TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom oktober 2022

1.295 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 61 62 63 64 65 » | Laatste
Wereldbelegger
0
Wereldbelegger
1
Mooi om al dat gebundelde positivisme op het septemberdraadje te zien.
Vergezichten tot 2030 geven de B&H beleggers de moed om hun verstofte TT aandelen uit de schoenendoos te halen en met herwonnen plezier opnieuw glad te strijken.

Van 2009 tot vandaag was het kommer en kwel. Maar de komende weken gaat het gebeuren.
De markt zal eindelijk gaan inzien dat het pareltje van de AScX opnieuw gaat glanzen. De tijden van weleer komen terug. De noodzakelijke stappen zijn door TT al gemaakt. De komende jaren worden oogstjaren.
2023 FCF 52 mio
2024 FCF 88 mio
2025 FCF 128 mio
2026 FCF 176 mio
De koersen die hierbij horen zijn resp 10 , 16 , 22 en 29 euro
Het dividendpotentieel spat er van af.

Laat bovenstaande u verleiden tot het aankopen op deze lage koers.
De periode van eindeloos wachten is voorbij. Wees niet te laat. Steun elkaar door nieuwe aankoop voordat Teslin u voor is.

disclaimer:
Mijn eerste belang is dat de koers onder de 8,40 blijft tot 21 okt
Mijn tweede belang is dat de koers onder de 9,00 blijft tot 21 okt

Voor de zekerheid ook een kleine Callpositie op 7,60
Voor het geval de goegemeente besluit om koersopdrijvende aankopen te doen.
vreemd vermogen
0
Wereldbelegger
0
Nog meer positief koersondersteunend(?!) nieuws voor TomTom aan het begin van deze maand.

Aanvraag voor beursgang Intel-onderdeel Mobileye

Het Amerikaanse chipconcern Intel heeft een aanvraag gedaan voor een beursgang van zijn Mobileye-divisie, die zich richt op technologie voor zelfrijdende auto's. Naar verluidt mikt Intel daarbij op een prijskaartje voor Mobileye van 30 miljard dollar, omgerekend bijna 31 miljard euro.

De aanvraag werd ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond Securities and Exchange Commission (SEC). Wanneer de beursgang plaats moet vinden is nog niet duidelijk. Intel maakte in december vorig jaar bekend Mobileye medio dit jaar naar de beurs in New York te willen brengen, maar bronnen zeiden vorige maand tegen persbureau Bloomberg dat de beursgang uitgesteld kon worden tot volgend jaar vanwege de onrust op de aandelenmarkten.

Mobileye is een specialist op het gebied van software en sensoren voor zelfrijdende auto's. Intel kocht het Israëlische Mobileye in 2017 voor ruim 15 miljard dollar. Met de aankoop ging Intel de concurrentie aan met rivalen als Nvidia en Qualcomm om systemen te ontwikkelen voor zelfrijdende voertuigen. Het chipconcern wil na de beursgang wel de meerderheid van Mobileye behouden.

bron:
www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/aa...
pwijsneus
3
quote:

sniklaas schreef op 30 september 2022 09:15:

[...]Juist @WS, dat is het verneukeratieve van CARG waar middels cherrypicking een voor de buhne percentage wordt neergekalkt..

Gebaseerd op de cijfers van TT vanaf 2010 tot aan 2021 kom ik voor;
automotive op een gemiddelde groei van 5% per jaar
licencing/enterprise op een gemiddelde groei van 3,1% per jaar
consumer op een gemiddelde krimp van -17,5% per jaar

