PostNL « Terug naar discussie overzicht

Analyse toekomst postmarkt (rapport 10-07-2017)

8 Posts
[verwijderd]
0

www.rijksoverheid.nl/documenten/rappo...

Analyse toekomst postmarkt

Het belang van post in een digitale wereld

Inhoud

Managementsamenvatting 3

Inleiding 5

Hoofdstuk 1 | Postmarkt in transitie 7
1.1 Ontwikkeling van de postmarkt 7
1.2 Post als communicatiemedium 8
1.3 Verschillende soorten brievenpost 8
1.4 Veranderingen in gebruikersbehoeftes 9
1.5 Sterk doorzettende krimpvan de markt 10

Hoofdstuk 2 | De universele postdienst 12
2.1 Wat is de universele postdienst (UPD) 12
2.2 Wettelijke evaluatie UPD 2017 13
2.3 De toekomst van de UPD 15

Hoofdstuk 3 | Marktordening 17
3.1 Terugblik: het introduceren van netwerkconcurrentie in Nederland 17
3.2 Postmarkt anno 2017: krimp dwingt tot herijken economische analyse 19
3.3 Strijdigheid doelen overheid 19
3.4 Hoe overbruggen we de periode tussen de korte en lange termijn? 21
3.5 Tot slot 21

Hoofdstuk 4 | Belangen op de arbeidsmarkt 22
4.1 Inleiding 22
4.2 Huidige arbeidsmarktregelgeving 22
4.3 Sectorspecifieke regels 24
4.4 Fundamentele vragen 24

Hoofdstuk 5 | Conclusies en vervolg toekomstige inrichting postmarkt 25

Bijlage 1 | Toezeggingen en moties 26
Bijlage 2 | Reactie op specifieke parlementaire aandachtspunten 28
Bijlage 3 | Lijst van betrokken organisaties 31
[verwijderd]
0
Pagina 3, linker kolom (1/3 Managementsamenvatting):

Managementsamenvatting

Iedere burger heeft recht op informatie en aansluiting op
netwerken voor informatie-uitwisseling. Decennialang heeft post
bijgedragen aan dit recht. Omdat post werd gezien als een
basisvoorziening die voor iedereen toegankelijk en betaalbaar zou
moeten zijn, zijn de publieke belangen van post in de zogenaamde
universele postdienstverlening (UPD) wettelijk vastgelegd.
Middels de UPD worden onder andere de belangen van consumenten
(betaalbaarheid, toegankelijkheid en kwaliteit) in het
brievenbuspostsegment en klein-zakelijke gebruikers beschermd.
De UPD-evaluatie laat zien dat de afgelopen 5 jaar deze belangen
goed zijn geborgd.
Het belang van post is echter tanende doordat post links en rechts
wordt ingehaald door digitale alternatieven. Een ontwikkeling die
in Nederland sneller gaat dan in de meeste andere landen. Met
deze digitalisering verschuiven ook de consumentenbehoeften.
Dit is af te leiden uit zowel de aanhoudende krimp van brievenbuspost
als uit onderzoek van Gfk-Intomart dat laat zien dat de
behoeften van consumenten gemiddeld lager liggen dan het
huidige wettelijke beschermingsniveau. De vraag die dan rijst is
welke bijdrage post nu en in de toekomst nog levert aan het recht
op informatie.
Op de zakelijke markt ontvouwt zich hetzelfde beeld. Ook hier is
het belang van post tanende en zet de krimp hard door. Om de
belangen van eindgebruikers op deze markt het best te borgen
vertrouwde de overheid sinds 2009 op het marktmechanisme.
Door introductie van concurrentie, zowel tussen netwerken als op
het netwerk, zijn keuzemogelijkheden, lagere prijzen en een
betere kwaliteit bereikt. Door de veel groter dan voorziene krimp
is de concurrentie echter kwetsbaar.
De UPD en het zakelijke segment zijn niet los van elkaar te zien.
De kosten van het netwerk van de UPD-verlener worden namelijk
verdeeld over de UPD-post en de zakelijke post, die bij de
UPD-verlener over hetzelfde netwerk gaan. Door versnippering
van zakelijke volumes over meerdere spelers op de markt,
versmalt de basis om de kosten van het UPD-netwerk uit te
smeren. Tegelijkertijd profiteert de UPD van kostenreducties
behaald door concurrentie op het zakelijke segment. Door de
krimp treedt er een strijdigheid op met de doelen die de overheid
probeert te behalen op de postmarkt. Deze doelen zijn enerzijds
het behartigen van concurrentie binnen de zakelijke markt, omdat
daarmee de belangen op de zakelijke markt (keuzemogelijkheden,
lagere prijzen, betere kwaliteit) het beste kunnen worden geborgd
en anderzijds het borgen van de betaalbaarheid, toegankelijkheid
en kwaliteit van de UPD. De paradoxale situatie doet zich nu voor
dat het ene doel mogelijk ten koste gaat van het andere doel.
Door dalende volumes wegen de voordelen van concurrentie.
[verwijderd]
0
Pagina 3, rechter kolom (2/3 Managementsamenvatting):

mogelijk minder op tegen de nadelen van het niet volledig kunnen
benutten van schaalvoordelen.
Deze druk op de UPD is het sterkst indien de huidige spelers op de
postmarkt actief blijven en er parallelle bezorgnetwerken blijven
bestaan. Hierdoor verminderen immers de schaalvoordelen bij de
bezorging, hetgeen de grootste kostenpost in de productiekolom
betreft. Dit roept de vraag op of het huidige uitgangspunt van
netwerkconcurrentie nog opportuun is. Tegelijkertijd betreft het
UPD-segment slechts een klein gedeelte van de markt, is het nog
maar de vraag of het huidige voorzieningenniveau in de toekomst
gehandhaafd zal blijven, en dienen alle bedrijven op de markt de
kans te krijgen hun verdienmodellen aan te passen. Bovendien
zorgt de concurrentie in het zakelijke segment voor lagere prijzen,
keuzevrijheid en betere kwaliteit.
Voor de korte termijn, waarbij de inrichting van de UPD ongemoeid
wordt gelaten, zijn er enkele denkrichtingen te identificeren
die het publieke belang van betaalbaarheid van de UPD kunnen
borgen, rekening houdend met de belangen van bedrijven die
actief zijn in de postmarkt. De grootste efficiëntiewinsten en
daarmee minder druk op betaalbaarheid van de UPD zijn te
behalen bij de bezorging in niet-stedelijke gebieden. Bezorgkosten
zijn het grootste deel van de kosten in de keten en het is lastig om
niet-stedelijke gebieden rendabel te bedienen vanwege de lage
adressendichtheid. Er zou een hybride model kunnen ontstaan;
concurrentie waar het kan, samenwerking waar het moet.
Daarvoor zijn verschillende beleidsopties mogelijk die voor minder
dubbeling van vaste kosten kunnen zorgen, zoals een concessiemodel,
aanbestedingen of samenwerking op de bezorging in
bepaalde gebieden.
Op de langere termijn gaat de postmarkt mogelijk op in een
bredere bezorgmarkt. Het postnetwerk kan dan als springplank
dienen om de omslag te maken naar het aanbieden van andere
(logistieke) diensten. Verder zouden andere logistieke spelers,
nu nog niet actief in de postmarkt, delen van de postmarkt
kunnen gaan bedienen met hun eigen netwerken. Zoals in zoveel
markten zal het ene bedrijf slagen in deze transitie, het andere
wellicht niet. Over dit eindbeeld zijn de meeste marktpartijen,
belanghebbenden en experts het eens, over de wijze waarop deze
ontwikkeling vorm zal krijgen en de rol van de overheid hierbij zijn
de meningen verdeeld.
Een echte toekomstbestendige inrichting van de postmarkt vraagt
daarom om een reflectie op de publieke belangen die in de
toekomst nog geborgd dienen te zijn op de postmarkt en de rol
die concurrentie, toezicht en andere regelgeving hierbij in de
toekomst kunnen spelen. Niet alleen in de postsector, maar ook in
[verwijderd]
0
Pagina 4 (3/3 Managementsamenvatting):

aanpalende sectoren. Arbeidsmarktregelgeving die de belangen
van werkenden in de postmarkt borgt, is bijvoorbeeld ook
relevant om in ogenschouw te nemen. Arbeidskosten zijn een
groot deel van de kosten van logistieke dienstverleners en zijn
daarmee van grote invloed op bedrijfsbeslissingen. Het feit dat
arbeidskosten een groot deel uitmaken van de kosten van
logistieke dienstverleners kan ook betekenen dat er een prikkel
aanwezig is voor concurrentie op arbeidsvoorwaarden. Een gelijk
speelveld qua regulering tussen verschillende, maar aanpalende
distributiesectoren, kan van belang zijn om bedrijfsbeslissingen
niet te verstoren en convergentie tussen markten en daarmee het
behalen van synergie- en schaalvoordelen mogelijk te maken.
Deze reflectie moet antwoord geven op drie vragen die in
bovenstaande analyse naar voren zijn gekomen:
1. Wat is het publieke belang van brievenpost in de toekomst en
wat betekent dat voor de regelgeving waarmee dit publieke
belang op dit moment wordt geborgd?
2. Wat betekenen de veranderingen in de markt voor de regels die
de markt ordenen?
3. Welke belangen staan onder druk gedurende de transitie en
welke aanvullende maatregelen zijn nodig voor een geleidelijke
transitie?
Gelet op het tempo waarin de ontwikkelingen plaatsvinden en de
snelheid waarmee de krimp zich voordoet, dient deze discussie
door een nieuw kabinet zo snel mogelijk te worden gevoerd. De
bedrijven hebben tijd nodig om zich aan te passen aan de vereiste
transitie en zij zullen investeringsbeslissingen deels laten afhangen
van definitieve beleidskeuzes ten aanzien van de toekomstige
regulering van de postmarkt. Daarbij dient ook rekening te
worden gehouden met mogelijk gewenste aanpassing van
Europese en Nederlandse wetgeving.
[verwijderd]
0
(Pagina 25)

Hoofdstuk 5 | Conclusies en vervolg

toekomstige inrichting postmarkt

De postmarkt is op een kruispunt beland. Het belang van post is
tanende, zowel voor consumenten als zakelijke gebruikers. Het
huidige beschermingsniveau dat wordt verzekerd door de UPD is
door de sterke krimp niet meer houdbaar en de postmarkt zal zo
rond 2030 waarschijnlijk niet meer als losstaande markt bestaan.
Deze constateringen worden ingegeven door de aanhoudende
krimp die ervoor zorgt dat er een strijdigheid ontstaat tussen de
twee doelen die de overheid steeds heeft beoogd te behalen op de
postmarkt. Enerzijds bescherming van de consument via de UPD
en anderzijds het behartigen van de belangen van de zakelijke
gebruiker door het stimuleren van concurrentie. Door de sterke
volumekrimp verschraalt de basis waarover kosten van de UPD
kunnen worden omgeslagen. Betaalbaarheid van de UPD komt
hierdoor onder druk te staan.
Deze analyse lijkt erop te wijzen dat versmalling van de UPD en
stelselaanpassingen serieus overwogen moeten worden om de
beschikbaarheid en betaalbaarheid van de post voor bepaalde
groepen op langere termijn te kunnen verzekeren. Kleine
versoberingen zijn niet genoeg om de houdbaarheid van de UPD
op termijn te borgen. Op de korte termijn is een aantal opties
geïdentificeerd die de houdbaarheid van de UPD kunnen ondersteunen,
rekening houdend met het belang van bedrijven.
Concurrentie waar het kan, samenwerking waar het moet kan als leidraad
dienen. Zo kunnen schaalvoordelen beter worden benut, inefficiënte
verdubbeling van kosten worden voorkomen en de baten
van marktwerking worden benut waar dat kan. Diverse beleidsopties
kunnen hiervoor zorgen, zoals een vorm van (regionaal)
aanbesteden, concessies of samenwerking.
Op de langere termijn, na 2025, zal de postmarkt waarschijnlijk
opgaan in een bredere bezorgmarkt. Er dient daarom nagedacht
te worden hoe de omslag van een specifieke postmarkt naar een
bredere bezorgmarkt gemaakt kan worden en hoe tijdens de
transitie hiernaartoe de belangen van eindgebruikers, bedrijven en
werknemers zo goed mogelijk kunnen worden geborgd.
Nadenken over de route naar deze bredere bezorgmarkt vanuit de
huidige situatie op de postmarkt is pas mogelijk als duidelijk is
welke rol post in de toekomst nog zal spelen en welke vorm van
bescherming daarbij van de overheid is gewenst. Een herijking van
de publieke belangen om te bepalen voor welke groepen in de
samenleving er op het gebied van postvoorziening nog bescherming
nodig is, en de daarbij behorende afbakening van de UPD, is
nodig. Van daaruit kunnen de bijbehorende consequenties voor de
marktordening en het transitiepad naar meer structurele stelselaanpassingen
worden bepaald. Ook kunnen kleinere vraagstukken
die op korte termijn kunnen spelen steeds worden getoetst of
deze in lijn zijn met de lange termijn ontwikkeling. Tijdens de
transitiefase is het van belang dat mogelijke belemmeringen die
convergentie in de weg kunnen staan, worden weggenomen.
Verschillen in regelgeving tussen verschillende markten kunnen
beslissingen teveel sturen, waardoor mogelijk een suboptimale
situatie wordt bereikt. Daarnaast is het van belang dat de transitie
op de postmarkt geleidelijk verloopt met het oog op de
werkgelegenheid.
De keuze voor de gewenste omvang voor de UPD van de toekomst,
de uitvoering daarvan en uiteindelijk politieke besluitvorming
daarover ligt bij een nieuw kabinet. Deze analyse biedt de basis
om snel te kunnen starten met de uitwerking van een definitieve
beleidsrichting. Snelheid is belangrijk in het licht van de voortgaande
krimp op de postmarkt en de druk die dit met zich
meebrengt op de markt. Marktpartijen hebben reguleringszekerheid
nodig om zich tijdig aan te kunnen passen aan de marktontwikkelingen.
Daarbij komt dat de uitkomsten van de beleidsafwegingen
van een nieuw kabinet dienen te worden ingepast in
(Europese) regelgeving en operationele processen van bedrijven.
De onderhandelingen over de herziening van de Postrichtlijn
zullen naar verwachting in 2020 beginnen, maar de voorbereiding
gaat naar verwachting in 2018 al van start. De discussie over de
Nederlandse inbreng dient daarom tijdig te worden gestart.
[verwijderd]
0
Korte omschrijving van de betrokken instanties die onderzoek hebben verricht naar het functioneren van de huidige postmarkt:

"KWINK en Rebel groep hebben een evaluatie uitgevoerd van de Universele Postdienstverlening (UPD). Onderzoeksbureau GfK heeft de behoeften van Nederlandse consumenten in kaart gebracht voor het verzenden en ontvangen van post: Analyse toekomst postmarkt."

www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2...
[verwijderd]
0
quote:

HJ deTuinman schreef op 9 augustus 2017 21:11:

Indrukwekkend Martijn! Genoeg "leesvoer" voor de komende dagen.

Inderdaad, meer dan genoeg "leesvoer". :-)

(Dank)
8 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17 apr 2024 17:35
Koers 1,318
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 1,319
Laag 1,226
Volume 4.020.721
Volume gemiddeld 2.220.593
Volume gisteren 4.020.721

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront