AkzoNobel: meer winstgevendheid na verlies
Gepubliceerd op 20 feb 2013 om 10:03 | Views: 437
Akzo Nobel 16:22
EUR 50,30-1,80(-3,45%)
AMSTERDAM (AFN) - AkzoNobel wil de komende jaren de winstgevendheid sneller verbeteren. De grootste verfproducent ter wereld wil voortbouwen op zijn leidende marktposities en versnelt het kostenbesparingsprogramma. Het concern maakte woensdag de langverwacht nieuwe strategie bekend en publiceerde ook de cijfers over het vierde kwartaal en heel 2012.
Onder de streep zette het concern een verlies van 59 miljoen euro over de laatste 3 maanden van 2012 in de boeken en kwam met een miljardenverlies over heel 2012 als gevolg van een afschrijving van 2 miljard die al in het derde kwartaal bekend was gemaakt. Het verlies liep netto op tot 2,17 miljard euro. Het operationele resultaat exclusief eenmalige kosten, zoals de afschrijving, kwam over heel 2012 uit op 1,9 miljard euro, een stijging van 4 procent. De omzet over 2012 bedroeg 15,4 miljard euro, een stijging van 5 procent. Over het derde kwartaal bedroeg de omzet 3,7 miljard euro.
Topman Ton Büchner wil nu de winstgevendheid verder opvoeren en het bedrijf aantrekkelijker maken voor aandeelhouders. Het bedrijf wil dat het rendement op de omzet, wat AkzoNobel definieert als operationeel resultaat gedeeld door de omzet, eind 2015 uitkomt op 9 procent. Dat percentage ligt nu op 5,9 procent. Het beoogd rendement op investeringen moet dan 14 procent zijn, tegen 8,9 procent nu. De schuldratio (schulden afgezet tegen het operationeel resultaat) mag niet boven de 2 uitkomen. De schuldratio ligt nu overigens lager. AkzoNobel gaat verder uit van een omzetgroei van circa 4 procent per jaar tot en met 2015.
Meer kapitaal
De maatregelen zijn bedoeld om meer kapitaal te genereren en operationele kwaliteitsverbetering te stimuleren. Daarbij wordt de nadruk gelegd op meer waarde voor aandeelhouders. Die zijn volgens analisten de afgelopen jaren minder beloond dan bij branchegenoten van AkzoNobel.
Het concern zegt zich verder te willen concentreren op vier eindgebruikers, de segmenten Bouw en Infrastructuur, Transport, Industrie en Consumentengoederen. AkzoNobel hoopt beter te kunnen inspelen op marktomstandigheden door meer inzicht te krijgen in voorspellende indicatoren voor de segmenten.
Concrete doelen
Het bedrijf stelt geen concrete doelen wat betreft de omzet in groeimarkten. De opkomende landen zijn inmiddels goed voor 44 procent van de omzet en dat percentage zal ,,naar verwachting in de komende jaren toenemen'', aldus AkzoNobel. Büchner liet in een toelichting weten voor dit jaar een iets stijgende olieprijs te verwachten. Maar de prijs van titaniumdioxide, een belangrijke grondstof voor verf, blijft naar verwachting gelijk.
Het bestaande kostenbesparingsprogramma, waarbij AkzoNobel in 2014 structureel 500 miljoen euro voordeel wilde behalen, wordt versneld. Dat bedrag moet al dit jaar zijn gerealiseerd. Inmiddels zijn reeds besparingen ter waarde van 250 miljoen euro behaald. Met de besparingen zijn eenmalige kosten van eveneens bijna 500 miljoen euro gemoeid, waarvan al 292 miljoen euro is uitgegeven. Met name de verfactiviteiten in Europa zullen verder worden geherstructureerd. Die zijn het zwaarst getroffen door de moeilijke economische omstandigheden.
Verder gaat het verfbedrijf werken met een kleiner bestuur. Het zogenoemde Executive Committee wordt ,,in de toekomst'' ingekrompen en zal dan uitkomen op negen leden. De kortetermijnbeloning wordt afgestemd op doelstellingen met betrekking tot het operationeel resultaat, rendement op investeringen en de kasstroom.