De voornaamste prestatie-indicator (KPI) van de groep D’Ieteren – het aangepaste geconsolideerde resultaat vóór belastingen, groepsaandeel – steeg met 25,3% tot 178,9 miljoen EUR op vergelijkbare basis (belang van 54,10% in Belron in H1 2018 en H1 2019).
Het aandeel van D’Ieteren Auto steeg op een markt van nieuwe wagens die met 7,4% daalde, in overeenstemming met de verwachtingen. De daling van de verkopen (-3,1%) en het aangepaste resultaat vóór belastingen, groepsaandeel (-7,2%), weerspiegelt lagere volumes, een negatief mixeffect en een geringere bijdrage van de Retail-activiteiten.
Belron realiseerde een sterke organische groei van de verkopen (+5,1%). Het aangepaste resultaat vóór belastingen, groepsaandeel, steeg met 88,8%. Dit weerspiegelt de goede vooruitgang van het ‘Fit for Growth’-programma.
De omzet van Moleskine kende in het tweede kwartaal van 2019 een herstel (+9,3%) na de daling in het eerste kwartaal van 2019 (-14,7%), om uiteindelijk te resulteren in -2,2% in H1 2019. De daling in Q1 2019 was voornamelijk het gevolg van enkele uitzonderlijk grote B2B-orders in Q1 2018. Het aangepaste resultaat vóór belastingen, groepsaandeel, bedroeg -1,7 miljoen EUR (0,4 miljoen EUR in H1 2018).
Het segment Overige (dat de corporate- en vastgoedactiviteiten omvat) rapporteerde een aangepast resultaat vóór belastingen, groepsaandeel, van -9,1 miljoen EUR in H1 2019, in vergelijking met -4,6 miljoen EUR in H1 2018.
De verwachting voor het boekjaar 2019 blijft onveranderd: D’Ieteren streeft naar een aangepast geconsolideerd resultaat vóór belastingen, groepsaandeel, dat minstens 25% hoger is dan het resultaat van vorig jaar (220,4 miljoen EUR na aanpassing om het huidige belang van 54,10% in Belron te weerspiegelen). Deze verwachtingen weerspiegelen een verdere vooruitgang van de resultaten van Belron.