Sectornieuws - diverse items

1.096 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 50 51 52 53 54 55 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
voda
0
Jumbo en Coop mogen getuigen horen rondom overname EMTE-supermarkten

(ABM FN-Dow Jones) Jumbo en Coop mogen getuigen die betrokken waren bij de aan- en verkoop van EMTÉ onder ede verhoren. Dit besliste de rechtbank Oost-Brabant dinsdag.

Volgens de supermarktketens heeft Sligro de financiële cijfers van EMTÉ te positief voorgehouden toen zij de 130 supermarkten overnamen. Jumbo en Coop stellen forse schade te hebben geleden omdat Sligro geen eerlijk beeld zou hebben gegeven van de financiële situatie bij EMTÉ toen zij in 2018 overeenstemming bereikten over de verkoop van de vestigingen van die keten. Daarom willen ze een aantal getuigen verhoren over de gang van zaken rondom die deal.

De rechtbank besliste dat Jumbo en Coop getuigen mogen horen, maar dat Sligro wel wordt gevolgd in haar betoog dat zij belang heeft bij het beschermen van bedrijfsgevoelige en concurrentiegevoelige informatie.

De rechtbank gaat nu in overleg met de partijen vaststellen wanneer de verhoren zullen zijn.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Meer supermarkten ‘gewoon’ open tot 22.00 uur

INTERACTIEVE KAARTHet aantal supermarkten dat doordeweeks tot 22.00 uur geopend is, groeit hard. Inmiddels houdt een op de zeven supermarkten tot ‘s avonds laat de deuren open. De winkels zeggen hiermee in te spelen op een groeiende behoefte bij klanten. Vakbonden hebben hun twijfels: ,,Jonge werknemers en kleine winkeliers zijn hier de dupe van.”

Natasja de Groot 05-02-20, 03:00 Laatste update: 06:06

,,Eerst was 18.00 uur heel gebruikelijk, daarna werd het 20.00 of 21.00 uur en nu lijkt 22.00 uur het nieuwe normaal te worden”, zegt Bob Gross, eigenaar van Openingstijden.nl. De website registreert de openingstijden van winkels en analyseerde specifiek de ontwikkeling bij de supermarkten de afgelopen vijf jaar.

Een van de voornaamste uitkomsten: in de afgelopen vijf jaar is het aantal supermarkten met 22.00 uur als sluitingstijd zo goed als verdubbeld. Het aantal steeg in die periode van 250 supermarkten naar ruim 550 van de ongeveer 4000 vestigingen. Vooral vorig jaar liep het aantal hard op. En niet alleen in de grote steden in de randstad, blijkt uit de inventarisatie.

Ook blijkt dat die stijging vooral op conto komt van Albert Heijn. De Zaanse grootgrutter heeft inmiddels 36 procent van de vestigingen tot 22.00 uur open. Met de ruimere openingstijden zegt de supermarktketen tegemoet te komen aan de wens van klanten. ,,We weten dat onze klanten heel druk zijn en dat boodschappen doen vooral gemakkelijk moet zijn”, reageert Ronald van der Aart, zegsman bij AH. ,,Hiermee zijn klanten meer flexibel en kunnen ze zelf bepalen wanneer ze gedurende de dag boodschappen doen.”

Gemeenten
Ook andere supermarkten bieden meer flexibiliteit. Zo blijkt uit het onderzoek dat bij Jumbo 14 procent van de winkels open is tot 22.00 uur, bij Plus is dat 9 procent en Lidl 6 procent. Vooral het afgelopen jaar is het hard gegaan, zo blijkt. Vijf jaar geleden konden consumenten in 64 gemeenten bij tenminste één supermarkt tot 22.00 uur terecht, in 2019 waren dat 83 gemeenten en sinds dit jaar is dat al mogelijk in 119 gemeenten.

Toch gaan lang niet alle supermarktketens mee in die opwaartse trend, zo valt op te maken uit het onderzoek. Aldi bijvoorbeeld heeft slechts 1 procent van de winkels open tot 22.00 uur. Ook Nettorama, Boni en MCD laten zich vooralsnog niet verleiden om hun winkeltijden op te rekken naar 22.00 uur.

