Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Volgende fase:crash-crisis in VS,UK of Japan

105 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
Kaiser
0
Volgende fase van de crisis in VS, UK of Japan?

14 mei 2010 - Trends Tendances

De schuldencrisis situeert zich momenteel vooral in de eurozone, maar dat betekent niet dat de rest van de wereld vrijuit gaat. Een te hoge schuldenlast is namelijk geen exclusief Europees, maar wel een globaal probleem. In tegenstelling tot bij vorige crisissen zijn het niet de groeimarkten maar wel de ontwikkelde landen die de schulden opstapelen.
Daniel Arbess van Perella Weinberg Partners maakt zich vooral zorgen over de volgende stap in wat hij de tweede fase van de kredietcrisis noemt. Gaat de crisis zich vervolgens naar Japan, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk uitzaaien? Ook in die landen is de eerste fase van de kredietcrisis opgelost doordat de overheden zich zwaar in de schulden stoken.

De debt to GDP ratios, de verhouding van de schulden tot het BBP, zullen in de ontwikkelde landen tegen 2014 stijgen tot 100%, wat 35% meer is dan het niveau van voor de crisis.

3% van die stijging is afkomstig van de redding van de banken door de overheden, 3,50% van de economische stimuleringsmaatregelen. Daarenboven is 4% afkomstig van hogere rente op het geld dat de overheden hebben ontleend en nog eens 9% van omzet die als gevolg van de recessie verloren ging.

Willem Buiter, hoofdeconoom bij Citigroup, verklaarde vandaag dat de overheidsfinanciën van de ontwikkelde landen zich momenteel op het hoogste niveau bevindt sinds de industriële revolutie. Buiter maakt alleen uitzondering voor de periodes van Wereldoorlog I en II.

[verwijderd]
0
lees dat verhaal net op finance yahoo, komt van market watch

conclusie koop commodities
[verwijderd]
0
HerrKaiser,

Ik blijf voorlopig van de beurs weg. Afgelopen maandag baalde ik wel toen ik niet profiteerde van de jubelstemming op de beurzen, maar had de week daarvoren ook geen verlies geleden.

In deze onstuimige markt waag ik me eigen niet meer en heb er voorlopig geen vertrouwen in.

Toen ik de CEO van ING hoorde over vooroverleg met EU en verkrapping van de geldmarkt en dat de EC eerder had moeten ingrijpen bevesigde dat er meer speelt dan wij simpele beleggers weten.

Grote krachten werken op dit moment en als kleine belegger ga ik nu aan de zijlijn staan.

Iedereen mag het zelf weten, en wens ook iedereen veel succes toe.

Hans
voda
0
Hans, ik kan het helemaal begrijpen.

Succes verder. Ik hoop je toch weer hier snel terug te zien.

Groet,

Hans
[verwijderd]
1
quote:

voda schreef:

Hans, ik kan het helemaal begrijpen.

Succes verder. Ik hoop je toch weer hier snel terug te zien.

Groet,

Hans
Hans, dank je.
Ik zal de beurs blijven volgen.
Ik lees jouw berichtjes graag.
Als het uitkomt zal ik meehelpen.
Pas op, grote beleggers weten meer dan wij en de beurzen laten grote uitslagen zien op dit moment. De DOW staat in verhouding met de economie erg hoog. De euro daalt hard en dit kan bij ons de inflatie doen aanwakkeren. Kijk maar naar de benzineprijzen aan de pomp, € 1,55 aan de pomp. (fijn dat jij iedere dag de prijs van olie publiceert, voor beleggers heel belangrijk dit zwarte goud)

Detailhandel gaat hier ook hinder van ondervinden. De bezuinigingen gaat ten kosten van de werkgelegenheid en dus zijn uitzenders ook niet aantrekkelijk. De uitzenders staan zelf hoger dan 3 à 4 jaar gelelden, toen de economie op volle toeren draaide (incl. huizenmarkt).

Er gebeurt op dit moment veel. Veel succes.

