TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom januari 2023 - een goed beursjaar toegewenst

1.305 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 61 62 63 64 65 66 | Laatste
pwijsneus
1
quote:

JustRevisited schreef op 1 februari 2023 12:17:

[...]

Uiteraard is er geen sprake van groei Enterprise en zeker nog niet zichtbaar aangezien in Q2 het platform live gaat en dan de sales initiatieven starten.

Het is niet zo dat “ik” het heb over een doel tot verdubbeling. Dit is Goddijn. In de CMD is toegelicht hoe ze dat willen bereiken. Er zijn ook forse investeringen voor gedaan in nieuw product.

Jij kiest ervoor om een ‘eerst zien dan geloven’ houding aan te nemen. Dat is prima. Maar het is wel flauw om te zeggen: ik zie het nog niet in de cijfers en ik weet niet hoe ze dit willen gaan doen. Hoe ze het willen doen is toegelicht en dan kun je vervolgens wel of niet aannemen dat hen dit lukt.

TomTom heeft track record niet mee, wordt hier altijd gezegd. Maar TT’s track record in zakelijk segment (auto en enterprise) is niet per se slecht. Het is niet hard genoeg gegaan en in 2020-22 was er een krimp in automotive die te verklaren was. Jij schermt ermee dat HERE wel 15% groeide in 2021. Maar dat was ook na een krimp van 25% in het jaar daarvoor. Zij hebben dieper dal en sneller herstel gehad, maar zitten verder in hetzelfde schuitje.
Ben niet de enige die een "eerst zien dan geloven" houding aanneemt bij het aandeel TomTom. Lijkt me nogal een understatement dat de markt niet bepaald vertrouwen heeft in TomTom, in uitspraken van de CEO of de gepresenteerde Powerpoints op de CMD. Dat zien we dan ook terug in de analisten consensus, die ligt in het bkue sky scenario lager dan de ambities van TomTom. Eigenlijk maakt dat verschil heel goed duidelijk over hoe de buitenwereld daadwerkelijk aankijkt tegen een bedrijf wat zichzelf ziet als " greatest techcompany in the world".

Als de kwartaalomzet binnen enterprise boven de 40-45 miljoen blijft hangen is het wat mij betreft prima. Maar zoals aangegeven gaat het contract met de belangrijkste klant Microsoft heronderhandeld worden, dat zal naar mijn idee niet in het voordeel zijn van TomTom. Ik vraag me af hoe overture dat gemist gaat opvangen, maar ik laat me graag verrassen.

De cmd waarbij kaarten van Kazachstan werden getoond en een google maps plaatje van Disneyland heeft mij iig niet overtuigd. Ook de nieuwe toepassingen waren naar mijn idee niet nieuw, net zoals destijds scooternavigatie, sport of de taxi app.

Automotive is denk ik goed, Enterprise ben ik bang slecht. Consumer is misschien wel uitgebodemd.

Wachten vrijdag wel af..
Beperktedijkbewaking
2
quote:

leonardus65 schreef op 31 januari 2023 17:16:

[...]
Wie zijn de oprichters?
Het Nederlandse TomTom komt voort uit een eerder bedrijf genaamd Palmtop, een aanbieder van computerapparatuur die werd opgericht door studievrienden Peter-Frans Pauwels, Pieter Geelen en Harold Goddijn. Vanaf begin jaren ’90 ontwikkelde het applicaties voor de eerste generatie handheld apparaten.
Nee. Het huidige bedrijf TomTom heeft drie roots:

1. Het Palmtop gebeuren, zie boven.

2. Teleatlas, ooit opgericht door Tom van Rijn in 1984 en later geleid door de Gentenaar Alain de Taeye als CEO. In 2008 overgenomen door TomTom, na een veel geld kostende strijd met Garmin.

3. CARIN, een samenwerkingsverband tussen Philips en Renault (zo ongeveer tussen 1985 en 1995).

Wat is het verband tussen CARIN en TomTom?
Renault was de eerste grote en belangrijke klant van TomTom (na de Palmtop-tijd). Daartoe moest TT zich aanpassen aan de inmiddels door Philips, Renault en vele andere partijen (o.a. Daimler, Bosch, Volvo, wegbeheerders, diverse telecom-bedrijven en ook broadcasters - EBU, EDF, BBC, vele 'Rundfunks' en zelfs onze eigen NOB) ontwikkelde standaards.
Ik bedoel standaarden ohgv 'messaging' (RDS-TMC, Datex), digitale maps en location referencing. Oftewel digitale navigatie i.p.v. de klassieke radioverkeersinformatie (zeggen de namen Lou van Rees en Jelles Bode jullie nog iets?)

Pauwels en Geelen hebben ontzettend veel overgeschreven van die pioniers. Op een heel handige manier gecommercialiseerd en breder toepasbaar gemaakt, dat moet ik toegeven. Maar hun OpenLR is voor 90% gebaseerd op de binnen ALERT-C ontwikkelde VILD:
docs.ndw.nu/en/locatiereferentie/

Sterker nog, de tekstjes die je bij de icoontjes op je navigatiescherm ziet, zijn nagenoeg geheel bedacht en iig (eind)gedirigeerd door mij. En dat geldt ook voor de Duitse en Engelstalige versies. Wat later verscheen er een door de EU gesubsidieerd dik boekwerk (natuurlijk ook als digitaal bestand) met al die termen in tig talen. Ik zat in de redactie.
Geloof me, ik was er van 1987 tot ca 1999 bij, en bij Bosch kind aan huis.

Het bovenstaande schrijf ik uit mijn blote hoofd. Als ik tijd en zin heb kan ik er de komende dagen nog wel wat meer over vertellen. Want in mijn 'archief' is veel te vinden, met naam en toenaam, dag, datum en jaar.
Daarin kom je ook namen als tegen als Mannesmann, jawel, de staal- en steenkolengigant. Wat die met de resten van Carin deed is een verhaal op zich.

De hele geschiedenis is nu al bijna 40 jaar oud. Sorry hoor, opa vertelt...

Maar wordt het niet eens tijd dat er een frisse wind door de firma TomTom gaat waaien?
Beperktedijkbewaking
2
Vinden jullie het erg als ik een beetje moet glimlachen over TT's berichten inzake "overture" als data-standaard?
Het zoveelste samenwerkingsverband waar je daarna nooit meer wat van hoort?

Gratis data? Ik vind het een armoedebod.
En het woord standaard is een belediging voor allen die echt met EU of ISO standaards bezig waren.

Het gaat hier om een commerciële combinatie van bedrijven die een industriële afspraakje DE FACTO als standaard willen vastleggen voor de hele wereld.

Zo gaat het vaak, en soms is dat niet erg. Maar wees je er bewust van.
1.305 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 61 62 63 64 65 66 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17 apr 2024 17:37
Koers 6,185
Verschil -1,090 (-14,98%)
Hoog 6,755
Laag 6,040
Volume 2.045.397
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 227.592

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront