AMSTERDAM (AFN) - De bouwcombinatie van Heijmans, Fluor en Hochtief heeft de voorlopige gunning gekregen voor het project Zuidasdok in Amsterdam. De opdracht omvat onder meer het verbreden en gedeeltelijk ondergronds brengen van de A10 Zuid en uitbreiding van station Amsterdam Zuid.
Met de opdracht is een waarde gemoeid van ongeveer 990 miljoen euro. Daarvan gaat 15 procent naar bouwer Heijmans en de rest wordt evenredig verdeeld tussen het Duitse Hochtief en het Amerikaanse Fluor. Dat is inclusief zeven jaar onderhoud van de tunnels.
Zuidasdok is een gezamenlijk project van de gemeente Amsterdam, ProRail en Rijkswaterstaat. De werkzaamheden zullen medio 2019 beginnen en het project zou rond 2028 moeten worden opgeleverd.
Bereikbaarheid
De aanpak van de A10, de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel en de bouw van het nieuwe station Amsterdam Zuid moeten de bereikbaarheid van de Zuidas verbeteren. Door de gedeeltelijke ondertunneling ontstaat nieuwe openbare ruimte en wordt de leefkwaliteit in het gebied verbeterd. Ook wordt ruimte gecreëerd voor het vernieuwde station Amsterdam Zuid, zodat het uit kan groeien tot een hoogwaardig openbaarvervoerknooppunt.
Het is een van de grootste infrastructuurprojecten in Nederland van dit moment. Het project wordt gefinancierd door het Rijk, de gemeente Amsterdam, de Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland.
Op de beurs werd de opdracht voor Heijmans positief ontvangen. Het aandeel van het bouwbedrijf steeg ruim 6 procent.
Trieste zaak, een dergelijk groot project uitbesteden aan een consortium dat voor 85% uit buitenlandse aannemers bestaat. Hier hebben we het laatste nog niet over gehoord denk ik.
zal wel weer een dramatisch project worden met 15% van de omzet voor Heijmans....triest dat de koers omhoog gaat.
Positievelingen :-(
Gun anderen ook eens wat.
Dat Heijmans met zulke partners werkt en wint zegt veel voor de toekomst. Doen ze goed dus. Heijmans onder Hillen gaat lekkerrrrr vooralsnog.
dank u lekker winst genomen vanaf 5,30. Tijd om te verzilveren.
Eens kijken wanneer ze erachter komen dat de grond slapper is dan gedacht, zodat ze een meerprijs willen hebben... Welkom in Amsterdam, waar je beter niet kunt graven (noord-zuid-lijn anyone?).
Dat gaat veel ellende opleveren wanneer Heijmans failliet gaat !
Ondertunnelen, Gemeente Amsterdam en Heijmans, een rampzaliger scenario is bijna ondenkbaar gezien de recente feiten en historie.
Dit impliceert dar deze grote vennootschappen en diverse overheden de financiele positie van heijmans goed inschat