Het onderzoek laat zien dat andere branches nog nauwelijks meedoen met sluitingstijden tot 22.00 uur. Uitzonderingen zijn Etos en Gall & Gall, waar een klein maar groeiend aantal open is tot die tijd. Daar gaat het om respectievelijk 12 en 36 vestigingen. Toch verwacht Bob Gross van Openingstijden.nl dat op termijn winkeliers uit andere branches overstag gaan. ,,Om zo te kunnen profiteren van consumenten die later op de avond boodschappen komen doen”, denkt hij.

We moeten ons als maatschap­pij wel afvragen of we deze kant op willen

Jacqueline Twerda
‘Onverantwoord’
Niet iedereen is gelukkig met de verdere verruiming van de winkeltijden. Mari Martens, namens de FNV betrokken bij de supermarktbranche, vindt het een slechte zaak. ,,Ik snap dat supermarkten dit doen omdat zij er omzet uit halen, maar eigenlijk is het totaal onverantwoord”, reageert hij. Volgens hem zijn het vooral de jonge medewerkers die het werk opknappen, zonder dat daar een toeslag tegenover staat. ,,De kleine winkelier is gedwongen om mee te gaan in dit geweld.” Het probleem is volgens hem dat dit voor veel kleinere winkeliers onmogelijk is.

Ook CNV is kritisch op de ontwikkeling. ,,Waar ligt de grens?” vraagt Jacqueline Twerda van de vakcentrale zich af. Haar vrees is dat supermarkten over enkele jaren tot 23.00 uur of zelfs nog later open zijn. ,,Tuurlijk, het kan fijn zijn om om half tien ‘s avonds nog even snel een boodschapje te halen. In die zin is verruiming van de openingstijden geen onlogische ontwikkeling. Maar we moeten ons als maatschappij wel afvragen of we deze kant op willen. Wat mij betreft moeten we bij 22.00 uur echt een grens trekken. Als winkels nog langer open willen blijven, zullen ze daar hun personeel beter voor moeten belonen.”

Detailhandel Nederland vindt ruimere openingstijden vooral een kwestie van ‘draagvlak en balans’, de gemeenten besluiten wat de mogelijkheden zijn en winkeliers beslissen vervolgens wat het meest haalbaar en winstgevend is. ,,Het uitgangspunt is vanzelfsprekend dat dit in onderlinge overeenstemming gebeurt. Als kleinere winkeliers eventueel niet mee kunnen met een verruiming, moet dit in het algemeen worden meegewogen. Tegelijkertijd wil je ook zorgen voor aantrekkelijke winkelgebieden die competitief blijven met de 24 uurseconomie van de online-winkels”, aldus een zegsvrouw.

www.ad.nl/economie/meer-supermarkten-...
voda
0
Carrefour boekt weer winst

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Carrefour
16,08 0,00 0,00 % Euronext Paris
Carrefour SA nominatif adm
16,08 0,00 0,00 % Euronext Paris

(ABM FN-Dow Jones) Carrefour heeft in 2019 weer winst geboekt, ondanks een licht lagere omzet, en verhoogde de doelstellingen voor 2022. Dit maakte de Franse supermarktketen donderdagochtend bekend.

In het afgelopen jaar boekte Carrefour een nettowinst van 1,1 miljard euro tegen een verlies van 561 miljoen euro in 2018. De omzet liep evenwel terug van 80,77 miljard naar 80,67 miljard euro. Analisten geraadpleegd door FactSet hielden rekening met een nettowinst van 433,2 miljoen euro.

De recurrente operationele inkomsten kwamen uit op 2,1 miljard euro, hetgeen een stijging betekende ten opzichte van de 1,94 miljard euro een jaar eerder en in lijn was met de eigen verwachtingen die Carrefour vorige maand afgaf.

Carrefour stelde dat de groei vooral gedreven was door solide prestaties in Latijns-Amerika en Frankrijk. De doelstellingen voor het transformatieplan Carrefour 2022 werden bovendien verhoogd met het plan om dieper in de kosten te snijden en om meer activiteiten af te stoten.

Carrefour wil net als in 2018 een dividend uitkeren van 0,46 euro per aandeel.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Sligro stelt aandeelhoudersvergadering uit om coronavirus

Gepubliceerd op 13 maart 2020 19:20 | Views: 1.281

Sligro 13 mrt
17,08 -1,06 (-5,84%)

VEGHEL (ANP) - Groothandelsbedrijf Sligro stelt zijn algemene aandeelhoudersvergadering uit wegens de verslechterende situatie rond het nieuwe coronavirus. De bijeenkomst zou eigenlijk op 18 maart plaatshebben.

Naar welke datum de bijeenkomst wordt verschoven, is nog niet bekend. De oproep voor de nieuwe aandeelhoudersvergadering wordt volgens de daarvoor geldende regels gedaan, aldus Sligro.
voda
0
Sligro gedagvaard door Jumbo en Coop

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Sligro Food Group
17,08 0,00 0,00 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Het consortium Jumbo en Coop heeft Sligro Food Group gedagvaard vanwege de verkoop van EMTE in 2018. Dit meldde Sligro maandag.

Jumbo en Coop menen dat Sligro een onjuist beeld heeft geschetst van de winstgevendheid bij EMTE. Na de overname bleven de prestaties van EMTE achter bij de verwachtingen.

Het consortium wil dat de verkoopprijs van EMTE met 83 miljoen euro wordt verlaagd.

Sligro verwerpt evenwel de verwijten van de twee kopers. De groothandel wijst maandag in het persbericht op de afgesproken maximale aansprakelijkheid van 22 miljoen euro. "Er bestaat geen enkele aanleiding het consortium te compenseren, ook niet voor een bedrag waarbij de maximale aansprakelijkheid van 22 miljoen euro wel zou worden gerespecteerd", schreef Sligro in een toelichting.

"De stellingen van het consortium ontberen feitelijke en juridische basis. Sligro Food Group ziet de procedure dan ook met veel vertrouwen tegemoet."

De zaak zal in de tweede helft van 2020 dienen.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Sluiting horeca raakt ook Sligro

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Sligro Food Group
14,70 -2,38 -13,93 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) De sluiting van de horeca vanwege het coronavirus is al duidelijk merkbaar bij Sligro Food Group in de bestellingen van afnemers. Dat zegt een woordvoerder van het groothandelsbedrijf voor de foodsector maandag tegen ABM Financial News.

"De horeca heeft het zwaar", aldus woordvoerder Wilco Jansen. En dat betekent ook voor Sligro een stevige tegenwind in de omzet. Gelukkig heeft Sligro ook nog grote afnemers buiten de horeca, zoals in de zorg en bij het leger.

Daarbij zijn horeca-ondernemers creatief, zegt de woordvoerder. "De hele markt is in hoog tempo op zoek naar alternatieve business." Zo zijn er bedrijven die geen gasten meer mogen ontvangen, maar nog wel maaltijden of andere producten kunnen bezorgen, en zich nu daar op richten.

De omzet van de horeca gaat dus niet naar nul, is de boodschap.

En voor andere segmenten die Sligro bedient zijn er juist plussen. Zo draait de zorg momenteel overuren en is daar dus extra vraag.

Bij niet-horeca-bedrijven is er een daling van de online orders, maar bij de zelfbedieningsgroothandel is er juist een forse toename van de vraag. "Bedrijven slaan extra voorraden in", licht Jansen toe.

Er zijn veel nieuwe klanten die zich aanmelden voor de zelfbedieningsgroothandel, omdat bedrijven dit zien als een achtervang om de voorraden op peil te houden, voor als de eigen toeleverancier het zou laten afweten.

Deze positieve ontwikkelingen kunnen de negatieve impact van de gesloten horeca echter niet opvangen, erkende Jansen.

Jumbo

Sligro meldde vrijdag dat de jaarvergadering later deze week is uitgesteld vanwege het coronavirus.

Maandag maakte het bedrijf bekend dat het een dagvaarding heeft ontvangen van het consortium Jumbo en Coop dat ontevreden is of de overname van Emté-winkels. De kopers beweren dat Sligro een te rooskleurig beeld heeft geschetst van de winstgevendheid van die winkels en willen daarom dat de aankoopprijs met 83 miljoen euro wordt verlaagd.

Sligro verwerpt de aantijgingen en ziet de rechtszaak vol vertrouwen tegemoet. Het bedrijf merkt ten eerste op dat bij de overname een maximale aansprakelijkheid van 22 miljoen euro is afgesproken.

