TomTom « Terug naar discussie overzicht

Tomtom december '19...het kan vriezen of dooien ;-)

962 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 45 46 47 48 49 » | Laatste
Hoop....
0
Ben benieuwd of er nu iets verandert aan de lineare koersweken....hophop december '19.
tatje
0
Iemand had het over 70 miljoen ( maximaal )TT en Microsoft en de licentie voor oa APIs

Zouden ze bij TT zo dom zijn ?

Enterprise !!

We leveren 1) kaartendatabases aan sommige van onze klanten die daar dan zelf alle technologie op loslaten. Een goed voorbeeld daarvan is Apple. En we leveren ook wat wij noemen 2) API’s.

APIs
Daarnaast doen we developer producten, API’s. Daar zijn we niet zo heel lang geleden mee begonnen maar dat heeft wel geleid tot een strategische samenwerking met Microsoft die clouddiensten aanbiedt op een Azure-platform en voor alle locatiecomponenten gebruiken ze onze technologie die wij onder licentie aan Microsoft ter beschikking stellen. Dat is een heel belangrijk partnership en wij verwachten dat vanuit dat partnership met Microsoft er nog meer in het vat zit. Die samenwerking met Microsoft is het afgelopen jaar ook uitgebreid. We doen niet alleen maar de locatietechnologie voor softwareontwikkelaars maar we gaan over een tijdje ook alle kaartendata leveren voor het Bing-platform en daarmee pakken we weer marktaandeel van een belangrijke concurrent van ons.
Ik ben ook zeer blij dat we echt goede voortgang hebben.

Dus Tom Tom maakt developer produkten APIs.
Daar zijn we niet zo heel lang geleden mee begonnen maar dat heeft wel geleid tot een strategische samenwerking met Microsoft die clouddiensten aanbiedt op een Azure-platform en voor alle locatiecomponenten gebruiken ze onze technologie die wij onder licentie aan Microsoft ter beschikking stellen.

Bijna alle APIs lopen via microsoft.

Chris Pendleton zei, Azure maps effectively Tom Tom.
Groei 200% per maand.

Onder licentie, ga je dan alles wat Microsoft aan APIs maakt, ophangen aan een maximum van 70 miljoen volgens Boem !!!

Ik denk het niet, dus Enterprise kan een grote jongen worden.

Licentie :

nl.wikipedia.org/wiki/Softwarelicentie

Meer in het vat : Microsoft connected Vehicle Platform en TT :-)

Let the sun shine :-)
tatje
0
Willem Strijbosch bij BNR.

www.bnr.nl/player/audio/10131191/1039...

De HD deals zijn voor level 2 en 3.

corporate.tomtom.com/static-files/7d8...

slide 5 !!

Level 2 is ADAS en HD.

Level 3 is HD en autonoom :-)

Ik denk dat gezien de levels, de HD deals in 2019 en 2020 gaan vallen.

2019 2020 heeft Harold ook alles uit de boekhoudkast gehaald.

Prettig weekend verder :-)
boem!
1
@Tatje

Enterprise omzet 2018 127 mio.
Onderverdeling:
Apple 60 mio Microsoft 30 mio Other wo smart cities 37 mio.

Ik ga ervan uit dat de omzet van Apple op nivo blijft en dat de groei komt van Microsoft en het kralenrijgen bij Smart Cities.

Indien Enterprise een omzet weet te realiseren van 170 mio krijg je de volgende onderverdeling:
Apple 60 mio, Smart Cities 40-45 mio Microsoft 65-70 mio.

Indien het contract met Microsoft in 2019 inderdaad meer dan een verdubbeling laat zien, belooft dat veel voor de toekomst.

tatje
1
quote:

boem! schreef op 30 november 2019 12:07:

@Tatje

Enterprise omzet 2018 127 mio.
Onderverdeling:
Apple 60 mio Microsoft 30 mio Other wo smart cities 37 mio.

Ik ga ervan uit dat de omzet van Apple op nivo blijft en dat de groei komt van Microsoft en het kralenrijgen bij Smart Cities.

Indien Enterprise een omzet weet te realiseren van 170 mio krijg je de volgende onderverdeling:
Apple 60 mio, Smart Cities 40-45 mio Microsoft 65-70 mio.

Indien het contract met Microsoft in 2019 inderdaad meer dan een verdubbeling laat zien, belooft dat veel voor de toekomst.

Klasse Boem, nou snap ik je.

Jou berekening Microsoft 70, had betrekking op 2019.

Zit pas het begin van 200% bij !!!

Zit Bing maps en cortana waarschijnlijk nog niet bij.

Als het zo is als ik denk, qua licentie en strategische samenwerking, kan het uitgroeien tot iets groots.

Op de BAVA had Harold het over de auto industrie en over de samenwerking tussen Volkswagen en Microsoft.

Harold: Microsoft heeft niet de in - car technologie en daar liggen kansen voor ons.

Op de Bava 2019 zei Harold.

Een gezamenlijk bod naar de auto industrie niet uit te sluiten :-)

Tja.

Wil Tom Tom heel groot worden, dan loopt de weg via Microsoft, mijn mening :-)
boem!
1
@Tatje.

Inderdaad kan de samenwerking met Microsoft weleens de grote verrassing worden.

Zoals je je misschien nog herinnert heb ik weleens de verbinding gemaakt tussen de met 50 mio opgehoogde verplichting aan te delen inkomsten en het met Microsoft gesloten contract.
Indien er een relatie bestaat tussen die te delen inkomsten en het contract met Microsoft komt dit vanzelf naar voren bij de jaarrekening 2019 daar dat bedrag dan sterk verhoogd zal worden.

Voor jou minder plezierig omdat daardoor Microsoft buiten het feit, dat zij in een heel andere catagorie zitten dan TT zij reeds maximaal profiteren van TT en daardoor geen behoefte hebben om Enterprise over te nemen.

Voor TT als zelfstandige unit ook niet verkeerd want met een groeitempo van +100% in het Microsoftcontract zie ik wel mogelijkheden voor Microsoft gerelateerde omzetten van 30 , 65, 130 en 260 mio in resp 2018 t/m 2021 wat zeker gezien de brutomarge van 90% een groot effect zal hebben op de te behalen winst.

vreemdvermogen
1
Nog even een oudje von der Heiko: "In Europa is bijna 90 procent van alle verkeersgegevens die in auto's worden gebruikt afkomstig van TomTom."

www-zeit-de.cdn.ampproject.org/c/s/ww...
Putz
0
marathon 11
1
quote:

Putz schreef op 2 december 2019 09:11:

10 min na opening nog geen 2K stuks verhandeld, gaat nergens meer over
Inderdaad! Het bestuur heeft het aandeel helemaal dood gemaakt.
Na 15 minuten handel 1979 aandelen over de Buhne.
marathon 11
1
Benieuwd of het bestuur van TomTom zelf tot level 5 in strategisch denken in staat is.
marathon 11
0
Ik lees hier dat CAGR in 2021 15% wordt. Hij zegt. Tussen 2018 en 2021. Dus in 2021 15%
EXECUTIVE OFFICER, HAROLD GODDIJN
“We recently held our Capital Markets Day, where we showcased the key opportunities shaping our industry and our strategy to capture growth through our core technologies. We also presented our mid-term financial outlook, where we expect our Location Technology revenue to increase with a CAGR of around 10% between 2018 and 2021, supported by an Automotive backlog of €1.6 billion.
tatje
0
quote:

marathon 11 schreef op 2 december 2019 10:40:

Benieuwd of het bestuur van TomTom zelf tot level 5 in strategisch denken in staat is.

Ik denk level 6, maar dan niet vooruit, maar achteruit.

Tja in 2017 het verlieslatend sports gestopt, gezien de positieve ebitda bij Consumer nu, denk ik dat sports een negatieve ebitda had van 70 en TTT een positieve ebitda van 70.

Per saldo 0, geen invloed op de winst of verlies.

Is TTT verkocht omdat een overnemende partij het niet wilde, of is een share consolidation ( bij verkoop TTT ) en capital payment ook belastingvrij voor de founders.

Is dit zo ?

Dan kun je beter TTT los verkopen en is de opbrengst ook voor de founders belasting vrij !

Want bij een bod moeten de founders hun aanmerkelijk belang afrekenen a 25% Box 2.

Of hebben ze een constructie, waarin het altijd gunstig is !

Gaan we hetzelfde spelletje zien bij C en of E !

Een kleine aandelen inkoop, meer denk ik niet !

Kijk deferred is gewoon een wassen neus.

Je krijgt de centen nu en stelt de omzet uit.

Je kunt ook geen deferred boeken.

kas 100
aan omzet 90
aan uitgestelde kosten 10.

Ga ik dan updaten, dus kosten maken voor die omzet.

uitgestelde kosten 10
aan omzet 10

Dan zou er 90% aan deferred minder zijn.

A eind 2018 172,4 eind 2019 262,0
E eind 2018 17,4 eind 2019 60

Dan er dit jaar 322 min 190 is 132 a 90% meer aan omzet zijn geboekt.

Dasss alleen in 2019 al 116 miljoen meer omzet aan A en E, dus een 116 miljoen hogere ebitda.

En dat willen ze niet.

Eerst heb je een order, gaat deze niet door a la Volvo, dan zit er een boete op.

Dan gaat de order in, ik krijg alle centen, ook de centen waar ik nog een kleine prestatie voor moet leveren.

Wil ik positief zijn, dan zou deferred veel kleine zijn, wil ik negatief zijn, dan maak ik deferred veel groter.

Groei deferred.

Enterprise 2017 tov 2016 12,6
Enterprise 2018 tov 2017 3,4
Enterprise 2019 tov 2018 42,6 groei 244%

groei omzet
Enterprise 2017 tov 2016 2.0
Enterprise 2018 tov 2017 10,9
Enterprise 2019 tov 2018 32.7

Groei

Automotive 2017 tov 2016
Deferred 52,8
Omzet 58
Totaal 110, 8

Automotive 2018 tov 2017
Deferred 59,0
Omzet 54,4
totaal 113,4

Automotive 2019 tov 2018
Deferred 89,6
Omzet 24,9
totaal 114,5

Bij Automotive zijn de totalen in 2017 2018 2019 bijna gelijk.
Alleen in 2019 is de verdeling deferred / omzet ineens heel anders.

Harold bij Q2 2019.

_ wordt gewoon geld verdiend in Q2
_ wordt gewoon winst gemaakt
_ geen winst door boekhoudkundige regels
_ winst is een opinie
_ marktaandeel core business vergroot
_ Geen dividend we zijn stricted.
_ veel cash om of overnames of investeringen zo nodig te accelereren.
_ A en E onze core business groeit met 25%
_ outlook omhoog.
_ FCF Free cash flow tussen de 9 a 10%
_ samenwerking met Microsoft begint door te tellen.
_ Bod, alleen als ze met heel veel geld komen
_ momenteel 370 miljoen op de bank.

GEEN WINST DOOR BOEKHOUDKUNDIGE REGELS.

WINST IS EEN OPINIE.

Konden mijn woorden zijn.

Voor mij is belangrijk, hoeven de founders over hun deel van de 750 miljoen niets te betalen , ondanks dat ze in Box 2 een aanmerkelijk belang hebben.

Nog 1 keer dan John de mol 5,01% dus een aanmerkelijk belang, dus bij een bod 25% aftikken.
Waarom niet 4,99%, dus geen aanmerkelijk belang, geen 25% aftikken.

Omdat onze John nu al vanaf juli 2015 bij kan kopen tot 9,99%.

En dan maakt John bij een goed bod, veel meer winst ondanks die 25%.

Eenvoudiger kan ik het niet vertellen :-)

Gewoon mijn mening.



Wereldbelegger
0
‘Deze technologie kan het aantal verkeersdoden halveren’

Slimme, voorspellende technologie in auto’s kan het aantal verkeersdoden met 44 procent terugdringen. Dat claimt het bedrijf MDGo uit Israël, dat met sensorgegevens en kunstmatige intelligentie de verwondingen van inzittenden kan voorspellen. De medische startup, waarin onder meer autofabrikant Hyundai veel geld investeert, zegt in Tel Aviv inmiddels indrukwekkende resultaten te boeken.

bron:
www.ad.nl/auto/deze-technologie-kan-h...
Vive tu vida positivamente
1
[Modbreak IEX: Gelieve niet zonder onderbouwing beschuldigingen van illegale activiteiten te plaatsen, bericht is bij dezen verwijderd. Deze account is geschorst.]
tatje
0
quote:

Vive tu vida positivamente schreef op 2 december 2019 12:36:

Ongekend hoe met werkelijk nagenoeg nul volume de koers wordt gegijzeld.
Allemaal om HG straks goedkoop eigen aandelen te kunnen laten kopen.
Hij gaf het sein hiervoor op het CMD.

Harold, het is nu het moment om de start van de aandeleninkoop wereldkundig te maken!!
Genoeg is genoeg, koers gaat werkelijk nergens meer over!!!
Van een aandelen inkoop wel of niet voor de medewerkers.

Daar profiteer jij ook van.

Er treedt namelijk geen verwatering op.

Mits je niets verkoopt op de aandelen inkoop :-)

Aandelen inkoop van bv 6 miljoen aandelen.

2020 132 miljoen aandelen min 6 plus 1,5 voor de medewerkers. is 127,5
2021 127,5 miljoen aandelen plus 1,5 voor de medewerkers is 129
2022 129 miljoen aandelen plus 1,5 voor de medewerkers is 130,5
2023 130,5 miljoen aandelen plus 1,5 voor de medewerkers is 132

Dus bij een bod
2020 zijn er 127,5 aandelen
2021 zijn er 129,0 aandelen
2022 zijn er 130,5 aandelen
2023 zijn er 132,0 aandelen.

Aandelen inkoop voor de medewerkers 6 miljoen stuks.
2020 126 miljoen 6 min 1,5 als treasure shares dus 4,5, in omloop 126 en die 1,5 voor de medewerkers, dus 127,5
2021 127,5 miljoen en 4,5 min 1,5 als treasure shares dus 3,0, in omloop dus 127,5 plus 1,5 is 129
2022 129,0 miljoen en 3,0 min 1,5 als treasure shares dus 1,5, dus in omloop 129,0 plus 1,5 is 130,5
2023 130,5 miljoen en 1,5 min 1,5 als teasure shares dus over 0, in omloop 130,5 plus 1,5 is 132.

Dus een aandelen inkoop wel of niet voor de medewerkers, is altijd gunstig en gaat de verwatering tegen.

Kan men inkopen op 10 bv
Eind 2020 komt er een bod van 6 miljard

Dan zijn er eind 2020 127,5 miljoen aandelen.

6 miljard minder cash 60 miljoen van de inkoop per aandeel.

Per aandeel 46,59.

geen aandelen inkoop.
132 miljoen plus 1,5 van de medewerkers is 133,5.

Per aandeel krijg je dan 44,94.

Founders hebben 58 miljoen aandelen maal 46,59 min 44,94 is 58 miljoen maal 1,65 is 96 miljoen meer.

Dat heet optimaliseren :-)

De eer is leuk, maar de eer en in the pocket is nog leuker :-)



962 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 45 46 47 48 49 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 10:43
Koers 7,110
Verschil -0,165 (-2,27%)
Hoog 7,200
Laag 7,080
Volume 35.326
Volume gemiddeld 272.684
Volume gisteren 213.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront