Moederbedrijf British Airways meldt miljardenverlies

Door AFN op 26 februari 2021 10:26 | Views: 2.424

LONDEN (ANP/RTR) - Luchtvaartconcern IAG, eigenaar van British Airways en het Spaanse Iberia, heeft vorig jaar een verlies van meer dan 4 miljard euro geleden. En de coronacrisis is nog niet voorbij, waarschuwt het bedrijf. Vanwege de aanhoudende onzekere situatie durft IAG ook nog geen financiële vooruitzichten te geven.

Topman Luis Gallego roept op tot een internationaal testbeleid en een duidelijke routekaart om de huidige coronabeperkingen op het juiste moment af te bouwen, zodat er weer meer gevlogen kan worden. "We pleiten voor internationale gemeenschappelijke testnormen en de introductie van digitale gezondheidspassen om ons luchtruim veilig te heropenen."

De aangescherpte coronamaatregelen en reisbeperkingen van de afgelopen twee maanden vormen volgens kenners een bedreiging voor het aankomende zomerseizoen, een belangrijke periode voor de reissector. Sommige luchtvaartmaatschappijen zullen binnenkort daarom opnieuw financiële steun nodig hebben, zo wordt gevreesd.

Goed nieuws

Voor op het Verenigd Koninkrijk gerichte maatschappijen was er onlangs wel goed nieuws, toen de Britse premier Boris Johnson een plan presenteerde voor het langzaamaan afschaffen van coronamaatregelen. Dat zorgde direct voor een stroom aan boekingen van vliegtickets. Versoepelingen rondom internationale reizen worden volgens Johnson echter niet voor 17 mei verwacht. Ook is nog niet duidelijk wat dit dan zal betekenen voor de langeafstandsvluchten van IAG.

Door de coronacrisis heeft de hele luchtvaartsector het heel erg moeilijk. Air France-KLM leed vorig jaar een verlies van dik 7 miljard euro, werd vorige week bekend. Topman Ben Smith sprak van de zwaarste crisis ooit voor de luchtvaartindustrie. Bij KLM zijn vanwege de crisis ook al duizenden banen geschrapt. De Nederlandse en Franse overheid hebben ook al miljarden euro's aan staatssteun beschikbaar gesteld om het bedrijf te helpen, maar waarschijnlijk is er nog meer geld nodig. Daar worden nog gesprekken over gevoerd.

Reacties

6 Posts
Red_
0
Blijf me verbazen dat aandeel- en obligatiehouders vertrouwen houden in de luchtvaart,

Nou dat goede nieuws kan de prullenbak in zodra er een variant komt, waarvoor AZ geen bescherming biedt.
We moeten eens stoppen met angst voor de dood hebben, zou het leven stuk mooier maken.
Tenzij het een virus zoals Ebola is, maar dat is het niet. Daarnaast is Ebola zo dodelijk, de gastheer houdt het niet lang genoeg vol om het te verspreiden.
HobbyBeleggerT
3
geobeo
1
quote:

HobbyBeleggerT schreef op 26 februari 2021 11:11:


Hoe kan het dat KLM al een paar dagen (6) op rij stijgt .. obv van wat?


Een paar typische beurs mogelijkheden:

1. Hedgefunds die de prijs manipuleren. Als GameStop ons iets heeft laten zien is dat dit aan de orde van de dag is. Die lui hebben alle mogelijkheden en amper boetes als ze keihard valsspelen.

2. Een overheid is stilzwijgend aandelen KLM aan het opkopen, om straks aan de onderhandeltafel over extra steun meer zeggenschap te hebben. Bijvoorbeeld: Franse overheid koopt meerderheid aandelen, om gewoon te kunnen beslissen wat er moet gebeuren. Of omgekeerd.

3. Insider informatie: klein groepje handelaren heeft meer informatie dan de rest en doet er z'n voordeel mee. Vaak zie je dit voor aankondigingen (die zijn dan uitgelekt of doorgespeeld in ruil voor geld).


2008 en GameStop hebben mij geleerd dat de (Amerikaanse) beurs door en door corrupt en verrot is, dus niets van bovenstaande zou me verbazen.
HobbyBeleggerT
0
quote:

geobeo schreef op 26 februari 2021 11:35:


[...]
2008 en GameStop hebben mij geleerd dat de (Amerikaanse) beurs door en door corrupt en verrot is, dus niets van bovenstaande zou me verbazen.


thx voor de toelichting!
De Buurman
0
quote:

HobbyBeleggerT schreef op 26 februari 2021 11:11:


Hoe kan het dat KLM al een paar dagen (6) op rij stijgt .. obv van wat?


De prijs van het aandeel Air France-KLM heeft weinig tot niets te maken met de holding Air France-KLM. Zie alleen al vandaag - dieprode beurs, maar het bedrijf dat kunstmatig in leven wordt gehouden door overheidsgeld en waar al weken, zo niet maanden, gesproken wordt over een aandelenemissie is de grote winnaar.

De winstgevendheid was in er in hoogtijdagen niet tot nauwelijks en die zal met de nieuwe rentelasten ook niet meer ontstaan. Zelfs als de situatie in de luchtvaart dit jaar herstelt naar het niveau van 2018-2019 dan doet de holding Air France-KLM er, op basis van resultaten uit het verleden, ruim 15 jaar over om de huidige leningen van de Franse en Nederlandse staat in te lossen. En dat brengt de holding in een onmogelijke impasse, omdat deze leningen kortlopend zijn. In het geval van Air France moet de investering van 7 miljard binnen twee jaar terugbetaald zijn. Met een nettowinst van +/- 1 miljard in 2018 en 2019 gaat dat dus nooit lukken.

Als weldenkend belegger blijf je ver weg van dit brandhout.
KVKD
0
KLM is technisch failliet. heeft over de afgelopen 15 jaar gemiddeld geen winst gemaakt. Nu ruim 10 miljard schuld.
Koers KLM wordt kunstmatig opgepompt, als er dan een emissie komt zakt de koers wel in, maar nog steeds op het niveau van paar weken geleden.
Everybody happy. behalve de ......... zoals ik die puts op KLM hadden.
6 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.