De zusterstrijd tussen Binck en Alex
07 Jun 08, 08:53
door Rien Meijer
AMSTERDAM (DFT) - Als twee bedrijven samengaan, kun je wachten op bestuurders die roepen dat de integratie nóg sneller gaat dan verwacht en dat van twee kampen níéts te merken valt. Tenminste, zo gaat het doorgaans. Niet bij BinckBank.
Een klein halfjaar nadat branchegenoot Alex Beleggersbank werd overgenomen van de Rabobank is er – althans aan de ’voorkant’ – allesbehalve sprake van één bedrijf. Sterker: de onderlinge competitie tussen de voormalige concurrenten wordt gekoesterd. „Ik geloof erin dat je een vijand moet hebben.”
Zelf brengt Nick Bortot – Binck-medewerker van het eerste uur en sinds een maand bestuurslid van de online effectenbank – de helft van zijn werkweek door op ’vijandelijk’ terrein; het kantoor van Alex nabij station Bijlmer ArenA, waar een aantal functies van de twee bedrijven zijn samengebracht. Tot op zekere hoogte dan, want de afdelingen werken nog altijd afzonderlijk van elkaar. Bortot gelooft niet in het volledig samenvoegen van Alex en Binck.
„Klanten hebben bewust gekozen voor één van de twee. Ik geloof niet dat zij er blij van zouden worden als we ze zouden samenvoegen.” Beide labels hebben ook een eigen rol. BinckBank als specialist voor mensen die zelfstandig willen beleggen, Alex met een breder aanbod van ook ándere producten, zoals een spaarrekening, beleggingsfondsen, online vermogensbeheer en wellicht ook banksparen.
Bovendien, meent Bortot, houdt de onderlinge competitie iedereen scherp. „Ik geloof erin dat je een vijand moet hebben.” Hij noemt als voorbeeld de twee salesafdelingen. „De resultaten van die twee afdelingen hangen naast elkaar en waar aan het eind van de maand het meeste is verkocht, daar gaat de vlag uit.” Hard maar fair.
„In die business draait het om commissies. Wie keer op keer verliest, vertrekt vanzelf”, aldus Bortot (35). Van grote cultuurverschillen is volgens hem echter geen sprake. „Hooguit lag de nadruk bij Alex wat meer op innovatie, terwijl bij Binck de klantgerichtheid tot in het extreme is doorgevoerd.”
Arrogantie
Niettemin koestert de kersverse Binck-bestuurder de wat hij noemt ’gezonde animositeit’ tussen de twee zusterbedrijven, die zich onder meer uit doordat medewerkers gadgets als manchetknopen van het ’eigen’ merk dragen.
„Als je in een luxepositie zit, val je in slaap.” Met die gedachte in het achterhoofd was Bortot aangenaam verrast toen grootbank ING – in navolging van onder meer ABN Amro en effectenbedrijf Van der Moolen – onlangs aankondigde de strijd met BinckBank te willen aangaan.
„Het zijn met name marketeers die ons aanvallen”, toont hij zich niet erg onder de indruk. „Maar het gaat om dienstverlening. Dat is niet iets wat je uit een marketingkoker haalt, dat moet in je dna zitten.
Wij hebben daar de afgelopen acht jaar aan gebouwd – in feite is de dienstverlening door de klant gebouwd. De grootbanken redeneren uit een soort arrogantie het allemaal zelf te kunnen. ABN Amro lanceerde twee jaar terug een nieuw platform en nieuwe tarieven. Maar wij draaiden toen ons beste jaar ooit.”