Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Situatie in Italië veel slechter dan gedacht

46 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
[verwijderd]
0
Qua architectuur, natuurlijke-, culinaire- en mediterrane schoonheid is Italië een prachtig land. Financieel niet.

-Fraude, smeergeld, corruptie en machtsmisbruik maken in Italië een belangrijk deel uit van de economie.

-De jeugdwerkeloosheid is hoog, in diverse provincies bedraagt deze meer dan 40%, zonder uitzicht op verbetering.

-Ook na behalen van een universitaire opleiding is het moeilijk om een baan te vinden.

-Salarissen zijn laag, een meerderheid van de bevolking moet rondkomen van minder dan 900 euro per maand. De koopkracht van de meeste mensen verzwakt steeds verder. In veel kost het huren van een appartement meer dan een maandsalaris. De huizenprijzen in Italië behoren tot de hoogste ter wereld. Het land is in de greep van een omvangrijke woningspeculatie, die ten koste gaat van vele families. Veel woningen kampen met sterk achterstallig onderhoudt, wat nauwelijks afdoet aan de hoge prijzen.

-Sociale uitkeringen (afgezonderd van pensienuitkeringen) met een duur van langer dan zes maanden bestaan niet in Italië. Wie werkloos is, of wordt en niet binnen 6 maanden een andere baan vindt en daarna geen geld meer heeft, heeft weinig keus dan bij familie in huis te gaan wonen, wanneer dat niet mogelijk is, is op straat slapen vrijwel de enige mogelijkheid.

-De pensioenbetalingen bedragen voor de meeste Italianen ca. 450 euro per maand.

-In regionale treinen zijn controleurs zeldzaam. Een groot deel van de reizigers gaat op reis zonder daarvoor te betalen. De weinigen die toch een boete wordt opgelegd, betalen simpelweg niet, ook niet na uitstel van betaling. In veel steden kunnen buspassagiers plaatsnemen zonder te betalen. Controle vindt nauwelijks plaats.

-Italiaanse scholen en universiteiten hebben veel achterstallig onderhoud en financiële problemen.

-De Italiaanse staat heeft veel snelwegen geprivatiseerd, wat autorijden en transport in Italië relatief duur maakt.

-Wie een redelijke tot goede baan heeft en geen vrienden, familie of bekenden heeft in het bedrijf waar hij wil werken, kan een contract zo goed als vergeten. Hierdoor gaat veel talent verloren. Vele Italianen emigreren naar het buitenland, vooral wie een universitaire opleiding heeft.

-Een groot deel van de Italiaanse jeugd woont tot de leeftijd van dertig jaar bij zijn ouders, omdat het huren van een woning niet haalbaar is, maar ook omdat het voor velen moeilijk is om een baan te vinden.

-De Italiaanse industrie verkeert al ruim 10 jaar in een langdurige crisis.

-Belastingontduiking vindt op zeer grote schaal plaats. Hierdoor loopt de Italiaanse staat honderden miljarden euro´s per jaar mis.

-Miljoenen Italianen zijn gokverslaafd. Ruim 58 miljard euro wordt per jaar vergokt, dit is meer dan 1.000 euro per volwassene per jaar. Gokautomaten staan vrijwel overal, krasloten worden vrijwel overal verkocht, ook op alle postkantoren. Velen zijn hierdoor financieel geruïneerd. De Italiaanse staat doet weinig aan de gokverslaving omdat de inkomsten hard nodig zijn.

-De schuldenberg van Italië is ruim 1.850 miljard euro. Het is moeilijk te zien waar dit geld aan besteedt is en wordt. Veel geld gaat op aan corruptie. De schulden lopen steeds verder op, de financiële draagkracht van het land en van de bevolking worden steeds minder.

Voor een overgrote meerderheid van de Italiaanse bevolking wordt het dagelijkse leven steeds zwaarder. Simpelweg schulden opkopen door de ECB verandert zo goed als niets aan de genoemde problemen in Italië. Sterker nog, andere Europese landen komen door het beleid van de ECB zelf nog verder in de problemen, terwijl de problemen in Italië niet worden opgelost, maar worden opgeschoven en tijdelijk uitgesteld.

Het monetaire beleid van de ECB m.b.t. Italië komt letterlijk neer op het dragen van water naar de zee.
[verwijderd]
3
Ja die zelfde schuld hadden ze ook al toen ze toe traden tot de Euro

Nog iets echt nieuws?
[verwijderd]
1
Beste Beursplein 5,

Als ik jou was zou ik volop in de shorts gaan.

Zo'n duidelijk en onderbouwde visie als die van jou heb ik zelden gezien.

Binnen no time ben je miljonair en kun je ons vriendelijk toezwaaien vanuit je Ferrari (made in China).......

vr.gr.
winckie
nobahamas
0
quote:

winckie schreef op 7 augustus 2011 23:48:

Beste Beursplein 5,

Als ik jou was zou ik volop in de shorts gaan.

Zo'n duidelijk en onderbouwde visie als die van jou heb ik zelden gezien.

