Forum: PostNL » PostNL Juni 2019 - We hebben iets voor je » Pagina: 193 | DeBeurs.nl

PostNL Juni 2019 - We hebben iets voor je

5.297 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 ... 261 262 263 264 265 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
gpjf
0
quote:

Gaston Lagaffe schreef op 20 jun 2019 om 13:38:


[...]Als ik de opgave zo bekijk zitten wij goed fout :) Ik ga de komende kwartalen goed kijken wat die marge bij Parcels doet maar als die niet redelijk begint te stijgen dan kunnen we de boel afschrijven. Wat ik mij vandaag plots afvroeg : waarom is die vorige CFO zo snel verdwenen ? Is namelijk meestal geen goed teken als CFO's dik voor hun pensioen "plotseling" beginnen te vertrekken.


Als dat zo zijn, dan verwacht ik dat de toko snel wordt overgenomen en je nog een aardige prijs maakt.
Gaston Lagaffe
0
quote:

prinszicht schreef op 20 jun 2019 om 13:26:


[...]
Ik denk echt dat Parcels gaat renderen. Er zijn 5 spelers waar je de contracten moet optimaliseren en je hebt de long tail. Daar lopen gesprekken met het oog op dit jaar en de komende jaren. Elk dubbeltje er bij is 50 miljoen meer op 500 miljoen pakketten. Elk stuivertje er af in de kostprijs, is nog eens 25 miljoen. En dan heb je ook nog premium services. Het zal niet 1-op-1 gaan met de bedragen die ik noem, maar je kunt grosso modo wel zo rekenen. En 60% marktaandeel op een markt die 20% stijgt, kun je niet zo maar onderbrengen bij de concurrent. Zelfs de volledige groei van de markt kun je niet overbrengen naar DHL.
Ik begrijp alles wat je zegt (behalve die long tail) en deel je mening echter...... ik zie het op dit moment totaal niet gebeuren. Hoe krijg je in een zo fors stijgende markt het voor elkaar je marge te laten krimpen ? Cerberus heeft het als een uitgelegd maar ik zie niet in waarom je zo zou handelen.
Stoffel26
0
Artikel omtrent PostNL vandaag in het Financieel-Economisch weekblad Trends.

POSTNL - Een koopje dat niemand wil.

De nieuwsstroom was de voorbije maanden lang niet slecht voor PostNL. Toch dook het aandeel van de Nederlandse logistieke speler systematisch lager. De resultaten moeten straks steun krijgen van de overname van sectorgenoot Sandd en een mildere houding van de Nederlandse toezichthouder op de postmarkt. Ook de pakjesdivisie groeit snel en zorgt al voor meer dan 50 procent van de omzet. Richting 2022 zou de pakjesomzet jaarlijks met 10 tot 12 procent moeten stijgen, onder meer dankzij een snelle groei op de Belgische markt, waarbij ook de marges minstens stabiel moeten zijn. Dat geeft PostNL een stevige basis om de kaalslag in het klassieke brievenverkeer te compenseren.

De beleggers hebben er nog geen oren naar. Tegen een koers van ongeveer 1,5 euro is de beurskapitalisatie gedaald tot amper 750 miljoen euro, terwijl het management voor dit jaar een onderliggende bedrijfswinst van 170 tot 200 miljoen euro verwacht. Dat lijkt een koopje, maar beleggers willen dat geld niet oprapen omdat het goede nieuws nog moet rijpen en pas over enkele jaren zal renderen. De resultaten van het eerste kwartaal van dit jaar illustreren dat PostNL het niet onder de markt heeft. De omzet hield mooi stand, maar de onderliggende bedrijfswinst kreeg een klap van 27 procent en daalde tot 41 miljoen euro. De margedruk is te wijten aan oplopende kosten. In het klassieke brievenverkeer kunnen de kostenbesparingen het tempo van de dalende volumes niet volgen. Dat mag niet verwonderen als die volumes met ongeveer 10 procent per jaar afnemen. Ook de pakjesdivisie kampte met oplopende kosten, onder meer als gevolg van een krappe arbeidsmarkt die het bedrijf verplicht de lonen te verhogen om personeel aan zich te binden.

Ook de optimalisatie van het netwerk voor het leveren van pakjes, met de ingebruikname van drie extra verdeelcentra, zorgde voor bijkomende facturen, maar die investeringen moeten vanaf later dit jaar renderen. Het bedrijf houdt daarom vast aan de doelstelling dit jaar een bedrijfswinst van 170 tot 200 miljoen euro te verdienen, voor wijzigingen in de pensioenverplichtingen. De grote helft van de bedrijfswinst moet komen van de pakjesdivisie met een marge van 7,5 tot 9,5 procent, en de kleine helft van het klassieke postverkeer met een marge van 3 tot 5 procent. Dat is ambitieus, omdat de marge voor het bedrijf in het eerste kwartaal op 4,5 procent lag. Beleggers plaatsen dus vraagtekens achter de prognoses.

Vanaf 2020 zouden de marge en de bedrijfswinst moeten aandikken, onder meer dankzij de overname van Sandd. De deal kan een bijdrage van 50 tot 60 miljoen leveren aan de bedrijfswinst dankzij synergievoordelen. Dat vraagt opnieuw wat geduld van de beleggers, terwijl het overnamebedrag van 130 miljoen euro en de integratiekosten vraagtekens plaatsen achter het dividend van 2019. De nettoschuldpositie dreigt op te lopen tot meer dan 2 keer de bedrijfscashflow. Zolang dat het geval is, betaalt PostNL geen dividend uit. Het kan een tot twee jaar duren vooraleer het bedrijf de dividendbetalingen hervat. Na 2020 zou de vrije cashflow snel moeten stijgen, wat de weg kan vrijmaken voor een snelle waardecreatie en een herneming van het dividend.

CONCLUSIE
De snelle groei in de pakjesdivisie, operationele verbeteringen, de overname van Sandd en een mildere toezichthouder beloven vanaf 2020 veel beterschap. Beleggers kunnen vandaag het geduld niet opbrengen, ook omdat de prestaties van de voorbije kwartalen niet overtuigen. De waardering is laag, maar er is geen haast bij om het aandeel op te pikken. Het advies blijft houden.

Advies: houden
Risico: hoog
Rating: 2C
Gaston Lagaffe
1
quote:

gpjf schreef op 20 jun 2019 om 13:47:


[...]
Als dat zo zijn, dan verwacht ik dat de toko snel wordt overgenomen en je nog een aardige prijs maakt.
Ha GPJF, ben niet mee...... gaat Berendsen weg (en Verhagen ook)? Toppie,.....koop ik gelijk wat bij :)
Geefgas
2
quote:

Gaston Lagaffe schreef op 20 jun 2019 om 13:38:


[...]Als ik de opgave zo bekijk zitten wij goed fout :) Ik ga de komende kwartalen goed kijken wat die marge bij Parcels doet maar als die niet redelijk begint te stijgen dan kunnen we de boel afschrijven. Wat ik mij vandaag plots afvroeg : waarom is die vorige CFO zo snel verdwenen ? Is namelijk meestal geen goed teken als CFO's dik voor hun pensioen "plotseling" beginnen te vertrekken.

Ik refereerde er gister nog aan in 1 van mijn posts.

Indertijd hele discussies met MvM daarover gehad. Ik heb het nooit als goed teken gezien dat iemand van rond de 50 (?) ineens iets anders in zijn leven gaat doen. Maar kreeg veel tegengas. Maar ik had toen al moeten verkopen. Maar ja, achteraf is alles ...

Gister schreef ik al dat het ook kan zijn dat PostNL geen enkele goede CFO kon vinden omdat niemand hier zijn vingers aan wilde branden, maar dat Pim dacht dan ben ik van internationaal af en kan wellicht mijn carrière nog redden. Pim is ook niet voor niks binnen twee jaar bij Gansewinkel (verder heel goed geleid bedrijf indertijd) de deur uitgezet.

Kortom, het hangt allemaal van vele boosheden aan elkaar. En Pim is echt niet de juiste man, hij werd al een fabrieksbal genoemd, daar kan ik wel wat mee. Ik vind hem vooral dom en ontzettend traag en onbekwaam arrogant overkomen, kortom een brallend zacht gekookt ei. Sorry voor deze shaming, niet mijn stijl maar hij heeft het gewoon niet.

Je kunt je toch haast niet voorstellen dat PostNL particulieren in aandeel probeert te trekken als er nog vanalles in elkaar gaat zakken. Dan zouden een dergelijk seminar toch niet organiseren.
Maar tja, als je passagier van je eigen schip bent, wat heb je dan nog te managen? Is Herna niet allang een een marionet in deze soap geworden.

Toch, als je je zorgen maakt, ga je dan op dit moment zo ver in de schulden steken met investeringen? Ze hadden ook op de rem kunnen trappen.

Ik weet het niet ...
DeepSpaceHorizon
0
Ik zag net dat J.P. Morgan weer een melding had gedaan. Een deel is een Equity Swap en een deel is aandelen. Zo ongeveer 50%- 50%.
Wat hier achter zit weet niemand van ons. Waar dat belang heen is gegaan ook niet.
De combinatie van vele shortfondsen met dit soort transacties zou mij doen vermoeden dat het ofwel een hedge is voor shortposities ofwel er is een partij een heel groot belang (in delen onder de radar) aan het opbouwen.
Geheid dat de waarheid binnenkort aan het licht gaat komen als dat zo is.
Tsja, de AFM is op de hoogte van mogelijke malversaties in dit aandeel, maar of ze er wat aan willen of kunnen doen is een tweede.
Ook ik heb ze een aantal vragen gesteld over de shortmeldingen en de op en afbouw van Norges Bank. Short gaan mag zeker, maar een shortpartij mag niet met zichzelf handelen omdat dan via de bied en laat structureel de koers omlaag kan worden gezet. Maar samenwerkende shortfondsen horen ook als 1 partij gezien te worden.
Gaston Lagaffe
0
quote:

Gaston Lagaffe schreef op 20 jun 2019 om 13:51:


[...]Ha GPJF, ben niet mee...... gaat Berendsen weg (en Verhagen ook)? Toppie,.....koop ik gelijk wat bij :)
Ha ...ik zie het al, je had het over een eventuele margestijging bij Parcels :)
Geefgas
0
quote:

prinszicht schreef op 20 jun 2019 om 13:26:


[...]

Toch zonde dat ze dan niet alvast dividend hebben geschrapt. Dit jaar 470 miljoen keer een kwartje. Gewoon opzij leggen voor betalen Sandd. Als het dan niet door gaat....achteraf makkelijk praten maar ik heb dit ook vooraf gezegd tegen IR.

Ik denk echt dat Parcels gaat renderen. Er zijn 5 spelers waar je de contracten moet optimaliseren en je hebt de long tail. Daar lopen gesprekken met het oog op dit jaar en de komende jaren. Elk dubbeltje er bij is 50 miljoen meer op 500 miljoen pakketten. Elk stuivertje er af in de kostprijs, is nog eens 25 miljoen. En dan heb je ook nog premium services. Het zal niet 1-op-1 gaan met de bedragen die ik noem, maar je kunt grosso modo wel zo rekenen. En 60% marktaandeel op een markt die 20% stijgt, kun je niet zo maar onderbrengen bij de concurrent. Zelfs de volledige groei van de markt kun je niet overbrengen naar DHL.


Zeg jij met de 5 spelers long tail, dat er momenteel her-onderhandelingen zijn met Bol.com, Zalando, Coolblue en Wehkamp?
(En welke rol heeft opkomst Amazon en Chinese partijen?)

En dat afspraken afgelopen jaren juist vast stonden en PostNL dus tegen dure oude afspraken aanliep?

Of begrijp ik je post verkeerd?

Heb jij hier inhoudelijke kennis van?



Gaston Lagaffe
0
quote:

Geefgas schreef op 20 jun 2019 om 13:52:


[...]
Ik refereerde er gister nog aan in 1 van mijn posts.

Indertijd hele discussies met MvM daarover gehad. Ik heb het nooit als goed teken gezien dat iemand van rond de 50 (?) ineens iets anders in zijn leven gaat doen. Maar kreeg veel tegengas. Maar ik had toen al moeten verkopen. Maar ja, achteraf is alles ...

Gister schreef ik al dat het ook kan zijn dat PostNL geen enkele goede CFO kon vinden omdat niemand hier zijn vingers aan wilde branden, maar dat Pim dacht dan ben ik van internationaal af en kan wellicht mijn carrière nog redden. Pim is ook niet voor niks binnen twee jaar bij Gansewinkel (verder heel goed geleid bedrijf indertijd) de deur uitgezet.

Kortom, het hangt allemaal van vele boosheden aan elkaar. En Pim is echt niet de juiste man, hij werd al een fabrieksbal genoemd, daar kan ik wel wat mee. Ik vind hem vooral dom en ontzettend traag en onbekwaam arrogant overkomen, kortom een brallend zacht gekookt ei. Sorry voor deze shaming, niet mijn stijl maar hij heeft het gewoon niet.

Je kunt je toch haast niet voorstellen dat PostNL particulieren in aandeel probeert te trekken als er nog van alles in elkaar gaat zakken. Dan zouden een dergelijk seminar toch niet organiseren.
Maar tja, als je passagier van je eigen schip bent, wat heb je dan nog te managen? Is Herna niet allang een een marionet in deze soap geworden.

Toch, als je je zorgen maakt, ga je dan op dit moment zo ver in de schulden steken met investeringen? Ze hadden ook op de rem kunnen trappen.

Ik weet het niet ...
Geefgas, mooi verwoord : passagier op je eigen schip ! AB gegeven. Die informatie van Berendsen had ik niet maar verklaart een hele hoop. Voor wat betreft de shaming.....hij is wel met het geld van een ander op stap. Zelf waren ze zo slim vooral niet (vol)in PostNL te beleggen. Waar wij nu achter komen hebben de IB-ers (die direct toegang tot Verhagen en Berendsen hebben) natuurlijk al veel eerder gemerkt. Ze zien / voelen dat ze met een zwakke partij te maken hebben en nutten dit uit. Ik durf niet uit te sluiten dat Verhagen en Co nog steeds vinden dat ze de goede beslissingen genomen hebben en dat biedt weinig hoop voor de toekomst. Ze zijn niet "in control" maar varen mee waar het schip heen drijft.
Gaston Lagaffe
0
quote:

Geefgas schreef op 20 jun 2019 om 14:04:


[...]
Zeg jij met de 5 spelers long tail, dat er momenteel her-onderhandelingen zijn met Bol.com, Zalando, Coolblue en Wehkamp?
(En welke rol heeft opkomst Amazon en Chinese partijen?)
En dat afspraken afgelopen jaren juist vast stonden en PostNL dus tegen dure oude afspraken aanliep?

Of begrijp ik je post verkeerd?

Heb jij hier inhoudelijke kennis van?
Cerburus heeft onlangs aangegeven dat dit bij Bol.com (?) in het verleden schijnbaar gespeeld heeft. Misschien dat hij hier nog iets extra over kan melden ? (ik hoop dat ik Cerburus niet met een ander verwissel)
Dr. Oogkloot
0
Dr. Oogkloot schreef op 19 jun 2019 om 14:27:


Dan begin ik gewoon een post in dit draadje: Wie wilt kan aanhaken :)

Sunshine Band :3600.
Crazyfox : 5000.
Maars : 5100.
Dr.Oogkloot : 5750.
Joshua :5792.
Torkom :9500.
Jorry 19 :15292.
Pff :15377.
Sander13677 :18000.
PGV :20000.
Aphrodite :27500.
Phoovie :31100.
Maat1956 :35000.
mustang :41250.
yellowcab :44129.
BBman: 45500.
Saibee +/- :52200.
BoterBijdeVis :54100.
Jeliazkov :65000.
Geefgas +/- :100000.
Cerberus :132751.
Gaston Lagaffe +/- :200000.
Beursspeculant : je mag er aardig wat bij optellen.

Totaaltelling : 931941 stuks (exclusief aardige optelling)
Leuk om te zien dat er toch zoveel aanmeldingen zijn. Ook van leden die ik zelden of nooit iets heb zien posten:) Welkom!
Beursspeculant
0
quote:

Dr. Oogkloot schreef op 20 jun 2019 om 14:16:


Dr. Oogkloot schreef op 19 jun 2019 om 14:27:


Dan begin ik gewoon een post in dit draadje: Wie wilt kan aanhaken :)

Sunshine Band :3600.
Crazyfox : 5000.
Maars : 5100.
Dr.Oogkloot : 5750.
Joshua :5792.
Torkom :9500.
Jorry 19 :15292.
Pff :15377.
Sander13677 :18000.
PGV :20000.
Aphrodite :27500.
Phoovie :31100.
Maat1956 :35000.
mustang :41250.
yellowcab :44129.
BBman: 45500.
Saibee +/- :52200.
BoterBijdeVis :54100.
Jeliazkov :65000.
Geefgas +/- :100000.
Cerberus :132751.
Gaston Lagaffe +/- :200000.
Beursspeculant : je mag er aardig wat bij optellen.

Totaaltelling : 931941 stuks (exclusief aardige optelling)
Leuk om te zien dat er toch zoveel aanmeldingen zijn. Ook van leden die ik zelden of nooit iets heb zien posten:) Welkom!


Mooi dr.oogkloot, voor de aardige optelling mag je van je totaaltelling zeker 1.000.000 maken. Dan heb je een richting.
lucky14
0
quote:

Beursspeculant schreef op 20 jun 2019 om 14:20:


[...]

Mooi dr.oogkloot, voor de aardige optelling mag je van je totaaltelling zeker 1.000.000 maken. Dan heb je een richting.


Lucky14: 11000
Dr. Oogkloot
0
Dr. Oogkloot schreef op 19 jun 2019 om 14:27:


Dan begin ik gewoon een post in dit draadje: Wie wilt kan aanhaken :)

Sunshine Band :3600.
Crazyfox : 5000.
Maars : 5100.
Dr.Oogkloot : 5750.
Joshua : 5792.
Jona Investments : 7500.
Torkom : 9500.
Lucky14 : 11000.
Jorry 19 : 15292.
Pff : 15377.
Sander13677 : 18000.
PGV : 20000.
Peerke12 : 22000.
Jadijako : 26467.
Aphrodite : 27500.
Phoovie : 31100.
Maat1956 : 35000.
Wadloper : 35000.
mustang : 41250.
yellowcab : 44129.
BBman : 45500.
Saibee +/- : 52200.
BoterBijdeVis : 54100.
Jeliazkov : 65000.
Beursspeculant +/- : 70000.
Pennep : 75000.
Geefgas +/- : 100000.
Cerberus : 132751.
Gaston Lagaffe +/- : 200000.


Totaaltelling : 1.152.441 stuks !
(ongeveer) 0,23% van het totaal.

Leuk om te zien dat er toch zoveel aanmeldingen zijn. Ook van leden die ik zelden of nooit iets heb zien posten:) Welkom!
5.297 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 ... 261 262 263 264 265 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23-aug-19 17:35
Koers 1,760
Verschil -0,032 (-1,79%)
Hoog 1,820
Laag 1,755
Volume 5.544.298
Volume gemiddeld 4.373.135
Volume gisteren 4.786.435