef IATA woensdag. Maar de situatie blijft ver verwijderd van het ideaalplaatje. "Juni zou het begin van het piekseizoen moeten zijn, maar de maatschappijen vervoerden slechts 20 procent van de aantallen in 2019", merkte CEO Willie Walsh op.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
voda
0
Beursblik: resultaten Air France-KLM herstellen
Maar nog steeds flink verlies verwacht.

(ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM zal over het tweede kwartaal van dit jaar waarschijnlijk hogere resultaten rapporteren, nu steeds meer lockdownmaatregelen worden afgebouwd. Dit bleek uit een door de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij samengestelde consensus.

Achttien door het bedrijf geraadpleegde analisten rekenen gemiddeld op een omzet van 2,66 miljard euro, in vergelijking met 1,18 miljard euro een jaar eerder. In het tweede kwartaal van 2019 boekte Air France-KLM evenwel nog een omzet van 7,02 miljard euro.

De analisten voorzien verder een operationeel verlies van 1,1 miljard euro, tegenover een operationeel verlies van bijna 1,6 miljard euro in het tweede kwartaal van 2020. Het nettoresultaat wordt geraamd op een verlies van 1,3 miljard euro, tegenover een verlies van 2,6 miljard euro in 2020.

Het passagiersvervoer in de mondiale luchtvaartsector is in juni opnieuw fors afgenomen, maar opnieuw iets minder sterk dan in de voorgaande maanden, zo meldde brancheorganisatie IATA woensdag.

De vraag naar vliegreizen daalde met 60,1 procent in vergelijking tot juni 2019, toen er nog geen sprake was van een coronacrisis. In mei ging het om een krimp van 62,9 procent en in april op een afname met 65,4 procent.

"Een beweging in de goede richting", stelde IATA. Maar de situatie blijft ver verwijderd van het ideaalplaatje. "Juni zou het begin van het piekseizoen moeten zijn, maar de maatschappijen vervoerden slechts 20 procent van de aantallen in 2019", merkte CEO Willie Walsh van IATA op.

Het luchtvrachtvervoer doet het een stuk beter. Er was in juni sprake van een stijging van 9,9 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2019. In de eerste helft van 2021 steeg het vervoer zo met 8 procent. "De sterkste prestatie sinds 2017", aldus IATA.

De brancheorganisatie zei woensdag dat vrachtvervoer de reddingsboei voor veel maatschappijen is.

Air France-KLM opent vrijdag voorbeurs de boeken. Donderdagmiddag noteerde het aandeel 0,7 procent lager op 4,04 euro.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
voda
0
Opnieuw fors verlies verwacht voor Air France-KLM
ANP Producties 3 uur geleden

AMSTERDAM (ANP) - Air France-KLM presenteert vrijdag naar verwachting opnieuw dieprode cijfers. Analisten gaan uit van verliezen van honderden miljoenen euro's voor de luchtvaartcombinatie, die nog maar moeizaam opkrabbelt na de rampzalige gevolgen van de coronacrisis.

In coronajaar 2020 kelderde de ticketverkoop door internationale reisbeperkingen die de verspreiding van het coronavirus moesten tegenhouden. In de eerste drie maanden van 2021 vervoerde de Nederlands-Franse luchtvaartcombinatie bijna driekwart minder passagiers dan een jaar eerder. Dat resulteerde in een kwartaalverlies van bijna 1,5 miljard euro.

Vervoerscijfers van Schiphol en de internationale brancheorganisatie voor de luchtvaart IATA laten zien dat nog altijd veel minder mensen het vliegtuig pakken dan voor de coronapandemie. Zo verwelkomde de grootste luchthaven van Nederland in juni 56 procent minder reizigers dan in dezelfde maand van 2019, het laatste jaar voor de coronacrisis.

Winst

Het ziet er niet naar uit dat Air France-KLM in die moeilijke omstandigheden snel winst zal boeken. Analisten rekenen in een peiling die Air France-KLM heeft gepubliceerd gemiddeld op een nettoverlies van 1,3 miljard euro in het tweede kwartaal.

De vraag is daarbij of de luchtvaartcombinatie snel een nieuw beroep moet doen op de Nederlandse of Franse overheid voor steun. Dit voorjaar schoot Parijs het bedrijf al te hulp met een steunpakket van 4 miljard euro, waarvan 1 miljard nieuw kapitaal was om de balans te versterken. Gesprekken met de Nederlandse overheid over nieuwe steun voor KLM lopen nog. In 2020 haalde Air France-KLM bij beide landen in totaal 10,4 miljard euro op aan kredietgaranties en leningen.
voda
0
07:17
*Air France-KLM omzet Q2 2,75 miljard, verwacht werd 2,66 miljard
07:17
*Air France-KLM operationeel verlies Q2 752, verwacht werd 1,1 miljard
07:17
*Air France-KLM nettoverlies Q2 1,5 miljard, verwacht werd 1,3 miljard euro
voda
0
Groter dan verwacht verlies voor Air France-KLM
Positieve EBITDA in derde kwartaal voorzien.

(ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft door de coronacrisis opnieuw een groot verlies geleden in het tweede kwartaal van 2021, maar de resultaten trokken wel aan op jaarbasis. Dit bleek vrijdag voorbeurs uit cijfers van de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij.

De omzet van Air France-KLM steeg op jaarbasis van 1,18 miljard euro naar 2,75 miljard euro. Er werden circa 477 procent meer passagiers vervoerd in het afgelopen kwartaal.

Bij KLM steeg de omzet in het afgelopen kwartaal met krap 195 procent tot 1,7 miljard euro. Air France behaalde een 72 procent hogere omzet van krap 1,2 miljard euro.

Air France-KLM kwam zo uit op een operationeel verlies van 752 miljard euro, een verbetering van 801 miljoen euro ten opzichte van het verlies van een jaar eerder. Maar netto leed de maatschappij nog altijd een verlies van 1,5 miljard euro, hetgeen wel een verbetering betekende van 1,1 miljard euro ten opzichte van het verlies van een jaar eerder. Toch was de winst minder dan door analisten voorzien.

Voor het tweede kwartaal rekenden analisten die bijdroegen aan de bedrijfsconsensus gemiddeld op een omzet van 2,75 miljard euro. Dit zou een operationeel verlies opleveren van 1,1 miljard euro, dachten de analisten, en een nettoverlies van 1,3 miljard euro.

Eind juni had Air France-KLM een nettoschuld van 8,3 miljard euro, circa 2,7 miljard euro minder dan een jaar terug. In het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg de schuld nog 12,6 miljard euro.

Verder had het luchtvaartconcern eind juni voor 9,4 miljard euro aan liquiditeiten en kredietlijnen. Dit was in maart nog 8,5 miljard euro. De uitgifte van 800 miljoen euro aan obligaties eind juni is hierin nog niet meegenomen.

Volgens Air France-KLM is de huidige liquiditeitspositie toereikend, gezien de eerste tekenen van herstel en de cashbehoefte van de maatschappij. De luchtvaarder verwacht in het derde kwartaal een positieve EBITDA te boeken.

Outlook

Sinds juni ziet de luchtvaarder eerste tekenen van herstel in de boekingen, dankzij de afbouw van de reisrestricties in Europa in verband met de coronacrisis. Dat ook Amerikanen weer naar Europa mogen, doet ook het aantal boekingen toenemen, aldus het bedrijf.

De luchtvaarder verwacht in deze context in het derde kwartaal op een capaciteit van 60 tot 70 procent van de totale capaciteit in het derde kwartaal van 2019 te kunnen vliegen. Vanwege de onzekerheid gerelateerd aan Amerikanen die al dan niet naar Europa vliegen, deed Air France-KLM geen uitspraken over de voorziene capaciteit in het vierde kwartaal.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
voda
0
Update: Groter dan verwacht verlies voor Air France-KLM
Positieve EBITDA in derde kwartaal voorzien.

(ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft door de coronacrisis opnieuw een groot verlies geleden in het tweede kwartaal van 2021, maar de resultaten trokken wel aan op jaarbasis. Dit bleek vrijdag voorbeurs uit cijfers van de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij.

De omzet van Air France-KLM steeg op jaarbasis van 1,18 miljard euro naar 2,75 miljard euro. Er werden circa 477 procent meer passagiers vervoerd in het afgelopen kwartaal.

Bij KLM steeg de omzet in het afgelopen kwartaal met krap 195 procent tot 1,7 miljard euro. Air France behaalde een 72 procent hogere omzet van krap 1,2 miljard euro.

Air France-KLM kwam zo uit op een operationeel verlies van 752 miljoen euro, een verbetering van 801 miljoen euro ten opzichte van het verlies van een jaar eerder. Maar netto leed de maatschappij nog altijd een verlies van 1,5 miljard euro, hetgeen wel een verbetering betekende van 1,1 miljard euro ten opzichte van het verlies van een jaar eerder. Toch was de winst minder dan door analisten voorzien.

Voor het tweede kwartaal rekenden analisten die bijdroegen aan de bedrijfsconsensus gemiddeld op een omzet van 2,75 miljard euro. Dit zou een operationeel verlies opleveren van 1,1 miljard euro, dachten de analisten, en een nettoverlies van 1,3 miljard euro.

Eind juni had Air France-KLM een nettoschuld van 8,3 miljard euro, circa 2,7 miljard euro minder dan een jaar terug. In het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg de schuld nog 12,6 miljard euro.

Verder had het luchtvaartconcern eind juni voor 9,4 miljard euro aan liquiditeiten en kredietlijnen. Dit was in maart nog 8,5 miljard euro. De uitgifte van 800 miljoen euro aan obligaties eind juni is hierin nog niet meegenomen.

Volgens Air France-KLM is de huidige liquiditeitspositie toereikend, gezien de eerste tekenen van herstel en de cashbehoefte van de maatschappij. De luchtvaarder verwacht in het derde kwartaal een positieve EBITDA te boeken.

De aangepaste operationele vrije kasstroom was 210 miljoen euro positief, dankzij een sterke ticketverkoop.

Outlook

Sinds juni ziet de luchtvaarder eerste tekenen van herstel in de boekingen, dankzij de afbouw van de reisrestricties in Europa in verband met de coronacrisis. Dat ook Amerikanen weer naar Europa mogen, doet ook het aantal boekingen toenemen, aldus het bedrijf.

De luchtvaarder verwacht in deze context in het derde kwartaal op een capaciteit van 60 tot 70 procent van de totale capaciteit in het derde kwartaal van 2019 te kunnen vliegen. Vanwege de onzekerheid gerelateerd aan Amerikanen die al dan niet naar Europa vliegen, deed Air France-KLM geen uitspraken over de voorziene capaciteit in het vierde kwartaal.

Update: om meer informatie te vermelden.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
voda
0
Beursblik: Air France-KLM zet herstel in
ING handhaaft Houden advies.

(ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft in het tweede kwartaal van dit jaar de eigen verwachtingen en die van analisten overtroffen. Dit concludeerde analist Quirijn Mulder van ING.

Air France-KLM realiseerde een positieve kasstroom dankzij nieuwe boekingen, terwijl de luchtvaarder een positieve EBITDA verwacht in het lopende derde kwartaal. De resultaten uit luchtvrachtverkeer noemde Mulder sterk, terwijl het passagiersvervoer juist wat achterbleef.

Zowel de omzet, als EBITDA en EBIT waren iets beter dan de markt voorzag, aldus Mulder. "Dit betekent niet dat er een duidelijk licht aan het einde van de tunnel is, maar het herstel lijkt ingezet."

In het derde kwartaal voorziet Air France-KLM op een capaciteit van 60 tot 70 procent te vliegen van de totale capaciteit in het derde kwartaal van 2019. Mulder noemde dit een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de 48 procent in het tweede kwartaal.

Mulder sprak verder van een redelijke outlook voor de middellange termijn.

ING heeft een Houden advies op Air France-KLM met een koersdoel van 8,00 euro. Het aandeel steeg vrijdagochtend met 0,7 procent tot 4,13 euro.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
voda
0
KLM worstelt met vaccinatieplicht voor vliegend personeel
Jan Verbeek 16:37

Vaccinatie-eisen voor vliegtuigpersoneel worden strenger in landen buiten Europa. Nederlandse luchtvaartmaatschappijen willen niet aan een vaccinatieplicht. Maar als de internationale trend doorzet, heeft dat grote gevolgen voor de inzetbaarheid van pursers en piloten.

Niet-gevaccineerde KLM-piloten en -pursers vliegen in de toekomst mogelijk alleen nog op bestemmingen waar geen strenge inreisbeperkingen voor gelden; crewleden mét vaccinatiebewijs worden dan ingezet op bestemmingen waar vaccinatie vereist is. Foto: Harold Versteeg/ANP

Luchtvaartmaatschappij KLM voert intern overleg over de strengere vaccinatie-eisen van bestemmingen buiten Europa. Als de vaccinatieplicht verder oprukt, heeft dat gevolgen voor het personeelsbeleid.

In Nederland geldt geen vaccinatieplicht, maar wat als jij als purser of piloot Canada niet meer binnenkomt zonder geldig vaccinatiebewijs? KLM bevestigt dat hier met bonden en de medezeggenschapsraad over wordt gesproken. 'Dit is een actueel thema', zegt een woordvoerder.

Ook bij VNV, de vereniging van 4200 verkeersvliegers, leven zorgen. ‘Binnen de VNV praten we hier over want het is toch een potentieel risico', zegt bestuurder Ruud Stegers.

Vaccinatiebewijs vereist
'Er kan in de onderneming een tweedeling ontstaan', zegt Chris van Elswijk, senior purser bij KLM en bestuurder bij Vereniging van Nederlandse Cabinepersoneel, VNC. Niet-gevaccineerde pursers en piloten vliegen dan in de toekomst op bestemmingen waar geen strenge inreisbeperkingen voor gelden; crewleden mét vaccinatiebewijs worden dan ingezet op bestemmingen waar vaccinatie vereist is.

Enkele landen in Azië en ook Canada hebben al aangegeven dat zij de grenzen gaan sluiten voor bemanningen van buitenlandse luchtvaartmaatschappijen die geen vaccinatiebewijs kunnen overleggen. Deze overheden gaan er vanuit dat corona nog lang in hun regio blijft en dat vergaande maatregelen nodig zijn om de eigen bevolking te beschermen.

Swiss heeft al besloten, als eerste Europese maatschappij, een vaccinatieplicht in te voeren voor alle werknemers. Het bedrijf voert twee redenen aan: haar zorgplicht voor het personeel en ‘operationele redenen’. Het Duitse Lufthansa praat met vakbonden of de onderneming kan vasthouden aan het beleid dat niemand wordt verplicht om zich te vaccineren.

Verplicht in quarantaine
En Nederland? KLM onderhoudt een groot internationaal netwerk van honderden bestemmingen en wil daar onverkort aan vasthouden. Op verre bestemmingen kunnen die strenge inreisbeperkingen wel een bedreiging vormen. De huidige praktijk is dat pursers en piloten voorafgaand aan hun vlucht getest worden en dat zij bij een verre bestemming verplicht in quarantaine moeten.

Er zijn signalen dat buitenlandse overheden een stap verder willen gaan en gaan eisen dat ieder inkomend bemanningslid een vaccinatiebewijs overlegt. Nederlandse vliegmaatschappijen zeggen dat zij hun werknemers daar niet toe zullen dwingen maar dat er wel een oplossing moet komen voor dit soort situaties. Niet meer vliegen op die bestemmingen is geen optie.

Gele koorts
‘Het is een heel complex onderwerp’, stelt bestuurder Birte Nelen van FNV Luchtvaart. ‘Wie in dienst treedt van KLM en op verre bestemmingen gaat vliegen, moet vaccinaties tegen gele koorts en andere ziekten overleggen aan de werkgever. Maar corona is een nieuw virus en daarvan kan de werkgever niet eisen dat de werknemers die al langer in dienst zijn, zich laten vaccineren. Dat is een persoonlijk besluit.’ Zij heeft de indruk dat de vaccinatiebereidheid onder het vliegend personeel vergelijkbaar is met die in de rest van Nederland.

Stegers van de VNV zegt: ‘Voor ons staat de keuzevrijheid van vaccineren voorop. Zo zit de Nederlandse wet nu eenmaal in elkaar. Ieders persoonlijke keuze moet daarin gerespecteerd worden.’

Ook reisorganisatie TUI verplicht zijn crew niet tot vaccinatie. ‘Maar als we merken dat landen van bestemming de toegang tot ongevaccineerde bemanningsleden verhinderen, dan zullen we dit beleid moeten heroverwegen’, aldus een woordvoerder.

Geen Peter Stuyvesant
Vliegen in coronatijd is voor veel bemanningen minder leuk geworden, zegt Van Elswijk van VNC. ‘Je mag buiten Europa vaak het hotel niet uit. Nee, het is niet meer de wereld van Peter Stuyvesant.’

KLM-gezagvoerder Stegers beaamt dat. ‘Wekelijks een tot twee dagen op een kleine hotelkamer is geen pretje. Je voelt je gevangen. Onder andere Singapore en Bangkok zijn heel erg restrictief. Binnen Europa valt dat mee.’

Transavia Nederland voorziet nog geen operationele problemen. ‘Wij vliegen met name op Europa en de crew gaat in bijna alle gevallen direct weer terug naar Nederland’, stelt een woordvoerder. Ook de budgetmaatschappij zal de eigen medewerkers niet vragen of zij gevaccineerd zijn.

Wat betreft de reizigers staat KLM op het standpunt dat niet-gevaccineerden aan boord welkom blijven mits getest. Maar ook voor hen geldt dat bepaalde verre bestemmingen binnenkort niet meer open zijn zonder vaccinatiebewijs.

