TomTom « Terug naar discussie overzicht

strategie om aandeelhouderswaarde te ontsluiten

25 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
ketchup
7

Toch is er een mogelijkheid strategisch aandeelhouderswaarde te ontsluiten, zonder dat dit verder enige verandering hoeft te geven voor de balans voor aandeelhoudersverdeling of inmenging van derden, wat de Founders niet zullen willen opgeven of willen accepteren.

we hebben 2 waardes binnen TT
-beurswaarde 235 mio uitstaande aandelen @ 8 euro geeft even afgerond een beurswaarde van rond de 2 miljard euro
-boekwaarde ( intrinsiek ) van 3,5 euro (even gemakshalve voor calculatie doeleinde) over 235 mio aandelen geeft 825 mio euro

indien TT nu Telematics zou verkopen voor zeg even 750 mio - 1 miljard euro ( de waarde die analisten voor SOP calculatie aanhouden is 750 mio) en stel dit brengt 850 mio op

je bent bereid de boekwaarde na verkoop Telematics ongewijzigd te houden , dus dan moet je de Maps en Enterprise opwaarderen ( kaarten, Traffic, licensing)

met de 850 mio die Telematics heeft opgebracht koop je voor 500 mio eigen aandelen in @ 10 euro of beter dit om het aantal uitstaande aandelen terug te brengen van 235 mio naar 185 mio

de overige 350 mio vul je voor cash positie aan
je kondigt aan vanaf 2019 dividend te gaan uitbetalen

de boekwaarde met 185 mio uitstaande aandelen moet dan van 3,50 euro naar 4,50
dat zou geen enkel probleem moeten zijn als je Maps en Enterprise afzet aan branchegenoten

de vooruitzichten voor wpa schiet omhoog , want er staan nu nog maar 185 mio aandelen uit, dus dividend kan dan ook LT ondersteund worden

aandeel staat in no-time @ 12 euro plus en de Founders zijn nog in full control, maar wij zien ook eens wat rendement.

goed, schiet maar af...
[verwijderd]
0
Zou wel echt de boel klaarzetten voor een ultieme take-out door een automotive-technologie partij. De Founders krijgen dan wel weer een groter belang na inkoop aandelen.
[verwijderd]
0
Omdat @Goddijn het tt-aandeel 8 euro waard vindt, kunnen we hem gelijk ontdoen van zijn aandelen a 10 euro, een koninklijke premie van 25%
VanillaSky
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 24 februari 2018 08:54:

Toch is er een mogelijkheid strategisch aandeelhouderswaarde te ontsluiten, zonder dat dit verder enige verandering hoeft te geven voor de balans voor aandeelhoudersverdeling of inmenging van derden, wat de Founders niet zullen willen opgeven of willen accepteren.

we hebben 2 waardes binnen TT
-beurswaarde 235 mio uitstaande aandelen @ 8 euro geeft even afgerond een beurswaarde van rond de 2 miljard euro
-boekwaarde ( intrinsiek ) van 3,5 euro (even gemakshalve voor calculatie doeleinde) over 235 mio aandelen geeft 825 mio euro

indien TT nu Telematics zou verkopen voor zeg even 750 mio - 1 miljard euro ( de waarde die analisten voor SOP calculatie aanhouden is 750 mio) en stel dit brengt 850 mio op

je bent bereid de boekwaarde na verkoop Telematics ongewijzigd te houden , dus dan moet je de Maps en Enterprise opwaarderen ( kaarten, Traffic, licensing)

met de 850 mio die Telematics heeft opgebracht koop je voor 500 mio eigen aandelen in @ 10 euro of beter dit om het aantal uitstaande aandelen terug te brengen van 235 mio naar 185 mio

de overige 350 mio vul je voor cash positie aan
je kondigt aan vanaf 2019 dividend te gaan uitbetalen

de boekwaarde met 185 mio uitstaande aandelen moet dan van 3,50 euro naar 4,50
dat zou geen enkel probleem moeten zijn als je Maps en Enterprise afzet aan branchegenoten

de vooruitzichten voor wpa schiet omhoog , want er staan nu nog maar 185 mio aandelen uit, dus dividend kan dan ook LT ondersteund worden

aandeel staat in no-time @ 12 euro plus en de Founders zijn nog in full control, maar wij zien ook eens wat rendement.

goed, schiet maar af...

Ik zeg een prima plan, zeker gezien telematics groei er ook wel zo'n beetje uit is. Maargoed ook hier denk ik niet dat iets aan gedaan word. Ik acht de kans het grootste dat men exact verder gaat zoals nu in de hoop dat over een jaar of 3 de groeivooruitzichten er nog zijn voor verdere jaren.

We hebben denk ik maar twee mogelijkheden op echt flinke koersaanwas dat is ofwel bij een totale overname, ofwel als we het geluk hebben dat de winsten na 2021 hard gaan stijgen.

M.i. blijft het dus nog (lang) wachten, alhoewel overname nooit uit te sluiten is.
[verwijderd]
1
Grote onzin om TT-Telematics voor minder dan 2 miljard te verkopen.

Peer Fleetmatics werd verkocht voor 2 miljard aan Verizon en had net zo veel jaarabonnementen en net zo'n omvang als TomTom-Telematics (Fleetmatics meer hardware in de abonnementsprijs; TomTom meer software).
TomTom heeft als extra ook nog eens veel betere software (modern+breed toepasbaar+real-time).

Afsplitsen (via Nasdaq notering) en hard laten groeien in Azie en Amerika is een veel betere strategie. (zet dan wel een Amerikaanse manager op de bok; eentje a la Fleetmatics die weet hoe je sales moet realiseren en aandeelhouderswaarde creëert)
[verwijderd]
2
Aandeelhouderswaarde ontsluit je ook door:

-1 de CFO te ontslaan en de boekhoudregels te normaliseren (ontwikkelinsgkosten real-time software niet als kosten maar als activa te beoordelen (scheelt richting de 1 euro wpa per jaar; er zijn klanten voor); niet verder af te boeken op de bizar lage waardering van de maps; smerige spelletjes met WPA drukken te stoppen etc.etc.)

-2 de CEO te ontslaan en te vervangen door een leider die weet hoe je moet communiceren en de boel harder kunt laat groeien (+ duidelijkere strategie; zie bijv. CEO Mobileye)

pwijsneus
1
quote:

groeibriljant schreef op 24 februari 2018 10:43:

Grote onzin om TT-Telematics voor minder dan 2 miljard te verkopen.

Peer Fleetmatics werd verkocht voor 2 miljard aan Verizon en had net zo veel jaarabonnementen en net zo'n omvang als TomTom-Telematics (Fleetmatics meer hardware in de abonnementsprijs; TomTom meer software).
TomTom heeft als extra ook nog eens veel betere software (modern+breed toepasbaar+real-time).

Afsplitsen (via Nasdaq notering) en hard laten groeien in Azie en Amerika is een veel betere strategie. (zet dan wel een Amerikaanse manager op de bok; eentje a la Fleetmatics die weet hoe je sales moet realiseren en aandeelhouderswaarde creëert)
Splits automotive/licensing(maps) dan ook maar meteen af, ook zo'n Amerikaanse manager erop die weet hoe je sales moet realiseren. Aandeelhouderswaarde creëert. Klink goed.

Kunnen ze zich in Amsterdam volledig focussen op zaken waar ze energie van krijgen. Plannen maken om de wereld te veroveren met scooter-vaginatie.

Exiting!
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 24 februari 2018 11:04:

[...]

Plannen maken om de wereld te veroveren met scooter-vaginatie.

Exiting!
Sure;-)
DerksVisie
1
quote:

ketchup of catch-up schreef op 24 februari 2018 08:54:

Toch is er een mogelijkheid strategisch aandeelhouderswaarde te ontsluiten, zonder dat dit verder enige verandering hoeft te geven voor de balans voor aandeelhoudersverdeling of inmenging van derden, wat de Founders niet zullen willen opgeven of willen accepteren.

we hebben 2 waardes binnen TT
-beurswaarde 235 mio uitstaande aandelen @ 8 euro geeft even afgerond een beurswaarde van rond de 2 miljard euro
-boekwaarde ( intrinsiek ) van 3,5 euro (even gemakshalve voor calculatie doeleinde) over 235 mio aandelen geeft 825 mio euro

indien TT nu Telematics zou verkopen voor zeg even 750 mio - 1 miljard euro ( de waarde die analisten voor SOP calculatie aanhouden is 750 mio) en stel dit brengt 850 mio op

je bent bereid de boekwaarde na verkoop Telematics ongewijzigd te houden , dus dan moet je de Maps en Enterprise opwaarderen ( kaarten, Traffic, licensing)

met de 850 mio die Telematics heeft opgebracht koop je voor 500 mio eigen aandelen in @ 10 euro of beter dit om het aantal uitstaande aandelen terug te brengen van 235 mio naar 185 mio

de overige 350 mio vul je voor cash positie aan
je kondigt aan vanaf 2019 dividend te gaan uitbetalen

de boekwaarde met 185 mio uitstaande aandelen moet dan van 3,50 euro naar 4,50
dat zou geen enkel probleem moeten zijn als je Maps en Enterprise afzet aan branchegenoten

de vooruitzichten voor wpa schiet omhoog , want er staan nu nog maar 185 mio aandelen uit, dus dividend kan dan ook LT ondersteund worden

aandeel staat in no-time @ 12 euro plus en de Founders zijn nog in full control, maar wij zien ook eens wat rendement.

goed, schiet maar af...

Dit klinkt allemaal wel erg leuk voor ons (de aandeelhouder) maar als bedrijf zijnde is dit wel bijna verbranden van geld. En als ze bovenstaande toch willen uitvoeren dan weet je zowat zeker dat de Goddijntjes TomTom van de beurs pikken.

Wat mijn inziens wel een mooie oplossing voor beide partijen is:

Verkoop de gehele Consumer-divisie aan Garmin. Inruil hiervoor ontvang je een bescheiden bedrag en je sluit in het contract af dat Garmin voortaan haar maps bij TomTom haalt.

Dan zijn de aandeelhouders eindelijk van dat blok aan ons been af (Consumer), opeens is het bedrijf volop in de groei. TomTom krijgt er ook nog eens een smak data bij dat van groot belang is voor de zelfrijdende auto. Daarbij ontvang je ook nog wat centen voor interessante overnames. Ook geef je dan een geweldige dreun aan HERE. En last but not least, de Goddijntjes krijgen geen mogelijkheid erbij om TomTom goedkoop van de beurs te halen.

Consolidatie, waar wachten we op?!
ketchup
2

@ GB, wat rook jij ?

als je nu nog niet begrijpt dat dit management nooit controle zal opgeven en zich nooit zal schikken naar Amerikaanse maatstaven/regels voor een notering, dan blijf je in koekoekland zweven , daarbij heeft HG nu wel bewezen hoe je waarde moet laten verdampen, maar heeft hij nog nooit bewezen hoe je waarde moet creëren.

dus leer er maar mee te leven als er geen externe factor komt die deze Founders weet te breken, dan blijven deze Heren en Dame in control, ze melken het bedrijf en ze hebben geen boodschap aan de reguliere aandeelhouder

dus wetende dat deze situatie moeilijk is te breken, moet iemand proberen hen te laten inzien , hoe er voor hun niets wijzigt , ze de toko kunnen blijven melken, maar dat de beurswaardering toch omhoog gaat
Meryntje
0
@Wies,Harrysnel,bdb,wijsneus, sunshine en de VEB:

Hoe krijgen we dit gestructueerd evt via de VEB op een door veel journalisten bezochte AVA??

Ik ben bereid om mijn stemrecht over te dragen aan de VEB op 100 Stuks na. Wil er zelf ook bij zijn.

Groet uit Grunn.

Edit: Heeft de VEB al contact gezocht?
dubbel f
0
Het registreren voor de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) van TomTom (TOM2) gaat via ABN AMRO Group. De registratie is helaas pas mogelijk halverwege maart. Het machtigen van de VEB zal overigens geen enkel probleem zijn!

ketchup
0

@ meryntje
Wellicht is de tijd rijp dat de VEB namens haar leden maar eens contact zoekt met JdM ?
dubbel f
8
Allen, ik heb de volgende reactie ontvangen van de VEB:

De VEB is het afgelopen jaar zeer kritisch geweest richting TomTom. Op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering (AVA) van april 2017 hebben wij deze kritische houding ook richting bestuur en RvC aangenomen.

In het bijgevoegde artikel uit het Financieele Dagblad van 25 april jl., naar aanleiding van de betreffende jaarlijkse vergadering, proeft u tevens (samengevat) de harde toon van de VEB richting TomTom:

‘Splits u op, breng focus aan en profileer u als de finalespeler die u zegt te willen zijn. Nu schiet u met hagel op de markt’, aldus de VEB. Maar het bestuur, voorgezeten door medeoprichter en medegrootaandeelhouder Goddijn, zou daar niet aan willen. En dus besloot de VEB tot een zware stap: een onthouding bij de stemming over een nieuwe bestuurstermijn van Goddijn.Dat was dan weer tegen het zere been van Wakkie, over wiens nieuwe termijn de VEB ook niet wilde stemmen.

fd.nl/beurs/1199135/aandeelhouder-ver...

Ook komend jaar zullen wij wederom een kritische houding hanteren richting TomTom tijdens de AVA van 17 april 2018. Echter, buiten de vergaderingen om valt er voor de VEB weinig te behalen. Uiteindelijk zullen (grote) ontevreden aandeelhouders zich duidelijker moeten laten horen, zoals bijvoorbeeld op de AVA.

Voor wat betreft uw vraag over de machtiging hierbij het volgende: u kunt bij uw bank of broker telefonisch of per e-mail aangeven dat u de VEB wenst te machtigen voor de aandeelhoudersvergadering van TomTom. Bij deze incidentele machtiging geeft u dus ‘’VEB’’ aan als gevolgmatigde. Een precieze naam (persoon) is niet nodig, enkel VEB. Vervolgens ontvangt u een registratiebewijs (met het aantal aandelen, waarvoor u de VEB machtigt) dat u naar de VEB kunt sturen (per post of e-mail).

Er is wat de VEB betreft maaréén podium waarop aandeelhouders echt direct invloed kunnen uitoefenen en dat is de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering (AVA). Voor zover de VEB invloed kan uitoefenen is iedere volmacht van iedere aandeelhouder welkom. Hoe meer aandelen (en dus stemmen) wij vertegenwoordigen, hoe groter onze invloed tijdens de AVA zal zijn. Wij sporen iedereen aan om zelf naar de vergadering te gaan of inderdaad de VEB per algemene of incidentele volmacht te machtigen voor de jaarlijkse vergadering.

Met vriendelijke groet,

Beleggersservice
Vereniging van Effectenbezitters (VEB)
pwijsneus
0
quote:

Meryntje schreef op 24 februari 2018 12:13:

Edit: Heeft de VEB al contact gezocht?
Ja, check de post van dubbel D. Dikke ab daarvoor trouwens.

De VEB stelt:
Voor zover de VEB invloed kan uitoefenen is iedere volmacht van iedere aandeelhouder welkom. Hoe meer aandelen (en dus stemmen) wij vertegenwoordigen, hoe groter onze invloed tijdens de AVA zal zijn.

Ketchup oppert al om Dhr. de Mol eens te contacten, dat is ook een particuliere aandeelhouder. Met een slordige 12mln aandelen wordt die invloed al ietsje groter.

Als ik het artikel lees in het FD van vorig jaar lijkt er niet veel verander, behalve dat de koers nog weer lager staat.

Ben bang dat het een herhaling van zetten zal worden. Middagje tegen Goddijn aanzeiken, broodje naar binnen duwen en weer snel de boot op. Kunnen er weer een jaartje tegenaan.

(edit, @ketchup. Om op je vraag terug te komen. Kan, telematics elders onderbrengen. Misschien kunnen ze tegelijk ook de PND/consumer activeiten elders onderbrengen. Met een partner of consortium a-la Uber,Microsoft, Baidu, Bosch, Harman de rest van de beurs halen voor het IPO bedrag van € 17,50. Zijn ze meteen van die vervelende AVA's, analisten, conference calls en interviews af. In alle rust bouwen aan het platform, volledige focus. Wishfull thinking, gaat in dit leven niet meer gebeuren schat ik zo in. Niets doen is op dit moment de minste optie, maar voor die optie wordt wel gekozen. Alles zelf willen doen in een segment waarbij iedereen bij elkaar in bed ligt. Winning strategy?!).
[verwijderd]
0
Is er niet een een financiële kwakzalver-award waar we een nominatie kunnen indienen?
[verwijderd]
0
Ketchup,

Telematics verkopen lijkt me niet verkeerd, maar zorg wel dat je toegang tot de data behoudt en een licentie deal naar de nieuwe eigenaar.

Aandelen inkopen van de opbrengst voelt als geld weggooien. Je reduceert het aantal aandelen zoals je aangeeft wel iets (tot max 25%) maar je winst per aandeel gaat er niet mee omhoog, omdat je het ebitda van telematics kwijtraakt.

Ik zou de opbrengst dan eerder gebruiken voor acquisities in de autonoom rijden sfeer. (Hoewel ze daar ook wel voor mogen lenen, het bedrijf heeft nul leningen nu) Daar ligt immers de groei van de toekomst en is een miljarden taart te verdelen. Ik heb weleens gehoord dat dit ook eens wens is van het bestuur om hier zwaarder op in te zetten. “Whoever Owns the Maps Owns the Future of Self-Driving Cars” - die quote staat imho nog steeds.

Het afwerpen van ballast om daar vol voor te gaan is nu in gang gezet, met sports als eerste. Consumer pnd aan Garmin verkopen in ruil voor een mapping deal met garmin is eentje die vaker is genoemd. Maar krijg dat maar eens voor elkaar. Ligt er ook aan hoe lang de mapping deal tussen here en garmin nog duurt.
ketchup
1
@ Justin
Zie dit anders, Telematics groei is moeilijk, concurrentie groeit
Denk juist dat voor autonoom TT nu prima gepositioneerd is en makkelijk tenders wint en de marges zijn goed
Het is daarom nu juist het moment om eigen aandelen te reduceren, het is beter op deze niveaus dat TT in zichzelf investeert dan in acquisities
TT is aan deze waardes verdorie de best buy on the board in de sector, de meeste van ons hebben geen ruimte te kopen, we zijn bang dat het gejat gaat worden, we willen return on our investment , dus ik zeg aandelen inkopen en dividend uitkeren en dat kan als Telematics verkocht is
Winsten die TT potentieel kan maken met kaarten, traffic en licensing liggen veel hoger dan wat ze kunnen maken met Telematics
Consumer is uitfaserend, dus dat is een keuze komt er iemand en kunnen ze het slijten ok, zoniet laat maar leegbloeden

Ze rapporteren het spijtig genoeg niet onder de lijn, zijnde niet langer een ongoing biz binnen de groep, maar voor remuneratie doel, gaat het wel onder de lijn
Je moet maar durven

Goed mijn hele insteek is , laat ze maar in controle, laat ze maar graaien, maar geef ons allen een hogere beurswaarde en dividend, en ik suggereer dit kan.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

DerksVisie schreef op 24 februari 2018 11:32:

[...]
...
Wat mijn inziens wel een mooie oplossing voor beide partijen is:

Verkoop de gehele Consumer-divisie aan Garmin. Inruil hiervoor ontvang je een bescheiden bedrag en je sluit in het contract af dat Garmin voortaan haar maps bij TomTom haalt.
...
Goed idee, maar nog niet zo makkelijk te realiseren. In zo'n contract zal ook moeten staan dat TT nog x jaar lang de traffic data (GPS-locaties) van hun connected pnd's en traffic apps zal blijven ontvangen.

TT heeft nu 12-13 mio eigen probes. Meer dan de helft daarvan bestaat uit TT's consumerproducten. Dat zal de komende jaren gaan verschuiven naar embedded systems (Automotive), maar voorlopig zullen de consumerdata nog nodig zijn, wil TT de kwaliteit van hun traffic kunnen blijven waarmaken. (Dat heeft ook HG in div. cc's gezegd).
Die wens zou bij Garmin moeilijk kunnen liggen omdat Garmin voor sommige klanten samenwerkt met Inrix, een regelrechte traffic-concurrent van TT.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

Meryntje schreef op 24 februari 2018 12:13:

@Wies,Harrysnel,bdb,wijsneus, sunshine en de VEB:

Hoe krijgen we dit gestructueerd evt via de VEB op een door veel journalisten bezochte AVA??

Ik ben bereid om mijn stemrecht over te dragen aan de VEB op 100 Stuks na. Wil er zelf ook bij zijn.
...
Idem dito.
Ik denk dat de VEB voldoende munitie heeft, en (namens ons) goede voorstellen zal doen, zie de post van @dubbel-f. Een stemming zal niet door de 'free float' gewonnen worden, maar de publiciteit er omheen kan misschien een keer tot sommige eigenwijze hersens doordringen.
25 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront