DEN HAAG (ANP) - Een nederlaag die ABN AMRO voor klachtencommissie Kifid heeft geleden, brengt een miljoenenclaim tegen de bank dichterbij. De financieel dienstverlener moet een klant compenseren die vindt dat hij te veel rente heeft betaald over een doorlopend krediet. Die uitspraak sterkt Consumentenbond Claimservice in het voornemen om namens andere klanten met een zelfde soort lening een miljoenenclaim in te dienen tegen ABN AMRO.
Het Kifid, dat oordeelt over conflicten tussen klanten en hun verzekeraars of banken, stelde een klant in het gelijk die vond dat ABN AMRO hem te veel rente liet betalen. Hij nam tussen 2010 en 2018 een doorlopend krediet af met variabele rente. Maar waar de marktrentes die de bank zelf moet betalen almaar daalden, gebeurde dit niet met de tarieven die de klant over zijn Flexibel Krediet moest betalen.
De klachtencommissie oordeelt dat klanten mogen verwachten dat ze minder rente hoeven te betalen als de marktrentes ook omlaaggaan, tenzij de bank vooraf iets anders heeft vermeld. ABN AMRO moet nu uitrekenen hoeveel rente de klant te veel betaalde. De klager zelf schat dit op 25.000 euro.
Tientallen miljoen euro's
ABN AMRO heeft in totaal zo'n 80.000 van dit soort leningen verstrekt, schat Consumentenbond Claimservice. Deze aan de Consumentenbond gelieerde claimorganisatie overweegt namens die klanten geld terug te eisen van ABN AMRO. De recente uitspraak van Kifid maakt die zaak sterker. Directeur Stef Smit van Consumentenbond Claimservice zegt nu eerst de reactie van de bank te willen afwachten.
Stichting Geldbelangen, die de klant in deze bewuste Kifid-zaak bijstond, stipt aan dat de claims in de tientallen miljoenen euro's kunnen lopen. Crédit Agricole werd om eenzelfde soort zaak terechtgewezen en compenseert nu ongeveer 70.000 mensen. Daarvoor reserveerde de van oorsprong Franse kredietverstrekker 123 miljoen euro.
Hoge claims
ABN AMRO is niet de enige bank die wegens te hoge rentes voor consumenten hoge claims kan verwachten. Consumentenbond Claimservice onderzoekt ook mogelijke zaken tegen het Spaanse Santander en Vesting Finance.
ABN AMRO laat weten de Kifid-uitspraak nog te bestuderen. Tot die tijd wil de bank niet inhoudelijk reageren.
De overheid - als aandeelhouder AAB - heeft gelukkig een bevriende opper rechter in Den Haag zitten die dat wel even van tafel haalt.
PS Bij het kantoor van de landsadvocaat zat een partner die miljoenen fraude pleegde. Lekker voor je goede naam. De betrokkene pleegde zelfmoord toen het uitkwam.
De abn hangt momenteel veel boetes en claimes boven het hoofd
Je vraagt en krijgt "variabel", allen vergeet de bank het variabel uit te voeren, sterker nog! ze deden er nog een schepje op om het variabel te laten ogen.
Hier is toch geen rechter voor nodig, die 80.000 benadeelde klanten gaan het te veel betaalde rente bedrag terug krijgen+de wettelijke rente.
300-400 miljoen euro van de staatsbank gaat terug vloeien naar de echte economie.
De andere NL-grootbanken met hetzelfde unieke klant concept gaan volgen.
ABN = Aanhoudend Blunderende Bank.
Wat een maffiosi. Ze lijken het echt nooit te leren. Ook met eerlijk zakendoen kan geld verdiend worden. Iets wat veel banken kennelijk nog steeds niet begrijpen.
Dit is wel weer typisch achteraf jammeren, oh wat ben ik zielig.
De klant was er zelf bij, hij kon zo naar een andere geld schieter met een lagere rente overstappen.
Bij beide banken lig ik nog in de clinch. Bij ING over de tussentijdse renteopslag, terwijl 1% in de overeenkomst stond en bij ABN AMRO over het onderwerp waar dit artikel overgaat, namelijk niet meebewegen met de marktrente, waardoor inderdaad aanzienlijk meer rente betaald werd/wordt.
Maatwerk heet het bij banken, behalve als het nadelig voor hen uitvalt.
Over wel of niet onafhankelijke rechters : ik denk dat een rechter naar eer en geweten en met de wet in de hand de juiste beslissing tracht te nemen. De invloed daarbij van buitenaf moet niet onderschat worden. Met name het Openbaar Ministerie wil nog wel eens een zaak een bepaalde richting sturen.
spaarrente werd wel verlaagd