Sligro ziet echter geen reden om te compenseren. Volgens woordvoerder Jansen zijn het de eigen berekeningen van het consortium die niet aan de verwachtingen voldeden. Van onjuiste informatieverstrekking is geen sprake, stelde de woordvoerder.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Beursblik: sommige aandelen profiteren van corona-uitbraak

(ABM FN-Dow Jones) Een flink aantal bedrijven zal stevig last hebben van de corona-uitbraak, maar er zijn ook bedrijven die juist profiteren. Dit blijkt uit een rapport van Kepler Cheuvreux.

Volgens de analisten van Kepler zullen supermarktketens Ahold Delhaize en Colruyt profiteren van de uitbraak. En ook telecombedrijven KPN, Proximus en Telenet zitten aan de goede kant van de score volgens de analisten.

Voor een groot aantal bedrijven is het tegenovergestelde het geval en sommige bedrijven worden zelfs zeer hard geraakt, aldus de analisten.

De bedrijven die volgens Kepler het meeste last hebben van de corona-uitbraak zijn staalproducent Bekaert, modeketen FNG, cinemagroep Kinepolis en groothandel Sligro Food Group.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Beursblik: KBC Securities acht Sligro niet langer koopwaardig
FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Sligro Food Group
12,84 0,04 0,31 % Euronext Amsterdam
(ABM FN-Dow Jones) KBC Securities heeft het advies voor het aandeel Sligro Food Group verlaagd van Accumuleren naar Houden en het koersdoel verlaagd van 31,00 euro naar 20,00 euro. Dit bleek vrijdag uit een reactie van KBC Securities naar aanleiding van de door Sligro verlaagde outlook.

Sligro zit volgens de analisten in een moeilijke situatie door de corona-uitbraak.

Momenteel is circa 70 tot 75 procent van de bezorgomzet van Sligro weggevallen.

"In navolging van het wegvallen van de omzet hebben wij direct een groot pakket aan maatregelen in gang gezet om de terugval in omzet, zo veel mogelijk in kostenafbouw te compenseren. In combinatie met het gebruik van steunmaatregelen die vanuit onze overheden worden geboden verwachten wij dat in de maanden waarin de corona-maatregelen op de horeca van kracht zijn de EBITDA nog break even tot licht positief zal zijn. Als de markt herstelt zal ook onze winstgevendheid weer verbeteren", lichtte Sligro donderdagavond toe.

Het aandeel Sligro Food Group daalde vrijdag op een groen Damrak 2,3 procent naar 12,50 euro.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
kassiebora
0
Supermarktketen Delhaize biedt vanaf 3 april een ‘solidariteitskorting’ aan van 5 procent op elke aankoop in elke Delhaizewinkel. Dat heeft de keten gisteren bekendgemaakt.

Met een algemene korting vermijdt Delhaize naar eigen zeggen dat er een toeloop op specifieke promoties in de winkels komt en zo nog meer druk op het personeel volgt, en kan de supermarkt ook regels zoals social distancing en een maximum aantal klanten blijven handhaven. “Delhaize versterkt de koopkracht van de Belgen met respect voor de gezondheid en veiligheid van haar klanten en personeel”, klinkt het.

De korting geldt “zolang het nodig is”, en geldt niet voor sigaretten, lotto-producten en vuilniszakken. De korting zal aan de kassa worden verrekend op de kassabon.
Volgens het bedrijf riskeert een klassieke promokorting van het genre ‘1+1 gratis’ voor een toeloop te zorgen in bepaalde rekken en bij bepaalde producten, waardoor de regel van social distancing moeilijk te handhaven is. “Met een algemene korting kun je de druk gelijkmatig over de hele winkel spreiden”, aldus de woordvoerder.

Het is volgens de zegsman van Delhaize niet de bedoeling bij de leveranciers te gaan aankloppen voor de korting. “Het is een inspanning van Delhaize. De kostprijs is minder belangrijk dan de doelstelling.”

voda
0
Supermarkt Coop verkoopt panden en brengt schulden terug

Supermarktketen Coop schept extra financiële ruimte om te investeren in groei van zijn winkelformules. De organisatie heeft daartoe vorig jaar zes winkelpanden uit de vastgoedportefeuille verkocht en weer teruggehuurd. Ook maakte die stap het mogelijk de langlopende schulden te reduceren.

Dit blijkt uit het jaarverslag dat de coöperatieve winkelketen heeft gepubliceerd. Coop legde halverwege maart de laatste hand aan het verslag, juist op het moment dat de overheid de eerste maatregelen trof om het coronavirus in te dammen. Rond die tijd zag Coop, evenals andere, concurrerende supermarkten, een toeloop van klanten die begonnen te hamsteren. Ook webshops van diverse grootgrutters raakten overbelast.

Virtueel winkelen
Coop zag de animo voor virtueel winkelen vorig jaar al sterk toenemen. 'Coop Online groeide enorm, twee keer zo hard als de Nederlandse markt', schrijft algemeen directeur Fred Bosch in het verslag. De onlinetak van de keten bereikte een vrijwel landelijke dekking. Bosch rept van een grote doorbraak in online boodschappen doen. Na jaren van beperkte groei zagen supermarkten hun online-omzet tot wel 35% groeien, constateert Coop.

De groeiende populariteit van bestellen via internet is te verklaren uit de opkomende bezorgconcepten. Het doorgeven van het boodschappenlijstje gaat steeds makkelijker en sneller. Dit gebeurt steeds vaker met een bestelapp. Bij Coop is vorig jaar de helft van de online consumentenbestellingen geplaatst via de bestelapp. In 2018 was dit nog 30%.

Overgangsjaar
Coop, waar ruim 7700 mensen werken, kiest ervoor alle aandacht te concentreren op de winkeloperatie en verdere groei, reden om geld vrij te maken uit winkelpanden. De schuldpositie kon daardoor vorig jaar ook fors worden teruggebracht, namelijk met €40 mln tot €100 mln eind vorig jaar. Het bedrijf betitelt 2019 als een intensief overgangsjaar, waarin nog 26 voormalige Emté-winkels zijn omgebouwd tot Coop-vestiging. Samen met Jumbo nam Coop eerder 130 Emté-winkels over van Sligro.

Deze transactie krijgt nog wel een staartje. De nieuwe eigenaren van Emté vinden dat zij te veel hebben betaald en hebben bij Sligro een claim van €83 mln neergelegd. De verkopende partij zou een verkeerd beeld van de winstgevendheid hebben gegeven. Sligro zegt dat een feitelijke en juridische basis ontbreekt voor die aantijgingen.

Actiever in stedelijk gebied
Mede door de groei van het winkelbestand is de omzet van Coop in 2019 met bijna €100 mln toegenomen tot €1,3 mrd. Vooral in stedelijk gebied is de keten, met in totaal nu 314 vestigingen, sterker vertegenwoordigd. Het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen ging vorig jaar ook omhoog, te weten met 60% tot bijna €52 mln.

fd.nl/ondernemen/1340719/supermarkt-c...
voda
0
Carrefour halveert dividend vanwege coronacrisis

Gepubliceerd op 20 april 2020 21:14 | Views: 1.250

Ahold Delhaize 20 apr
22,61 +0,30 (+1,34%)

Carrefour 20 apr
14,12 +0,12 (+0,86%)

PARIJS (AFN/RTR) - Het Franse supermarktconcern Carrefour heeft besloten om zijn dividend over 2019 te halveren tot 0,23 euro per aandeel in verband met de coronacrisis. Ook heeft topman Alexandre Bompard besloten om voor een periode van twee maanden een kwart van zijn vaste salaris in te leveren. Andere topbestuurders is gevraagd om het twee maanden met een tiende minder loon te doen.

Dit jaar worden er aan de top daarnaast geen salarisverhogingen doorgevoerd. Verder wordt er nog gekort op een andere beloning voor de raad van bestuur. Met al het geld dat hiermee wordt bespaard wil Carrefour zogeheten solidariteitsinitiatieven financieren voor personeel in thuismarkt Frankrijk en in andere landen.
Goldfish1080
0
Ahold en Ayden redden mijn portefeuille. Betrouwbare aandelen zijn het. Galapagod en ASML zie ik ook wel weer groeien, zelfde voor Shell.
voda
0
'Nederlandse consument niet meer bezig met hamsteren'

Gepubliceerd op 22 april 2020 21:20 | Views: 1.614

Ahold Delhaize 22 apr
22,96 0,00 (0,00%)

DIEMEN (AFN) - De Nederlandse consument lijkt niet meer te hamsteren. Supermarkten hebben in de week na Pasen ongeveer een tiende minder omzet geboekt dan een jaar eerder, becijfert marktonderzoeker Nielsen.

De weekverkopen bedroegen 777 miljoen euro. Waarschijnlijk komt de stevige omzetdaling vooral doordat Pasen vorig jaar in een andere week viel. Bovendien waren er dit jaar veel supermarkten op paasmaandag dicht wat eveneens voor minder omzet zorgt, zegt de marktonderzoeker.

Maar Nielsen heeft ook de indruk dat de duur van de coronacrisis een rol speelt. "Uit onze cijfers blijkt dat het merendeel van de Nederlandse consumenten gelooft dat de effecten van de corona-uitbraak veel langer zullen duren dan de korte termijn", zegt directeur Johan Vrancken van Nielsen Benelux Connect.

Volgens hem is de omzet nu terug op het niveau van het "oude normaal". "Er is hier niet veel meer aan de hand: de Nederlandse shopper is niet echt meer bezig met het hamsteren van boodschappen, hoewel ze natuurlijk veel meer thuis koken en eten dan vroeger." In de voorgaande weken gingen de verkopen van de supers nog flink omhoog.
voda
0
Frans supermarktconcern Casino profiteert van hamsteraars

Gepubliceerd op 23 april 2020 20:47 | Views: 929

Ahold Delhaize 23 apr
23,04 +0,08 (+0,35%)

PARIJS (AFN) - Het Franse supermarktconcern Casino heeft geprofiteerd van hamsterende klanten. Na de invoering van lockdownmaatregelen tegen het coronavirus in Frankrijk en andere landen stegen de verkopen sterk. Ook na de eerste golf inkopen bleven de verkoopcijfers voor met name voedingswaren hoog, omdat mensen door horecasluitingen amper buitenshuis eten.

Sinds medio maart verkochten supermarkten van Casino in Frankrijk, waar ook Franprix onder valt, 16 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De onlineverkopen van Casino zijn in diezelfde periode meer dan verdubbeld, meldt het bedrijf in een kwartaalupdate.

In het eerste kwartaal als geheel zakte de omzet van Casino met 0,8 procent tot 8,3 miljard euro. Daarbij speelden onder andere ongunstige wisselkoersen de multinational parten. Op autonome basis steeg de omzet met 7,9 procent, waarbij de vergelijkbare omzet met 6,4 procent steeg.
voda
0
Extra verkopen in supermarkt stuwen omzet detailhandel

Gepubliceerd op 30 april 2020 06:50 | Views: 26

Ahold Delhaize 29 apr
22,91 0,00 (0,00%)

DEN HAAG (AFN) - De verkopen in de detailhandel lagen in maart 2 procent hoger dan een jaar eerder. Dat kwam door de extra verkopen in met name supermarkten, maar ook in drogisterijen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In die winkels hamsterden mensen aan het begin van de lockdown zaken als wc-papier, rijst, pasta en desinfecterende gel. Ook bijvoorbeeld doe-het-zelfzaken en elektronicawinkels deden het goed.
voda
0
'Supermarkten groeien bijna twee keer zo snel door coronavirus'

Gepubliceerd op 30 april 2020 19:18 | Views: 318

Ahold Delhaize 17:37
22,16 -0,75 (-3,27%)

DIEMEN (ANP) - Supermarkten groeien dit jaar bijna twee keer zo snel als voor de uitbraak van het nieuwe coronavirus. Dat voorspelt marktonderzoeker Nielsen. De organisatie voorziet een groei van 5,7 procent dit jaar. De opbrengsten dikten voor de virusuitbraak gemiddeld nog met ongeveer 2,7 procent aan.

"Tijdens de lockdown geven consumenten meer geld uit aan boodschappen dan gewoonlijk, maar ook op de langere termijn verwachten we dat door minder horecabezoek er een verschuiving zal plaatsvinden van horeca naar supermarkten", aldus onderzoeker Hans Feenstra van Nielsen. Hij verwacht hierdoor dat dat de omzetgroei zowel in 2020 als in 2021 op een hoger niveau zal komen te liggen.

Vorige week was de groei van de supers met 17,7 procent op jaarbasis eveneens bovengemiddeld. Dat verklaart de onderzoeker met de hogere aankopen in aanloop naar Koningsdag.
1.096 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 50 51 52 53 54 55 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 29 mei 2020 17:39
Koers 22,810
Verschil +0,130 (+0,57%)
Hoog 22,930
Laag 22,530
Volume 6.441.142
Volume gemiddeld 6.030.584
Volume gisteren 3.521.327