Lees het volledige artikel: fd.nl/ondernemen/1409555/klm-worstelt...
voda
0
KLM-piloten ’uit nood’ aan de bagageband
Yteke de Jong 12 uur geleden

KLM-piloten is gevraagd of ze in hun vrije tijd bij willen springen bij de grondafdeling op het platform op Schiphol. Dat blijkt uit een interne oproep, aldus vakbond FNV.

Piloten van KLM is gevraagd of ze meehelpen met koffers laden en personeelsvervoer.© Foto Dijkstra Piloten van KLM is gevraagd of ze meehelpen met koffers laden en personeelsvervoer.
Bij de grondafhandeling op Schiphol piept en kraakt het al de hele zomer, omdat er niet voldoende personeel beschikbaar is.

In de interne oproep staat dat piloten buiten hun vliegrooster welkom zijn om te laden en lossen van vliegtuigen.

„Dit is duidelijk een noodgreep van KLM. Iedereen heeft geld moeten inleveren als gevolg van het reddingsplan, ook de allerlaagst betaalden. Als gevolg daarvan is het moeilijk om de roosters rond te breien. Daar heeft iedereen last van. Er moet iets structureel veranderen op de luchthaven”, zegt FNV-campagneleider Joost van Doesburg donderdag.

KLM sneed onder meer diep in de flexibele schil, maar heeft tijdelijk weer meer werk als gevolg van de zomerpiek. Veel uitzendkrachten werken inmiddels elders, wat bij elke afhandelaar te merken was.

„In de zomer is sprake van extra vluchten en hogere passagiersaantallen in een periode waarin veel collega’s zelf ook op vakantie zijn. Daarom vragen we ieder jaar in het hele bedrijf of mensen die daar in hun reguliere werkzaamheden ruimte voor hebben willen bijspringen in de afhandeling van vluchten en bij het crewvervoer”, zegt een woordvoerder van KLM in een reactie.

Het aantal vluchten ligt echter nog ver onder het niveau voor corona. Volgens KLM komen er circa dertig mensen op af. „De vliegers zijn altijd bereid de handen uit de mouwen te steken om het bedrijf te helpen in moeilijke tijden. Dat hebben we in de bankencrisis al gedaan, bijvoorbeeld met het aansluiten van bruggen, en ook in het afgelopen coronajaar hebben de vliegers in diverse onderdelen van het bedrijf bijgesprongen”, zegt een een woordvoerder van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers.

© Aangeboden door De Telegraaf
Volgens KLM gaat om een oproep die elke zomer plaatsvindt, maar FNV bestrijdt dat. Ook is de advertentie pas onlangs onder aandacht van de vliegers gebracht, terwijl de zomer al over het hoogtepunt heen is. „De piloten krijgen zelfs een speciale opleiding om dit te kunnen doen. Het is officieel niet eens toegestaan om buiten je cao te werken. Ik hoop dat de piloten hetzelfde salaris zullen ontvangen als hun collega’s, namelijk tien euro per uur. Dat gun ik ze”, zegt Van Doesburg.

Schiphol-topman Benschop erkende vorige week bij de presentatie van de halfjaarcijfers dat het volgend jaar ’anders moet’. Hij is echter niet zelf direct verantwoordelijk, want de afhandeling wordt gedaan door externe bedrijven die door de luchtvaartmaatschappijen worden ingehuurd.

Liberaal

De nationale luchthaven is de meest liberale ter wereld, waardoor nu zes afhandelingsbedrijven elkaar de tent uitvechten. „Schiphol zal uit een ander vaatje moeten tappen. De luchthaven zal kaders moeten stellen, zodat op kwaliteit wordt geconcurreerd en niet meer uitsluitend op het laagste lonen”, zegt Van Doesburg.

Begin augustus stonden Transavia-piloten koffers in te laden, omdat er niet genoeg mensen ingeroosterd bij hun afhandelaar.

De afgelopen week kwamen koffers soms uren te laat op de band, onder meer bij TUI-vluchten. Volgens TUI gaat het niet om een structureel probleem en is ingrijpen niet nodig. De standaard op Schiphol is dat de koffers er binnen 20 minuten zijn.

www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/kl...
3.230 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 157 158 159 160 161 162 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 21 sep 2021 17:39
Koers 4,150
Verschil +0,061 (+1,49%)
Hoog 4,243
Laag 3,802
Volume 6.391.307
Volume gemiddeld 4.171.357
Volume gisteren 10.671.040