Forum: Air France - KLM » Alleen nieuws over KLM NV | DeBeurs.nl

Alleen nieuws over KLM NV

7 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
DeZwarteRidder
0
Beloning KLM -topman vorig jaar 16% omhoog
38 min geleden

President-directeur Pieter Elbers van KLM heeft in 2016 ruim 16% meer salaris ontvangen. De nettowinst vertienvoudigde in het hetzelfde jaar.

In totaal verdiende de KLM-topman €980.000, zo blijkt uit het onlangs verschenen jaarverslag. Een aantal weken geleden lekte uit dat het bestuur van moedermaatschappij Air France KLM moeilijk deed over een voorgestelde stijging van het vaste salaris van Elbers, hoewel de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie drijft op de verdiensten van KLM.

Nettowinst 10 keer hoger

Uit het jaarverslag blijft dat KLM een nettowinst had van €519 miljoen, een vertienvoudiging ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit cijfer was niet eerder bekend gemaakt. Bij de presentatie van de jaarcijfers van Air France KLM werd alleen het geconsolideerde winst van €792 miljoen bekend gemaakt. Hierin zitten ook nog eenmalige baten, zoals de verkoop van de cateringtak.

Pesterij

Ingewijden typeerden de salarisdiscussie van Elbers als 'pesterij', want de variabele beloning van de Air France-top ging met maar liefst 17,6% omhoog. De KLM-topman pleitte vorig jaar al voor meer focus op de bedrijfsvoering, in plaats van voortdurende organisatiediscussies.

Nullijn

Air France KLM moet bezuinigen, om te kunnen investeren en de kosten naar beneden te krijgen. Hoewel in de luchtvaartmaatschappij officeel een nullijn geldt, regent het salarisverhogingen. Het personeel in Frankrijk krijgt er waarschijnlijk 2% bij, zo is het plan.
DeZwarteRidder
0
Geheim rapport: voortbestaan Air France-KLM loopt gevaar door cultuurverschillen

Het voortbestaan van Air France-KLM loopt gevaar door de grote cultuurverschillen tussen de Nederlanders en Fransen. Dat denken de managers van het fusiebedrijf, blijkt uit een intern rapport dat werd opgesteld in opdracht van de Frans-Nederlandse vakbonden en in handen is van de Volkskrant.
Door: Dion Mebius 18 juli 2017, 17:09

'Meer dan een decennium na de fusie heeft de desillusie aan beide zijden een schokkend niveau bereikt', schrijven de twee onderzoekers van het Franse Nationaal Wetenschappelijk Onderzoekscentrum (CNRS) en de Universiteit van Tilburg. Voor hun onderzoek interviewden zij in totaal 47 managers van Air France en KLM. Die schetsen een zwart beeld. 'In de context van de snelle veranderingen in deze concurrerende markt wordt het steeds twijfelachtiger of Air France-KLM in staat zal zijn om te overleven.'

Cultuurverschillen

Dat Air France en KLM zich in een moeizaam huwelijk bevinden, was al bekend. De Franse piloten zijn verbolgen dat KLM harder groeit dan Air France. De Nederlanders vinden op hun beurt dat de Fransen dat aan zichzelf te danken hebben door bezuinigingen voor zich uit te schuiven en in plaats daarvan te staken. In 2016 boekte KLM met 681 miljoen euro bijna twee keer zoveel operationele winst als Air France (372 miljoen). Daardoor rijst de vraag wat KLM eigenlijk aan het samensmelten heeft gehad.

Desalniettemin zijn de conclusies uit het rapport verontrustend. De problemen zitten dieper dan een conflict over de bedrijfsvoering, laten de onderzoekers zien: in het fusiebedrijf heersen twee verschillende culturen die hard met elkaar botsen. Volgens één KLM-manager is Frankrijk 'een soort Griekenland maar dan groter'. 'De Franse economie is een tijdbom en Air France een tijdbommetje.' De Air France-managers vinden op hun beurt dat Nederlanders zich hautain opstellen en veel te ruw in de omgang zijn.

Eigenbelang

Beide kanten vinden dat de ander enkel aan het eigenbelang denkt. 'Bij Air France kijken we naar wat het beste is voor het geheel', zeggen de Franse managers. 'Bij KLM draait het in eerste instantie om de belangen van KLM.' Maar volgens de Nederlanders zijn de Fransen juist drukker met hun eigen hachje. De stroperige besluitvorming aan Franse kant krijgt eveneens kritiek. 'Als je bij Air France 10.000 euro wil besteden, moet je eerst vier keer op je knieën gaan en zes handtekeningen ophalen. '

De Fransen hebben volgens de onderzoekers een simplistisch beeld van de Nederlandse collega's. Die worden gezien als op geld belust en tot alles in staat om dat geld ook daadwerkelijk binnen te harken. De Nederlanders vinden dat de Fransen bij Air France-KLM te veel bezig zijn met politieke spelletjes en te weinig met het bedrijfsbelang. Deze karikaturen, schrijven de onderzoekers, zijn echter niet in steen gebeiteld. Zij hopen dat het nu uitgelekte rapport een begin kan zijn voor het herstellen van het vertrouwen tussen de partijen.

'Het aantal geïnterviewden is beperkt', zegt Leen van der List van vakbond FNV in een reactie op het rapport. 'Maar uit de antwoorden van de managers die de onderzoekers hebben gesproken, blijkt dat zij in vooroordelen denken. Air France-KLM moet daarmee aan de slag.' Niettemin strekt het te ver om op basis van dit rapport te concluderen dat de fusie een vergissing was, vindt CNV-bestuurslid Michiel Wallaard. 'Cultuurverschillen of niet, het blijft de vraag of een zelfstandig KLM levensvatbaar was geweest.'
gerrit 69
0
www.telegraaf.nl/dft/28676109/__KLM_e...

KLM’ers zijn Franse collega’s en samenwerking beu
4 uur geleden Yteke de Jong
AMSTERDAM - Werknemers van Air France en KLM kunnen elkaar na 13 jaar van samenwerking nog steeds niet verdragen. KLM’ers zijn brutale Batavieren en bij Air France is men alleen maar aan het staken, zo is de wederzijdse perceptie.

Dat blijkt uit een intern onderzoek dat gedaan is door de organisatiedeskundigen Philippe d’Iribarne en Niels Noorderhaven in opdracht van de Franse en Nederlandse vakbonden onder werknemers van Air France en KLM.

„Men vraagt zich af bij voortdurende wederzijds onbegrip in het huidige concurrentielandschap in staat zal zijn te overleven”, stellen de onderzoekers. Uit het honderd pagina’s tellende document wordt duidelijk dat er een diepe kloof door de twee zustermaatschappijen loopt, die door cultuurschillen maar niet overbrugd wordt.

Dat varieert van kleine ergernissen, bijvoorbeeld dat een KLM’er die in Parijs werkt €10 voor zijn lunch moet betalen, terwijl dat de Franse collega €4 kost, tot diepere cultuurverschillen in het omgaan met gezagsverhoudingen en bedrijfsvoering.

Heel generaliserend gesteld doet een ondergeschikte in Frankrijk zonder morren wat hem of haar wordt opgedragen, terwijl in Nederland ondergeschikten hun bazen op betere ideeën proberen te brengen na besluitvorming. „Beide groepen zijn geschokt over de opstelling van de ander”, zo stelt het rapport.

De directheid van de Nederlanders is na 13 jaar nog steeds schokkend voor de Fransen, die de KLM’ers eigenlijk een stelletje brutale, ongelikte beren vinden. Air France is een naar binnen gekeerde organisatie en de ‘Batavieren’ van KLM zijn op hun beurt ondernemend en gericht op geld verdienen.

De taal is een belangrijke barrière in de samenwerking. Officieel is de voertaal Engels binnen Air France KLM, maar in het machtscentrum in Parijs wordt dit nauwelijks uitgevoerd. Voormalig topman Juniac vroeg zich in zijn afscheidsspeech vorig jaar nog af -in het Frans- hoe het toch kon dat iedereen in zijn eigen clubje bleef hangen. KLM-topman Pieter Elbers was daarbij aanwezig.

De onderzoekers doen een aantal aanbevelingen voor verbeteringen. „Een mogelijkheid is om Air France en KLM bij elkaar te houden, maar zo mogelijk te delegeren aan de luchtvaartmaatschappijen”, stelt het rapport. Daarmee zou Air France KLM terugkeren naar de situatie van voor 2013. Toen is er een integratie-project gestart, die intern de ‘new phase of the group’ heet. Dit werkt niet in praktijk, men is te veel met elkaar bezig, zo blijkt uit het onderzoek.

„Een kleine groep zou de besturing van Air France KLM ter hand moeten nemen, waarbij de medewerkers uit de twee bloedgroepen internationaal gevormd zijn, de taal van de luchtvaart spreken en flexibel zijn. De huidige tijdgeest, waarin alles snel verandert, heeft de integratiediscussie achterhaald”, zegt voorzitter Bob van der Wal van de Vereniging Hoger KLM Personeel (VHKP) op het rapport.

De samenwerking wordt wel als goed ervaren bij de onderhoudsafdeling en bij Fransen, die in Nederland bij KLM werken of gewerkt hebben op kantoorfuncties. Zij ervaren de open Nederlandse bedrijfscultuur als positief. Een ander positief punt is zijn de gedeelde computersystemen.

Maar de Fransen kijken met lede ogen naar het succes van KLM binnen de luchtvaartgroep, want deze verdient het geld. President-directeur Pieter Elbers wordt door de Fransen gezien als een charismatisch leider waarvoor de KLM’ers zich het vuur uit de sloffen lopen. In Frankrijk volg je simpel de leider, charismatisch of niet. De top had harder op kunnen treden tegen de autonomie van de KLM, vinden een aantal Franse managers. Van der Wal: „We zullen de komende maanden met de uitkomsten aan de slag moeten. Anders missen we met huidige gang van zaken de boot.”

De afgelopen jaren zijn op het vlak van autonomie gevechten geleverd, onder meer doordat de KLM-directie een kasroof van €1 miljard, nieuwe centralisatieplannen voor IT en marketing, de overdracht van het eigendom van vakantievlieger Transavia en de verzelfstandiging van onderhoudsdivisie wist af te houden.

„Er zijn natuurlijk cultuurverschillen. Maar er liggen zwaardere dingen onder, zoals behoud van werkgelegenheid. Daarom wil de holding, die in Parijs gevestigd is, zo veel mogelijk banen naar zich toe trekken. Dat gaat ten koste aan goede banen en zeggenschap in Nederland”, zegt voorzitter Jan-Willem van Dijk van de ondernemingsraad van KLM. „We worden inmiddels geconfronteerd met oorlogsverklaringen uit Frankrijk.”

De uitkomsten onderschrijven het standpunt van KLM-baas Pieter Elbers. Hij stelde vorig jaar al dat het maximum aan integratie met Air France wat hem betreft was bereikt. KLM zei dinsdag in een reactie: "Uiteraard zullen we de diverse scenario’s uit het rapport over hoe nu verder, ook meenemen in ons overleg met Air France en Air France-KLM."
DeZwarteRidder
0
AirFrance en KLM liggen bijna veertien jaar na hun fusie hopeloos met elkaar overhoop
Cultuurverschil Air France en KLM breekt luchtvaartfusie op

Air France en KLM liggen bijna veertien jaar na hun fusie hopeloos met elkaar overhoop. Het wederzijdse onbegrip komt mede voort uit - hardnekkig blijkende - cultuurverschillen.
Door: Dion Mebius 25 juli 2017, 06:00

Naarmate de bedrijfsresultaten van Air France en KLM verder uit elkaar lopen, groeit de onmin tussen de twee fusiepartners. Van de wederzijdse liefde uit 2003, toen het Frans-Nederlandse huwelijk werd beklonken, is bitter weinig over. De Nederlanders van KLM voelen zich ondergewaardeerd in het door Air France gedomineerde bedrijf. Terwijl KLM de centen verdient, delen de Fransen de lakens uit, is het gevoel op het KLM-hoofdkantoor in Amstelveen. Op hun beurt zijn de Fransen jaloers op de winst- en groeicijfers van KLM, waaraan Air France niet kan tippen. Het wordt steeds duidelijker dat de cultuurverschillen een bedreiging vormen voor de toekomst van Air France-KLM. Het zou niet de eerste keer zijn dat een fusiebedrijf ten ondergaat aan botsende culturen.

Bij de aankondiging van de fusie tussen Air France en KLM drong de vraag zich al voorzichtig op: zijn de cultuurverschillen tussen de Fransen en Nederlanders niet te groot? Want: Fransen werken stroperig en staken om de haverklap, aldus het stereotype, en Nederlanders zijn brutaal en schuwen het conflict niet. 'Ach, we zijn gewend met buitenlanders om te gaan', wuifde financieel directeur Rob Ruijter van KLM de zorgen weg. 'We zien de verschillen als een uitdaging en verwachten er geen grote problemen van.' Pierre-Henri Gourgeon, een van de toenmalige Air France-bazen, hief zijn champagneglas. Nederlanders? Die waren 'très sympa' en openhartig.

Hopeloos overhoop

Bijna veertien jaar later liggen KLM en Air France hopeloos met elkaar overhoop. De Nederlanders zijn boos dat de Fransen weigeren salaris in te leveren, terwijl zij dat zelf wel hebben gedaan. KLM, de kleinere van de twee, boekte in 2016 bijna twee keer zoveel operationele winst (681 miljoen euro) als Air France (372 miljoen euro). Omdat KLM harder groeit dan Air France, lanceert Air France-topman Jean-Marc Janaillac in het najaar dochtermaatschappij Joon. Onbegrijpelijk, vindt men bij KLM: waarom moet het worstelende Air France persé groeien, terwijl KLM het veel beter doet?

Het onbegrip komt deels voort uit de eerder gebagatelliseerde cultuurverschillen, blijkt uit een intern Air France-KLM-rapport dat vorige week uitlekte. De toekomst van het bedrijf loopt hierdoor mogelijk zelfs gevaar, concludeerden de onderzoekers na gesprekken met 47 managers van beide kanten. Citaat uit het rapport: 'Meer dan een decennium na de fusie heeft de desillusie aan beide zijden een schokkend niveau bereikt.' De interviews tonen aan dat de stereotypen nog steeds recht overeind staan. Nederlanders? Een grof volkje, vinden de Air France-medewerkers. En de Fransen? Slome duikelaars, zeggen ze bij KLM.

Fusiebedrijven sneuvelen wel vaker op onoverbrugbare cultuurverschillen. Een bekend voorbeeld is DaimlerChrysler. Het Duits-Amerikaanse concern spleet in 2007, negen jaar na de fusie, weer in tweeën. De twee automakers werden nooit één geheel. Het Duitse Daimler stond bekend als conservatief en veilig, het Amerikaanse Chrysler als gedurfd en divers. De cultuurverschillen werden achteraf als belangrijkste oorzaak van de mislukte fusie aangemerkt.

Veel te luchtig

Dat de twee bloedgroepen bij Air France-KLM elkaar slecht verdragen, bevestigt ook Jan-Willem van Dijk, voorzitter van de ondernemingsraad van KLM. 'De cultuurverschillen leidden tot problemen. Problemen die groter zijn dan de hiërarchische inborst van de Fransen of hun beroerde Engels.' De weigering van de Franse piloten om een loonoffer te brengen is volgens Van Dijk exemplarisch. 'Niemand beweegt daar ook maar een centimeter. 'Als het echt misgaat, redt de staat ons wel', denken de Fransen. Dat is in Nederland wel anders. Hier hebben we nog een trauma van het faillissement van vliegtuigbouwer Fokker, die de Nederlandse regering niet wilde redden. De Franse overheid zou een bedrijf als Fokker nooit failliet laten gaan.'

Manfred Kets de Vries, hoogleraar aan de internationale managementschool Insead in Frankrijk, waarschuwde in 2003 al voor de cultuurverschillen tussen Air France en KLM. 'Daar is door de directies destijds veel te luchtig over gedaan', zegt de onheilsprofeet nu. 'De Nederlandse en Franse bestuursculturen zijn zó anders. Die twee samenbrengen is een recept voor mislukking, tenzij je er echt werk van maakt de verschillen te overbruggen.' 70 procent van alle fusies mislukt, zegt Kets de Vries. Dat percentage ligt nog hoger bij grensoverschrijdende fusies.
DeZwarteRidder
0
KLM dook in 2017 fors in het rood

Door Yteke de Jong
1 uur geleden in FINANCIEEL

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft een nettoverlies van €703 miljoen geboekt in 2017. Dit is het gevolg van afboekingen van €1,8 miljard die te maken hebben met de veranderingen in het pensioenstelsel van de piloten en cabinepersoneel.

Dat blijkt uit de jaarrekening van de luchtvaartmaatschappij, die donderdag in de aandeelhoudersvergadering vastgesteld wordt.

Zonder deze incidentele lasten zou de winst uitgekomen zijn op €579 miljoen, aldus het jaarverslag. Dit is een virtuele verbetering van 12% ten opzichte van 2016, toen de winst uitkwam op €516 miljoen. De nettoschuld daalde naar €1,4 miljard.
Salarisverhoging

Het totale salaris van topman Pieter Elbers kwam uit op €1,07 miljoen, een stijging van 11% ten opzichte van 2016. Elbers kreeg in 2017 een basissalarisverhoging van €25.000. De raad van commissarissen wilde daar eigenlijk €50.000 van maken, maar dat hield de holding in Parijs tegen.

Mogelijk dat dit deels in de pensioenbijdrage gecorrigeerd is, want deze steeg met bijna 50% tot €114.000. Zijn variabele beloning ging omhoog met 11% naar €446.000.
DeZwarteRidder
0
KLM moet personeel meer betalen

Door Yteke de Jong
1 uur geleden in FINANCIEEL

Luchtvaartmaatschappij KLM houdt vast aan de winstdelingsregeling voor personeel, hoewel de structurele loonkosten omhoog gaan door nieuwe cao’s.

Onlangs werd bekend dat de piloten er 4% bijkrijgen en minder uren zullen werken. Dit is in de turbulentie rondom Air France KLM van de afgelopen week naar de achtergrond verdwenen. De luchtvaartcombinatie kwam met een winstwaarschuwing en verloor Jean-Marc Janaillac als topman.Morgen komen de aandeelhouders in Parijs bij elkaar.

De loonkostenstijging, hogere olieprijs en het minder aantal uren bij piloten lijken de bezuinigingen van het eerdere pilotenakkoord bij KLM uit 2015 teniet te doen. „Ik bestrijd dat we terug bij af zijn zoals in 2015”, zegt Elbers daarover in gesprek met deze krant.

Verhoging 4% niet raar

„Toen stond het bedrijf er heel anders voor. Nu zijn de schulden lager, de investeringen hoger, we hebben een betere klantwaardering en een recordwinst aan de KLM-kant”, aldus de president-directeur. „De piloten zitten ook al jaren op de nullijn. Een verhoging van 4% is dan niet raar, en in lijn met nieuwe cao-afspraken bij cabine. We krijgen flexibiliteit terug voor het minder aantal uren.”

Het afgelopen jaar ging er €170 miljoen naar de winstdeling, bijna 20% van de operationele winst. In hoeverre is dit houdbaar, naast ook nog eens een structurele loonsverhoging? „Het is een enorme mep geld, maar we hebben een aantal jaren geleden afgesproken dat we weer fit en gezond wilden blijven en dat het personeel daarin mee mag delen als erkenning voor hun bijdrage”, zegt Elbers. „Dat houdt de mensen ook gemotiveerd. Dus ik houd aan deze regeling vast, die overigens variabel is”, aldus de president-directeur.
Weinigen kostenbesparingen meer

Volgens Elbers is de tijd van de grote stappen in kostenverlaging momenteel voorbij. „We moeten het zoeken in optimalisatie van bedrijfsprocessen en efficienter werken.” Minister Hoekstra (Financiën) wees vorige week op de noodzaak van kostenverlaging, zowel bij Air France als bij KLM. Het probleem is dat de kostenstijging niet verrekend kanb worden in de ticketprijzen, vanwege de moordende concurrentie.

De vraag is wat een nieuwe topman voor de Air France KLM kan doen voor kostenstructuur bij Air France. KLM wil de huidige crisis aanwenden om haar invloed op het allerhoogste niveau terug te brengen. Dat zou betekenen dat Elbers vice-voorzitter moet worden van de holding.

Morgen moet bekend worden wie de luchtvaartcombinatie in ieder geval tijdelijk gaat leiden. De Nederlandse vakbonden zien niets in Air France-baas Terner. Deze heeft 15 stakingsdagen aan de broek nadat hij geen akkoord wist te sluiten met het personeel. Het leiderschap van de combinatie zou een misplaatste beloning zijn, zo vinden de Nederlandse vakbonden.
Snel groei gezocht

KLM is nog altijd een zelfstandig bedrijf en kan theoretisch verkocht worden aan een andere aandeelhouder of investeerder. Volgens Elbers is dit nu niet aan de orde. Uit de cijfers blijkt dat Air France de Hollanders nodig heeft gehad. Sinds de start van het samengaan in 2004 bedraagt het verlies cumulatief €2,3 miljard. Hierin zit een winst van €2,4 miljard van KLM.

De KLM-topman wil een snellere verruiming van de groeimogelijkheden op Schiphol. Dit lijkt op dit moment ondergesneeuwd in het nationale debat over hoe het verder moet met de luchtvaart, waarover morgen in de Tweede Kamer wordt gesproken. „Er moet een nieuwe dynamiek ontstaan als het gaat om de toekomst van Schiphol. We kunnen hier wel uitgekletst zijn, maar er is groeiruimte nodig. Het gaat om voor de BV Nederland gevoelige infrastructuur. ”
Geen oog

Frappant in dat verband is dat het kabinet vorige week geen oog leek te hebben voor deze infrastructuur in de reacties op de leiderschapscrisis bij de luchtvaartcombinatie. De regering wilde ruim een jaar geleden PostNL niet over laten nemen door het Belgische Bpost en schafte onlangs de dividendbelasting af voor andere grote bedrijven als Shell en Unilever.

De laatsten hebben veel minder werknemers in Nederland dan KLM, dat de vierde particuliere werkgever is van Nederland.

Elbers ziet twee verschillende discussies ten aanzien van de ontwikkeling op Schiphol. De korte termijn tot 2020 en de jaren erna, als de luchthaven conform afspraken weer verder kan groeien.

KLM investeerde € 5 miljard in een schonere en stillere vloot, maar ziet daar momenteel niets van terug. Pas in 2021 wordt deze milieuwinst ingezet. Het investeringsprogramma van de Dreamliner-vloot loopt nog tot 2021.

De kleinere 737-vloot gaat nog wel even mee, aldus de KLM-topman, die zich niet wil laten opjagen door de volle orderboeken van de vliegtuigfabrikanten. „Haastige spoed is zelden goed.”
DeZwarteRidder
0
Kamer wil herbevestiging afspraken over KLM

Gepubliceerd op 14 jun 2018 om 17:08 | Views: 0 | Onderwerpen: luchtvaart

DEN HAAG (AFN) - De Tweede Kamer zou graag zien dat bestaande afspraken met Air France-KLM over de relatief zelfstandige positie van KLM binnen de luchtvaartgroep worden herbevestigd. Een ruime meerderheid van VVD, PVV, CDA, D66 en PvdA roept minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) op daar haar best voor te gaan doen.

Air France-KLM beloofde drie jaar geleden af te zien van verdere centralisatie. Er worden geen banen of vluchten overgeheveld van Nederland naar Frankrijk en KLM blijft het beheer voeren over de eigen kas. Van Nieuwenhuizen zei overigens niet de indruk te hebben dat het huidige bestuur daaraan wil tornen. Anders zou ze naar eigen zeggen ,,de eerste de beste trein'' naar Parijs nemen.
7 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 05-dec-19 17:35
Koers 10,380
Verschil -0,075 (-0,72%)
Hoog 10,660
Laag 10,320
Volume 1.473.381
Volume gemiddeld 2.693.745
Volume gisteren 2.142.817