Forum: Koffiekamer » elektrische auto, redding van de autobranche? » Pagina: 66 | DeBeurs.nl

elektrische auto, redding van de autobranche?

1.519 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
nobahamas
0
Een nieuwe volkswagen Polo heeft vanaf nieuw tot vier jaar rijden dezelfde milieulast als een Tesla.
De polo rijdt minimaal 20 jaar met jaarlijks dezelfde last voor het milieu als de Tesla.
de Tesla bestaat na acht jaar voor de helft uit chemisch afval en rijdt niet meer.
Mocht je deze Tesla dan weer rijdend willen maken, dan moet je er omgerekend naar milieulast weer een nieuwe polo tegenaan gooien.
p.s. dit keer zonder subsidie van 7000 Euro
izdp
0
quote:

jonas schreef op 31 jan 2019 om 23:57:



IZDP, Dat is te modern. Beter is voorzichtig en niet te te voor de leeftijd, maar meer passend zoiets www.youtube.com/watch?v=sRy2pV7b2QA


Groet, Jonas


PS Anders wordt het kiss and say goodbye. Ach dan heb je ook dat weer meegemaakt en zijn wij in de tussentijd wat van je verlost op de IEX
www.youtube.com/watch?v=wtjro7_R3-4



Goed rekening houdend met je bejaarde tijd: www.youtube.com/watch?v=wyQUCYl-ocs

En ach mij missen?

www.youtube.com/watch?v=KK74G7wDfk4
jonas
0

Ach ja IZDP met dat eindeloze Santana. Echt iets voor dorpsmeisjes die naar de grote stad dan waren gegaan en een beetje hip wilde doen.

Voor mij meer swingend een potje dansen. Niet geschikt voor krakkemikkerige types zoals … vul maar in www.youtube.com/watch?v=2IJgbeaSrWE

En echte mannelijke muziek niet geschikt voor crazy ladies, maar voor vrouwen met gevoel en verstand

www.youtube.com/watch?v=iBv-qqqjY_A

Groet, Jonas
jonas
0

Dat begint er IZDP wat meer op te lijken, maar toch een soort dames hip. Van Tina zijn er veel swingender versies te vinden.

Trouwens Lisa met de Stones en Gimme Shelter komt veel meer in de buurt. www.youtube.com/watch?v=rLx4xJdCcZ4

Mens je hebt eigenlijk geen verstand van muziek en geef dat maar eens eerlijk toe! Geeft niet. Er zijn ook dingen zoals puzzelen, borduren etc

Groet, Jonas


Toegift voor ouder dames www.youtube.com/watch?v=JmcA9LIIXWw
jonas
0

Noba excuus er kwam een of andere oude linkse heks de rust verstoren, maar hiermee heb je helemaal gelijk.

Komt erop neer de op Groen geslagen politici geven door autosubsidies een cadeau van ca E 1000.000.000 aan de rijke mensen op de toch al lege zak van de armere mensen.

Stem vooral VVD, GroenLinks, CDA, CU en D'66 en U kunt rekenen op nog meer onder het Groene Geloof overgedragen rijkdom naar de zittende van het volk losgeslagen elite.


Groet, Jonas

PS en nu ga ik snel naar bed voordat die linkse heks weer langskomt. Anders krijg ik nog nachtzweet van die Ukkalipta
voda
0
‘Wie in accu's niet voor groot gaat, kan beter wegblijven’

Plannen om in te springen op de snel groeiende vraag naar accu’s voor elektrische auto’s zijn er genoeg. Maar veel initiatieven redden het niet. Oud-Booking.com-topman Kees Koolen wilde met zijn bedrijf Lithium Werks een campus voor accutechnologie bouwen in Twente. Duizenden mensen zouden er aan de slag gaan. Vorige maand bleek dat zijn project ten dode is opgeschreven.

Ook in Duitsland zijn er ondernemers en wetenschappers met concrete ideeën. Begin deze week bleek dat enkele initiatieven voor eigen accufabrieken nog springlevend zijn. Toch overheerste dinsdag bij een congres over accu’s voor elektrische auto’s in Bochum hier en daar de twijfel over de haalbaarheid.

Snelheid
‘Ach, weet u, snelheid is belangrijk als je hiermee iets wil betekenen in de markt’, zei Ferdinand Dudenhöffer, Duitslands bekendste autohoogleraar en de moderator van het congres. ‘En bij Ford in Keulen gaat dat niet lukken. Dat bedrijf is nog niet stabiel.’ Een consortium, met de Akense ondernemer en wetenschapper Günther Schuh als spil, had volgens de Duitse pers zijn oog laten vallen op het Ford-terrein voor de assemblage van accu's.

Nieuwe elektrische modellen van Daimler-dochter Mercedes-Benz in Bochum.Foto: FD
Anderen denken dat plannen te bescheiden zijn. ‘You go big or you go home’, schamperde Paolo Cerruti, oprichter en topman van Northvolt, een drie jaar oud Zweeds bedrijf, op het congres. Cerruti, die eerder een leidinggevende functie had bij het Amerikaanse Tesla, werkt aan in ieder geval twee accufabrieken in Zweden. Een kleine bij Stockholm om de technologie verder te ontwikkelen en een grote in het noorden van het land.

Gigafactory
De ondernemer laat een filmpje zien dat in december is gemaakt op de locatie van de grote fabriek. Een grondmachine maakt een flink stuk voormalig bos klaar om met de bouw van de productiehal te beginnen. In het tweede kwartaal van dit jaar gaan de eerste palen in de grond. Als het project af is, in 2023, kan er 32 gigawattuur aan accu’s per jaar worden gemaakt, Dat is veel meer dan de 20 gigawattuur die Tesla in zijn Gigafactory in Reno nu kan leveren.

Maar Cerruti zegt dat ook 32 gigawattuur niet genoeg is voor Europa en dat het alleen al een ‘sociale verantwoordelijkheid’ is, ‘vanwege de miljoenen banen in de auto-industrie’, om de capaciteit verder op te voeren. Daarom denk hij aan nog meer fabrieken. ‘Maar wij willen geen monopolie. Iedereen is in deze sector welkom. Ook de Aziaten - sterker nog, we kunnen niet zonder hen.’ Zijn schatting is dat er in Europa in 2025 behoefte zal zijn ruim aan meer dan 200 gigawattuur voor elektrisch rijden.

'Vader' van de lithium-ionaccu
Beperkende factoren bij het opschalen zijn kapitaal, technologie, grondstoffen en het verdienmodel. Dat er in de lithium-ionaccu’s technisch gezien nog enige rek zit, maakte Akira Yoshino duidelijk. De Japanner is de grondlegger van de technologie en is bijna veertig jaar na zijn uitvinding nog druk met het verder uitbouwen ervan. ‘Ik stop er voorlopig niet mee’, zei de intussen 70-jarige wetenschapper in de wandelgangen van het congres.

Akira Yoshino, die begin jaren tachtig de basis legde van de lithium-iontechnologie voor accu's.Foto: FD


Dat de omschakeling op elektrisch rijden veel geld kost, is voor Volkswagen-bestuurder Stefan Sommer de harde realiteit. ‘Voor VW zitten de miljardeninvesteringen in de dubbele cijfers en voor de sector als geheel zijn dat drievoudige cijfers.’ Om zijn betoog kracht bij te zetten laat de bestuurder foto’s zien van een batterijfabriek in Azië uit 2014 en 2017. Wat in 2014 nog één productiehal was, blijkt een paar later jaar later een ‘complete stad’ te zijn met een reeks hallen, laboratoria en bijkomende gebouwen.
‘Dat gaat hier ook komen', zei Sommer. 'Maar we hebben in 2025 wel al tien fabrieken nodig. Dus we moeten er nu mee beginnen. Wachten is geen optie.’

Nog te duur
Topman Dieter Zetsche van Daimler heeft er geen gras over laten groeien en herhaalt in Bochum dat Daimler €1 mrd in negen eigen assemblagefabrieken op drie continenten investeert en €20 mrd heeft geoormerkt voor de aanschaf van batterijcellen op de wereldmarkt tot 2030. 'Mijn belangrijkste zorg zijn de kosten', zegt hij. 'Het is duidelijk dat elektrische auto's aantrekkelijker moeten worden.'

Frank Gersdorf

fd.nl/economie-politiek/1288388/wie-i...
Bijlage:
voda
0
Tesla verlaagt prijs Model 3 opnieuw om breder publiek te trekken

Autofabrikant Tesla TSLA$318,84-0,78% gaat opnieuw de prijs van zijn goedkoopste auto, de Model 3, verlagen. De nieuwe prijs wordt $42.900. Het is al de tweede verlaging dit jaar. In januari kondigde het bedrijf al een prijsverlaging voor al zijn modellen in de VS aan wegens het wegvallen van een belastingvoordeel bij aankoop van de auto's.

Tesla schrapte recentelijk een systeem van aankoopbonussen, waarbij bestaande klanten voordeel kregen als zij nieuwe kopers aandroegen.

Het was te duur.Foto: Reuters

Tesla is na een fase van explosieve groei gericht op het structureel winstgevend maken van het bedrijf. De fabrikant probeert daartoe een groter publiek met zijn elektrische auto's te bereiken, maar het bedrijf is tot de conclusie gekomen dat ze te duur zijn.

Bestuursvoorzitter Elon Musk stelde daarom vorige week in een toelichting op de jaarcijfers dat het bedrijf de kosten wil verlagen, zodat het vervolgens zijn auto's goedkoper kan maken. 'De kosten omlaag krijgen — variabele kosten en vaste kosten — is wat ons in staat stelt om de prijs te verlagen en financieel houdbaar te zijn.'

Aankoopbonus weg, prijs omlaag
De huidige prijsverlaging is een eerste voorbeeld van die aanpak. Tesla schrapte recentelijk een systeem van aankoopbonussen, waarbij bestaande klanten voordeel kregen als zij nieuwe kopers aandroegen. Het stelsel was volgens Musk te duur.

De besparingen die dat oplevert, gebruikt Tesla nu om aankoopprijzen te verlagen. De instapprijs van een Tesla in de Verenigde Staten komt daarmee op $42.900. Het bedrijf wil dat bedrag naar $35.000 krijgen.
Gevraagd wanneer dat zal gebeuren, zegt Musk: 'We doen alles om daar te komen. Het is super moeilijk.'

fd.nl/ondernemen/1288362/tesla-verlaa...
haas
0
waterstofauto's kosten, mede vanwege de lage omzetaantallen, nog minstens 66.000 euro per stuk, maar ze zijn een stuk praktischer dan puur elektrische auto's. Zo kan je in enkele minuten tanken en ze vallen niet stil tijdens extreme koude..
voda
0
Tata Motors starts supply of 40 electric buses for Lucknow city transport

Reaffirming its commitment towards E-mobility in the country, India’s leading bus brand, Tata Motors will be supplying 40 units of the Ultra 9m AC Electric buses to the Lucknow City Transport Services Ltd (LCTSL) in a phased manner, within the next four months. The first Ultra 9/9m AC Electric bus was flagged off today in Lucknow by the Hon’ble Minister of Urban Development, Suresh Kumar Khanna along with dignitaries from LCTSL and Tata Motors. The new bus will begin its journey from Alambagh depot.

Speaking on the occasion, Mr Rohit Srivastava, Product Line Head – Passenger Commercial Vehicles, Tata Motors, said, “Tata Motors has always been at the forefront of the E-mobility evolution and this order is a testament of our best-in-class solution tailored for the bus segment in India. The order is part of the 255 e-buses to be supplied to six STUs in the country, of which LCTSL is one. Our in-depth understanding of sustainable public transport for different markets and customers is what differentiates us from our competitors. We are determined to develop alternate fuel technologies and create more energy efficient vehicles supporting government’s efforts for promoting electric vehicles in the country.”

Manufactured at Tata Motors and Tata Marcopolo Dharwad plants, the Ultra Electric buses will have a traveling range of up to 150 kilometers on a single charge. The company has installed a charging station at the Alambagh depot for fast charging of buses. The indigenously developed vehicle offers superior design with state-of-the-art features. Li-ion batteries have been placed on the rooftop to prevent breakdown due to waterlogging. The batteries are liquid cooled to maintain the temperature within an optimum range and ensure longer life along with better performance in tropical conditions.

Dr AK Jindal, Head Engineering (Electric & Defence), CVBU, Tata Motors said that “Tata Motors has been engaging in advanced engineering and development of electric traction system for Hybrid as well as Pure Electric vehicles for over a decade. The Ultra Electric Bus is a new modular platform which has been developed in a very short lead time of less than a year, leveraging the knowledge and experience we have gained and demonstrating our commitment to the Government of India’s National Electric Mobility Mission Plan for Public Transport. The architecture of the platform has been conceived and developed by in-house engineering team of Tata Motors, meeting the requirement of various tenders floated by different state transport undertakings. The exterior has been designed with new brand identity that includes stylized Ultra headlamps and streamlined looks. The vehicle architecture ensures very low energy consumption and low TCO (total cost of operation) apart from being a Zero Emission environment friendly bus.”

Source : Strategic Research Institute
voda
0
Mercedes-Benz eCitaro - City Bus of the Year 2019 in Spain


The next big success for the Mercedes-Benz eCitaro: the new fully electric city bus has been crowned City Bus of the Year 2019 in Spain. The jury was made up of 46 experts from transport companies and associations, and the vote is run by the Editec publishing house.

After being presented to the world for the first time during the IAA for commercial vehicles in autumn, series production of the vehicle has since started and the first buses have been brought into operation on regular-service bus routes. The victory in Spain is already somewhat a tradition for Mercedes?Benz: last year, the Tourismo won the accolade of Touring Coach of the Year.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Cold weather can cut electric car range over 40 percent – AAA Report

The Drive reported that a new study found that cold temperatures can sap electric car batteries, temporarily reducing their range by more than 40 percent when interior heaters are used, a new study found. The study of five electric vehicles by AAA also found that high temperatures can cut into battery range, but not nearly as much as the cold. The range returns to normal in more comfortable temperatures. Many owners discovered the range limitations last week when much of the country was in the grips of a polar vortex. Owners of vehicles made by manufacturers including Tesla, the top-selling electric vehicle company in the US, complained on social media about reduced range and frozen door handles during the cold snap.

AAA tested the BMW i3s, Chevrolet Bolt and Nissan Leaf from the 2018 model year, and the 2017 Tesla Model S 75D and Volkswagen e-Golf. All have a range of at least 100 miles per charge. They were tested on a dynamometer, which is like a treadmill, in a climate-controlled cell. The automobile club tested the cars at 20 degrees and 95 degrees, comparing the range to when they were tested at 75 degrees Fahrenheit. At 20 degrees, the average driving range fell by 12 percent when the car's cabin heater was not used. When the heater was turned on, the range dropped by 41 percent. At 95 degrees, range dropped 4 percent without use of air conditioning, and fell by 17 percent when the cabin was cooled

Mr Greg Brannon, AAA's director of automotive engineering, said in a statement that "As long as drivers understand that there are limitations when operating electric vehicles in more extreme climates, they are less likely to be caught off guard by an unexpected drop in driving range.”

Source : The Drive
voda
0
Nissan shares its vision for electrification in Thailand

Nissan recently shared its mobility roadmap for moving Thailand towards a more electric, more connected and more autonomous future. Speaking at the International Conference on Energy 4.0: Designing the Future of Thailand’s Power Sector, Peter Galli, Nissan’s vice president for communications in Thailand, emphasized how technological innovations under Nissan Intelligent Mobility continue to drive the Thai automotive industry. Mr Galli said that “Our mission is to transform the way we live and drive. For nearly 85 years, Nissan’s story has been a story of innovation to make peoples’ lives better. We believe the future of mobility in the region is electric, and we are the forefront of that, with over 70 years of heritage in the electrification space. Nissan launched the first mass-produced electric car, and there are now more than 380,000 Nissan LEAFs on the road. Our technology has been constantly evolving over the years as well, placing an increasing focus on safety, driver control and increased comfort for all on board.”

As the icon of Nissan Intelligent Mobility, the all-new Nissan LEAF showcases Nissan’s advancements in the areas of Intelligent Power, Intelligent Driving, and Intelligent Integration. It has a driving range of more than 311 km according to the NEDC standard, and is over 60% more efficient than the previous model per charge, allowing drivers to enjoy safer, longer and more comfortable journeys.

Mr Galli said that “Today, the role of cars in society is changing. It is now much more than a vehicle, but rather an expression and extension of people’s lifestyles. With Nissan technology, our electric vehicles can, in fact, become an integral part of the power grid for one’s home or even stadiums.”

Source : Strategic Research institute
voda
0
Fully battery-electric driven truck for heavy-duty distribution

With the fully electric eActros truck, Mercedes-Benz Trucks demonstrates that it is already possible to complete heavy distribution tasks locally emission-free and quietly in the Murg valley in Southern Germany. The official handover of the eActros to regionally based logistics company Logistik Schmitt took place today on occasion of Daimler Trucks’ annual press conference held at the Unimog-Museum in Gaggenau.

As part of the eWayBW project, commercial transport will be electric on the B462 federal road around Rastatt with the test operation of catenary trucks as of 2020. Whilst preparations for the construction of the necessary infrastructure are still ongoing, the eActros is mobile with its battery-electric drive, fully flexible and in need of only minimal infrastructure; nothing more than a charging station.

From spring of this year, Logistik Schmitt will be operating the eActros in place of a conventional diesel truck as part of a field test transporting transmission housings. The eActros will be tested on an around 7 kilometres stretch in a demanding three-shift system between Logistik Schmitt’s warehouse in Ötigheim and Rastatt's Mercedes-Benz Gaggenau plant. The daily tour of the 25-tonne truck totals around 168 kilometres.

This represents the kick-off to a series of eActros field tests taking place over several years in the Murg valley and the surrounding region. As a next step, comparative tests with the catenary project will be carried out with an advanced version of the eActros as a semitrailer tractor variant with higher tonnage and range.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Germany to extend electric company car tax incentives

Reuters reported that German Finance Minister Mr Olaf Scholz plans to extend tax incentives for electric company cars, he told a newspaper on Saturday, the government's latest attempt to boost demand for clean vehicles. Germany is trying to increase electric car sales in the wake of a diesel emissions cheating scandal that has engulfed its auto industry in the last three years.

Mr Scholz told the Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung that "Half of all cars sold in Germany are company cars. So I have decided that we will not end tax support for electric cars and plug-in hybrid company cars in 2021 but extend them maybe over the whole decade, adding that would help improve air quality and meet climate goals.”

He added, however, that the rules for plug-in hybrids would be tightened, so that only cars that can travel on electric power further than they do today would be eligible.

Since January, drivers of electric company cars which they also use for private journeys pay less tax than they would for a vehicle with a combustion engine.

Government subsidy schemes have helped boost sales but even with rising demand, electric cars made up only 1 percent of new car registrations last year, according to the KBA motor vehicle authority.

Source : Reuters
voda
0
Alfen plukt vruchten expansie in buitenland

Gepubliceerd op 20 feb 2019 om 07:55 | Views: 1.458

Alfen N.V. 11:08
13,60 -0,40 (-2,87%)

ALMERE (AFN) - Laadpalenfabrikant Alfen is het afgelopen jaar harder gegroeid dan het jaar ervoor. De grote omzetstijging was voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de groei in het buitenland. Alfen sloeg in 2018 zijn vleugels voor het eerst uit in de nieuwe markten, Finland, Zweden en Frankrijk.

De opbrengsten kwamen uit op 102 miljoen euro, een stijging met 37 procent. Een jaar eerder ging de omzet nog met 21 procent omhoog. Alle bedrijfsactiviteiten droegen bij aan de groei. De laadpalen, de benodigde netwerkinfrastructuur en energieopslag vonden gretig aftrek. Van de omzet werd 28 procent buiten Nederland behaald. Dat was in 2017 nog 18 procent.

Het bedrijfsresultaat liep terug van 4,9 miljoen naar 3,6 miljoen euro. Dat kwam volgens Alfen door hogere investeringen. De nettowinst zakte eveneens van 2,4 miljoen euro naar 800.000 euro. Alfen herhaalt zijn doelstellingen voor de middellange termijn. Voor het lopende jaar rekent het bedrijf op een omzet van 135 miljoen tot 145 miljoen euro.
voda
0
Dit is Volvo's antwoord op de Tesla Model 3

Volvo wil met de elektrische Polestar 2 de Tesla Model 3 te lijf gaan. De afmetingen en prestaties zijn vergelijkbaar en hetzelfde geldt waarschijnlijk voor de prijs, die rond de 50.000 euro zal liggen. Dit is het tweede model van Polestar, een naam die vroeger alleen werd gebruikt voor sportieve versies van Volvo's, maar tegenwoordig als apart merk voor (semi-) elektrische auto's in de markt wordt gezet.

Erik Kouwenhoven / Tweakers 27-02-19, 20:00 Laatste update: 20:12

Het eerste model, de grote Polestar 1, was nog een hybride, maar de compactere Polestar is volledig elektrisch. Volvo belooft een actieradius van 500 kilometer en een motorvermogen van 408 pk: goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in minder dan 5 seconden.

De auto wordt vanaf begin volgend jaar in China gebouwd. Volvo mikt op 100.000 stuks per jaar, zo maakte Polestar-CEO Thomas Ingenlath vandaag bekend. China en Europa zijn de belangrijkste markten voor de auto. De Polestar 2 is gebaseerd op het onderstel van de compacte SUV XC40 van Volvo. ,,Polestar 2 is de eerste auto waarvan we grote aantallen willen verkopen", aldus Ingenlath. Nederland behoort samen met onder andere België, Duitsland en Noorwegen tot de eerste markten waar de Polestar 2 wordt geïntroduceerd. De auto bestellen kan straks alleen online, maar er komen wereldwijd zestig locaties waar hij bekeken kan worden en ook de mogelijkheid bestaat voor proefritten.

Twee motoren
De Polestar 2 krijgt twee elektromotoren, op elke as een. Het batterijenpakket bestaat uit 324 platte cellen die samen een capaciteit hebben van 78 kWh. De accumodules worden gekoeld met koelplaten. Laden op basis van gelijkstroom gaat met maximaal 150 kW en bij wisselstroom is dat 11 kW bij drie fasen.

Voor het infotainment werkt het bedrijf samen met Google: het 11 inch grote infotainmentscherm draait op Android. Eigenaren kunnen apps downloaden via de Play Store. Het bedrijf wilde eerst zelf een systeem ontwikkelen met spraakbesturing, maar kwam na diverse mislukte pogingen tot de conclusie dat het beter is om de assistent van Google te gebruiken.

Bluetooth
Starten van de auto gaat niet met een sleutel of een knop; als de bestuurder zijn of haar telefoon bij zich heeft en op de bestuurdersstoel plaatsneemt, start de auto automatisch. Het ontgrendelen van de auto gaat ook met de telefoon. De Polestar 2 heeft vier antennes om via bluetooth te kunnen meten waar de bestuurder zich bevindt. Is die binnen 1,5 meter van de auto, dan ontgrendelt de auto. Of er ook back-upsleutels geleverd gaan worden, is niet bekend.

Verder krijgt de auto led-koplampen die bij groot licht maximaal vijf auto’s kunnen herkennen en het lichtveld om die voertuigen heen kunnen laten schijnen. Zo kan de auto volgens Polestar continu met grootlicht rijden zonder dat andere automobilisten daar last van hebben. Om de grootte en daarmee de luchtweerstand van de spiegels te verkleinen, is het glas niet te verstellen. In plaats daarvan beweegt de hele spiegelunit mee. Daardoor kon volgens Polestar de behuizing kleiner gemaakt worden.

www.ad.nl/auto/dit-is-volvo-s-antwoor...
1.519 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
572,90  -0,56  -0,10%  14:56
 AMS25-24h 572,91 -0,10%
 Germany30^ 12.319,20 -0,49%
 Dutch15-index 15.969,80 -0,26%
 BEL 20 3.674,09 -0,71%
 BRX20-24h 3.673,45 -0,72%
 Europe50^ 3.508,68 -0,28%
 Euro30-index 17.964,02 -0,42%
 US30# 27.010,71 -0,21%
 Nasd100# 7.844,22 -0,10%
 US500# 2.993,00 -0,21%
 Japan225# 21.907,78 -0,37%
 Gold World Spot (USD) 1.503,84 +0,31%
 New York WTI spot 56,22 +1,06%
 EUR/USD 1,1027 +0,24%

Stijgers

RELX +2,08%
ICT Group +1,86%
Vopak +1,63%
WDP +1,60%
Kiadis Pharma +1,49%

Dalers

ArcelorMittal -4,25%
TomTom -4,02%
AALBERTS NV -3,19%
AMG -3,18%
Aperam -2,58%

Nieuws Forum meer

Kleine uitslagen op afwachtende beurzen
inbetween op 17-sep-19 14:28
5
Vertraging olieleveringen Aramco door...
Toddemij op 17-sep-19 14:12
2
'DuPont-deal goed voor DSM, maar te d...
goeruh op 17-sep-19 13:08
4
IEX neemt Beursgorilla en Beleggen.nl...
zeurpietje op 17-sep-19 12:53
13
'ECB doet al het nodige om inflatiedo...
adritromp op 17-sep-19 11:47
18