Air France - KLM « Terug naar discussie overzicht

Info

3.368 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 164 165 166 167 168 169 | Laatste
voda
0
Ik ga er vandoor. Vergeten jullie niet om de koers hoger te zetten? Bij voorbaat hartelijk dank. :-)

1,1660
+0,0120
/
+1,04%
09:21:29
voda
1
Kaag kocht aandelen Air France KLM met krimp op tafel: ’Onnavolgbaar’
Door YTEKE DE JONG

1 uur geleden
in FINANCIEEL

Air France-KLM
1.471 -1.14%

AMSTERDAM - Vakbonden bij KLM verbazen zich over de stap van het kabinet om aandelen Air France KLM te kopen, terwijl er al een scenario voor krimp van Schiphol op tafel lag in Den Haag. In mei gaf minister Kaag (Financiën) € 220 miljoen aan belastinggeld uit aan nieuwe aandelen Air France KLM.

KLM zegt niet op de hoogte te zijn geweest van het Haagse ’dubbelspel’. ANP/HH

De Partij voor de Dieren heeft aan de ministers Kaag (Financiën) en Harbers (Infrastructuur) gevraagd naar de relatie van de voorgenomen krimpplannen op Schiphol, die Harbers in juni bekend maakte. „In de tijd van de aandelenemissie was er nog geen besluit genomen voor krimp. Er werden in die tijd verschillende scenario’s besproken om een stap te zetten om de problemen die er spelen rond de luchtvaart deels op te lossen”, zo staat in de Kamerbrief.

BEKIJK OOK:
’Hogere vliegtaks jaagt passagiers naar Brussel en Dusseldorf’

’Drama’
„De linkerhand weet kennelijk niet wat de rechter doet. Het is een schande. KLM probeert voor alle partijen zo goed mogelijk te bedienen, maar is uiteindelijk de dupe”, zo reageert voorman Rob Swankhuizen van de Nederlandse Vakbond van Luchtvaarttechnici. „Vorige week bleek dat regeringspartijen en de linkse coalitie het eens zijn, Schiphol moet en zal krimpen. Dit is een drama voor de werknemers op Schiphol en landelijke economie.”

Volgens de ministers hebben het meedoen aan een aandelenemissie in Frankrijk en de krimp van Schiphol ’een andere rationale’, terwijl de krimp omzet en resultaat van KLM en daarmee Air France KLM naar verwachting hard zal raken. De ministers doen daar luchtig over in de brief, en stellen dat de krimp ’vanzelfsprekend’ impact zal hebben op Air France KLM.

BEKIJK OOK:
Analyse: plan nieuwe terminal Schiphol vlucht naar voren

’Onsamenhangend’
„Het luchtvaartbeleid van het kabinet is onnavolgbaar en het zoveelste bewijs dat er onsamenhangend gekeken wordt naar luchtvaarteconomisch beleid. KLM is een transfermaatschappij, die met krimp wordt aangetast. De gedachte om transferpassagiers te weren is vergelijkbaar met een Rotterdamse haven zonder goederen voor de rest van Europese Unie. De Nederlandse economie is deels gebouwd op onze fantastische logistieke kennis en infrastructuur”, zegt voorman Reinier Castelein van vakbond De Unie.

De verwachting is dat KLM een deel van de vluchten op zal moeten geven op last van de Europese Commissie, die nog toestemming moet geven voor de ingreep. KLM is momenteel de meest renderende divisie binnen de luchtvaartcombinatie Air France KLM. Topvrouw Marjan Rintel van KLM stelde eerder dat de beslissing van Harbers genomen is op onjuiste feiten. „Krimp van Schiphol zou niet meteen krimp van KLM moeten betekenen. Als er al krimp van KLM op tafel ligt, dan zou dat gedoseerd en door de KLM-directie vormgegeven moeten worden. Niet door politici, en zeker niet door activistische politici”, zegt voorman Reinier Castelein van vakbond De Unie.

BEKIJK OOK:
KLM wil rust, maar het gevecht gaat verder

’Niet op de hoogte’
Air France KLM bevestigt donderdag nogmaals niet op de hoogte te zijn geweest van het ’dubbelspel’ van het kabinet rond de emissie. „Zowel Ben Smith als Marjan Rintel hebben in juli aangegeven dat ze overvallen zijn door het krimpbesluit. We zijn met de Nederlandse overheid in gesprek hierover”, zo meldt een woordvoerder aan De Telegraaf.

De aandelenemissie werd gebruikt om Franse coronaleningen af te lossen, hoewel bij het verstrekken van een leningenpakket aan KLM in coronatijd door de Tweede Kamer als voorwaarde werd gesteld dat er geen Nederlands belastinggeld naar Frankrijk mocht vloeien en KLM ten goede moest komen. Minister Kaag meldde ten tijde van de emissie dat de Nederlandse Staat met de participatie haar belang op 9% houdt en derhalve aan tafel blijft in Parijs.

www.telegraaf.nl/financieel/223183814...
de kat
0
Ik denk dat het voor de reiziger geen moer uitmaakt hoe die vliegt.
En ook de verhoging van de vliegtax wordt voor lief genomen ook in relatie met al de verhogingen waar we ook
allemaal mee te maken hebben.
Je kan kiezen voor een andere luchthaven maar je moet er wel heen dat kost ook meer reistijd kosten afhankelijk van waar je woont
voda
0
Kaag: vliegtaks in algemene pot in plaats van naar luchtvaart
Door YTEKE DE JONG

Updated Gisteren, 11:42
Gisteren, 11:39
in FINANCIEEL

Air France-KLM
1.493%

AMSTERDAM - De opbrengst van de vliegtaks wordt niet direct teruggesluisd naar investeringen voor groene luchtvaart. Dat meldt het ministerie van Financiën naar aanleiding van een brief die de luchtvaartsector en kennisinstellingen een paar weken stuurde naar minister Kaag om tweederde van de verwachte opbrengst van de vliegtaks aan te wenden voor duurzamere luchtvaart. Zij krijgen nu het deksel op de neus.

Het kabinet sluist de opbrengst van de vliegtaks naar algemene middelen. FOTO ANP / JEFFREY GROENEWEG

In het regeerakkoord is deze afspraak gemaakt, maar het blijkt dat de sector naar het geld voor innovatie kan fluiten. Deze week werd bekend dat de taks volgend jaar stijgt met €20 naar €28,56. Volgens Financiën vloeien de baten in de staatskas, en van daaruit wordt dan eventueel gekeken wat er naar de luchtvaart gaat. „Zo zijn er bijvoorbeeld middelen gereserveerd in het Nationaal Groeifonds die – met goede motivering – ook ingezet kunnen worden voor deze doelen”, zo stelt Financiën, die daarmee de oorspronkelijke toezegging afzwakt. In het regeerakkoord staat: „We verhogen de ticketbelasting waarbij de opbrengst deels wordt gebruikt voor de verduurzaming van de luchtvaart en vermindering leefomgeving effecten.”

De luchtvaartmaatschappijen voelden deze week al nattigheid, toen hen duidelijk werd in een bijeenkomst met minister Harbers (luchtvaart) dat het kabinet deze afspraak niet na zou komen. „Geld uit het Groeifonds is natuurlijk ook goed, maar dit is simpelweg niet de afspraak. Belofte maakt schuld”, zegt voorman Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel Barin, die erop wijst dat Financiën met het groeifonds verwijst naar een ander potje, dus niet dat van de vliegtaks. Er zijn miljarden nodig voor de vergroening. De verwachte opbrengst van de vliegtaks is volgend jaar naar verwachting €600 miljoen. De sector had in de brief gevraagd om €400 miljoen voor de vergroeningsmaatregelen, bovenop die van het Groeifonds.

Luchtvaartmaatschappijen hadden eerder deze week geen goed woord over voor de verhoging van de vliegtaks, die nu een ’gewone melkkoe’ begint te worden. „Het is een nep-belasting, die niets voor het milieu doet. Het schaadt het toerisme en regionale luchthavens zoals Maastricht en Eindhoven, die hierdoor fors duurder worden dan de vliegvelden in de landen om ons heen”, zegt Michael O’Leary van Ryanair. „De Nederlandse Staat zou groenere luchtvaartmaatschappijen kunnen stimuleren door bijvoorbeeld korting te geven op de havengelden als zij investeren in groenere vliegtuigen. Dit is een fake-ecotaks.”

Topman Marcel de Nooijer van Transavia wijst erop dat de overheid een hoge ambitie heeft als het gaat om bijvoorbeeld de alternatieve brandstoffen (SAF), die duurder zijn dan gewone kerosine. Er moet miljarden geïnvesteerd worden om fabrieken neer te zetten waar die brandstoffen geproduceerd moeten worden. „De overheid zou helpen bij de ontwikkeling van meer productie van SAF. Dit gebeurt nu niet. Wij houden zo geen middelen meer over om de versnelling van de verduurzaming.”

Eurocommissaris Frans Timmermans heeft vorig jaar het ingrijpende Fitfor55 klimaatplan gepresenteerd, met onder meer een kerosinetaks en een bijmengverplichting voor de eerdere genoemde SAF. De EU loopt hier ver op de rest van de wereld vooruit. De stapeling van maatregelen zou KLM in 2030 ruim € 1 miljard extra per jaar moeten kosten.

Eerder werd gesteld dat Nederland, ook in verband met de concurrentiepositie in de luchtvaart, moet aansluiten bij Europese maatregelen, in plaats van eigen nationale belastingen. „Mocht het voorstel voor een kerosinebelasting worden aangenomen door de Raad en mocht er sprake zijn van dubbeling met de nationale vliegbelasting dan zal opnieuw naar de nationale vliegbelasting worden gekeken”, aldus een woordvoerder van Financiën.

www.telegraaf.nl/financieel/214547573...
voda
0
Schiphol vraagt om annuleren deel vluchten vandaag
Aan aantal maatschappijen.

(ABM FN-Dow Jones) Schiphol heeft een aantal luchtvaartmaatschappijen met passagiers die vertrekken via Vertrekhal 3 gevraagd vandaag vluchten te annuleren tussen 16.00 uur en 23.00 uur. Dit maakte Schiphol maandag bekend.

De bezetting van beveiligingspersoneel is vandaag minder dan hetgeen Schiphol bij de beveiligingsbedrijven heeft uitgevraagd. Daardoor is er een tekort aan beveiligers en neemt het aantal wachtende reizigers toe, met name in Vertrekhal 3, aldus Schiphol.

"Schiphol had na weken van verbetering niet verwacht deze maatregelen nog te moeten nemen. Medewerkers in de terminal werken met man en macht om te zorgen dat iedereen op reis kan vandaag, maar helaas bestaat de kans dat reizigers hun vlucht missen door lange wachttijden", stelde het bedrijf in een verklaring.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
voda
0
KLM schrapt vanwege drukte Schiphol maandag 42 vluchten
Gisteren, 17:16
in FINANCIEEL

SCHIPHOL (ANP) - Vanwege de drukte en personeelskrapte op Schiphol heeft KLM voor maandag 42 vluchten uit de dienstregeling gehaald. Die ingreep deed de maatschappij na een eerdere oproep van de luchthaven om minder passagiers vanaf Schiphol te vervoeren om de drukte het hoofd te bieden.

Reizigers in lange rijen op luchthaven Schiphol. ANP/HH

Het verzoek van Schiphol van vrijdag om verder in de capaciteit in te grijpen leidde niet tot meer annuleringen, aldus een KLM-woordvoerster. KLM is de grootste gebruiker van Schiphol. De maatschappij liet eerder weten "zeer ontstemd" te zijn over de gang van zaken.

BEKIJK OOK:
Schiphol-chaos: KLM verkoopt tot december minder tickets

Schiphol maakte vrijdag bekend dat tot eind oktober dagelijks 9250 passagiers minder van het vliegveld mogen vertrekken dan eerder aangegeven. Deze ingreep is nodig omdat er te weinig beveiligers zijn voor de veiligheidscontrole. Op zaterdag en zondag schrapte KLM ook al tientallen vluchten.

www.telegraaf.nl/financieel/447252900...
voda
0
Air France-KLM zint op overnames in Zuid-Europa - media
Luchtvaartgroep aast op zowel TAP Air als ITA.

(ABM FN-Dow Jones) Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM wil de positie in Zuid-Europa verstevigen en richt de pijlen daartoe op zowel TAP Air als ITA. Dit schreef zakenkrant Het Financieele Dagblad vrijdag op basis diverse berichten.

Zo zou de Portugese regering in gesprek zijn over de gedeeltelijke verkoop van TAP Air Portugal, aldus de Portugese financiële krant Expresso, waar het FD vrijdag naar verwees.

Vorige maand bleek dat Air France-KLM op exclusieve basis onderhandelt over een overname van ITA.

TAP en ITA behoren tot de laatst overgebleven reguliere luchtvaartmaatschappijen die niet zijn aangesloten bij een Europese groep.

TAP is verlieslatend en werd tijdens de coronacrisis met 2,6 miljard euro aan staatssteun overeind gehouden.

ITA is het oude Alitalia. Dit kan een aantrekkelijke partner worden vanwege de landingsrechten die het bedrijf heeft in Milaan en Rome, schreef de krant.

Volgens het FD kan de indertijd verleende coronasteun nog wel een belemmering vormen. KLM heeft de door de staat gegarandeerde leningen wel al afgelost, partner Air France nog niet. KLM maakt volgens de krant nog wel altijd gebruik van de kredietruimte die de overheid biedt.

En dan zijn er, naast het Frans-Nederlandse bedrijf, nog twee andere gegadigden voor de twee genoemde prooien: Lufthansa en IAG.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
voda
0
Ticketverkoop KLM op Schiphol verder in het nauw

Door ABM Financial News op donderdag 29 september 2022
Views: 2.518

(ABM FN-Dow Jones) KLM is gedwongen om zijn ticketverkoop op de Nederlandse markt voor vluchten vanaf Schiphol in de komende winter verder te beperken, nu de luchthaven het aantal lokaal vertrekkende passagiers opnieuw fors beperkt.

"De maat is vol", fulmineert de luchtvaartmaatschappij, zonder overigens verdere stappen aan te kondigen.

In het winterseizoen tot en met maart kunnen er tot 22 procent minder passagiers opstappen op Schiphol. In de periode tot en met oktober was dat 18 procent.

De situatie met onvoldoende capaciteit op Schiphol duurt al sinds mei en wordt zo uitzichtloos, klaagt KLM. "Met de nieuwe beperkingen voor de winter biedt Schiphol ons geen enkel perspectief", aldus KLM CEO Marjan Rintel.

De schade voor KLM beloopt inmiddels meer dan 100 miljoen euro. "Bovendien gooien we een zorgvuldig opgebouwde reputatie te grabbel."

Bron: ABM Financial News
3.368 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 164 165 166 167 168 169 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 30 sep 2022 17:37
Koers 1,301
Verschil +0,021 (+1,60%)
Hoog 1,320
Laag 1,280
Volume 9.816.207
Volume gemiddeld 10.973.142
Volume gisteren 9.413.326

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront