Euronav is al jaar en dag stevig ondergewaardeerd, maar dat is ook omdat het een rijk bedrijf is dat zijn aandeelhouders arm houdt.
Ze beloven van 80% van de netto winst te gebruiken 'ten bate van de aandeelhouders', maar daarvan gaat het grootste deel vaak naar hun inkoop fonds voor eigen aandelen. Dus dat geld wordt afgehouden van het uitbetaalde dividend.

Plus dat de aangekochte aandelen niet vernietigd worden, maar als activa op de balans komen. Wat Euronav als bedrijf wel rijker maakt, maar de aandeelhouders die blijven op droog zaad zitten.

Je zou kunnen argumenteren dat deze rijkdom zich zou omzetten in een hogere beurskoers, maar dat gebeurt ook niet want zo simpel werkt het niet. Er zijn teveel andere factoren die de beurskoers bepalen zodat de inkoop van eigen aandelen heel weinig invloed heeft, quasi geen.

Blijkbaar kan Euronav zich als rijk bedrijf moeilijk verkopen aan institutionele beleggers, want daar zit het grote geld. Of misschien was het niet zo verstandig van Hugo De Stoop, ex CFO te promoten tot CEO, misschien is hij als ex-hoofdboekhouder wel heel goed om op de centen te letten maar niet zo geschikt om de hort op te gaan om zijn bedrijf aan de man te brengen. Daarom dat in de meeste bedrijven de Marketing Manager de CEO wordt, want dat zijn wel geboren promotoren.

Ondertussen wordt Euronav qua vloot maar groter en groter in een krimpende markt, gelukkig zitten ze er qua liquide middelen goed bij. Maar dat is vooral omdat ze het binnenshuis houden.

En met onaantrekkelijke dividenden en een lage koers staat niemand te springen om er in te stappen.