Forum: Koffiekamer » elektrische auto, redding van de autobranche? » Pagina: 2 | DeBeurs.nl

elektrische auto, redding van de autobranche?

1.588 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 ... 76 77 78 79 80 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
[verwijderd]
0
Ook leuk, net even uitgerekend, een litium ion accu die 40 kilowatt in een uur kan leveren weegt naar mijn schatting 600 kilo, LOL
[verwijderd]
0
Gewoon een kleine accu nemen, voldoende voor woon werk verkeer, die laad je s'nachts op.

Ga je een langere rit maken gooi je een (diesel)aggregaat in de kofferbak die de accu op spanning houd (met een vast toerental kan dat zeer efficient)
[verwijderd]
0
Ik zie de electrische auto als een grote kans om in te investeren.

Alleen in mijn ogen is er een groot obstakel, eentje die onderbelicht is in de media.

het gaat om de oplaadtijd van accu's. de actieradius van electrische auto's kan 300 km of 500km.

wellicht in de toekomst 1200 km, dat maakt niet echt veel uit.

het voordeel van een benzine auto is dat in vijf minuten de actie radius weer op maximum is.

En dat moet ook gaan gelden voor een electrische auto.

5-10 minuten of 1 minuut/100 km, moet de standaard worden voor opladen. en het oplaadsysteem moet universeel zijn. we hebben al een netwerk van benzinestations, die kunnen goed dienen als oplaadstations.

ik denk dat dat ook wenselijk is, al was het alleen maar voor de veiligheid. ja natuurlijk in de garage aan huis speelt dat nauwelijks een rol, maar opladen terwijl de auto geparkeerd staat in de straat onder invloed van wind, regen, hagel en sneeuw dat is toch even iets anders.

maar goed tot dusverre mijn ideeën over de electrische auto.
[verwijderd]
0
Zeker kunnen die heel efficient zijn op een toerental, leuke combinatie, motoren in de wielen enz

Wat ook kan is een statiegeld systeem, bij een tankstation rij je de lege accu er uit en rij je een nieuwe er in

Eerst moeten ze beginnnen met al die utilitietsvoertuigen van de gemeente op waterstof te maken, vuilniswagens op waterstof en we leven hier in de straat 5 jaar langer:P
[verwijderd]
0
quote:

zzzaai schreef:


Mja, maar ik vergis me helaas niet

@peerke zeker!, dus van 10 naar 20 is ook 10x zoveel energie, stel dus die grote met 50 meter rotordiameter, levert 4 megawatt, maak m 100 meter en hij levert 40 !!!

Nu moet ik er ook bij vermelden dat er in die grootes er een probleem ontstaat met de rotortips, die zouden dan te snel gaan


Ik ben misschien een beetje eigenwijs ZZzaai, maar kan het helaas nog steeds niet zomaar geloven.

De volgende link komt op uitkomsten die 4X zo groot zijn. (wat mij logischer overkomt)

www.duurzameenergiethuis.nl/berekenin...

Leg nog eens uit waar ik iets fout doe ! (t.o.v. jouw persoonlijke studie)

Mvg Peerke
Bijlage:
Boemba ~ de stem van de rede
0
quote:

Achilias schreef:


Ik zie de electrische auto als een grote kans om in te investeren.

[...]

het gaat om de oplaadtijd van accu's. de actieradius van electrische auto's kan 300 km of 500km.


het mooiste aan de ontwikkeling van de elektrische auto is eigenlijk nog geheel onderbelicht.

jij geeft namelijk aan dat er nog gewerkt moet worden naar een stabiele batterij die heel snel op te laden is. wanneer men dat lukt is dat misschien een revolutie voor de autoindustrie, maar een nog grotere revolutie voor de hele wereld en al haar productieprocessen.

dan hebben we namelijk een batterij die vrij eenvoudig een heel huishouden aan de gang kan houden. geen afhankelijkheid meer van de grid (die toch al aan het aftakelen is) en de stap naar eindeloze stroom is gezet. bedenk bijvoorbeeld dat het opwekken van stroom niet zo moeilijk is, maar het opslaan juist de crux is. met een paar zonnepanelen, wellicht een windmolen, maar misschien we met aardwarmte of bewegingsstroom kun je dan iedere watt opslaan en gebruiken wanneer je het nodig hebt.

dat wordt een grotere revolutie dan het internetfenomeen.

en wat gaan de mensen kopen wanneer ze over een eigen energiecentrale beschikken?

volgens marx zouden ze dan productiemiddelen moeten kopen

:-)

(maar zo slim zijn ze denk ik niet)

jrxs4all
0
quote:

TA-Phoenix schreef:


[quote=zzzaai]
Mja, maar ik vergis me helaas niet

@peerke zeker!, dus van 10 naar 20 is ook 10x zoveel energie, stel dus die grote met 50 meter rotordiameter, levert 4 megawatt, maak m 100 meter en hij levert 40 !!!

Nu moet ik er ook bij vermelden dat er in die grootes er een probleem ontstaat met de rotortips, die zouden dan te snel gaan
[/quote]

Ik ben misschien een beetje eigenwijs ZZzaai, maar kan het helaas nog steeds niet zomaar geloven.

De volgende link komt op uitkomsten die 4X zo groot zijn. (wat mij logischer overkomt)



Mij ook ...

Vermogen molen is evenredig aan de windvangende oppervlakte. Maak je de molen 2 x zo groot dan wordt de oppervlakte 4 x zo groot (2 pi r-kwadraat).

Simpeler kunnen we het niet maken,

JR
[verwijderd]
0
Ik had het berekend dacht ik door diverse modellen generatoren naast elkaar te vergelijken

Maar ik zoek nog om jullie tevreden te stellen

Wel heb ik zojuist op conrad een molen met een diameter van 50 cm (50 watt) en een van 1 meter (300 watt) tegen elkaar gehouden

Het is zeker geen 4 maar veel meer zeker op papier, maar ik zoek ff verder...
jrxs4all
0
P = c · v3 · D2

Hierin is P het elektrische vermogen in W dat wordt opgewekt, v de windsnelheid in m/s en D de diameter van het cirkelvormige gebied dat de wieken bestrijken. De letter c is een constante die afhangt van de windmolen. Die formule is af te leiden uit de volgende aannames:

* Voor het vermogen geldt: P = ½mv2, waarin m de massa is van de lucht die per seconde stroomt door het cirkelvormige gebied dat de wieken bestrijken (m in kg).

* Die massa m is recht evenredig met de oppervlakte van dat cirkelvormige gebied en met de windsnelheid v.
[verwijderd]
0
Ik geef de Hybride 50% meer kans van slagen.

Kijk maar naar de nieuwe Prius.

Nog een jaartje of 10 en de electro-car is een ECHTE concurrent.

GLTA!
[verwijderd]
0
Ahja, als je dus van 1 naar 2 meter gaat heb je 4x het oppervlak van de rotordiameter

MAARRR, we hebben niet alleen te maken met de vergroting van de rotordiameter, maar ook zijn de bladen groter

Dat moet er ook nog bij berekend worden, op een of andere manier
[verwijderd]
0
Ahja, het blad is ook 4x zo groot dan, dus 4+4 acht x het vermogen bij 2x zo groot

Dank voor het mee rekenen:)
jrxs4all
0
quote:

zzzaai schreef:


Ahja, als je dus van 1 naar 2 meter gaat heb je 4x het oppervlak van de rotordiameter

MAARRR, we hebben niet alleen te maken met de vergroting van de rotordiameter, maar ook zijn de bladen groter

Dat moet er ook nog bij berekend worden, op een of andere manier


Nee! Stel de bladen van de 1 meter diameter rotor beslaan 5% van de denkbeeldige circel rond de top van de bladen. Nu maak je de diameter van de rotor 2 keer zo groot maar de lengte/breedte verhouding van de bladen blijft hetzelfde. Dan zullen ook de grotere bladen 5% beslaan van de grotere circel die een 4 keer zo grote oppervlakte heeft als de kleinere.

Zie de hiervoor aangehaalde formule. Sorry, de natuurwetten gaan echt niet veranderen,

JR
[verwijderd]
0
Tuurlijk blijven die bladen niet even groot als je het hele ding 2x zo groot maakt
Boemba ~ de stem van de rede
0
dat is wel grappig, maar jullie gaan nu uit van horizontale turbines
de toekomst wordt natuurlijk de verticale turbine (veel onderhoudsvriendelijker)

[verwijderd]
0
Dat zou evenzo gelden voor verticale turbines, ook die hebben bladen en zijn onderhevig aan de zelfde schaalvergroting
[verwijderd]
0
Nogmaals voor Zzzaai

www.duurzameenergiethuis.nl/berekenin...

Met in die link alle gebruikte factoren en formules.

Er is wel een verband tussen rendement - kosten die bij grotere windmolens in het voordeel is.

Mvg Peerke
plof®
1
quote:

Bard123 schreef:


maar vraagje; als je hele straat met een schone, stille elektrische auto rijdt, durf jij dan nog met je aso bak aan te komen?

En hier toont Bard123 zijn ware gezicht.
Het gaat niet over het echte milieu maar over beeldvorming. Zodra de heersende mening is dat iets aso is dan is het aso. Wat is een asobak Bard. Een oude Kadett of een nwe Mercedes of BMW? Een oude kadett is namelijk een stuk smeriger.

Al er een industrie is die er in voorop loopt schoner te zijn dan is het de auto industrie wel. Loodvrije benzine, katalysatoren, zuiniger, stiller, roetfilters en vernieuwende technieken dragen er toe bij dat auto's tientallen malen schoner zijn geworden. Vergelijk dat eens met brommers en schepen en andere industrieën die nauwelijks verbetering tonen maar de zondebokken dans van onze progressief linkse vrienden (cq autohaters) zoals Bard totaal ontspringen.

Elektrische auto's voegen weinig toe, helemaal niet aangezien nog veel elektra middels kolen en andere fossiele brandstoffen wordt gestookt. En de milieu en grondstoffen effecten tijdens gehele life cycle zijn al zeker niet beter.

Grappig ook dat je het hele wagenpark vervangen in 10 jaar noemt. Blijkbaar kun je niet veel verder kijken dan je eigen westerse luxe leventje en ben je dus niet alleen dom maar ook nog eens wereldvreemd.
[verwijderd]
0
quote:

plof@ schreef:


[quote=Bard123]
maar vraagje; als je hele straat met een schone, stille elektrische auto rijdt, durf jij dan nog met je aso bak aan te komen?
[/quote]
En hier toont Bard123 zijn ware gezicht.
Het gaat niet over het echte milieu maar over beeldvorming. Zodra de heersende mening is dat iets aso is dan is het aso. Wat is een asobak Bard. Een oude Kadett of een nwe Mercedes of BMW? Een oude kadett is namelijk een stuk smeriger.

Al er een industrie is die er in voorop loopt schoner te zijn dan is het de auto industrie wel. Loodvrije benzine, katalysatoren, zuiniger, stiller, roetfilters en vernieuwende technieken dragen er toe bij dat auto's tientallen malen schoner zijn geworden. Vergelijk dat eens met brommers en schepen en andere industrieën die nauwelijks verbetering tonen maar de zondebokken dans van onze progressief linkse vrienden (cq autohaters) zoals Bard totaal ontspringen.

Elektrische auto's voegen weinig toe, helemaal niet aangezien nog veel elektra middels kolen en andere fossiele brandstoffen wordt gestookt. En de milieu en grondstoffen effecten tijdens gehele life cycle zijn al zeker niet beter.

Grappig ook dat je het hele wagenpark vervangen in 10 jaar noemt. Blijkbaar kun je niet veel verder kijken dan je eigen westerse luxe leventje en ben je dus niet alleen dom maar ook nog eens wereldvreemd.



Een onnodig onbeschofte reactie met nadrukkelijk veel asotaal, beetje pot verwijt de ketel?

mvrgr jo jo
Boemba ~ de stem van de rede
0
quote:

plof@ schreef:


En hier toont Bard123 zijn ware gezicht.


tot op heden waren de elektro-autodraadjes vrij van scheldpartijen
waarom wilt u daar verandering in brengen?
1.588 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 ... 76 77 78 79 80 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
596,39  -0,11  -0,02%  18:05
 AMS25-24h 597,39 +0,15%
 Germany30^ 13.217,30 -0,09%
 Dutch15-index 16.506,84 +0,11%
 BEL 20 3.868,27 -0,22%
 BRX20-24h 3.874,48 -0,06%
 Europe50^ 3.700,96 +0,04%
 Euro30-index 19.056,15 +0,09%
 US30# 27.689,85 +0,08%
 Nasd100# 8.242,48 -0,16%
 US500# 3.087,26 -0,15%
 Japan225# 23.364,66 -0,12%
 Gold World Spot (USD) 1.456,74 -0,13%
 New York WTI spot 56,22 +1,06%
 EUR/USD 1,1034 +0,13%

Stijgers

Kendrion +4,93%
Ordina +2,94%
B&S Group SA +2,76%
Takeaway.com +2,46%
Ajax +1,99%

Dalers

Sif Holding -3,24%
Boskalis -2,46%
Arcadis -2,12%
Fugro -2,07%
Kiadis Pharma -1,42%

Nieuws Forum meer

'Google harkt gezondheidsgegevens bin...
Lamacun op 11-nov-19 20:59
2
Renault in beraad over problemen in top
Aandachtige lezer op 11-nov-19 20:35
2
Europese beurzen gaan omlaag
het zwaard op 11-nov-19 20:19
18
'Olievraag piekt mogelijk binnen 20 j...
het zwaard op 11-nov-19 20:07
22
Leveringen Boeing mogelijk in decembe...
Sander1234 op 11-nov-19 19:15
1