TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom nov '18 BUY (of bye?)

8.136 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
Levy
17
"Bingo", kent u die uitdrukking?

Een zeer gewaardeerd forumlid heeft meer dan eens te kennen gegeven vanwege de onderwaardering van de assets van TT long in het aandeel te zitten, niet vanwege de winst. Bovenstaande "uitdrukking" is van hem afkomstig en duidt op: kapitaliseren.

Ook ik schreef 21 september jl. na de google deal van RNM: Concluderend is thans een exit meer dan ooit voor de hand liggend te noemen. Het meest gunstige scenario voor aandeelhouders is imho de verkoop van Telematics tegen een mooie prijs, maar helaas heb ik niet de indruk dat het management hier (aandeelhouderswaarde creeeren) veel aan gelegen ligt. - zonder te bevroeden dat nog geen week later TT met het persbericht over Telematics zou komen. Na interesse van meerdere partijen onderzoekt men de strategische alternatieven, "which may result in a sale of the division." KAPITALISEREN dus.

Eindelijk een te prijzen aktie van de wereldkampioenen kapitaalvernietiging, al was de timing van het onvolprezen management dan weer wel dramatisch: veel te laat.

Velen hadden gehoopt op kapitalisatie - deels of geheel - en zien zich dat thans voltrekken en de dirty exit hallucinaties kunnen de prullenbak in. Prachtig allemaal, maar wie had ooit gedacht dat we met deze werkelijkheid tegen koersen van 6,xx en 7,xx aan zouden kijken??

De bekendmaking van het feit dat de verkoop van TTT in kannen en kruiken is, zal naar mijn verwachting de koers een boost geven. Helemaal als de prijs boven verwachting is (ramsj prijs is uitgesloten: in dat geval zal TT niet tot verkoop overgaan).

Daar is het wachten op. Aangezien TT zelf een persbericht heeft doen uitgaan dat Telematics een veilingproces ingaat (1) en heeft aangegeven dat er interesse is van meerdere partijen (2) en de markt voor wagenparkbeheer er rooskleurig bijligt (3) acht ik de kans dat Telematics daadwerkelijk van de hand wordt gedaan veel groter is dan dat uiteindelijk de keutel wordt ingetrokken. Daarom vind ik het aandeel koopwaardig (BUY) temeer daar de uitkomst van dit proces niet lang op zich zal laten wachten.

Mocht bovengenoemde verkoop afgerond zijn, dan zal de discussie losbarsten wat er met de opbrengst zal gaan gebeuren. Daarover zal met aandeelhouders het gesprek worden aangegaan, aldus HG. Dank je de koekoek, met wie anders? Naar mijn inschatting zal de afronding van de verkoop an sich al een boost voor het aandeel geven. En de uitkomst van de discussie hoe deze gelden te besteden zal bepalen in hoeverre de koers zich zal ontwikkelen: een tweede boost indien ook maps geveild gaan worden, of stabilisatie indien verder wordt gegaan met maps ("doormodderen"). Ik ben geen voorstander van het aanmodder-scenario, zeker niet onder de leiding van het huidige inspiratieloze prutsmanagement. Weliswaar heeft HG laten doorschemeren zich verder te willen richten op maps, maar dat valt nog te bezien, immers hij kon moeilijk stellen dat na de verkoop van Telematica hij zich niet gaat richten op maps.

TT blijft een high risk aandeel. Normaliter staat daar een navenant rendement tegenover. Helaas is dat thans volstrekt niet het geval. Integendeel. Vervelend voor aandeelhouders die er al langer inzitten. Prettig voor nieuwe aandeelhouders die kansen zien. Ik zie vooral veel opwaarts potentieel thans, een ontknoping betreffende Telematics is hoe dan ook aanstaande. Maar gratis geld bestaat niet.
Bioteg71
0
Prima stuk Levy. Zo zie ik het ook. Opwaarts potentieel is vele male hoger dan neerwaarts. Ik houd mijn stukken stevig vast en wacht op de ontknoping :).
NewKidInTown
0
Eigenlijk zou dit draadje "afgekeurd" moeten worden, want de titel zal door bijna niemand hier opgevolgd worden, tenminste diegenen met een IQ > 80.
Ga maar na: BUY (of bye?)

- BUY iedereen is al volbelegd als ie wijs was, grote partijen moeten het werk verder doen.
- bye? Ben je gek, lekker blijven zitten en wachten op de 17,50

Maar goed, het bekt wel lekker BUY (of bye?).
[verwijderd]
0
Niet mee eens dat telematics verkoop te laat is; er is juist afgelopen twee jaar veel waarde toegevoegd en vernieuwd om nu een goede deal te maken. Dat ‘wereldkampioen waardevernietinging’ had zo uit het woordenboek van VanillaSky kunnen komen en is imho te vroeg. De koers op het bord van de AMX is slechts een tussenstand and the jury is still out. Cynisme is de gemakkelijke weg.
[verwijderd]
0
quote:

~Justin~ schreef op 31 oktober 2018 19:53:

Niet mee eens dat telematics verkoop te laat is; er is juist afgelopen twee jaar veel waarde toegevoegd en vernieuwd om nu een goede deal te maken. Dat ‘wereldkampioen waardevernietinging’ had zo uit het woordenboek van VanillaSky kunnen komen en is imho te vroeg. De koers op het bord van de AMX is slechts een tussenstand and the jury is still out. Cynisme is de gemakkelijke weg.
Justin, denk jij dan ook niet, dat de lage koers nu, invloed heeft op de hoogte van het bod nu op telematics? Ik denk zelf namelijk van niet, omdat er meerdere gegadigden zijn, die het graag willen hebben. Dus dan is het gewoon, wie bied het meeste.
[verwijderd]
0
Morgen indicatie van de biedingen.....
Goddijn snapt nu echt wel hoe die het moet spelen om een goed totaalbod op TomTom uit te lokken
holenbeer
0
[verwijderd]
0
quote:

battumboy schreef op 31 oktober 2018 20:52:

www.tomtom.com/nl_nl/drive/tomtom-nav...
Prachtig dashboard, sowieso mooie auto

www.landrover.nl/vehicles/range-rover...

De prijs (EUR 64,99) geeft een indicatie van wat TomTom gaat vragen voor haar CarPlay app begin volgend jaar. Zou dat de reden zijn van nieuwe weg Volvo. Volvo en TomTom zijn niet gebrouilleerd; ze doen nog steeds samen het DriveMe project rond autonoom rijden. Maar misschien wil Volvo liever deze app (gelijk aan Land Rover) in plaats van eigen branded nav oplossing.
Prop.
0
Justin, wat ik niet snap omzet van garmin is nagenoeg gelijk met tom2, maar waarom zit er zo’n groot verschil in de winst? Is dat nou mis management of willen ze niet dat beurswaarde stijgt?
[verwijderd]
0
quote:

Prop. schreef op 31 oktober 2018 21:46:

Justin, wat ik niet snap omzet van garmin is nagenoeg gelijk met tom2, maar waarom zit er zo’n groot verschil in de winst? Is dat nou mis management of willen ze niet dat beurswaarde stijgt?
Garmins omzet is voor een kwartaal, en tt heeft dit per jaar. Scheelt nogal wat toch?

De totale kwartaalomzet van Garmin steeg met 8 procent tot 810 miljoen dollar. De nettowinst steeg van 151 miljoen naar 184 miljoen dollar.

TomTom: Full year outlook increased; expected full year revenue of around €850 million
[verwijderd]
0
quote:

Prop. schreef op 31 oktober 2018 21:46:

Justin, wat ik niet snap omzet van garmin is nagenoeg gelijk met tom2, maar waarom zit er zo’n groot verschil in de winst? Is dat nou mis management of willen ze niet dat beurswaarde stijgt?
Omzet Garmin gelijk aan TomTom??
Kwartaalomzet Garmin net zo hoog als TomTom in een jaar ongeveer..

Edit Gira was me al voor zie ik..
[verwijderd]
9
quote:

Gira Freeze schreef op 31 oktober 2018 20:15:

[...]

Justin, denk jij dan ook niet, dat de lage koers nu, invloed heeft op de hoogte van het bod nu op telematics? Ik denk zelf namelijk van niet, omdat er meerdere gegadigden zijn, die het graag willen hebben. Dus dan is het gewoon, wie bied het meeste.
De uitspraak "If I Had More Time, I Would Have Written a Shorter Letter" is aan veel historische figuren toegeschreven. quoteinvestigator.com/2012/04/28/shor... Elk van hen bedoelde zich te verontschuldigen "But to confess the Truth, I am now too lazy, or too busy to make it shorter."

Bijgaand mijn 'luie' bijdrage aan de nieuwe maanddraad.

(ik wilde er een november-draad mee openen, maar ik was niet op tijd)

We zullen de komende tijd nog wel wat rumors horen rond Telematics. Een rumor mill over 'geïnteresseerde' partijen, al dan niet gevoed door de bankers van Barclays die TomTom begeleiden bij de verkoop. Een media-moment is mogelijk het Morgan Stanley TMT congress in Barcelona, waar Goddijn ook dit jaar is. Er zal interesse zijn in wat hij te vertellen heeft over Telematics in de etalage.

De trigger voor de verkoop van Telematics is imho gewoon de hoge prijzen nu. De private equity markt is als de Amsterdamse woningmarkt. Weinig aanbod en veel vraag. Als een bieding meer oplevert dan je zelf weet te realiseren in 10 jaar organische groei (groei acquireren is voor TT te duur geworden, dus het moet organisch) dan is het logisch om op een bod op in te gaan.

Dat er biedingen zouden zijn op TomTom als geheel verbaast me niet. Het voelt voor een koper vreemd om noord van 1 miljard te betalen, terwijl TomTom ook nog 200 miljoen op de balans heeft. Wat betekent dat biedingen in de buurt komen van de totale market cap van TomTom. Als vroeger iets negen euro kostte zei je ook: 'doe er maar 20 kikkertjes bij'.

De mapping assets van TomTom zijn natuurlijk geen kikkertjes en niet te koop voor een fractie van de waarde van HERE. Alleen al in 2017 werd er 300 miljoen in geïnvesteerd (zie jaarverslag) en er hangen vele klanten en orders aan. Van Apple, Microsoft, Baidu en UBER tot PSA tot 2025. En er zitten al miljarden in sinds TT 10 jaar geleden voor 2,9 miljard euro kocht.

Na het staken van sports wordt nu ook Telematics verkocht. De vraag of dit een voorbode is voor het geheel, is valide. Ik denk niet dat ze er per definitie 'tegen' zijn. Ik vond dat mw. Vigreux in Parool 'moegestreden' overkwam. Het stoppen met sports en ontslag van medewerkers heeft pijn gedaan, ze is niet meer actief als MD Consumer, maar voor 50% op HR-gerelateerde thema's.

Een superdividend zou ik gek vinden. Dan zeg je indirect dat je in een sector zo hot als deze geen bestemming kunt vinden die meer rendement oplevert dan het simpelweg in cash uitkeren van de gelden (met dividendbelasting, want die heeft Rutte niet weg weten te krijgen ;-)). Het is of volop autonomous driving of een gehele verkoop.

Ik denk dat tomtom founders alleen nog van verantwoorde risico houden. Ze zijn tijdens de krediet crisis langs het ravijn gevaren en dat gaat je niet in de koude kleren zitten. TomTom gaat alleen met gestrekt been in autonomous driving investeren indien ze duidelijk BEET hebben. Met een contract (launching customer). Wat weer past bij de uitspraak dat autofabrikanten mede het R&D tempo bepalen en TomTom cash als 'extra firepower' achter de hand heeft mocht dat momentum aanbreken. Als ze niet beet hebben, dan verkoop.

Dus ofwel er is een groot investeringsidee die wij nog niet kennen (MapBox bijv) of TomTom is geheel te koop en Telematics is een eerste stap. In dat geval is Verizon mijn kandidaat voor Telematics en voor de rest UBER/Microsoft/Baidu eventueel aangevuld met nVidia mijn leading candidates. Met Bosch, Apple, Google en HERE als mogelijke tegenbieders.
VanillaSky
0
quote:

~Justin~ schreef op 31 oktober 2018 19:53:

Niet mee eens dat telematics verkoop te laat is; er is juist afgelopen twee jaar veel waarde toegevoegd en vernieuwd om nu een goede deal te maken. Dat ‘wereldkampioen waardevernietinging’ had zo uit het woordenboek van VanillaSky kunnen komen en is imho te vroeg. De koers op het bord van de AMX is slechts een tussenstand and the jury is still out. Cynisme is de gemakkelijke weg.
Dat dit nog niet de eindstand is ben ik met je eens. Maar de kans dat Harold de verdampte waarde nog compleet goed gaat maken en een acceptabel rendement laat zien acht ik NIHIL. Heb geen zin om dat helemaal uit te gaan rekenen maar als je de IPO koers bekijkt, en je mag van een bedrijf verwachten dat al die honderden miljoenen investeringen jaarlijks + overname Tele atlas aan een paar miljard renderen met zeg een 10% jaarlijks. Dan zeg ik zo gevoelsmatig dat Harold dan een exit aan een euro of 60 moet verwezenlijken, en dan hebben we het pas over een acceptabel rendement, niks bijzonders. Die kans acht ik klein.

Exit aan een 10-20 euro daar ben ikzelf dik tevreden mee maar gaat hij wat mij betreft nog immer de boeken in als kapitaalverbrander, wellicht mag hij zelfs de trofee kampioen dan nog houden als het de onderkant van de range word.
8.136 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 13:23
Koers 7,190
Verschil -0,085 (-1,17%)
Hoog 7,200
Laag 7,080
Volume 75.024
Volume gemiddeld 272.684
Volume gisteren 213.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront