Grote autobouwers willen meer snellaadstations bouwen in Europa

Door AFN op 2 maart 2021 08:14 | Views: 4.873

Grote autobouwers willen meer snellaadstations bouwen in Europa

MÜNCHEN (ANP/BLOOMBERG) - Autobouwers BMW, Hyundai, Daimler, Ford en Volkswagen willen hun Europese netwerk van snelladers voor elektrische auto's aanzienlijk uitbreiden. De vele elektrische wagens die ze komende jaren verwachten te verkopen zullen immers ook ergens moeten worden opgeladen.

De concerns hebben hiervoor eerder al het samenwerkingsverband IONITY opgezet. Zo hebben de autobouwers afgelopen jaren al zo'n vierhonderd laadstations gebouwd langs de Europese snelwegen, van Portugal tot Finland.

Maar ze zijn bang dat dit niet genoeg is. Er dreigen straks lange rijen bij de bestaande laadpunten te ontstaan en dat zou automobilisten die een elektrische auto willen kopen, kunnen afschrikken.

Groeiplan

Bij IONITY wordt nu gepraat over een groeiplan voor de toekomst. De aandeelhouders hebben elk al zo'n 200 miljoen euro in het bedrijf geïnvesteerd. Volgens IONITY-topman Michael Hajesch worden extra investeringsmogelijkheden bekeken.

Op de markt voor snellaadstations in Europa zijn meer partijen actief. Zo heeft autobouwer Tesla een eigen Supercharger-netwerk. Ook het Nederlandse Fastned is een grote speler. De onderneming heeft al meer dan 130 snellaadstations in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België en Zwitserland. Onlangs won het bedrijf ook een aanbesteding om snellaadstations langs Franse snelwegen te gaan exploiteren.

Reacties

31 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
andre68
2
Mooi. Bouw er dan gelijk maar een kolen-of kerncentrale naast. Of liever 100.000 vogelversnipperaars of 10.000 voetbalvelden met zonnepanelen?
Kwestie van rekenen.

drooglegging
0
In Noorwegen doen ze aan inductie laden, gewoon boven de metalen stoeptegel parkeren.
Geen toestanden met tuinslangen, contactdozen, bevroren klepjes, haperende stekkers, klooien in de kou.

Noorwegen loopt erg vooruit in het Electro Circus.

Sommige dingen zal ik nooit begrijpen uit automotive land.
drooglegging
0
Daar heb je een punt, kijk maar in de lader van je tandenborstel die ook minimaal 24 uur aan het stroom moet.

wat denk je dat het bodembed van een Tesla doet? >700 kg chemisch afval, 20K=kg koper maakt het verschil dan ook niet meer.

De overschotten aan elektriciteit gaan een serieus probleem worden, Noorwegen en Duitsland lopen hierin voorop.

Het blijft armoedig aandoen als ik zo n double breasted wit overhemd(PWC/KPMG) zie te klooien met de tuinslang en het stopcontact, er klopt iets niet!
Japio_
2
quote:

andre68 schreef op 2 maart 2021 08:34:


Mooi. Bouw er dan gelijk maar een kolen-of kerncentrale naast. Of liever 100.000 vogelversnipperaars of 10.000 voetbalvelden met zonnepanelen?
Kwestie van rekenen.




Vogelversnipperaar... doordat jij zo verbolgen omhoog kijkt zie je kennelijk niet meer wat er aan gevogelte voor eeuwig in het wegdek wordt opgenomen?
En de vogels die besmeurd met olie uit een tanker een langzame dood sterven dat ben je voor het gemak ook maar vergeten?

Noyby
1
zucht...die idiote verhalen over elektrisch rijden blijven maar rondgaan onder sommige mensen. Check de feiten en cijfers. Elektrisch rijden is veeeeeel schoner dan fossiele auto's.

Voor als je Engels begrijpt:
"The study shows that the weight of petrol or diesel that is burned during the average lifetime of a vehicle is around 300-400 times more than the total quantity of battery cells metals ‘lost’. Over its lifetime, an average ICE car burns close to 17,000 liters of petrol, which would be equivalent to a stack of oil barrels 90m high."

bron:https://www.transportenvironment.org/publications/batteries-vs-oil-comparison-raw-material-needs
pacman
0
en daarom word dit ook de oplossing vh Stroom probleem, Hydrogen fuel cells
.....
Some utilities are beginning to install massive banks of batteries in hopes of storing excess energy and evening out the balance sheet. But batteries are costly and store only enough energy to back up the grid for a few hours at most. Another option is to store the energy by converting it into hydrogen fuel. Devices called electrolyzers do this by using electricity—ideally from solar and wind power—to split water into oxygen and hydrogen gas, a carbon-free fuel. A second set of devices called fuel cells can then convert that hydrogen back to electricity to power cars, trucks, and buses, or to feed it to the grid.

als zodaelijk 3/5 jaar het Infranetwerk voor 50/60% is uitgerold gaan we een versnelling zien in deze techniek zoqls nooit tevoren, infeite is dit nu al bezig.
Jopie1962
1
quote:

Noyby schreef op 2 maart 2021 09:14:


zucht...die idiote verhalen over elektrisch rijden blijven maar rondgaan onder sommige mensen. Check de feiten en cijfers. Elektrisch rijden is veeeeeel schoner dan fossiele auto's.

Voor als je Engels begrijpt:
"The study shows that the weight of petrol or diesel that is burned during the average lifetime of a vehicle is around 300-400 times more than the total quantity of battery cells metals ‘lost’. Over its lifetime, an average ICE car burns close to 17,000 liters of petrol, which would be equivalent to a stack of oil barrels 90m high."

bron:https://www.transportenvironment.org/publications/batteries-vs-oil-comparison-raw-material-needs


Dat zijn heel wat litertjes. Daar komen nog de olie-liters bij van het verversen van de olie.

Maar moet je eens kijken hoeveel fossiel brandstof er nodig is om al die electrische autootjes te laden!!

's Nachts laden, leuk, maar dan doen alle zonnepanelen niks, en staan de meeste windmolens gewoon stil. En dan maar gas en hout stoken in onze centrales om die stroom aan te maken. Of we lenen het uit het buitenland, waar ze steenkool stoken.
En ja, kerncentrales durven we nog niet aan.
THDS
1
quote:

Japio_ schreef op 2 maart 2021 09:03:


[...]

Vogelversnipperaar... doordat jij zo verbolgen omhoog kijkt zie je kennelijk niet meer wat er aan gevogelte voor eeuwig in het wegdek wordt opgenomen?
En de vogels die besmeurd met olie uit een tanker een langzame dood sterven dat ben je voor het gemak ook maar vergeten?




Er worden meer vogels door katten gedood, dan door windturbines. Misschien heeft bovenstaande zeveraar zelf een kat ? En ik vind zonnepanelen op daken mooier dan de aloude rode dakpannen.
Noyby
2
quote:

Jopie1962 schreef op 2 maart 2021 09:21:


[...]

Dat zijn heel wat litertjes. Daar komen nog de olie-liters bij van het verversen van de olie.

Maar moet je eens kijken hoeveel fossiel brandstof er nodig is om al die electrische autootjes te laden!!

's Nachts laden, leuk, maar dan doen alle zonnepanelen niks, en staan de meeste windmolens gewoon stil. En dan maar gas en hout stoken in onze centrales om die stroom aan te maken. Of we lenen het uit het buitenland, waar ze steenkool stoken.
En ja, kerncentrales durven we nog niet aan.


Ja daar moet je ook naar kijken. Zelfs als je EV auto's helemaal laat rijden op elektriciteit opgewekt door fossiele bronnen dan zijn ze nog 30% schoner dan fossiele auto's. Zie bv. het TNO onderzoek: www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/mobil...

Als je ze laat rijden op groene stroom dan loopt dat op naar 70% schoner. Aangezien auto's 90% van de tijd stilstaan kan je ze prima overdag opladen, bijvoorbeeld op de parkeerplaats bij je werk. Juist het slimme laden (alleen als de zon schijnt of als de wind waait) kan je met batterijen van auto's goed regelen. Het zal niet 100% fossielvrij lukken, maar wel vaak (en steeds vaker door alle zonnepanelen en windmolens die erbij komen). Als er teveel schone stroom wordt opgewekt kunnen de batterijen zelfs als opslag (voor de nacht of een grijze dag) dienen.
Katsjinggg
1
En dit bij een elektriciteitsnet dat zowel in Europa en de USA hopeloos verouderd, inefficient en zelf makkelijk onstabiel kan worden (zie bv Texas tijdens hun koudegolf)... gekoppeld aan stabiele bevoorrading van elektriciteit gaat dit alwéér een erg duur grapje worden
Dongen
0
quote:

Jackio schreef op 2 maart 2021 08:52:


Hmm op welke stroom gaan die draaien??

op zich een interessante vraag, maar het oog wil ook wat. Je struikelt over de " tuinslangen" in de diverse straten.
Dongen
2
quote:

Katsjinggg schreef op 2 maart 2021 09:59:


En dit bij een elektriciteitsnet dat zowel in Europa en de USA hopeloos verouderd, inefficient en zelf makkelijk onstabiel kan worden (zie bv Texas tijdens hun koudegolf)... gekoppeld aan stabiele bevoorrading van elektriciteit gaat dit alwéér een erg duur grapje worden

wat is duur? gasloos maken van woonhuizen kost 40.000 euro per adres; daarvan wordt nog niet de helft terugverdiend.
We leven in een gek land (wat dit betreft)
Noyby
1
quote:

Katsjinggg schreef op 2 maart 2021 09:59:


En dit bij een elektriciteitsnet dat zowel in Europa en de USA hopeloos verouderd, inefficient en zelf makkelijk onstabiel kan worden (zie bv Texas tijdens hun koudegolf)... gekoppeld aan stabiele bevoorrading van elektriciteit gaat dit alwéér een erg duur grapje worden


Elektrische auto's helpen juist het net stabiliseren. Het zijn uitstekende batterijen om tijdelijke schommelingen in het net op te vangen. Alle nieuwe generatie EV auto's kunnen terugleveren op het net.
Banana
0
Natuurlijk willen we allemaal zoveel mogelijk groene stroom.
Maar ga dan de discussie aan: hoeveel windmolens zijn er nodig en hoeveel zonnepanelen.
Waait de wind altijd en is er altijd zon, ook in de winter?
Windmolens die in Noordzee staan kosten ook een boel bouwkosten, metalen en ook metalen die weer in zee oplossen. Deze gigantische windmolens veroorzaken trillingen en vissen kunnen er niet tegen en gaan verhuizen. En dan nog de batterijen om electriciteit op te slaan. Of slaan we de energie op in waterstof. Maar een windmolen van 200 meter hoog wil je niet in je achtertuin hebben want dan kan je niet slapen van het lawaai. Onderzoek wijst uit dat op 2 km afstand deze molens nog te horen zijn in de nacht. Ook hoeveel groen bos of weiland wil men opofferen voor deze molens.
Windmolens= energie, maar energie= ruimte. Dus windmolens kosten ruimte en Nederland heeft beperkt ruimte, zelfs in de Noordzee.
Maar voordat men gaat vitten op fossile energie, terwijl de biomassa ovens meer vervuilen en nog vele vele kolencentrales hun werk doen, besef dan dat het niet eerlijk is. Mensen gebruiken nog steeds ongedwongen een vliegtuig of een benzineauto. Mensen verwarmen hun huis nog steeds met gas.
Een professor in Nederland die jarenlang gepleit heeft voor groene energie is niet gelukt om zijn huis zodanig te verbouwen dat het helemaal klimaatneutraal is ondanks dat hij er een ton aan heeft verspijkerd. Dat geeft toch te denken en dat praten gemakkelijker is dat het te verwezenlijken.
Als energietransitie is gas nodig en groene energie dient op gang te komen, maar in Nederland met zijn relatief weinig ruimte zie ik ook plaats weggelegd voor 1 of 2 kerncentrales, althans voor de komende 20 -30 jaar.
Frankrijk heeft 53 van deze kerncentrales, nou wat zegt men daarvan?
Noyby
2
quote:

Banana schreef op 2 maart 2021 10:18:


Natuurlijk willen we allemaal zoveel mogelijk groene stroom.
Maar ga dan de discussie aan: hoeveel windmolens zijn er nodig en hoeveel zonnepanelen.
Waait de wind altijd en is er altijd zon, ook in de winter?
Windmolens die in Noordzee staan kosten ook een boel bouwkosten, metalen en ook metalen die weer in zee oplossen. Deze gigantische windmolens veroorzaken trillingen en vissen kunnen er niet tegen en gaan verhuizen. En dan nog de batterijen om electriciteit op te slaan. Of slaan we de energie op in waterstof. Maar een windmolen van 200 meter hoog wil je niet in je achtertuin hebben want dan kan je niet slapen van het lawaai. Onderzoek wijst uit dat op 2 km afstand deze molens nog te horen zijn in de nacht. Ook hoeveel groen bos of weiland wil men opofferen voor deze molens.
Windmolens= energie, maar energie= ruimte. Dus windmolens kosten ruimte en Nederland heeft beperkt ruimte, zelfs in de Noordzee.
Maar voordat men gaat vitten op fossile energie, terwijl de biomassa ovens meer vervuilen en nog vele vele kolencentrales hun werk doen, besef dan dat het niet eerlijk is. Mensen gebruiken nog steeds ongedwongen een vliegtuig of een benzineauto. Mensen verwarmen hun huis nog steeds met gas.
Een professor in Nederland die jarenlang gepleit heeft voor groene energie is niet gelukt om zijn huis zodanig te verbouwen dat het helemaal klimaatneutraal is ondanks dat hij er een ton aan heeft verspijkerd. Dat geeft toch te denken en dat praten gemakkelijker is dat het te verwezenlijken.
Als energietransitie is gas nodig en groene energie dient op gang te komen, maar in Nederland met zijn relatief weinig ruimte zie ik ook plaats weggelegd voor 1 of 2 kerncentrales, althans voor de komende 20 -30 jaar.
Frankrijk heeft 53 van deze kerncentrales, nou wat zegt men daarvan?



Met stip op 1 voor de post met de meest onzinnige en onware opmerkingen bij elkaar. De mooiste opmerking van je is dat vissen verhuizen door de trillingen van windmolens op zee. HAHAHAHAH lol. Zelfs de 'kwaliteitskrant' nu.nl weet wel beter: www.nu.nl/wetenschap/2787206/windmole...
Japio_
1
quote:

Dongen schreef op 2 maart 2021 10:02:


[...]
wat is duur? gasloos maken van woonhuizen kost 40.000 euro per adres; daarvan wordt nog niet de helft terugverdiend.
We leven in een gek land (wat dit betreft)


Onvoorstelbare kortzichtige dommigheid en laat onze 1000 miljard Thierry alsjeblieft snel muzikant worden want inzicht heeft ie niet meegekregen bij zijn geboorte.
Zodra een huis wordt verkocht dan gaan de keuken en de badkamer en de vloer er liefst gelijk uit en gaat de tuin vol met nieuwe tegels ook al is het spul nog niet eens halverwege zijn levensduur, waarom hoor ik jullie daar niet over?
Vervangen van kozijnen, beglazing en een dak van 40-50 jaar oud zijn geen onderdeel van een terugverdienprogramma, is dat werkelijk zo lastig te begrijpen of hebben we te maken met selectieve verontwaardiging?

pacman
0
quote:

Dongen schreef op 2 maart 2021 10:02:


[...]
wat is duur? gasloos maken van woonhuizen kost 40.000 euro per adres; daarvan wordt nog niet de helft terugverdiend.
We leven in een gek land (wat dit betreft)


ik heb de uitzending ook gezien, wat een Lobbyist, schromelijk overdreven..

More support for hydrogen-ready boilers in the UK

“Hydrogen-ready boilers are the least disruptive means of decarbonising homes as they offer the opportunity for people to continue to heat, cook and use hot water in the same way they do today, without ripping out pipes, boilers and in some cases floors. Using the existing world-class gas network infrastructure will also be the most cost-effective solution to decarbonisation.”


en DAT Gas netwerk "world-class" ligt hier ook....
Woudsehoeve
2
Zolang waterstof 5x meer energie kost als direct gebruik van de (groene) energie zal het nooit wat worden. Sterker nog zit het vooruitgang in de weg.
En overschotten in stroom ( een paar dagen per jaar nu) kan je geen waterstof van maken een waterstof fabriek heeft een uptime nodig van 95% om rendabel te zijn.
Voor meer details zie:

www.wattisduurzaam.nl/15443/energie-b...
31 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.