Forum: Tesla Motors Inc. » Tesla blow-off » Pagina: 203 | DeBeurs.nl

Tesla blow-off

4.510 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 ... 222 223 224 225 226 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
zeurpietje
0
het gaat hier over een technisch analist. deze study bestaat uit het uit je hoofd leren van heel veel onbegrijpelijke engelse termen zodat de man in de straat er al snel niks meer van begrijpt en denk dat je heel slim bent.
löngterm
0
quote:

plusmin schreef op 18 januari 2020 13:28:


www.nu.nl/economie/6024678/toezichtho...

Zal dinsdag niet gaan stijgen verwacht ik.


Voor zover ik weet was dit tijdens openingstijden al bekend en reageerde de koers er niet tot amper op. Kortom denk ik niet dat dit effect op de koers zal hebben. Of we dinsdag up of down gaan durf ik echter niet te zeggen. Maar de beweging zal ongerelateerd zijn aan dit nieuws.
Skater
0
Ik schrijf al jaren dat Tesla onverantwoord om gaat met de plots acceleratie die mogelijk is, ondanks de beschikbare sensoren die zouden moeten weten dat er een gebouw or persoon staat en dus geensnelheid meer dan 1 km/u bieden.
Steeds beweerde Tesla dat het go pedaal indrukt was, maar per ongeluk indrukken is gewoon desastreus in zo'n auto. Als er nu toch geen rijderfout was in sommige gevallen, heeft Tesla zeker iets uit te leggen.
Skater
0
insideevs.com/news/393472/video-tesla...

De bulls gaan hiervan smullen. Goed verhaal van mensen die niet geheel stom of fanboy zijn. Grijze duiven waarschuwing!

Er wordt alleen zijdelings over gesproken, maar er komen nogal wat flaters aan bod. Waar voor de toekomst dan weer kansen uit komen, wellicht om de kosten op het lang geleden beoogde niveau te krijgen. Minder complexiteit, minder robots.

Munro zegt altijd al fan te zijn geweest van staal als exoskeleton en ondergetekende heeft ook mee ontworpen aan een lichtgewicht constructie geheel uit RVS die destijds de concurrentie in carbon om de oren mepte. Het hoeft niet zwaar te zijn mits goed ontworpen, plus ke krijgt er nauwelijks een krasje op.

Ook Munro begint over de lage cap ex van een bescheiden productie Cybertruck. Hij denkt wel aan opschalen en aanpassen als je er ipv 50k zon'n 200k wilt bouwen. Ik zeg, bij een dergelijk Zeitgeist product, dat je misschien gewoon meerdere plants opent, pop up factories bijna. GF1, GF3 en GF4 maken drivetrains en interieurs, leveranciers sturen parts, pop up factories klussen Cybertrucks in elkaar en later ook de in het praatje genoemde hypothetische Cyber SUV.
Tesla zal voorlopig wel prima werkende bijdetijdse drivetrains hebben. Heel de Model Y (en volgens Munro de 3 reeds in China) onderhuidse tech plus korte kabelboom zou niet misstaan in een Cyber style exoskeleton frame. De cellen steek je dan echter niet in een staal/alu bekisting misschien, maar gewoon in plastic in een dubbele bodem, de body biedt bescherming, plastic/rubber kan simpel watervast gemaakt worden.

Er liggen wederom geweldige kansen, dit keer geheel door Tesla zelf gecreëerd, niet gratis geld van concurrenten oid. Voorsprong, durf en een nieuwe manier die mansen beweegt. Een hele Cyber line-up? Als de kosten echt een stuk minder zijn dan een "mooie" BEV met hetzelfde comfort, interieur en specs...ga je ze prima verkopen.
Die kansen zijn er nu officieel, mensen willen kopen en uiterlijk mag nu "cool" zijn ipv alleen "mooi". De acceptatie van BEVs is er, 1 bedrijf maakt ze en groeit sneller dan anderen. Maar hoe snel? Hoeveel marktaandeel kan veroverd? Marketcap is al knetter voor een automerk. Ja, er is meer, maar er gebeurt nog weinig meer qua.
Er is een bull case die steeds beter onderlegd raakt. Tesla moet dan wel stoppen met flateren. FSD is wellicht zo'n flater maar nu ze groter en groter worden is dat minder erg.
Ik denk dat de koers nog wat vooruitloopt, gezien de schulden die gemaakt moeten gaan worden om de toekomst waar kansen voor liggen nog aangegaan moeten worden.
Wel ben ik nu long, en dat kost me heel wat helaas. $550 binnenkort, graag...
Skater
0
Voorlopig is DIT ook nog steeds Tesla. En die kant houdt al jaren de groei niet bij, terwijl het een kwestie van doen is. Ik ben Customer Service professional. Dit soort dingen zijn killing. Zelfs voor een monopolist. En het is meer regel dan uitzondering, vele fanboys hebben toch ook dergelijke ervaringen openbaar gemaakt. Tesla verbetert niet, nou ja, omdat ze geen incentive hebben. Ze produceren veel te traag en er is oneindige hype dus ze weten niet wat het is om met voorraad te zitten.
löngterm
0
Groot fan van Munro, een man vol kennis en ervaring in de high tech industry. Van militaire straaljagers tot top notch auto merken. Deze man analyseert werkelijk alles met zijn bedrijf. Klanten van over de hele wereld en de meeste grote namen staan in zijn order boek. Zal het gehele interview zeker kijken wanneer ik er tijd voor heb!
löngterm
0
Zojuist de hele video gekeken erg interessant hoewel Sandy wel een beetje verstrooid over kwam.
Key takeaways uit het gesprek,

CapEx, voor de Cybertruk is zo'n 8/9x lager dan voor een Ford F150 (voornamelijk door materiaal keuze, geen stamping en paintshop)

EV's worden in korte tijd goedkoper in aanschaf dan ICE

Kosten Model 3 Shanghai zijn significant lager dan die in Fremond

Fremond zou nog genoeg ruimte moeten hebben om meer autoproductie te voorzien. (additionele lijnen voor Y of Cybertruk)

Model Y zou enorme stappen zetten op het front van "dinausour techologie" waarmee hij doelt op het bodywork en wirering van de auto in vergelijking met de eerdere productie versies van de model 3. Daarnaast verwacht hij dat de zelfde verbeteringen doorgevoerd zijn in shanghai en het zelfe gebeurd is of gaat gebeuren voor de model 3 in fremont.

Erg positief over de bedrijfssfeer/cultuur binnen Tesla. (super bottle en elictronics ect) Voornamelijk mogelijk door de verticale integratie binnen het bedrijf en het aangetrokken talent.
Mr sponge
0
"CapEx, voor de Cybertruk is zo'n 8/9x lager dan voor een Ford F150 (voornamelijk door materiaal keuze, geen stamping en paintshop)"

Dus als ik het goed begrijp leggen ze onbewerkte platen op de auto zonder beschermlaag. En die lijmen ze dan vast? En ze gebruiken ook veel dikker materiaal, maar dat kost niets? En daar heb je geen zwaarder/duurdere machines voor nodig voor die zwaarder bewerkingen? Dit wordt een custom made productieproces. Dat gaat niet werken met standaard machines voor de auto industrie!

"Fremond zou nog genoeg ruimte moeten hebben om meer autoproductie te voorzien. (additionele lijnen voor Y of Cybertruk)"

Hebben ze daar niet een tent geplaatst voor een extra productielijn voor de Model 3? Nou dan hebben ze binnen vast nog veel ruimte over voor een andere productielijn... Of zetten ze er nog een tent bij?
löngterm
1
quote:

Mr sponge schreef op 19 januari 2020 09:33:


"CapEx, voor de Cybertruk is zo'n 8/9x lager dan voor een Ford F150 (voornamelijk door materiaal keuze, geen stamping en paintshop)"

Dus als ik het goed begrijp leggen ze onbewerkte platen op de auto zonder beschermlaag. En die lijmen ze dan vast? En ze gebruiken ook veel dikker materiaal, maar dat kost niets? En daar heb je geen zwaarder/duurdere machines voor nodig voor die zwaarder bewerkingen? Dit wordt een custom made productieproces. Dat gaat niet werken met standaard machines voor de auto industrie!

"Fremond zou nog genoeg ruimte moeten hebben om meer autoproductie te voorzien. (additionele lijnen voor Y of Cybertruk)"

Hebben ze daar niet een tent geplaatst voor een extra productielijn voor de Model 3? Nou dan hebben ze binnen vast nog veel ruimte over voor een andere productielijn... Of zetten ze er nog een tent bij?


Je sarcastische ondertoon staat me niet aan maar ik zal een serieuze poging doen te reageren.

Sandy Munro heeft 10 tallen jaren ervaring in het schatten van productie kosten en zijn DE autoriteit op dit gebied. Hij is eenorm kritisch tegenover Tesla zijn productie process in de model drie dus een positieve bias kun je ook wel op je buik schrijven.

Hij geeft letterlijk aan dat het productie proces enorm simpel zal zijn en alle benodigde machines al bestaan.

Waar je vandaan haalt dat de panelen gelijmd worden weet ik niet maar het geeft in elk geval aan dat je zelf de podcast niet aandachtig geluisterd hebt. Dus als je hier rondloopt om enkel het forum te vervuilen? ga wat nuttigs doen.

Wat Sandy meermaals zegt is dat hij verwacht dat Tesla de panelen vanuit de binnenkant zal lassen en dat grotendeels automatisch zou doen.

Over de kosten van het materiaal heeft musk gezegd dat het zo'n $3,- per kilo zal kosten. Kortom nou niet bepaald een grote zorg.

Tot slot waarom zou je een dure verfshop neerzetten wat veruit het grootste deel van de CapEx op slokt wanneer je een auto maakt die zo ongeveer misbruikt zal worden. Met verf zouden krassen en deukjes ect meteen opvallen en de kosten zijn relatief groot.

Tot slot de Fremond factory werd over gezegd dat het 5.3 miljoen vierkante meter was als ik me niet vergis. Alle 4 de mannen waren het er over eens dat Tesla genoeg ruimte zou moeten kunnen creëren om een extra lijn toe te voegen. De reden van de tent was volgens Sandy het enorm slechte design van de initiële model 3 waardoor ze delen van de fabricage moesten "ontwijken" en daarom dit tijdelijk in de tent hebben verbeterd om zo de gehele productie lijn niet stil te hoeven zetten.

Hoe dan ook ik ben een papegaai hier dus neem zelf rustig de tijd om de video te kijken en maak je eigen oordeel. Maar ga hier niet kritisch lopen doen als je niet eens de moeite neemt om een gefundeerde mening te hebben.
Skater
0
Sandy leek zeker verstrooid. Ik hoop dat hij altijd zo was.

Ze willen de Cybertruck sowieso ook in zwart gaan aanbieden, een coating neem ik aan. Maar hoe maak je dat mooi zonder verfstraat en zonder de hele exoskeleton in een gigantisch zuurbad te electrocuteren? Maarja, zo'n bad valt nog wel mee in kosten misschien. Half minuutje de supercharger kabel erin gooien ofzo.
De verdere kosten zijn buiten beschouwing gelaten maar moeten uiteraard ook nog gemaakt worden, dus de maakkosten gaan niet zo extreem veel lager uitvallen. Maar het schrappen van de verfstraat moet zeker veel schelen.

Wie een zwarte wil moet misschien gewoon $/€5000 extra dokken. Nog steeds vrij krasbestendig indien een zuurbadje. Mooi statussymbool, een zwarte Cybertruck. Dat ene bad kan door kortere blootstelling aan de Supercharger overigens ook andere teinten maken. Shades of purple, ofzo. Zeer lastig om consistent te doen, elke zou een andere kleurcode kunnen hebben ongeveer.

Nu was de proto heel netjes afgewerkt. Of het eindproduct ook zo is, vraag ik me een beetje af. Om van het "OMG er zit een kras op m'n Tesla" paradigma af te komen zou jij standaard met vegen, verkleurde en onafgewerkte lassen kunnen/moeten komen. Geen primadonna gecyber a.u.b., genoeg klanten in de rij achter u.

De vouw//rol/las machine is vast een stukje duurder dan Munro schat. Of over het hoofd ziet. De Russen deden een leuke impressie met ongevouwen panelen die aan elkaar gelast werden, maar ik weet niet of Tesla ook die route volgt. Het instellen van de machine zal niet meevallen, bijna onmogelijk in te schatten hoe precies te vouwen. Maar met wat out of the box denken moet dat te ondervangen zijn.

Munro deed vrij gemakkelijk over pedestrian safety, gooide het een beetje op software die het gewoon gaat voorkomen. En mompelde geloof ik iets over cumple zones. Om een voertuig dat door Cybertruck geschept wordt ietwat te sparen en inzittenden wat G-krachten te besparen (overal brandweerauto's en muren), zal er toch iets slims gedaan moeten worden. Misschien hele lichte vouwtjes in je vlakke stukken toch, om gecontroleerd te vouwen. De voorkant van de Cybertruck moet misschien wel overgelak rubber oid worden om in Europa verkocht te kunnen worden. Of toch fragiel blik. Heel benieuwd hoe dat uitpakt.
En ook hoe de onderkant van het skelet er uit gaat zien. Of die ook echt uit 3mm plaat opgetrokken is, of toch een paar H-beams ofzo die door/aan gevouwen plaat gelast zit.

Het is raar dat Fremont nooit als Gigafactory genoemd is. Qua oppervlak zoals besproken geen kleintje. Alleen niet 1 gebouw.

Weinig besproken, maar voor Model Y is een pers ontworpen die van meerdere kanten tegelijk perst. Dat kan wel eens de duurste pers ooit worden, als je de R&D erbij rekent. Het hele chassis wordt dan uit minder (1?) delen gevormd, in zeer korte tijd. Kennis opgedaan in de ontwikkeling zal zeker geholpen hebben of geinspireerd/durf gegeven hebben voor het exoskelet van de Cybertruck.

Zodra ze de constructie van de Cybertruck voor elkaar hebben wordt het zaak zsm meer dan 1 machine hiervoor te bouwen. Meeste verkopen in de VS, dus 1 fabriekje aan elke kust lijkt logisch. De ene levert dan aan Europa, de andere aan Azië. En zodra dat wenselijk is, meer fabriekjes. Maar dat vergt dan wel heel veel van de accuproductie. Stel ze maken maar 200.000 trucks (wereldwijd is 2 miljoen) per jaar, gemiddeld 150 kWh. Dat is dus bijna de huidige productie van GF1. Die al jaren op volle toeren uitbreidt. En reken maar dat die grote met ~200 kWh populair wordt. Onbehoorlijk vlug, veel vlugger nog dat de proto die we gepresenteerd zagen. Ultieme hooliganmobiel en daar is markt voor onder een ton.
Er van uitgaande dat de Cybertruck offroad redelijk uit de voeten komt zelfs zonder extra inspanning, gewoon omdat die electrisch is met laag zwaartepunt...warme broodjes. Probleem kán bijna alleen maar de kosten en productiesnelheid zijn. Mits natuurlijk überhaupt homologeerbaar voor de weg.
löngterm
0
quote:

Skater schreef op 19 januari 2020 14:19:




Weinig besproken, maar voor Model Y is een pers ontworpen die van meerdere kanten tegelijk perst. Dat kan wel eens de duurste pers ooit worden, als je de R&D erbij rekent. Het hele chassis wordt dan uit minder (1?) delen gevormd, in zeer korte tijd. Kennis opgedaan in de ontwikkeling zal zeker geholpen hebben of geinspireerd/durf gegeven hebben voor het exoskelet van de Cybertruck.



Voor zover ik weet is voor de model Y geen pers maar een injection mold gemaakt. Wat twee compleet verschillende dingen zijn.

De kans dat dit ook maar enige inspiratie voor de cybertruk heeft geleverd schat ik ook heeeel klein in. Vrijwel alles is anders, matriaal, techniek en structural purpuse.

Over de cybertruk en de "misschatting" van munro zeg ik nogmaals deze man is hier DE expert op. De kans dat jij of ik op ook maar 1 klein onderwerp 1 ding beter weet dan hij is vrijwel 0. Het voorbeeld van de Russen was niet gevouwen en is GEEN exoskeleton. Leuke prop maar totaal geen vergelijking op de vorm na. Zoals Sandy al zij is het niets nieuws om platen van deze dikte te vouwen dus ik zie niet in waarom dat een probleem zou zijn.
löngterm
0
"Dat is dus bijna de huidige productie van GF1. Die al jaren op volle toeren uitbreidt."

Laat me niet lachen... GF 1 breid alles behalve op volle toeren uit. Er is al meerdere keren spanning geweest tussen Tesla en Panasonic over zowel de yields als de snelheid van uitbreiden. De huidige prodcutie is theoretisch 35GhW en Panasonic heeft deze voorzover ik weet nog steeds niet gehaald.

Ergens in de komende maanden krijgen we hier meer informatie over tijdens de battery day. Maar GF 1 wordt op het moment terug gehouden door of Panasonic die niet mee wil in de extreme groei. Of Tesla die niet meer wil investeren in een producent die het maar niet voor elkaar krijgt de theoretische output te krijgen. (enigszins ironisch voor een bedrijf dat zelf vele productie deadlines niet haalt)

De eerste 3 allineas zijn puur speculatie zonder enige vorm van kennis. Dus daar neem ik niet de moeite voor om te reageren en heb ik ook zelf de ballen verstand van.
löngterm
0
Zojuist een update vanuit Gigafactory Shanghai door een locale channel.
www.youtube.com/watch?v=mAQv1U8N9-4

Heb kort gesproken met mensen die direct contact hebben met werknemers van Tesla in Shanghai. De informatie is dusdanig positief dat ik persoonlijk twijfel over de accuraatheid maar ik zie geen reden waarom het gelogen zou zijn. Hoe dan ook zullen we bij de jaarcijfers de getallen bevestigd krijgen of zullen ze ontkracht worden.

Hoe dan ook de bronnen melden het volgende:
De dagelijkse productie op dit moment is zo'n 700 units wat uit komt op 250.000 auto's op jaar basis. Dit aantal is zo belachelijk hoog dat zelfs zonder groei alle analisten projecties voor Shanghai al weer de prullenbak in kunnen. (De enige reden voor dit getal zou bijna een vertaal fout moeten zijn aangezien de bron een Chinees is) De technische capaciteit van phase 1 voldoet echter wel aan 700 units dus onmogelijk is het niet.

Verdere informatie waar ik geen enkele twijfel over heb is dat hij bevestigde dat er is geschaald naar 2 diensten/dag. Dit valt in lijn met de hogere productie maar 700 lijkt mij nog steeds verkeerd.

De constructie van phase 2 lijkt ook begonnen te zijn wat ook eerder is dan dat ik verwacht had. Wanneer deze ook weer binnen een jaar klaar is voor productie kunnen de aantallen in China enorm blijven oplopen.

Mijn grootste vraag aan de hand van de productie aantallen was hoe ze aan die batterijen zouden komen. Hij informeerde mij dat LG deze cellen leverde. Ik was echter nog steeds in de veronderstelling dat ze verscheept werden vanuit Nevada. Dit is wederom een enorm positief punt aangezien Tesla nog steeds elke batterij kan gebruiken die ze kunnen krijgen.

Kortom ik kan niet wachten tot dat Elon een officiële update geeft tijds de jaarcijfers!
Skater
0
Er waren berichten dat er een aantal packs vanuit Nevada waren gekomen.
Dat ze bij enige mate van productie hun eigen packs zouden moeten bouwen met de LG cellen is vanzelfsprekend, GF1 kan immers niet groeien, of dit nu aan de geestelijke capacteiten binnen Tesla of de relatie met Panasonic ligt. Ze groeien in GF1 te traag om de Energy business enig incentive te geven sneller PowerWalls en dergelijk te bouwen voor wachtende klanten, laat staan de beoogde batterijparken. De grootste maakten ze met Samsung cellen, weten we nog?
En nee, GF1 is een beetje een fiasco, die kunnen niet ineens 700/dag extra erbij hebben. Ook geen 100 wellicht.

Zou prachtig zijn als ze al op 700/dag zitten. Maar met reeds 2,5 ervaring in Fremont mág dat ook eigenlijk wel. Zeker met een copy/paste operatie, maar met een enigszins uitgedacht geoptimaliseerde methode, het zou zomaar kunnen werken. Lower tech, dus haalbaarder.
Op zich geen slecht idee als ze inderdaad nieuwe dingen nu meteen in China testen. De ramp-up daar hebben ze de verwachtingen laag voor gehouden. Onzinnig om de mensen daar te gaan leren hoe ze de relatief simpele kabelboom gezien de concurrentie maar nog steeds veel te grote tov de Model Y tech, te leren knutselen. Als het simpeler kán, meteen mee beginnen en van leren, ook voor Fremont overstapt en 8000/dag riskeert.
Munro zegt dat ze in China met flink versimpelde body delen gaan werken. Alleen maar goed natuurlijk. Ervaring opdoen voor de productie te hoog is en grote recalls vraagt. Snel uitvinden hoe goed het uitpakt.

Dat Shanghai nu de cellen aankoopt bij LG terwijl er zo veel bombarie was over de goedkoopste beste cellen van eigen makelij...en we al jaren horen van de matige betrouwbaarheid van LG qua aantallen en prijsbeleid, met graagte VW en dergelijke de vinger gevend... Benieuwd waar dat heen gaat. Of LG een rol krijgt in de binnenkort aan te kondigen million mile battery. Veel meer cycles dan voorheen, waarschijnlijk droge electroden, hopelijk meteen een stap omhoog in energiedichtheid wat de kosten verder drukt.
Kan LG trouwens wel duurzaam 700 x 60 kWh = 42 MWh leveren, dag in, dag uit? Dat is ook at 15 GWh per jaar, half GF1. Hoe lang had LG de tijd zich daar op voor te bereiden? Bericht over de tender ging niet lang geleden uit.
Binnen Tesla zijn ze er dol op om de context van de "per week" productie weg te laten. Meestal gaat het om korte bursts (na verzamelen van parts, vrijmaken van de lijn), waarin ze er bijvoorbeeld 29 maken in een uur tijd, bij 2x12 uur dienst dan 700 per etmaal. Heel de supply chain is er dan niet klaar voor, in de praktijk zijn er stopdagen en -weken, maar de snelheid van de lijn en aanvoer is dan min of meer bewezen.

Als het echt zo vlotjes gaat in China, en het is ze gegund, kan de marge op die Model 3's zomaar een schunnige 50% zijn. Goedkopere capex volgens Murno, iets lagere arbeid, $50K ex BTW volgens de laatste berichten. Onhoudbaar zo'n prijs lijkt me, maar klanten hebben niet echt een keuze.

Hebben de Chinese wagens trouwens ook een glazen dak? Die feature hoor je het minste over, maar was wel de reden voor een kleinere kofferruimte, kleine klepopening, etc. De non-premium auto's zouden een stuk gesloten dak krijgen maar dat kwam er puntje bij paaltje niet van. Gewoon een fijne hatchback was de klant niet gegund, het moest en zou een sedan zijn en nog meer dan Model S was :-)
voda
0
Tesla's succes in Noorwegen kent keerzijde

De populariteit van elektrische auto’s in Noorwegen blijft onstuitbaar. Een tekort aan oplaadpunten en monteurs dreigt.


In de haven van Oslo port wordt de eerste zending van Tesla Model 3s uitgeladen. De populariteit van elektrische auto’s in Noorwegen blijft onstuitbaar. Een tekort aan oplaadpunten en monteurs dreigt. Foto: Odin Jaeger/Bloomberg

Tesla had met zijn betaalbare Model 3 in Noorwegen het afgelopen jaar een ware verkoopklapper in handen. De introductie van het langverwachte model in maart bezorgde de Amerikaanse autobouwer over heel 2019 een recordverkoop van 18.798 voertuigen. En de eerste leveringen van de Model 3 stuwden het aandeel van elektrische auto's in het totale aantal nieuw geregistreerde Noorse auto's die maand op naar 58%.

Het aandeel van uitstootloze auto's in de totale nieuwverkopen staat nu op 42%, hybride modellen niet meegerekend. In 2018 was dat nog 31%. De groei gaat hand in hand met een pakket riante voordelen voor elektrische auto’s, naast relatief hoge belastingen op gewone brandstofauto’s. De Volkswagen eGolf is bijvoorbeeld goedkoper dan een versie met een verbrandingsmotor. Elektrische auto’s zijn vrijgesteld van btw en wegenbelasting.

Tot voor kort hoefden eigenaren ook geen tol te betalen, een voordeel dat nu langzaam wordt afgebouwd. Het heeft van Noorwegen dé markt voor batterijauto’s gemaakt: sinds 2010 kochten Noren jaarlijks de meeste elektrische auto’s van alle Europese landen, totdat Duitsland in november Noorwegen inhaalde. Nog steeds telt Noorwegen per hoofd van de bevolking de meeste elektrische auto’s.

Hybrides vallen sinds 2019 niet meer onder de voordeelregelingen, wat de snel dalende verkoop van zowel gewone hybrides als plug-ins verklaart (totaal -14,1%).

Tekort aan laadpalen

In grotere steden leidt de populariteit aanhoudend tot een tekort aan oplaadpunten. Oslo, waar meer dan de helft van de nieuwe auto’s een elektrische is, maakte om die reden vorig jaar een einde aan gratis opladen.

Elektrische rijders moeten nu circa NKr 10 per uur betalen (€1) om te parkeren bij een oplaadpunt, of €0,50 ’s nachts. Elders parkeren blijft wel gratis. De gemeente spoort projectontwikkelaars ook aan om in parkeergarages bij nieuwe appartementen of kantoren meteen oplaadinfrastructuur in te bouwen.


18.798

Tesla verkocht 18.798 voertuigen in Noorwegen in 2019, een stijging van 118% vergeleken met 2018.

De introductie van de Model 3 is een belangrijke test voor Tesla, dat de stap probeert te zetten van luxewagens naar betaalbare batterijwagens voor de massa. Het bedrijf had veel moeilijkheden om te voldoen aan de hoge vraag naar het nieuwe type.

Ook in Noorwegen is de relatief betaalbare sedan populair. Noorse consumenten ontvingen in maart 2019 een recordaantal van bijna 6000 Tesla’s. Hoewel Tesla het aantal monteurs in Noorwegen had verdubbeld in 2018, incasseerde het toch meer klachten over de service dan welk ander autobedrijf dan ook, zo bleek uit cijfers van de Noorse consumentenbond.

Slordig gelakt

Gelukkig voor Tesla-klanten gaan de meeste klachten niet over ernstige technische problemen, maar over symptomen van haastwerk. Veel Model 3’s hebben deukjes, zijn slordig gelakt of hebben al krassen. Niettemin vergen deze reparaties soms maanden.

Hoewel een aandeel van 42% elektrische auto’s wederom een record is voor Noorwegen, blijft het achter bij de prognoses die begin vorig jaar werden gedaan. Analisten voorzagen dat de Model 3 van Tesla het elektrische verkoopaandeel zou kunnen opstuwen tot 70%. OFV vermoedt dat veel potentiële kopers wachten tot er meer modellen op de markt zijn, een uitleg die kan verklaren waarom de totale autoverkopen blijven dalen in Noorwegen.

Concurrentie

Hoe dan ook lijkt het uitgesloten dat er binnenkort een einde komt aan de snelgroeiende verkoop van elektrische auto’s in Noorwegen. Dit jaar brengt Volkswagen onder meer de ID3 naar Noorwegen, die moet gaan concurreren met de Tesla Model 3.

De Duitse gigant heeft één streepje voor op de nieuwkomer: de Golf was jarenlang dé populairste nieuwe auto in Noorwegen. Ook in 2019 verkocht VW de meeste auto’s in het land. Eveneens veelbelovend is dat Jaguar, dat de crossover I-Pace lanceerde, 140% meer verkopen noteerde in Noorwegen.

De zittende Noorse regering heeft belooft dat het pakket aan voordelen in elk geval tot het eind van de kabinetsperiode in september 2021 blijft bestaan.


Noorwegen elektrificeert

Noren kochten in 2019 ruim nieuwe 142.000 auto’s. Daarvan is 42% uitstootloos, blijkt uit cijfers van de Noorse Federatie voor het Wegverkeer, OFV. De elektrische auto is veruit het populairst, er werden slechts 29 waterstofauto’s verkocht.

De algehele verkopen van personenauto’s daalden met bijna 4%. Nieuwe benzine- en dieselauto’s waren goed voor een marktaandeel van 15,7% respectievelijk 16,9%. In beide gevallen minder dan een jaar eerder.

Het steeds hogere marktaandeel van elektrische auto’s in de verkopen van nieuwe autos' leidt tot een daling van de CO2-uitstoot met 11 gram per kilometer in 2019 ten opzichte van een jaar eerder. In 2025 moeten alle nieuwe auto’s in Noorwegen op elektriciteit rijden.

fd.nl/economie-politiek/1331307/tesla...
Bijlage:
voda
0
Tesla ontkent 'plotselinge versnelling' auto's

Gepubliceerd op 20 jan 2020 om 22:43 | Views: 1.402

PALO ALTO (AFN/RTR) - Tesla ontkent dat zijn auto's plotseling versnellen. Dat doet de maker van elektrische auto in reactie op een verzoek aan de Amerikaanse toezichthouder National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) om onderzoek te doen naar de auto's en 500.000 Tesla's van de types Model S, Model X en Model 3 terug te roepen.

Volgens de indieners van de petitie zijn de plotselinge versnellingen de oorzaak van verschillende ongelukken. Alle Tesla's die sinds 2013 gebouwd zijn, zouden daarom door de automaker moeten worden aangepast.

Tesla noemt de claim van de onverwachte acceleratie "volledig onjuist" en geeft aan bij alle ongelukken met Tesla's die door de NHTSA zijn onderzocht volledige medewerking te hebben verleend en al zijn data over de ongelukken te hebben gedeeld. Het bedrijf claimt dat het verzoek bij de NHTSA is ingediend door shortsellers, beleggers die speculeren op een koersdaling van het bedrijf. Tesla-baas Elon Musk heeft het al langer met hen aan de stok. Die shortsellers verloren overigens de laatste tijd veel geld, want het aandeel Tesla steeg de afgelopen weken fors.
Skater
0
Zelfs als in alle gevallen de auto's alleen na feitelijk aanraken van het torquepedaal gingen rijden, maakt het nog niet automatisch een veilige auto.
Je zult maar net een nieuwe auto hebben, lenen of huren. En je hebt geen instructie gehad (5 minuten aflevering, minder bij huren).
Het is in een BEV veel te gemakkelijk te vergeten dat de wagen in "Drive" staat en dat het pedaal een lanceerknop is. Al die hype over directe aandrijving, geen vertraging, etc, dat maakt dus dat de wagen als een kat op de staart getrapt kan springen. Zelfde pedaal als in elke andere auto, maar dus een missile knop in deze.
Ik heb naast een verse Tesla rijder gezeten. 500-700 km ervaring ofzo. Die wagen bokte behoorlijk door hoe ze het pedaal gebruikte.

Het is allang geen geheim meer dat alle tech en rust in een Tesla de chauffeurs op het verkeerde been kunnen zetten. En dat Tesla pas na vragen door overheden veiligheidsmaatregelen overweegt. Ze verkopen liefst een half miljoen van die hot triggers, zonder instructie, zonder beveiliging. Geen aanraken van het stuur nodig, geen gewicht in de chauffeursstoel, geen oogje op de ogen van de Autopilot chauffeur. Zoveel sensoren, maar als je het pedaal per ongeluk intrapt spingt hij met graagte door een geve, in een rivier of dwars door een groep schoolkinderen (niet gebeurd gelukkig). Na vragen van overheden hebben ze daar toch maar wat aangedaan, klachten van klanten...waarom zouden ze? Statistisch zo veilig, never change a #winning team!

Nu ze in China veel marge lijken te kunnen maken (op zich raar) en Model Y vervroegd lijken te gaan bouwen (een keer under-promise over-deliver proberen, toch maar?) wordt mijn persoonlijke outlook steeds positiever.

FSD zie ik nog steeds weinig in. Ik verwacht een schandaal meerdere orden van grootte wat we totnutoe zagen, zodra ze een wagen op FSD een bestuurder, andere weggebruiker, laat staan kind laten doodrijden. Tesla voelt zich een beetje onaanpastbaar lijkt het en komt met zeer veel weg.
Ik hoop dat ze een halt toegeroepen worden om maar steeds nieuwe versies aan ongetrainde chauffeurs voor te leggen en ECHT moeten gaan testen. Hoe dan ook duurt het nog jaren voordat Robotaxi beperkte ritten kan gaan maken. Van carpoolplaats naar carpoolplaats, bijvoorbeeld. Kan nooit een echt grote dienst worden met die beperking. Mensen willen voor de deur opgehaald worden, in de stad. Zie je de Tesla al dubbel parkeren en een grote mond geven aan de mensen die hij in de weg staat, smooth talken tegen de politieagent? Waar gaat de boete heen? Wat als een auto een haltsignaal negeert of er slecht mee om gaat? Publiek zal ineens duidelijk zijn dat de wagens projectielen zijn. Maar 1 voorbeeld van nodig. En dan denken fanboys dat het NU erg is met de keying incidenten... :-) Goed plan om die Cybertruck gewoon uit RVS platen op te trekken, poedercoat op blikwerk is geen doen met iedere weggebruiker een hater.

Ze hebben ze meteen 4 modellen die vrij dicht bij elkaar zitten. En dan komen er nog wat duurdere bij. Een supersportwagen voor stoplicht hooligans, een Cybertruck voor klein geschapen hooligans en een vrachtwagen voor milieu en budgetbewuste vlootmanagers.
Om echt heel groot te groeien zal toch een kleinere wagen nodig zijn. China gaat die nu ontwerpen dus. Benieuwd of die echt betaalbaarder wordt dan de Model 3. Sowieso praktischer. Nu is de Model 3 vanaf pakweg €50k. Er zal toch echt een €35K wagen moeten komen waar velen goed mee uit de weg kunnen, als een Polo/Golf of Fiesta/Focus om nog meer mensen te bereiken. Die mensen voor een premium wagen gaan vrij snel opraken. Zeker als de rente wat opkruipt. Wie weet wordt dat wat met een Chinees ontwerp, ze kunnen daar wel wat.

GF3 lijkt lekker te starten maar tot tegenbericht kopen ze hun cellen dus in van LG, zeer tricky situatie. GF3 is dan gewoon een stamp- en assemblagefabriek, geen gigafabriek. De nieuwe cellen die ze gaan presenteren, million mile, gaan ze die vlotjes in productie kunnen brengen? China lijkt het eerst aan de beurt, dure inkoop op grote aantallen. Maar Model S en X importeren zelfs van aanstaande ex-partner Panasonic, duur geintje met grote accu's. En GF1, die is gebouwd rond de partnership met Panasonic die niet lekker loopt.
Als de assemblage sneller ging in Fremont, kon GF1 de cellen er niet voor leveren.

De nieuwe aanpak nu getest in China zal Fremont een stuk productiever moeten maken vwb fabricage en assemblage. Maar met Model Y erbij, kunnen ze dan wel groeien of vooral snijden in personeel en kosten? Groei met Panasonic lijkt iets heel pijnlijk waar weinig details over naar buiten komen. 35 GWh na 3 jaar en ze willen naar 150 GWh op die locatie. Geen plannen voor Panasonic lijnen in Shanghai, niet optimaal. Eigen productie van cellen wordt een steeds kleiner percentage van de behoefte.
Ergens heb ik hoop dat de Plaid update voor Model S en X eind dit gepland, op basis van nieuwe cellen gaat zijn al. Dan heb je het meteen over 100.000 x 100 kWh = 10 GWh. Want ze hebben er eerder meer verkocht en een grote update van de tech genereert wel vraag.
Bij opschalen van die cellen kunnen dan de andere voertuigen gemaakt gaan worden. Maarja, elke vrachtwagen is 1 MWh ongeveer. Cybertruck wordt ook een cel-dorstig product. Er moet echt iets bijzonders gebeuren met celproductie, snel. Anders is het mooie verhaal van de tech monopolist weer snel vervlogen.
Skater
0

De grootste kans voor Tesla is als de nieuwe cellen echt knettergoed zijn, de helft of minder kosten en ze er op de 1 of andere manier op korte termijn heel veel van kunnen maken. Bijvoorbeeld door relatief simpele aanpassingen op bestaande machines van leveranciers. Wie de goede cellen wil hebben, moet er een hoop voor Tesla produceren aan een zeer zachte prijs of na afname van ferme licentie. Zo wordt de hele industrie een enthousiaste leverancier voor ze. Als anderen de cellen willen hebben, krijgen ze wat de leveranciers verder nog kunnen produceren als Tesla voorzien is. Zelf hele nieuwe lijnen bouwen zou de Tesla Way zijn natuurlijk, maar is daar de tijd voor zelfs met de aangekochte specialisten aan boord? Binnen no-time gaan ze voor de voertuigen alleen van 40 GWh naar 100 GWh. Fabriekje hier, fabriekje daar. En we hebben de geluiden uit de markt gehoord, cellenmakers zijn niet zo happig op klanten. De Tesla deal kon wel eens heel lucratief geweest zijn voor LG, wat de autoprijs in China deels zou verklaren. Tesla lijkt het plan te hebben gewijzigd na Panasonic gestrubbel en die aanstaande nieuwe cellen. Stop gap, LG duur laten leveren en dan LOS gaan met veel betere cellen?
Om echt een impact te maken moeten ze van 260 Wh/kg naar zeker 320 Wh/kg met daarnaast een flinke kosten besparing per cel, om zo op 50% kostenval te komen. Dat zou grandioos zijn. Maxwell heeft uitzicht op 500 Wh/kg en dan wordt het echt maf. Kunnen ineens vliegtuigen op accu's. Op 1 accu naar Nice rijden. Autoraces op veel hoger niveau dan Formula E. En ja, de kosten per kWh kunnen dan nog verder omlaag.
GF1, nu 35 GWh, kan met 500 Wh/kg cellen zomaar verdubbeld worden. Minder gedoe met drogen help ook nog eens met de productie. Dan wordt het leuk. En moet er lekkerder gewerkt kunnen met Panasonic. Maar die zullen zich dan wel serieus genomen moeten voelen, en iets meepikken van die nieuwe cel tech, als ze niet zelf al iets in de maak hebben.

Zo veel hangt af van de voortgang met nieuwe cellen. GF1 ging alle verschil maken met die 2170's, maar dat werd een beetje een domper. De volgende cel moet het nu echt gaan doen. En daar was geen zicht op destijds, ze moeten er acquisities voor doen.
Er komt op de accudag binnenkort vast een konijn uit de hoed, maar zonder strak plan voor productie is het allemaal maar hype. De marges kunnen er alleen mee omhoog zo lang de concurrentie niet ook iets dergelijks heeft. De Model 3 blijft €50K, ook als de cellen nog maar 1/2 of 1/3 kosten. Jaagt de marge omhoog. Als de rest het ook doet en er komen betaalbaardere auto's op de markt met vertrouwde service...kan het ineeens weer spannend worden.
4.510 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 ... 222 223 224 225 226 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 21 feb 2020 22:00
Koers 901,000
Verschil +1,590 (+0,18%)
Hoog 913,060
Laag 880,450
Volume 14.319.405
Volume gemiddeld 16.943.800
Volume gisteren 31.199.393