Forum: TomTom » De hype cycle van self-driving cars » Pagina: 181 | DeBeurs.nl

De hype cycle van self-driving cars

3.609 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 176 177 178 179 180 181 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Beperktedijkbewaking
2
quote:

Leefloon schreef op 24 jan 2019 om 00:47:


[...]
Een gegeven dat de provinciale politici echter niet belet om "Bij de aanleg van wegen moet rekening worden gehouden met toekomstige ontwikkelingen zoals zelfrijdende auto’s" in een trendy verkiezingsprogramma te zetten. Dit geeft vooral aan dat het stadium bij deze wegbeheerder nog dusdanig pril is, dat er in de toekomst rekening mee moet worden gehouden.

En het gaat er bijvoorbeeld aan voorbij of die hele weg dan nog wel nodig is, en t.z.t. niet door de invoering van vormen van smart mobility overbodig is gemaakt. Details...

De bemoeienis van regionale en lokale bestuurders is niet alleen pril, het is vaak ook prematuur en overbodig. Inderdaad trendy geld verkwisten. Zoals wethouders soms prestigeprojecten starten om een monument voor zichzelf (ik noem het een 'urinespoor') achter te laten, zo'n gebouw of kunstobject waar de bevolking niet om heeft gevraagd.

De ontwikkelingen op het gebied van ADAS, HAD en zeker SDC zijn zó breed, zó lange-termijn, en zó internationaal dat lagere bobo's die denken ook het wiel te kunnen uitvinden nogal belachelijk bezig zijn. Typerend voor deze 'ideetjes' is dat ze vaak een stille dood sterven en je er nooit meer wat van hoort. Ik ben er beroepshalve diverse malen getuige van geweest, ondanks het feit dat ik ze soms, om advies gevraagd (dat dan nog wel), nogal ontmoedigend toegesproken had...

Wat wel kan en m.i. nuttig is:

- Onderzoek en proefprojecten op nationaal niveau met subsidie en medewerking van het ministerie van V&W (nu heet dat I&W*), in samenwerking met het bedrijfsleven en onderzoekinstituten, liefst in Europees verband.

- Projecten die typisch lokaal zijn en die gemeentelijke (of provinciale) verkeersafdelingen kunnen behappen, zoals slimme verkeersregelinstallaties (groene golven), slimme parkeersystemen (parkeerroutes, beschikbaarheidsindicaties) en route-informatiepanelen op lokaal (m.n. grootstedelijk) niveau.
Lokale/gemeentelijke navigatie-apps, al dan niet m.m.v. TomTom, zet ik een vraagteken bij. Wat bieden ze meer dan een reguliere TomTom (pnd, app of inbouw)?


*) Tip: kijk vanavond laat in de herhaling of op Uitzending Gemist even naar het stukje 'Lucky TV' aan het eind van DWDD. Je ziet een botergeile minister Cora van Nieuwenhuizen in een verkeerscentrale, kostelijk.

Leefloon
1
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 30 jan 2019 om 21:48:

- Onderzoek en proefprojecten op nationaal niveau met subsidie en medewerking van het ministerie van V&W (nu heet dat I&W*), in samenwerking met het bedrijfsleven en onderzoekinstituten, liefst in Europees verband.

- Projecten die typisch lokaal zijn en die gemeentelijke (of provinciale) verkeersafdelingen kunnen behappen, zoals slimme verkeersregelinstallaties (groene golven), slimme parkeersystemen (parkeerroutes, beschikbaarheidsindicaties) en route-informatiepanelen op lokaal (m.n. grootstedelijk) niveau.
Lokale/gemeentelijke navigatie-apps, al dan niet m.m.v. TomTom, zet ik een vraagteken bij. Wat bieden ze meer dan een reguliere TomTom (pnd, app of inbouw)?

Eens. Ik zie sowieso ruimte voor meerdere oplossingsrichtingen, meerdere toegelaten technieken uit verplichte meerdere oplossingscategorieën (infra, camera, satelliet, ...), en meerdere aanbieders. Aan een Amerikaanse pizza's bezorgende Amerikaanse auto, van een Amerikaans advertentiebedrijf, op een besloten Amerikaanse campus, met een Amerikaans satellietsysteem, heb je relatief weinig. Zoietst kunnen we al bij ECT in bedrijf zien.

Route-informatiepanelen en lokale navigatie-apps of lokale aanpassingen worden weleens symbolisch gebruikt door managers om de richting van beleid aan te geven. Dat een bord of een de weg blokkerende agent niet zegt" Omleiding. Zet uw navigatie uit", maar juist "Omleiding. Zet uw navigatie aan". Dat symbolische ideaalbeeld ziet men graag. Een toegevoegde waarde zou kunnen zijn dat navigatiesystemen anders misschien gaan communiceren dat de geblokkeerde weg lekker rustig is, en een aanbevolen route wordt.

Op provinciaal en lokaal niveau vind ik "Aan het werk met Smart Mobility" wel een geschikt, voor verbetering vatbaar PPS-project met een sociale tegenprestatie. Dit is echter vooral een werkgelegenheidsproject voor oudere werkzoekenden ( daarwerkenweaan.nl/best-practice/ople... ) met o.a. de laatste selectiefase als verbeterpunt. Er is blijkbaar niet geluisterd naar welke visies en ideeën de ongeveer 100 voorgeselecteerde kandidaten hadden, terwijl daar het grootste verschil zal zitten.

Minder Stupid Mobility helpt overigens ook. Bij een historische binnenstad zou ik een daar lokaal legendarische "file" kunnen oplossen door 1 verkeerslicht te verwijderen, zonder nadelen, maar de dorpspolitici zullen er ongetwijfeld andere plannetjes hebben. Er zijn ook genoeg plekken waar het verkeer met 80-100 km/uur richting stilstaand verkeer bij een gegarandeerd nog open brug racet. Misschien weer een lokale toepassing. Brug nog X minuten open volgens de lokale brugwachter, adviessnelheid vanaf dit punt Y km/uur. Zonder futuristische oplossingen is er al genoeg te doen en te verbeteren.
Leefloon
0
quote:

Leefloon schreef op 24 jan 2019 om 00:47:

dat de provinciale politici echter niet belet om "Bij de aanleg van wegen moet rekening worden gehouden met toekomstige ontwikkelingen zoals zelfrijdende auto’s" in een trendy verkiezingsprogramma te zetten.

Even een bron vermelden, want anders wordt dit misschien teveel het je anoniem uitleven op geselecteerde politici:

"Daarom stimuleert de VVD innovatieve oplossingen met bijvoorbeeld zelfrijdend vervoer"

Bedoeld wordt de VVD Noord-Holland, van de eerdergenoemde versierende minister, bij de wegen beherende provincie Noord-Holland. In Zeeland heeft het populistische onzinpraatje van het landelijke partijbureau het verkiezingsprogramma niet gehaald.
1 - 0 voor Zeeland.

Het is inderdaad meer iets voor een landelijke of Europese aanpak, want dan kun je zelfrijdend wel naar of door Zeeland reizen, en krijg je geen 10, 11 provincies die elk gaan doen wat de overheid in de toekomst allang van plan is. Stem gerust op de VVD Noord-Holland of op andere komieken, maar dit is typisch iets waarvan hopelijk nooit iets wordt gerealiseerd op provinciaal niveau. Kretologie. De hype uit het onderwerp, en anders minder ongeschikt stimuleringsbeleid voor provincies waar wel een technische universiteit en/of Brainport is.
mjmj
0
VW's strategie mbt electric cars:


Volkswagen’s plan to kill off Tesla (in google intypen en dan ft artikel selecteren)
pwijsneus
0
Failure To Keep Google Out Of Vehicles Could Finish The Automotive Industry As We Know It.

There are signs of cracks in Google's Armour.

Google clearly still thinks of vehicles as nothing more than handsets on wheels which is the reason why products that were supposed to use it do not and why the software was conspicuously absent at what is now the world’s biggest car show, CES.

Google has put a brave face on what is turning out to be a difficult situation where the automobile may yet still slip through its fingers. Google cares about cars because more than 95% of all vehicle journeys are made with intent. If one can figure out precisely what that intent is, then there is a substantial monetizable opportunity both through selling services based on that intent or selling targeting advertising. RFM has estimated (see here) that this is a very large opportunity that is very much worth Google’s (and everyone else’s) time and effort to pursue.

Android Automotive is different from Android Auto because it is a full implementation of Android software in the infotainment unit rather than an API wrapper that allows apps on Android phones to run on the infotainment unit of the vehicle. Android Auto failed to get Google access to the sensor data of the vehicle which is what it needs to conquer the digital vehicle. Hence, it switched to a deeper implementation and licensing structure that would ensure got access to this data. Early proponents were Audi and Volvo who signed up over 2 years ago but vehicles that were supposed to ship with the software have not appeared in the market.

The only concrete release that seems to be on track is Volvo’s all-electric Polestar 2 which should be formally launched shortly but will not go into production until 2020. Even then, its appeal will be limited as the issues around range anxiety and charging network infrastructure for electric vehicles are still very far from being solved. Audi does not seem to have a concrete model with which to launch Android Automotive leading this relationship being on shaky ground.

Furthermore, the turmoil at Renault Nissan also comes at a very bad time. The alliance itself looks very shaky at the moment and may even fall apart entirely which could take the relationship with Google with it.

Finally, at CES there was no demo of Android Automotive on Google’s stand despite 2 vehicles taking up a large amount of space. Google execs on the stand became evasive and vague when asked why there was no demo and what had happened to vehicle launch plans.

The net result is that the Google Automotive strategy to get access to vehicle sensor data is going nearly as smoothly as expected. Google’s mindset is clear from its own commentary (see here) which often mentions vehicle makers alongside handset makers implying that it views them in the same light.

Android handset makers have become just another conduit by which Google can deliver its ecosystem to its users. Because it is Google that users identify with, it is Google that generates the user preference allowing it to reap almost all of the profits leaving handset makers with almost nothing. This is because any digital differentiation they may have had has long been ceded to Google.

This has yet to happen in the vehicle and the only thing standing between vehicle makers and becoming handsets on wheels is the lock that they currently have on the digital data that the vehicle generates. OEMs need to keep Google out of their sensor data and at the same time they must improve their user experiences so that drivers stop using their phones and engage with the infotainment unit. This is critical to their future and failure will result in a wretched existence where they are unable to offset declining vehicle sales with digital service revenues and profits.

This could easily end in massive consolidation and vehicle makers becoming incidental in their own industry.

Richard Windsor is the owner and operator of independent research company Radio Free Mobile. RFM covers all aspects of the digital ecosystem with a mission; 'to entertain as well as inform'.
www.forbes.com/sites/richardwindsoreu...
radiofreemobile.com/2019/01/04/resear...
Leefloon
0
quote:

pwijsneus schreef op 1 feb 2019 om 11:33:

Google cares about cars because more than 95% of all vehicle journeys are made with intent. If one can figure out precisely what that intent is, then there is a substantial monetizable opportunity both through selling services based on that intent or selling targeting advertising.

Als Google je auto bestuurt, gaat de invloed nog iets verder dan adverteren. Behalve het je volgen. Je naar een adverteerder toerijden, of bijvoorbeeld een route of parkeerplek kiezen die je weliswaar bij het gewenste eindpunt B2 brengt, maar duidelijk zichtbare adverteerder B1 is net iets minder ver lopen of rijden.

De Amerikanen van Apple/Facebook/Google/Microsoft hebben diepe zakken, maar zijn misschien niet de meest wenselijke marktpartijen. Teveel mogelijke kwalijke bijbedoelingen. Een chauffeur met teveel commerciele en gegevensverzamelende bijbanen. Vinnik.
DeZwarteRidder
0
'Auto-alliantie gaat samenwerken met Google'

Door ANP Producties
59 min geleden in FINANCIEEL

Tokio - De auto-alliantie Nissan-Renault-Mitsubishi gaat samen met Google werken aan de ontwikkeling van zelfrijdende taxi's. Dit meldt de Japanse zakenkrant Nikkei Asian Review. De bedrijven zouden momenteel de laatste details van de deal doornemen, die naar verwachting in het voorjaar aangekondigd wordt.

De automakers gaan samenwerken met Google-zusterbedrijf Waymo, dat technologie voor zelfrijdende auto's ontwikkelt. Eind vorig jaar ging de zelfrijdende taxidienst van Waymo van start in Phoenix, in de staat Arizona. De auto's zonder een chauffeur hebben al miljoenen kilometers gereden op Amerikaanse wegen.

De samenwerking verbindt belangrijke spelers op de automarkt. Met Google Maps heeft Google belangrijke infrastructuur voor zelfrijdende auto's in handen. Anderzijds is de alliantie Nissan-Renault-Mitsubishi een grote speler in de markt voor elektrische auto's met een sterke aanwezigheid in Azië.

Google heeft eerder vergelijkbare deals gesloten met Fiat Chrysler en Jaguar Land Rover. Ook ging het bedrijf al met Renault, Nissan en Mitsubishi in zee om het Android-systeem van de Amerikaanse techgigant in te bouwen in de dashboards.
DeZwarteRidder
0
Nieuws/Binnenland
Nederland klaar voor zelfrijdende auto: ‘We zijn beste voorbereid’

Door Paul Eldering
3 uur geleden in BINNENLAND

AMSTELVEEN - Nederland is het beste toegerust voor het faciliteren van zelfrijdende (elektrische) auto’s in het straatbeeld. Dat maakt het internationale adviesbureau KPMG vandaag bekend.

Uit de ‘Autonome Voertuigen Index 2019’ blijkt dat Nederland op de eerste plaats komt, nog voor Amerika, Singapore, Scandinavië, de UK, Duitsland en Dubai. Gekeken is onder meer naar infrastructuur, beleid, de beschikbare techniek, wetgeving om te experimenteren en acceptatie van de bevolking.

,,We zijn hier goed voorbereid op gefaseerde invoering van zelfsturende auto’s, busjes en trucks, maar het kan nog wel drie tot vijf jaar duren, voordat er sprake is van een echte doorbraak. Eerst op snelwegen en in het openbaar vervoer, veel later in steden”, aldus een KPMG-woordvoerder.

Vijf fases

Zelfrijdende auto’s zijn er in vijf fases: cruisecontrol en parkeren, sturen, versnellen en remmen, de bestuurder hoeft soms minder op te letten, de automatische piloot en volledig autonome robots. De verwachting is dat het in drukke centra met fietsers en voetgangers voorlopig nog veel te gevaarlijk is.

Aan de andere kant kan de zelfrijdende auto volgens de zegsman straks tot wel 90% van de ongelukken veroorzaakt door menselijke fouten, uitbannen. ,,Rond 2030 is Nederland zover dat er grote stappen kunnen worden gemaakt.”

Dat vereist echter wel ingrijpende aanpassing van de verkeersregels, wegsignalering, slimme communicatie en navigatie en het gedrag van automobilisten en met name ook niet-bestuurders. Er wordt veel onderzoek naar de veiligheid gedaan.

Punt van zorg van overheden is ook het toenemend gebruik van de wegen en parkeerplekken. Deelauto’s, beter ov op maat en sturing met taksen en beprijzing moeten dit probleem uiteindelijk gaan oplossen, stellen deskundigen.
3.609 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 176 177 178 179 180 181 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 15-feb-19 17:35
Koers 7,030
Verschil -0,048 (-0,68%)
Hoog 7,140
Laag 7,026
Volume 849.285
Volume gemiddeld 939.660
Volume gisteren 1.015.134