Hans
[verwijderd]
0
quote:

Hans19 schreef:

[quote=voda]
Hans, ik kan het helemaal begrijpen.

Succes verder. Ik hoop je toch weer hier snel terug te zien.

Groet,

Hans
[/quote]
Hans, dank je.
Ik zal de beurs blijven volgen.
Ik lees jouw berichtjes graag.
Als het uitkomt zal ik meehelpen.
Pas op, grote beleggers weten meer dan wij en de beurzen laten grote uitslagen zien op dit moment. De DOW staat in verhouding met de economie erg hoog. De euro daalt hard en dit kan bij ons de inflatie doen aanwakkeren. Kijk maar naar de benzineprijzen aan de pomp, € 1,55 aan de pomp. (fijn dat jij iedere dag de prijs van olie publiceert, voor beleggers heel belangrijk dit zwarte goud)

Detailhandel gaat hier ook hinder van ondervinden. De bezuinigingen gaat ten kosten van de werkgelegenheid en dus zijn uitzenders ook niet aantrekkelijk. De uitzenders staan zelf hoger dan 3 à 4 jaar gelelden, toen de economie op volle toeren draaide (incl. huizenmarkt).

Er gebeurt op dit moment veel. Veel succes.

Hans
cashblijven in euro's is ook geen optie :-(
[verwijderd]
0
quote:

Ljosalfa schreef:

[quote=Hans19]
[quote=voda]
Hans, ik kan het helemaal begrijpen.

Succes verder. Ik hoop je toch weer hier snel terug te zien.

Groet,

Hans
[/quote]
Hans, dank je.
Ik zal de beurs blijven volgen.
Ik lees jouw berichtjes graag.
Als het uitkomt zal ik meehelpen.
Pas op, grote beleggers weten meer dan wij en de beurzen laten grote uitslagen zien op dit moment. De DOW staat in verhouding met de economie erg hoog. De euro daalt hard en dit kan bij ons de inflatie doen aanwakkeren. Kijk maar naar de benzineprijzen aan de pomp, € 1,55 aan de pomp. (fijn dat jij iedere dag de prijs van olie publiceert, voor beleggers heel belangrijk dit zwarte goud)

Detailhandel gaat hier ook hinder van ondervinden. De bezuinigingen gaat ten kosten van de werkgelegenheid en dus zijn uitzenders ook niet aantrekkelijk. De uitzenders staan zelf hoger dan 3 à 4 jaar gelelden, toen de economie op volle toeren draaide (incl. huizenmarkt).

Er gebeurt op dit moment veel. Veel succes.

Hans
[/quote]

cashblijven in euro's is ook geen optie :-(
Ik heb een deel op de dollarrekening laten staan en ontvang er steeds meer euro's voor. Gout trekt me niet, maar ze zeggen dat je 5 % van je vermogen in goud moet beleggen. Ik doe daar niet aan mee.
[verwijderd]
0
Ik ga zenk maar eens kijken naar Zwitserse of Noorse Kronen.
Zwitserland trekt mij wel aan. Het vertrouwen in de euro daalt bij mij met de dag. Ik weet het ook niet meer, maar de dollar is wel sterker aan het worden.
Kaiser
0
Nassim Taleb vs. Paul Krugman. Waar staat u?

- De auteur van The Black Swan, Nassim Taleb, over de vraag of hij nu meer de sneltreincrash van vorige week veroorzaakte (en over meer fundamentele kwesties): www.youtube.com/watch?v=OVxcDgfTzuk

In essentie: "Wanneer een brug instort, moet je niet naar de laatste vrachtwagen kijken die over die brug reed."

Hij vraagt eerder naar structuren te kijken: het systeem is door de globalisering en de communicatietechnologie onvoorspelbaarder geworden wegens de vele interconnecties, de schulden zitten bij de overheid, moral hazard is toegenomen, de belastingsbasis is kleiner, en voorspellingen inzake belastingsontvangsten kunnen er ver naast naastzitten - overheden onderschatten deficits altijd.

nl.wikipedia.org/wiki/Moral_hazard

Hij is ongerust over de overheidsschulden, "je geneest schulden niet met schulden."

Aanbevelingen van Taleb:

* Gebruik geen langlopende Amerikaans staatspapier om waarde veilig te stellen.
* Euro én dollar hebben dezelfde problemen.
* Als je vreest voor hyperinflatie dan moet je harde waardes hebben zoals een aantal metalen, landbouwgrond (geen vastgoed wegens gevaar voor hoge rente)
* De aandelenmarkt is voor entertainment, niet om waarde veilig te stellen

www.ritholtz.com/blog/2010/05/taleb-f...
Kaiser
0
Frankrijk ook op het lijst ? zo te zien wel.... misschein Duitsland ook kapot ?

'France more dangerous than Greece for EU economy'

www.expatica.com/de/news/news_focus/_...
Kaiser
0
Violent protests spread in Thailand: Thailand’s anti-government protests are spreading, despite a heavy handed con... bit.ly/acWlgN
Kaiser
0
www.capitalvue.com/home/CE-news/inset...

De onzekerheid begint wortel te schieten in China. Het artikel op de link beweert (ik weet niet hoe betrouwbaar het is) dat de CRE prijzen in Peking 31% gezakt zijn op één maand tijd.

Zelfs indien de cijfers correct zijn moet je minder belang hechten aan het percentage dan aan het teken dat de vastgoedmarkt aan het keren is.
Geen Gezeik, iedereen rijk
0
quote:

euroshopper schreef:

globaleconomicanalysis.blogspot.com/2...

Californië was al bekend, maar de Amerikaanse staat Illinois schijnt nu ook bankroet te zijn.
Er wordt gesproken over een tekort op de begroting van 13 miljard $, die staat waar Chicago in ligt had volgens mij bij de presidentsverkiezingen 22 kiesmannen, dat zou neerkomen op ergens tussen 13 en 17 miljoen inwoners. Een procent of 5 van de totale bevolking van de VS.

Ik heb ooit een overzicht gezien van Amerikaanse staten met de grootste tekorten en daar werden zeker een stuk of 6 staten genoemd die een gat in hun begroting van meer dan 20% van de begroting hadden. Illinois werd daarin genoemd met een gat is de begroting van ergens tussen de 20 en 25%. Als dat klopt zou de begroting van de staat Illinois zo´n 50 a 60 miljard $ moeten zijn en de begrotingen van alle staten bij elkaar zo´n 1000 a 1200 miljard$. De begrotingen van die staten zijn dus bij elkaar opgeteld behoorlijk groot.

Een interessante vraag is hoe het toch mogelijk is dat de VS 1 valuta voert met staten die er zo´n verschillende begrotingsdiscipline op na houden en die in zo´n verschillende economische situatie zitten. Deze lastige vragen worden uiteraard bijna dagelijks door de Wall Street Journal, The Financial Times en The Economist toegelicht en de ratingagencies hebben uiteraard allang hun ratings sterk verlaagd. Ook is er natuurlijk al geruime een speculatie vanuit bankierskringen in New York tegen deze staten en hun onhoudbare gemeenschappelijk valuta, de $.
105 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
874,79  +8,28  +0,96%  18:05
 Germany40^ 18.166,80 +1,71%
 BEL 20 3.890,71 +0,71%
 Europe50^ 5.019,69 +1,68%
 US30^ 38.504,96 +0,67%
 Nasd100^ 17.481,67 +1,58%
 US500^ 5.070,20 +1,06%
 Japan225^ 37.938,71 +0,57%
 Gold spot 2.323,28 -0,17%
 EUR/USD 1,0704 +0,49%
 WTI 83,28 +1,50%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +26,32%
BAM +4,73%
PROSUS +3,52%
ASMI +3,14%
JUST EAT TAKE... +3,10%

Dalers

RANDSTAD NV -7,22%
Akzo Nobel -6,93%
FASTNED -4,65%
NSI -3,89%
ArcelorMittal -2,65%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront