Forum: Koffiekamer » Waterstof auto, redding van de autobranche? | DeBeurs.nl

Waterstof auto, redding van de autobranche?

67 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
voda
0
35 waterstoftaxi’s kondigen ‘nieuw tijdperk’ aan

Auto’s op waterstof zijn al jaren een belofte, maar in Den Haag rijden er inmiddels tientallen rond. Een groot deel van het WMO-vervoer wordt er sinds kort gedaan met waterstoftaxi’s. En er komen nog veel meer waterstofauto’s in die regio nu er een waterstoftankstation opent na de zomer.

Ton Voermans 24-06-19, 07:00

Noot Personenvervoer won de aanbesteding van de gemeente om de taxiritten voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning CO2-neutraal uit te voeren. Toyota heeft het bedrijf 35 exemplaren van de Toyota Mirai geleverd.

Een waterstofauto is ook een elektrische auto, maar dan zonder de loeizware accu’s. De Mirai maakt de elektriciteit zelf uit waterstof. Groot voordeel: tanken kost net als bij een benzineauto maar een paar minuten en de actieradius is vergelijkbaar met een brandstofauto. Groot nadeel: Er zijn nog nauwelijks waterstofstations in Nederland.

Voorlopig moeten de Haagse taxi’s naar Rhoon om te tanken, maar de Haagse ondernemer Jan Paul Kerkhof opent na de zomer een waterstoftankstation bij zijn BP-benzinestation. ,,Dan komen die 35 taxi’s hier om te tanken. En in de regio staan er 125 Hyundai Nexo waterstofauto’s in bestelling die begin 2020 geleverd worden, die hier óók komen tanken. Het aanbod dat ik bied creëert de vraag. Ik had niet kunnen durven dromen dat we zo’n mooie start zouden hebben.’’ Kerkhof gaat groen waterstof (geproduceerd door elektrolyse uit groene stroom) verkopen.

Groener dan groen
Waterstofauto’s zijn groener dan groen: waterstof erin en uit de uitlaat komen slechts wat druppels water en een wolkje stoom. Toyota en Hyundai geloven er heilig in. Toyota wil de productie de komende jaren vertienvoudigen en komt voor de Olympische Spelen in Tokyo met een nieuw model waterstofauto. De grote Duitse automerken werken eveneens aan een waterstofauto. Ook Bosch, de grootste toeleverancier voor de autoindustrie ter wereld, kondigde dit voorjaar aan op grote schaal brandstofcellen (het hart van de waterstofauto waar waterstof wordt omgezet in water en elektriciteit) te gaan produceren. Ieder automerk kan daardoor over een paar jaar een waterstofauto bouwen zonder de torenhoge ontwikkelingskosten. Waterstof wordt vooral gezien als een alternatief voor diesel.

Nieuw tijdperk
Ad van Wijk, Professor Future Energy Systems aan de TU Delft: ,,Ik ben ervan overtuigd dat we straks in ons dagelijks leven niet meer ontkomen aan het gebruik van waterstof in uiteenlopende sectoren zoals mobiliteit, industrie, elektriciteit en verwarming. Door het opschalen van waterstoftoepassingen kunnen we de maatschappij sneller decarboniseren. De stap die de gemeente Den Haag nu met deze taxivloot zet, is een belangrijk signaal richting dit nieuwe tijdperk.’’

www.ad.nl/auto/35-waterstoftaxi-s-kon...
voda
0
Saudi Aramco and Air Products inaugurate Saudi Arabia’s first hydrogen fueling station

Saudi Aramco and Air Products inaugurated the first hydrogen fueling station in Saudi Arabia at Air Products’ new Technology Center in the Dhahran Techno Valley Science Park. The pilot station will fuel an initial fleet of six Toyota Mirai fuel cell electric vehicles with high-purity compressed hydrogen. The announcement comes amid growing international recognition of hydrogen’s benefits. A report released last week by the International Energy Agency concludes that hydrogen has vast potential to help the world reduce emissions while addressing its energy needs.

The new fueling station combines Saudi Aramco’s industrial and technological experience with Air Products’ know-how and experience in the field of hydrogen fueling.

Air Products’ proprietary SmartFuel® hydrogen fueling technology will be incorporated into the new station to supply Toyota Mirai Fuel Cell Vehicles with compressed hydrogen. The data collected during the initial phase of this project will provide valuable information for the assessment of future applications of this emerging and diverse transport technology in the local environment.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Waterstof heeft de toekomst: ‘Geen banen verloren, er komt zelfs werkgelegenheid bij’

Groningen gruwt tegenwoordig van de aardgasrijkdom in de bodem, maar de provincie beseft ook dat de chemische industrie en gastechniek die in de provincie is ontstaan, onmisbaar is. Waterstof moet die gaseconomie de komende decennia overeind houden.

Ton Voermans 27-06-19, 16:00
Er staat veel op het spel voor Groningen. ,,Afhankelijk van welke deskundige je het vraagt, zijn er hier zo'n 10.000 tot 15.000 banen gemoeid met het aardgas. Daar tel ik dan ook de banen in de chemische industrie die op aardgas draait bij op'', zegt de Groningse gedeputeerde Patrick Brouns.

Lees ook
Veel potentie, nog nooit winst: durven beleggers in Fastned te stappen?

Waterstofauto baart opzien: ‘Dankzij dit vervoer wordt de lucht in Den Haag schoner en gezonder’
PREMIUM
Waterstofauto baart opzien: ‘Dankzij dit vervoer wordt de lucht in Den Haag schoner en gezonder’
Lees meer
De komende tien jaar wordt in Groningen 2,8 miljard euro in waterstof geïnvesteerd

Patrick Brouns, Groningse gedeputeerde
Hij heeft zojuist gekeken hoe koning Willem-Alexander in Veendam HyStock heeft geopend. Een waterstoffabriek van de Gasunie waarin de elektriciteit van een bijhorend zonnepark wordt omgezet in waterstof.

Het is nog maar een proefproject. Het fabriekje is niet groter dan een paar zeecontainers en heeft een bescheiden vermogen van 1 megawatt. In een halfuur produceert het apparaat genoeg waterstof om zeven waterstofauto's vol te tanken.

,,HyStock is nog maar het begin'', zegt Brouns. ,,Volgend jaar komen er waterstofinstallaties van 20, 40 en 100 megawatt. Waterstof moet ons de grote hoeveelheden energie geven die we na het tijdperk van olie en gas nodig hebben. De komende tien jaar wordt er in Groningen 2,8 miljard euro in waterstof geïnvesteerd.’’


© ANP
Waterstof is geen energiebron, maar een energiedrager. Een overschot aan groene stroom wordt door middel van elektrolyse omgezet in waterstof dat later weer in elektriciteit kan worden omgezet. Een elektriciteitsbuffer in chemische vorm dus. Volgens de noorderlingen kan waterstof de CO2-uitstoot van Nederland halveren, als er de komende zeven jaar massaal wordt geïnvesteerd in de productie van groen en blauw waterstof. Groen is opgewekt met groene stroom; blauw is waterstof uit (geïmporteerd) aardgas waarbij de vrijkomende CO2 wordt opgevangen en opgeslagen in lege gasvelden. En waar kan dat beter dan in Groningen? ,,Wij hebben de kennis en de infrastructuur in de vorm van gasleidingen.''

© ANP
En Groningen heeft het nieuwe groene gas nodig, want nu de gaskraan langzaam wordt dichtgedraaid, dreigt de economie een opdoffer van jewelste te krijgen. ,,Die 15.000 banen kunnen we behouden als we op waterstof overstappen. Sterker: er komt werkgelegenheid bij. In onze visie zijn we in 2050 CO2-negatief. Dan gebruiken we CO2 uit de lucht om met waterstof groen plastic te maken.‘’

Groningen heeft nóg een voordeel om de waterstofprovincie van de toekomst te worden. De gigantische zoutcavernes onder de bodem - sommige zo groot dat je er de Eiffeltoren in kwijt kunt - kunnen een voorraad waterstofgas bergen om in de winter heel Nederland drie weken warm te houden.

Aan de animo ligt het niet. Niet alleen de provincie Groningen en de Gasunie klapten gisteren toen de koning HyStock symbolisch in bedrijf stelde. Ook Shell en Greenpeace waren van de partij en minstens zo enthousiast. Greenpeace ziet waterstof als een onmisbare bouwsteen om van de CO2-uitstoot af te komen.

Shell heeft grote verwachtingen van waterstof als brandstof voor auto's. Komende anderhalf jaar moeten er zestien waterstofstations in Nederland komen om dat deel van de waterstofeconomie een zwieper te geven.

Eerste stap
Koning Willem-Alexander stelt zich op de hoogte van het HyStock-project. © ANP

,,Je moet ergens beginnen'', zegt de Japanse waterstofdeskundige Katsuhiko Hirose over HyStock. ,,Dit is een mooie eerste stap.'' Hij is bij de opening als pleitbezorger van de waterstoftoekomst. Hirose stond bij Toyota aan de wieg van de hybridetechniek en propageert nu over heel de wereld waterstof als dé energiedrager van de toekomst. ,,We geloven erin. Tot dusver hebben we 9000 exemplaren van onze waterstofauto Toyota Mirai verkocht. De productie gaan we opvoeren naar 30.000 exemplaren per jaar.‘’

Hirose legt de koning de werking van de waterstofauto uit. Eind dit jaar presenteert Toyota de verbeterde opvolger van de Mirai. ,,BMW werkt met ons aan een eigen waterstofauto. En Audi werkt met Hyundai aan een exemplaar.'' Om die auto's een succes te maken, zijn er voldoende pompstations nodig en veel en goedkoop waterstof.

Dat moet komen van enorme windparken op de Noordzee. Op afgedankte olieplatforms kan van het overschot aan elektriciteit waterstof worden gemaakt dat wellicht zelfs via de bestaande leidingen aan wal kan worden gebracht. ,,Onze aardgasleidingen zijn geschikt te maken voor waterstof'', zegt directeur strategie van de Gasunie Hans Coenen. ,,In Zeeland hebben we dat al met een stuk gedaan en het werkt. Er ligt 12.000 kilometer gasleiding in de Nederlands bodem; die zijn miljarden euro's waard. Laten we die leidingen vooral blijven gebruiken.''

cv-ketel
De waterstofinstallatie HyStock van Gasunie. © Corné Sparidaens

Niet ieder huis zal over vijftien jaar een waterstofmeter hebben. ,,We gaan van groot naar klein. Eerst de vijf grote industriegebieden in Nederland op waterstof. Die willen we verbinden met leidingen zodat ze daar zelf van waterstof weer elektriciteit kunnen maken. Om waterstof te kunnen gebruiken in de huizen moet de prijs omlaag. Maar het kan wel. Remeha heeft al een cv-ketel die op waterstof werkt.‘’

De bedrijven en de bestuurders willen wel, maar heeft de Groningse bevolking niet de buik vol van gas? Willen ze nog wel de gasvoorraad van Nederland beheren? Gedeputeerde Brouns: ,,Natuurlijk is er nu een enorm probleem met scheuren in huizen en woningen die niet veilig zijn. Maar waterstof is anders. Ik denk zeker dat er draagvlak is. Iedereen wil het warm hebben thuis en verlichting als je de schakelaar omdraait.’’

Jan Keizers uit Eindhoven rijdt op waterstof: ‘Hij kan vlot optrekken’, zegt hij in onderstaande video...

www.ad.nl/economie/waterstof-heeft-de...
voda
0
Aachen is Strengthening Hydrogen Infrastructure

At a gas station in Aachen, the first hydrogen fuel pump was put into operation. For the official opening, the development service provider FEV, which works on forward-looking concepts in the field of fuel cell technology, was also present. Thanks to RWTH Aachen University, the engineering service provider FEV, and other innovative automotive manufacturers, Aachen is now considered a competence center in Germany for the mobility of the future. Therefore, it’s logical that the region’s first hydrogen filling station is now operational.

Professor Stefan Pischinger, President & CEO of FEV Group GmbH said that “Even though battery-powered electric vehicles are currently considered to be the alternative to the conventional combustion engine, fuel cell drives offer many advantages. On the one hand, such a vehicle does not emit any pollutants and keeps the air in cities clean, on the other hand, the refueling with hydrogen only takes a few minutes and provides a range of up to 700 kilometers.”

This makes this drive form an interesting option especially for the transportation of goods by commercial vehicles or rail, since long distances must be covered. Fuel cell drives also do not require any compromises in terms of driving comfort. The driving behavior, the acceleration, and the acoustics match those of battery-powered electric vehicles. However, the high purchasing and operating costs of the vehicles, as well as the low number of hydrogen filling stations, have prevented market penetration to date.

For more than twenty years, FEV has been working on solutions to make the fuel cell a more efficient and practical drive alternative. To this end, the company uses special test benches to examine and optimize fuel cell systems worldwide with outputs of up to 200 kW. Environmental tests are also possible at the system and the vehicle level. Through many development projects for the design of fuel cell systems, vehicle benchmarks, and cost analyses, FEV works on making this drive technology usable for a broad range of target applications. In 2015 with the BREEZE! project, FEV showed via a demonstration vehicle that a fuel cell can be effectively utilized even in small vehicle types, such as the Fiat 500.

Thanks to the recently opened hydrogen filling station in Aachen, the infrastructure in the Rhineland metropolitan region will be strengthened. By the end of the year, the infrastructure in Germany is to be expanded to a total of 100 hydrogen filling stations.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Waterstofraceauto aan start van Dutch Supercar Challenge

14 juli 2019 Studenten van de TU Delft staan aan de start van de Dutch Supercar Challenge met hun zelfgebouwde waterstofraceauto. Het is het enige team dat ooit heeft meegedaan aan een race met een waterstofauto.

www.ad.nl/video/kanalen/haagsche-cour...
Osho
0
67 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
571,21  +1,95  +0,34%  16 jul
 AMS25-24h 569,54 -0,29%
 Germany30^ 12.420,30 -0,09%
 Dutch15-index 16.143,55 +0,26%
 BEL 20 3.649,64 +0,75%
 BRX20-24h 3.640,87 -0,24%
 Europe50^ 3.515,33 -0,17%
 Euro30-index 18.132,74 -0,02%
 US30# 27.340,88 +0,05%
 Nasd100# 7.921,98 -0,06%
 US500# 3.004,26 -0,03%
 Japan225# 21.437,66 -0,45%
 Gold World Spot (USD) 1.405,34 -0,07%
 New York WTI spot 57,62 -3,29%
 EUR/USD 1,1209 -0,02%

Stijgers

ArcelorMittal +3,97%
Aperam +3,29%
ALTICE EUROPE... +3,21%
Air France-KLM +2,94%
GrandVision +2,63%

Dalers

Alfen N.V. -3,31%
Kendrion -2,73%
Takeaway.com -2,26%
Fagron -2,26%
Vastned -2,09%

Nieuws Forum meer

Wall Street sluit lager
dasokwat op 17-jul-19 04:24
3
Importprijzen VS verder omlaag
dasokwat op 17-jul-19 04:13
1
Trump: China stelt teleur met landbou...
dasokwat op 17-jul-19 02:12
39
Fed-bonus stuwt Wall Street weer naar...
dasokwat op 17-jul-19 01:53
15
Winsten voor beurzen Europa
dasokwat op 17-jul-19 01:50
6