ma 11 aug 2014, 14:03
Dockwise Vanguard: de grootste van de zeven wereldzeeën
De Dockwise Vanguard in Rotterdam
Foto: Roel Dijkstra
1 / 6
door Joris Polman
In Rotterdam zijn ze wel wat gewend als het gaat om grote schepen. Maar de Dockwise Vanguard, het vlaggenschip van de combinatie Dockwise-Boskalis, trok afgelopen weekend een hoop bekijks. Liggend aan de Wilhelminakade, pal voor de Erasmusbrug, is de Vanguard met zijn lengte van 275 meter een niet te missen blikvanger.
Het is bovendien een zeldzaamheid dat de Vanguard Nederland aan doet. Dat het schip hier toch ligt, heeft te maken met het gezonken cruiseschip Costa Concordia. De Italianen hadden de Vanguard gereserveerd om het wrak te transporteren naar een sloopwerf in Turkije. Op het laatste moment gooide de Italianen echter de plannen om. Vandaar dat de Vanguard afgelopen weekend even in de Rotterdamse haven was te bewonderen. Dat is overigens geen strop voor Boskalis: de klus was verzekerd.
Superlatieven
De Vanguard is in alles een schip van superlatieven. „De grootste in zijn klasse”, zegt woordvoerder Martijn Schuttevaer van Boskalis. Met een lengte van 275 meter en een breedte van 70 meter, is er weinig wat de Vanguard niet kan vervoeren. Gezonken cruiseschepen, booreilanden, drijvende gas- en olieplatforms; de Vanguard draait er zijn hand niet voor om. Wat de Vanguard onderscheidend maakt, is dat het schip als een varend droogdok zijn last uit het water tilt zodat het droog kan worden vervoerd. Dat maakt het transport veiliger, zuiniger en sneller, claimt Boskalis. Schuttevaer: „Sleepschepen halen zo’n 6 knopen per uur, de Vanguard haalt er twaalf. Ze is dus twee keer zo snel.”
Nog wat indrukwekkende cijfers: het dek is zo groot dat je er 2400 personenauto’s op kunt parkeren. Het draagvermogen is goed voor omgerekend goed voor 105.000 personenauto’s, oftewel 117.000 ton. Dockwise, dat vorig jaar is opgegaan in Boskalis, heeft het schip sinds 2013 in bezit. De bouw kostte een sloridige $250 miljoen.
Nog groter
Het schip mag dan de grootste in zijn klasse zijn, Boskalis studeert momenteel op de vraag of het nóg groter kan. „We kijken inderdaad naar de mogelijkheid om een zusterschip te laten bouwen”, zegt Schuttevaer. Maar het zal nog wel even duren voor de Vanguard zich als submersible heavy lift vessel niet langer de grootste van de zeven wereldzeeën mag noemen.
Bekijk ook de video: Aan boord bij superschip Vanguard