Forum: Koffiekamer » Waterstof auto, redding van de autobranche? | DeBeurs.nl

Waterstof auto, redding van de autobranche?

72 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
voda
0
35 waterstoftaxi’s kondigen ‘nieuw tijdperk’ aan

Auto’s op waterstof zijn al jaren een belofte, maar in Den Haag rijden er inmiddels tientallen rond. Een groot deel van het WMO-vervoer wordt er sinds kort gedaan met waterstoftaxi’s. En er komen nog veel meer waterstofauto’s in die regio nu er een waterstoftankstation opent na de zomer.

Ton Voermans 24-06-19, 07:00

Noot Personenvervoer won de aanbesteding van de gemeente om de taxiritten voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning CO2-neutraal uit te voeren. Toyota heeft het bedrijf 35 exemplaren van de Toyota Mirai geleverd.

Een waterstofauto is ook een elektrische auto, maar dan zonder de loeizware accu’s. De Mirai maakt de elektriciteit zelf uit waterstof. Groot voordeel: tanken kost net als bij een benzineauto maar een paar minuten en de actieradius is vergelijkbaar met een brandstofauto. Groot nadeel: Er zijn nog nauwelijks waterstofstations in Nederland.

Voorlopig moeten de Haagse taxi’s naar Rhoon om te tanken, maar de Haagse ondernemer Jan Paul Kerkhof opent na de zomer een waterstoftankstation bij zijn BP-benzinestation. ,,Dan komen die 35 taxi’s hier om te tanken. En in de regio staan er 125 Hyundai Nexo waterstofauto’s in bestelling die begin 2020 geleverd worden, die hier óók komen tanken. Het aanbod dat ik bied creëert de vraag. Ik had niet kunnen durven dromen dat we zo’n mooie start zouden hebben.’’ Kerkhof gaat groen waterstof (geproduceerd door elektrolyse uit groene stroom) verkopen.

Groener dan groen
Waterstofauto’s zijn groener dan groen: waterstof erin en uit de uitlaat komen slechts wat druppels water en een wolkje stoom. Toyota en Hyundai geloven er heilig in. Toyota wil de productie de komende jaren vertienvoudigen en komt voor de Olympische Spelen in Tokyo met een nieuw model waterstofauto. De grote Duitse automerken werken eveneens aan een waterstofauto. Ook Bosch, de grootste toeleverancier voor de autoindustrie ter wereld, kondigde dit voorjaar aan op grote schaal brandstofcellen (het hart van de waterstofauto waar waterstof wordt omgezet in water en elektriciteit) te gaan produceren. Ieder automerk kan daardoor over een paar jaar een waterstofauto bouwen zonder de torenhoge ontwikkelingskosten. Waterstof wordt vooral gezien als een alternatief voor diesel.

Nieuw tijdperk
Ad van Wijk, Professor Future Energy Systems aan de TU Delft: ,,Ik ben ervan overtuigd dat we straks in ons dagelijks leven niet meer ontkomen aan het gebruik van waterstof in uiteenlopende sectoren zoals mobiliteit, industrie, elektriciteit en verwarming. Door het opschalen van waterstoftoepassingen kunnen we de maatschappij sneller decarboniseren. De stap die de gemeente Den Haag nu met deze taxivloot zet, is een belangrijk signaal richting dit nieuwe tijdperk.’’

www.ad.nl/auto/35-waterstoftaxi-s-kon...
voda
0
Saudi Aramco and Air Products inaugurate Saudi Arabia’s first hydrogen fueling station

Saudi Aramco and Air Products inaugurated the first hydrogen fueling station in Saudi Arabia at Air Products’ new Technology Center in the Dhahran Techno Valley Science Park. The pilot station will fuel an initial fleet of six Toyota Mirai fuel cell electric vehicles with high-purity compressed hydrogen. The announcement comes amid growing international recognition of hydrogen’s benefits. A report released last week by the International Energy Agency concludes that hydrogen has vast potential to help the world reduce emissions while addressing its energy needs.

The new fueling station combines Saudi Aramco’s industrial and technological experience with Air Products’ know-how and experience in the field of hydrogen fueling.

Air Products’ proprietary SmartFuel® hydrogen fueling technology will be incorporated into the new station to supply Toyota Mirai Fuel Cell Vehicles with compressed hydrogen. The data collected during the initial phase of this project will provide valuable information for the assessment of future applications of this emerging and diverse transport technology in the local environment.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Waterstof heeft de toekomst: ‘Geen banen verloren, er komt zelfs werkgelegenheid bij’

Groningen gruwt tegenwoordig van de aardgasrijkdom in de bodem, maar de provincie beseft ook dat de chemische industrie en gastechniek die in de provincie is ontstaan, onmisbaar is. Waterstof moet die gaseconomie de komende decennia overeind houden.

Ton Voermans 27-06-19, 16:00
Er staat veel op het spel voor Groningen. ,,Afhankelijk van welke deskundige je het vraagt, zijn er hier zo'n 10.000 tot 15.000 banen gemoeid met het aardgas. Daar tel ik dan ook de banen in de chemische industrie die op aardgas draait bij op'', zegt de Groningse gedeputeerde Patrick Brouns.

Lees ook
Veel potentie, nog nooit winst: durven beleggers in Fastned te stappen?

Waterstofauto baart opzien: ‘Dankzij dit vervoer wordt de lucht in Den Haag schoner en gezonder’
PREMIUM
Waterstofauto baart opzien: ‘Dankzij dit vervoer wordt de lucht in Den Haag schoner en gezonder’
Lees meer
De komende tien jaar wordt in Groningen 2,8 miljard euro in waterstof geïnvesteerd

Patrick Brouns, Groningse gedeputeerde
Hij heeft zojuist gekeken hoe koning Willem-Alexander in Veendam HyStock heeft geopend. Een waterstoffabriek van de Gasunie waarin de elektriciteit van een bijhorend zonnepark wordt omgezet in waterstof.

Het is nog maar een proefproject. Het fabriekje is niet groter dan een paar zeecontainers en heeft een bescheiden vermogen van 1 megawatt. In een halfuur produceert het apparaat genoeg waterstof om zeven waterstofauto's vol te tanken.

,,HyStock is nog maar het begin'', zegt Brouns. ,,Volgend jaar komen er waterstofinstallaties van 20, 40 en 100 megawatt. Waterstof moet ons de grote hoeveelheden energie geven die we na het tijdperk van olie en gas nodig hebben. De komende tien jaar wordt er in Groningen 2,8 miljard euro in waterstof geïnvesteerd.’’


© ANP
Waterstof is geen energiebron, maar een energiedrager. Een overschot aan groene stroom wordt door middel van elektrolyse omgezet in waterstof dat later weer in elektriciteit kan worden omgezet. Een elektriciteitsbuffer in chemische vorm dus. Volgens de noorderlingen kan waterstof de CO2-uitstoot van Nederland halveren, als er de komende zeven jaar massaal wordt geïnvesteerd in de productie van groen en blauw waterstof. Groen is opgewekt met groene stroom; blauw is waterstof uit (geïmporteerd) aardgas waarbij de vrijkomende CO2 wordt opgevangen en opgeslagen in lege gasvelden. En waar kan dat beter dan in Groningen? ,,Wij hebben de kennis en de infrastructuur in de vorm van gasleidingen.''

© ANP
En Groningen heeft het nieuwe groene gas nodig, want nu de gaskraan langzaam wordt dichtgedraaid, dreigt de economie een opdoffer van jewelste te krijgen. ,,Die 15.000 banen kunnen we behouden als we op waterstof overstappen. Sterker: er komt werkgelegenheid bij. In onze visie zijn we in 2050 CO2-negatief. Dan gebruiken we CO2 uit de lucht om met waterstof groen plastic te maken.‘’

Groningen heeft nóg een voordeel om de waterstofprovincie van de toekomst te worden. De gigantische zoutcavernes onder de bodem - sommige zo groot dat je er de Eiffeltoren in kwijt kunt - kunnen een voorraad waterstofgas bergen om in de winter heel Nederland drie weken warm te houden.

Aan de animo ligt het niet. Niet alleen de provincie Groningen en de Gasunie klapten gisteren toen de koning HyStock symbolisch in bedrijf stelde. Ook Shell en Greenpeace waren van de partij en minstens zo enthousiast. Greenpeace ziet waterstof als een onmisbare bouwsteen om van de CO2-uitstoot af te komen.

Shell heeft grote verwachtingen van waterstof als brandstof voor auto's. Komende anderhalf jaar moeten er zestien waterstofstations in Nederland komen om dat deel van de waterstofeconomie een zwieper te geven.

Eerste stap
Koning Willem-Alexander stelt zich op de hoogte van het HyStock-project. © ANP

,,Je moet ergens beginnen'', zegt de Japanse waterstofdeskundige Katsuhiko Hirose over HyStock. ,,Dit is een mooie eerste stap.'' Hij is bij de opening als pleitbezorger van de waterstoftoekomst. Hirose stond bij Toyota aan de wieg van de hybridetechniek en propageert nu over heel de wereld waterstof als dé energiedrager van de toekomst. ,,We geloven erin. Tot dusver hebben we 9000 exemplaren van onze waterstofauto Toyota Mirai verkocht. De productie gaan we opvoeren naar 30.000 exemplaren per jaar.‘’

Hirose legt de koning de werking van de waterstofauto uit. Eind dit jaar presenteert Toyota de verbeterde opvolger van de Mirai. ,,BMW werkt met ons aan een eigen waterstofauto. En Audi werkt met Hyundai aan een exemplaar.'' Om die auto's een succes te maken, zijn er voldoende pompstations nodig en veel en goedkoop waterstof.

Dat moet komen van enorme windparken op de Noordzee. Op afgedankte olieplatforms kan van het overschot aan elektriciteit waterstof worden gemaakt dat wellicht zelfs via de bestaande leidingen aan wal kan worden gebracht. ,,Onze aardgasleidingen zijn geschikt te maken voor waterstof'', zegt directeur strategie van de Gasunie Hans Coenen. ,,In Zeeland hebben we dat al met een stuk gedaan en het werkt. Er ligt 12.000 kilometer gasleiding in de Nederlands bodem; die zijn miljarden euro's waard. Laten we die leidingen vooral blijven gebruiken.''

cv-ketel
De waterstofinstallatie HyStock van Gasunie. © Corné Sparidaens

Niet ieder huis zal over vijftien jaar een waterstofmeter hebben. ,,We gaan van groot naar klein. Eerst de vijf grote industriegebieden in Nederland op waterstof. Die willen we verbinden met leidingen zodat ze daar zelf van waterstof weer elektriciteit kunnen maken. Om waterstof te kunnen gebruiken in de huizen moet de prijs omlaag. Maar het kan wel. Remeha heeft al een cv-ketel die op waterstof werkt.‘’

De bedrijven en de bestuurders willen wel, maar heeft de Groningse bevolking niet de buik vol van gas? Willen ze nog wel de gasvoorraad van Nederland beheren? Gedeputeerde Brouns: ,,Natuurlijk is er nu een enorm probleem met scheuren in huizen en woningen die niet veilig zijn. Maar waterstof is anders. Ik denk zeker dat er draagvlak is. Iedereen wil het warm hebben thuis en verlichting als je de schakelaar omdraait.’’

Jan Keizers uit Eindhoven rijdt op waterstof: ‘Hij kan vlot optrekken’, zegt hij in onderstaande video...

www.ad.nl/economie/waterstof-heeft-de...
voda
0
Aachen is Strengthening Hydrogen Infrastructure

At a gas station in Aachen, the first hydrogen fuel pump was put into operation. For the official opening, the development service provider FEV, which works on forward-looking concepts in the field of fuel cell technology, was also present. Thanks to RWTH Aachen University, the engineering service provider FEV, and other innovative automotive manufacturers, Aachen is now considered a competence center in Germany for the mobility of the future. Therefore, it’s logical that the region’s first hydrogen filling station is now operational.

Professor Stefan Pischinger, President & CEO of FEV Group GmbH said that “Even though battery-powered electric vehicles are currently considered to be the alternative to the conventional combustion engine, fuel cell drives offer many advantages. On the one hand, such a vehicle does not emit any pollutants and keeps the air in cities clean, on the other hand, the refueling with hydrogen only takes a few minutes and provides a range of up to 700 kilometers.”

This makes this drive form an interesting option especially for the transportation of goods by commercial vehicles or rail, since long distances must be covered. Fuel cell drives also do not require any compromises in terms of driving comfort. The driving behavior, the acceleration, and the acoustics match those of battery-powered electric vehicles. However, the high purchasing and operating costs of the vehicles, as well as the low number of hydrogen filling stations, have prevented market penetration to date.

For more than twenty years, FEV has been working on solutions to make the fuel cell a more efficient and practical drive alternative. To this end, the company uses special test benches to examine and optimize fuel cell systems worldwide with outputs of up to 200 kW. Environmental tests are also possible at the system and the vehicle level. Through many development projects for the design of fuel cell systems, vehicle benchmarks, and cost analyses, FEV works on making this drive technology usable for a broad range of target applications. In 2015 with the BREEZE! project, FEV showed via a demonstration vehicle that a fuel cell can be effectively utilized even in small vehicle types, such as the Fiat 500.

Thanks to the recently opened hydrogen filling station in Aachen, the infrastructure in the Rhineland metropolitan region will be strengthened. By the end of the year, the infrastructure in Germany is to be expanded to a total of 100 hydrogen filling stations.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Waterstofraceauto aan start van Dutch Supercar Challenge

14 juli 2019 Studenten van de TU Delft staan aan de start van de Dutch Supercar Challenge met hun zelfgebouwde waterstofraceauto. Het is het enige team dat ooit heeft meegedaan aan een race met een waterstofauto.

www.ad.nl/video/kanalen/haagsche-cour...
Osho
0
voda
0
China's Dongfeng Automobile to Enter Hydrogen Energy Market

Xinhua reported that China's Dongfeng Automobile became the lastest domestic carmaker to enter the hydrogen energy market via industrial partnerships.Dongfeng has inked a strategic cooperation agreement with Hubei Province's Xiangyang city, SPIC Central Research Institute and the Wuhan University of Technology over hydrogen equipment development and manufacturing, as well as application and promotion of hydrogen energy in transport.

The four parties will develop and promote new vehicles run on hydrogen fuel cells and facilitate application of hydrogen power and fuel cells in buses, logistics and other fields.

Joint efforts will also go to the green hydrogen production, stock and transportation.

Dongfeng's foray into the hydrogen energy market came after several other counterparts including SAIC and Great Wall Motors set sight on the growth potential of the new energy.

Hydrogen energy is expected to make up at least 10% of the country's terminal energy mix by 2050, with about 1.6 million commercial vehicles to run on hydrogen fuel, the National Alliance of Hydrogen and Fuel Cell predicted.

Source : Xinhua
Bijlage:
voda
0
Dana to Provide E-Propulsion System for Hydrogen Fuel Development Project in Alberta Canada

Dana Incorporated announced that it will provide its Spicer® Electrified™ e-Propulsion solution with integrated TM4® SUMO™ HP motor-inverter system to power Class 8 tractor-trailer units that will move freight year-round between Edmonton and Calgary in Alberta, Canada. The trucks are part of a three-year, USD 11.2 million Alberta Zero-Emissions Truck Electrification Collaboration project, which involves the design and manufacture of heavy-duty, extended-range, hydrogen fuel cell electric hybrid trucks.

Dana’s custom Spicer® e-System is optimized for the Canadian market with a hauling capacity of 140,000 pounds, the highest-rated electrified drivetrain system for linehaul applications. The system’s compact design reduces weight and allows for more hydrogen fuel storage, while high-speed helical gearing provides greater overall efficiency. Dana’s TM4 SUMO HP motor-inverter system was specifically designed for high-power applications, and multi-speed gearboxes.

The trucks, developed for Alberta’s unique operating environment, will be 64-tonne (gross vehicle weight) B-train tractor-trailers capable of traveling up to 430 miles (700 km) between refueling. They will be operated by Alberta trucking companies Trimac Transportation and Bison Transport. At the conclusion of the project, the trucks will have carried approximately 12 million tonne-miles of freight.

The Alberta Zero-Emissions Truck Electrification Collaboration project will help ensure the continuation of a timely, efficient and cost-effective supply chain of goods, transported by 64-ton B-train tractor-trailers carrying very large freight loads over long distances.

AZETEC will test hydrogen as a zero-emissions alternative fuel to diesel for freight transportation, along with the refueling infrastructure and other systems that would be required for Alberta to implement this new fuel solution. The three-year project also will investigate the potential to significantly reduce greenhouse gas emissions and airborne pollutants in Alberta’s freight transportation sector.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Rheinmetall Automotive Receives Order for Fuel-Cell Components

The Technology Group, Rheinmetall, is systematically supplementing its automotive product portfolio in the direction of new driveline systems. In addition to products for electric vehicles, current development efforts include components for alternative powertrains, such as the fuel cell. Within this context, Rheinmetall Automotive is developing a recirculation fan for hydrogen not yet consumed within the fuel cell stacks, special coolant pumps for 400 and 800 voltages, and electric valves. Through its subsidiary Pierburg, the Group has now won an order from a well-known German vehicle manufacturer. Pierburg is supplying the electric cathode valves that will in future be used in fuel-cell vehicles built by this premium manufacturer.

This innovative generation of electric flap systems was developed at the Pierburg site in Berlin and will be used to control the fresh and exhaust air mass flows as well as for the extremely tight shut-off of the fuel cell stacks. Production of the vehicles is scheduled to start in 2022.

In this project, Pierburg is able to benefit from its many years of experience as a developer and manufacturer of throttle and control valves, especially since its first fuel-cell cathode valves were developed several years ago.

In view of the meanwhile broad capacity range of fuel-cell stacks and the resulting air mass requirements, cathode valves with a diameter of up to 57 millimeters were developed in addition to a very compact and light all-plastic valve with a weight of only 300 grams and a bore diameter of 25 millimeters. The cathode valves can thus provide air volumes of up to 750 kg/hour and absolute charging pressures of up to 400 kPa.

The materials specially selected and combined for this application guarantee the necessary resistance to hydrogen as well as high-purity water. The new cathode valve contains an electric-motor drive with plenty of reserve power. On the water-enriched exhaust-air side of the cathode, it offers the necessary operational reliability so that no functional impairments can occur even under frost conditions.

For use as a stack isolation valve, a number of features have been developed especially with regard to micro leakage, including, the use of a high-stability elastomer for such sealing purposes.

Source : Strategic Research Institute
voda
0
HRC & Voith Develop Hydrogen High Pressure Vessels

Voith Composites and HRC will jointly work on the next generation of hydrogen high pressure vessels for fuel cell electric vehicles. On August 22 2019. Hydrogen is a clean source of energy and is used for various processes in the industrial environment. Applications in fuel cell electric vehicles require large quantities of hydrogen to be stored at high pressures in appropriate vessels. In order to meet current market requirements, new vessel concepts, process sequences and material systems have to be developed.

Dr Timo Huber, Vice President R&D of the HRC Group said that "One of the greatest challenges of future vehicle concepts will be highpressure vessels, which will be installed in FCEV as hydrogen tanks and represent one of the biggest cost drivers. More cost-effective solutions will allow new, more competitive applications on the market for fuel cell electric vehicles. Reducing process costs in combination with new vessel concepts is of decisive importance, and this forms the basis of the partnership between HRC and Voith.”

Although the technology of fuel cell electric vehicles has already reached commercial market maturity and leading manufacturers offer particular models in series production, the technology is not yet significantly widespread on the market. FCEVs face a number of difficulties that need to be overcome in order to compete with conventional vehicles (combustion engines, hybrid vehicles, plug-in hybrids, battery-powered electric cars).

Source : STRATEGIC RESEARCH INSTITUTE
voda
0
Hyundai Hydrogen Mobility & Hydrospider to connect electricity with mobility sectors in Switzerland

Hyundai Motor Company and H2 Energy JV Hyundai Hydrogen Mobility forged a partnership with Hydrospider, a joint venture of H2Energy, Alpiq and Linde, to promote green hydrogen ecosystem in Switzerland and European countries in the upcoming future. As part of this effort, HHM and Hydrospider held a special ceremony at Alpiq’s hydroelectric power plant in Gosgen, Switzerland, to introduce a new business model for green mobility with fuel cell electric trucks in alignment with Hydrospider’s green hydrogen production and a distinctive plan for building up the necessary refuelling infrastructure. At the event, meanwhile, Hyundai also provided detailed information about the its next-generation Hyundai H2 Xcient fuel cell electric truck and unveiled a video showing Xcient running on the road.

With global leading hydrogen technology, Hyundai as a truck supplier intends to enter into the European market for eco-friendly heavy-duty vehicles. Indeed, earlier this year, Hyundai and H2 Energy announced the establishment of a joint venture, Hyundai Hydrogen Mobility, aiming at taking the lead across Europe’s burgeoning hydrogen mobility ecosystem.

As part of this partnership, HHM plans to bring 1,600 fuel cell electric heavy-duty until 2025, marking the entry of the automaker into Europe’s clean mobility commercial vehicle sector. The venture will then offer these fuel cell powered electric trucks in a specially designed green ecosystem to the members of the H2 Mobility Switzerland Association as well as to other transport and logistics companies promoting hydrogen mobility in Switzerland.

HHM will position itself in Europe’s fuel cell electric commercial vehicle market as well, where green mobility with strict regulations about carbon emissions are hugely embraced. It will expand its presence further to European countries beyond Switzerland. Currently, there is a strong focus in establishing solutions and partner networks for Germany, the Netherlands, Austria and Norway.

For the production of hydrogen and its delivery to the hydrogen refueling stations, Hydrospider was founded at the beginning of 2019, in which H2E, Linde and Alpiq, the host of the event at the Gosgen hydropower plant, participated. The production of hydrogen at Alpiq’s hydroelectric power plant Gosgen will be commissioned from at the end of 2019. The power plant itself has been in operation for over 100 years, having been built in 1917 and rebuilt between 1997 and 2000.

Source : STRATEGIC RESEARCH INSTITUTE
Bijlage:
72 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
572,72  -3,55  -0,62%  18 okt
 AMS25-24h 573,69 +0,17%
 Germany30^ 12.655,00 +0,00%
 Dutch15-index 15.997,70 -0,61%
 BEL 20 3.757,78 -0,49%
 BRX20-24h 3.754,27 -0,09%
 Europe50^ 3.584,94 +0,15%
 Euro30-index 18.340,41 -0,37%
 US30# 26.807,69 +0,12%
 Nasd100# 7.875,25 +0,09%
 US500# 2.990,21 +0,19%
 Japan225# 22.504,51 +0,05%
 Gold World Spot (USD) 1.490,06 -0,12%
 New York WTI spot 56,22 +1,06%
 EUR/USD 1,1171 +0,40%

Stijgers

Sligro +4,94%
Flow Traders +2,87%
Pharming +2,66%
Accell +2,30%
SIGNIFY NV +2,12%

Dalers

Kiadis Pharma -50,79%
ForFarmers -5,05%
Galapagos -4,06%
RELX -3,00%
TomTom -2,97%

Nieuws Forum meer

'China tekent niet zomaar bij kruisje'
dasokwat op 19-okt-19 11:34
20
'Tegenvaller bij bouw nieuwe sluis Te...
objectief op 19-okt-19 10:25
7
'Boeing hield belangrijke info 737 ac...
Nils op 19-okt-19 09:34
1
Pharming: geen rol onderzoeker in dat...
thx op 19-okt-19 01:51
10
Renault geeft omzet- en winstalarm
colorwings op 18-okt-19 22:11
4