Year Automotive % Enterprise % Consumer %
2021 € 223,1 -1,8% € 170,9 3,6% € 112,9 -17,0%
2020 € 227,2 -14,5% € 165,0 2,9% € 136,0 -50,5%
2019 € 265,7 8,4% € 160,3 25,9% € 274,8 -12,6%
2018 € 245,0 28,5% € 127,3 -7,9% € 314,5 -23,8%
2017 € 190,7 43,8% € 138,2 1,4% € 412,5 -26,8%
2016 € 132,6 25,2% € 136,3 -4,1% € 563,2 -9,7%
2015 € 105,9 -3,2% € 142,1 27,3% € 623,6 0,7%
2014 € 109,4 -43,0% € 111,6 -6,2% € 619,1 9,2%
2013 € 192,0 -9,4% € 119,0 -10,5% € 567,0 -11,3%
2012 € 212,0 -9,8% € 133,0 -6,3% € 639,0 -23,3%
2011 € 235,0 31,3% € 142,0 8,4% € 833,0 -28,1%
2010 € 179,0 € 131,0 € 1.158,0
Gemiddeld P/J € 193,1 5,0% € 139,7 3,1% € 521,1 -17,5%
Hier de omzet over de afgelopen jaren;

(plaatje)
Bijlage:
*JustMe*
8
quote:

pwijsneus schreef op 2 oktober 2022 21:27:

[...]

Hier de omzet over de afgelopen jaren;

(plaatje)

www.iex.nl/Forum/Upload/2022/14438907...

Goed helder plaatje dit. Toont helder dat Consumer er niet echt meer toe doet.
En je ziet de telematics divisie die werd verkocht aan Bridgestone.

Nog wat aanvullingen

Marge
In 2013 haalde TT een omzet van 963 miljoen met daarop een marge van 54%
In 2022 behaalt TT een omzet van 500 tot 550 miljoen met een marge van 83%

Aandelen
In 2013 was het aantal uitstaande aandelen: 222 miljoen
In 2022 is het aantal uitstaande aandelen: 127 miljoen (na verkoop Telematics)

Kosten
In 2013 waren de kosten voor een groter deel variabel (marketing) en kleiner deel vast (R&D afdelingen). Zie hieronder...

R&D + kaarten
2013: 165
2022: 392 (gaat 40 miljoen af in 2023 door artificial intelligence kaartenonderhoud die 500 man vervangt)

Marketing:
2013: 178
2022: 44

Algemene kosten:
2013: 178
2023: 154

De kosten bij TT zijn vanaf komend jaar dus zo ongeveer gelijk aan die in 2013. Maar met grote onderliggende verschillen. Nu minder variabel (marketing) en veel meer vast (R&D afdelingen). Dit is belangrijk om komende jaren omzetgroei te hebben waar enerzijds een veel hogere brutomarge op zit en zonder een navenante groei in kosten.
boem!
2
het kostenverhaal ziet er nog interessanter uit,

de kosten van TT in 2022 een 2023:
R&D + kaarten 392 mio vs 352 mio
Marketing 44 mio vs 46 mio
Algemene 123 mio (incl 31) vs 97 mio

total 555 mio vs 495 mio.
Wereldbelegger
0
Een TomTomdomeinnaam komt vandaag vrij.
Voor de liefhebber of verzamelaar en voor wie denkt dat de jeugd de toekomst heeft.

Domeinnaam: tomtomkids.nl
Status: in quarantaine
Datum uit quarantaine: 2022-10-03T09:30:22
win some...
2
quote:

*JustMe* schreef op 3 oktober 2022 02:27:

[...]

Goed helder plaatje dit. Toont helder dat Consumer er niet echt meer toe doet.
En je ziet de telematics divisie die werd verkocht aan Bridgestone.

Nog wat aanvullingen

Marge
In 2013 haalde TT een omzet van 963 miljoen met daarop een marge van 54%
In 2022 behaalt TT een omzet van 500 tot 550 miljoen met een marge van 83%

Aandelen
In 2013 was het aantal uitstaande aandelen: 222 miljoen
In 2022 is het aantal uitstaande aandelen: 127 miljoen (na verkoop Telematics)

Kosten
In 2013 waren de kosten voor een groter deel variabel (marketing) en kleiner deel vast (R&D afdelingen). Zie hieronder...

R&D + kaarten
2013: 165
2022: 392 (gaat 40 miljoen af in 2023 door artificial intelligence kaartenonderhoud die 500 man vervangt)

Marketing:
2013: 178
2022: 44

Algemene kosten:
2013: 178
2023: 154

De kosten bij TT zijn vanaf komend jaar dus zo ongeveer gelijk aan die in 2013. Maar met grote onderliggende verschillen. Nu minder variabel (marketing) en veel meer vast (R&D afdelingen). Dit is belangrijk om komende jaren omzetgroei te hebben waar enerzijds een veel hogere brutomarge op zit en zonder een navenante groei in kosten.
Volgens mij is er een klein foutje ingeslopen. Marketing kosten in 2013 waren 63 mio ipv 178.
Wereldbelegger
0
KIA domineert autoverkoop

KIA domineert de autoverkoop in Nederland. Het merk heeft een marktaandeel van 10 procent in een markt die 4,5 procent krimpt.

KIA ligt momenteel een straatlengte voor op Volkswagen, blijkt uit cijfers van automarktanalist Aumacon. Ook Peugeot (+10,7%) en Hyundai (+69,5%) noteren groei.

De registratie van nieuwe auto's is de afgelopen maand met 5,2 procent gestegen, maar in de eerste drie kwartalen zijn nog steeds 4,5 procent minder nieuwe auto's geregistreerd.

bron:
www.bnr.nl/podcast/auto-update/104901...

Let wel:
4,5 procent minder nieuwe auto's geregistreerd in vergelijking met het eveneens slechte jaar 2021
Wereldbelegger
0
Auto's op waterstof: de toekomst of achterhaald?

Begin 2022 reden er in Nederland 725.600 elektrische of hybride auto’s op de weg; een twaalfde van het hele wagenpark. Waterstofauto’s zijn daarentegen fors minder in trek. Heeft de stekkerauto de strijd al gewonnen of is de auto op waterstof juist iets waar je de komende jaren goed op moet letten?...

Toekomstvisie
Naast Toyota en Hyundai zijn er nog andere autofabrikanten bezig met waterstofauto’s. Zo werkt BMW aan een nieuwe hybride waterstofauto. Het bedrijf onthult eind dit jaar de nieuwe BMW iX5 Hydrogen. Naast BMW sleutelt ook Audi aan een hybride waterstofauto, het conceptmodel, de h-tron zou op één tank tot 600 kilometer kunnen rijden. Desalniettemin bleek vorig jaar dat de op waterstof aangedreven Honda Clarity Fuel Cell geen succes was bij de consument. Honda stopt daarom met de productie van de auto en gaat zich nu richten op volledig elektrische auto’s.
Tankinfrastructuur waterstof

Er lijken dus voorzichtig meer waterstofmodellen op de markt te komen. Daarnaast neemt de hoeveelheid waterstoftankstations toe. In het Klimaatakkoord uit 2019 is afgesproken om in 2025 vijftig waterstoftankstations te bouwen. Zo bouwt Shell samen met partners onder leiding van coördinator WaterstofNet een netwerk van waterstoftankstations. Het bedrijf heeft sinds oktober 2020 een waterstoftankstation in de buurt van Hoofddorp. Met de realisatie van meer waterstoftankstations wil Shell rijden op waterstof bevorderen.

bron:
www.change.inc/mobiliteit/autos-op-wa...
Wereldbelegger
0
Klaus Wohlrabe IFO Institut: Materiaaltekort in Duitsland opnieuw licht verergerd

Materiaaltekort in de industrie is toegenomen. In september meldde 65,8 procent van de ondervraagde bedrijven dit, tegen 62,0 procent in augustus. Dat blijkt uit het huidige onderzoek van het ifo Instituut. “Helaas is de gehoopte blijvende ontspanning uitgebleven”, zegt Klaus Wohlrabe, hoofd van de ifo-enquêtes. “Een steun van de economie in de recessie is daarom voorlopig niet nodig”, voegt hij eraan toe.

In de centrale sectoren van de Duitse industrie blijven knelpunten in de bevoorrading een groot probleem. In de machinebouw gaf 86,2 procent van de bedrijven aan niet alle materialen en precursoren binnen te krijgen. Ook in de auto-industrie wordt 82 procent getroffen. In de energie-intensieve industrieën zoals chemie, glas en keramiek, kunststoffen en papier liggen de verhoudingen onder de 45 procent en zijn ze dus relatief laag. Productiedalingen door de sterke stijging van de energieprijzen spelen hier echter ook een rol.

bron:
linkmagazine.nl/klaus-wohlrabe-ifo-in...
*JustMe*
0
quote:

win some... schreef op 3 oktober 2022 08:23:

[...]

Volgens mij is er een klein foutje ingeslopen. Marketing kosten in 2013 waren 63 mio ipv 178.
Excuus voor deze niet kleine maar kapitale fout. Gewoon 2x 178 overgetypt. Zou ook belachelijk zijn. De PND was toen al op retour.
DeWalt
0
Wereldbelegger
0
‘Beursgang Mobileye wijst op herstel van IT-markt’

Volgens de beursgangaanvraag van Mobileye boekte het bedrijf in de eerste helft van 2022 een omzet van 854 miljoen dollar, een stijging van 21 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2021. In dat jaar bedroeg de totale omzet 1,4 miljard dollar.

Waardering
In april meldde Reuters dat het bedrijf Goldman Sachs en Morgan Stanley inhuurde om de beursgang te plannen. Mobileye liet onlangs weten dat de beursgangaanvraag inderdaad door Goldman Sachs en Morgan Stanley is ondertekend. De organisatie wil op de Nasdaq verhandeld worden onder naam van ‘MBLY’.

Het bedrijf heeft nog geen prijsindicatie voor de beursgang gedeeld, maar Reuters verwacht een waardering van ongeveer 50 miljard dollar. Volgens een ingewijde bron is het mogelijk dat Mobileye de waardering verlaagt vanwege ongunstige marktomstandigheden.

Bron:
www.techzine.nl/nieuws/analytics/5039...
Wereldbelegger
0
Intel-autonoomrijdenbedrijf Mobileye gaat naar de beurs

Mobileye leverde vrijdag een document aan de Securities and Exchange Commission, waarmee het liet weten een beursgang voor te bereiden. In de brief wordt geen datum genoemd, alleen dat deze 'zo snel als praktisch mogelijk' plaats moet vinden. Een bedrag per aandeel wordt ook niet genoemd. Mobileye krijgt een notering op de Nasdaq-beurs.

Intel wil volgens CNBC de inkomsten van de beursgang gebruiken om meer Intel-chipfabrieken te kunnen bouwen. Mobileye werd in 1999 opgericht en werkt onder meer samen met Audi, BMW, Volkswagen, GM en Ford. 50 bedrijven gebruiken nu Mobileyes technologie in ruim 800 modellen. Het bedrijf ontwikkelt hardware en software voor assisterende functies, zoals lane-keeping assist-systemen.

Daarnaast werkt Mobileye aan autonoom rijdende auto's. Zo wil het bedrijf robotaxi's in München laten rondrijden. Intel nam Mobileye in 2017 over voor 15,3 miljard dollar. In juli had het dochterbedrijf een recordkwartaalomzet van 460 miljoen dollar. De operationele winst kwam uit op 190 miljoen dollar.

Bron:
tweakers.net/nieuws/201826/intel-auto...
Wereldbelegger
1
Appels met peren vergelijken?

TomTom
*JustMe* schreef op 3 oktober 2022 02:27:
[...]

Marge
In 2013 haalde TT een omzet van 963 miljoen met daarop een marge van 54%
In 2022 behaalt TT een omzet van 500 tot 550 miljoen met een marge van 83%

Mobileye
Intel nam Mobileye in 2017 over voor 15,3 miljard dollar. In juli had het dochterbedrijf een recordkwartaalomzet van 460 miljoen dollar. De operationele winst kwam uit op 190 miljoen dollar.
1.295 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 61 62 63 64 65 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 6 dec 2022 17:35
Koers 7,130
Verschil -0,255 (-3,45%)
Hoog 7,380
Laag 7,105
Volume 395.169
Volume gemiddeld 344.611
Volume gisteren 562.464

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront