Aangezien de Zweedse regels betreffende verslaglegging iets anders zijn dan de Europese regels kan met het openbaar komen van het Zweedse jaarverslag eindelijk wat beter bekeken worden wat de kortlopende schulden momenteel zijn. Hieronder een overzicht van de posten boven 10mil euro per 31-12-2010:
leverancierschulden 131,6mil
schulden aan dochters 131,5mil
marketing&sales 65mil
services 10mil
vooruitbetaling door dealers 60,6mil
rekeningen garantie regelingen 30mil
short term outlets 14,2mil
belasting + sociale lasten 37,5mil
overig 60,8mil
schuld Spyker Sportscars 58,2mil
uit een toename van trade payables van 72,7mil euro kunnen we herleiden dat de leveranciersschulden per 31-3-2011 204,3mil bedragen, dit zijn de schulden aan leveranciers van goederen, niet van services.
Opmerkelijk zijn verder de schulden aan dealers/outlets van 104,6mil, deze vallen onder other payables, een post die per 31-3 met 78,9 mil is gestegen. Echter in welke posten deze stijging precies zit is niet zo maar na te gaan met de nu gepubliceerde gegevens.
Wat is er tot nu toe binnen gekomen bij Saab waarmee schulden worden afgelost:
Pang Da: 45 mil bestelling, korte termijn schept dit eventueel liquiditeit echter op iets langere termijn zal dit hoogstens 4,5mil verandering brengen in het schuldenplaatje.
Onbekende bestelling 13 mil, korte termijn schept dit eventueel liquiditeit echter op iets langere termijn zal dit hoogstens 1,3mil verandering brengen in het schuldenplaatje.
Gemini lening 25 mil, harde cash, kunnen leveranciers mee betaald worden, schulden worden verschoven maar blijven current.
Gemini lening 30 mil, harde cash, kunnen leveranciers mee betaald worden, schulden worden verschoven maar blijven current.
Vastgoed 28mil, harde cash, kunnen leveranciers mee betaald worden.
GEM aandelen uitgifte 3,5mil, harde cash, kunnen leveranciers mee betaald worden en levert eigen vermogen op de balans.
Pang Da + Youngman deal: 245 mil, harde cash, kunnen leveranciers mee betaald worden en levert eigen vermogen op de balans.
Op korte termijn is er dus 86,5mil cash voor aflossing schulden aan de leveranciers en 58mil waarmee geschoven kan worden maar waarvan wel onderdelen gekocht moeten worden. 11 mil is reeds op door salaris betalingen en ervan uit gaande dat Saab niet eind juli hetzelfde pijnlijke scenario door wil gaan zal er nog eens 11mil gereserveerd moeten worden voor de maand juli. De post belasting & social securities van 37,5 mil is er ook geen waar veel rek in zit en waarschijnlijk is die eerste 30mil van Gemini grotendeels hieraan op gegaan.
Een boel geld voor aflossing, maar de bovengenoemde schulden zijn inmiddels eigenlijk allemaal overdue.
Als de Pang Da / Youngman deal doorgaat komt er in September dus 245mil bij? Niet helemaal want hiervan moet eerst de 6maand lening aan Gemini worden afgelost, er blijft dus 190mil over.
Een boel geld maar niet voldoende om kortlopende schulden af te lossen en volgend jaar moet er 115mil geherfinancierd worden. Het eigen vermogen is ergens 300mil negatief, dat wordt niet makkelijk een bank zoeken die dan wil herfinancieren.
Op middellange termijn moet dit eigen vermogen toch positief worden, zeker gezien de noodzaak om straks de RPS's van GM te herfinancieren.
Voorlopig lijkt VM hier niet wakker van te liggen, deze is alweer aan het dromen van 3 nieuwe modellen die ontwikkeld moeten worden.