Binnen no time ben je miljonair en kun je ons vriendelijk toezwaaien vanuit je Ferrari (made in China).......

vr.gr.
winckie
Niet iedereen heeft het doel zich te verrijken ten koste van anderen.
De essentie van de discussie is dat de regerende klasse alleen aan zichzelf denkt.
p.s. wanneer je geboren bent in '55 ben je geen babyboomer... je zult ook moeten werken tot je 67e (of langer).
[verwijderd]
0
als je niet weet waar je het over hebt kun je beter je mond houden...

De mensen die geboren zijn tussen (grofweg) 1945 en 1955 worden doorgaans aangeduid als Babyboomers. Deze generatie heeft een aantal gemeenschappelijke ervaringen. Ze maakten kennis met de stijgende naoorlogse welvaart, en ging studeren in de woelige periode tussen 1965 en 1975.

Mensen die geboren zijn tussen 1955 en 1965 worden ook wel tot de babyboom-generatie gerekend, omdat rond 1965 een duidelijk omslagpunt werd bereikt in het aantal levendgeborenen (zie figuur).

nl.wikipedia.org/wiki/Babyboom_(term)

[verwijderd]
0
Ik kom net terug van een vakantie in italie en ik kan volmondig bevestigen wat beursplein meldt. Heel jammer, prachtig land en trotse familiemensen.
Tiekoes1
0
quote:

xbear schreef op 8 augustus 2011 00:24:

Ik kom net terug van een vakantie in italie en ik kan volmondig bevestigen wat beursplein meldt. Heel jammer, prachtig land en trotse familiemensen.
kan frankrijk er ook wel bij zo is het nu eenmaal.
[verwijderd]
0
Die Berlusconi lacht al die domme Nooreuropeanen gewoon in hun gezicht uit. En Rutte maar dansen op Dqnce Valley!
boldie
0
quote:

NickieLeeson! schreef:

Die Berlusconi lacht al die domme Nooreuropeanen gewoon in hun gezicht uit. En Rutte maar dansen op Dqnce Valley!
ecb koopt op, rente zakt, nieuwe leningen tegen lagere rente en dan?????
Opkopen zal dan wel weer stoppen want ze kunnen weer aan hun eisen voldoen, tenminste zo zie ik het.
Robin Good
0
quote:

nobahamas schreef op 7 augustus 2011 23:59:

[...]
Niet iedereen heeft het doel zich te verrijken ten koste van anderen.
De essentie van de discussie is dat de regerende klasse alleen aan zichzelf denkt.
p.s. wanneer je geboren bent in '55 ben je geen babyboomer... je zult ook moeten werken tot je 67e (of langer).
Om te beginnen is het voornemen dat de groep 2020-2025 op 66 jarige leeftijd met pensioen gaat.
En zelfs dat moet nog bezegeld worden.
Voor de rest is het toch alleen maar schuiven met lege dozen, want er werkt nu, maar ook dan geen hond meer op zijn 65e.
Waarom, omdat die witte boorden in Den Haag nog steeds niet begrijpen dat het gemiddeld genomen al op je 60e (of eerder) op is.
Daarna kun je nog ambtenaar spelen of ben je nog in loondienst bij de gratie van je werkgever en mag je als je geluk hebt je tijd uitdienen.
Damjan
0
Voel me een broekie, ik mag pas met pensioen in 2047 ^^
Tegen die tijd zijn de meeste van jullie al dood ^^
Robin Good
0
quote:

Damjan schreef op 8 augustus 2011 01:53:

Voel me een broekie, ik mag pas met pensioen in 2047 ^^
Tegen die tijd zijn de meeste van jullie al dood ^^
Dan mag je van geluk spreken, want tegen die tijd bestaat er geen AOW en/of pensioen meer.
Kortom, begin alvast je geld aan andere dingen te besteden.
[verwijderd]
0
quote:

xbear schreef op 8 augustus 2011 00:24:

Ik kom net terug van een vakantie in italie en ik kan volmondig bevestigen wat beursplein meldt. Heel jammer, prachtig land en trotse familiemensen.
Ik ken Italie vrij goed en dit verhaal is niet helemaal juist.

Wat zeker waar is, is dat er armoede is in de zuidelijke provincies, zeg maar grofweg onder Napels. Dat levert wel een triest plaatje op, met bijvoorbeeld veel jeugdwerkloosheid, want in zuidelijke provincies is het perspectief niet zo groot.

Kom je echter in het noorden, dan heb je o.a. mode, industrie en toerisme die het goed doen, en aantrekkelijke rijke steden als Milaan, Verona, Bologna, etc. Je ziet er verzorgde mensen, dure auto's en luxe winkels waar nog steeds veel gekocht wordt. Die noordelijke motor die hapert dus niet, maar daar achter hangt wel een zuidelijke aanhangwagen die de boel remt.

Per saldo zou ik dus eerder zeggen 'een gemengd beeld'. En niet het drama zoals hierboven geschetst. Bovendien is de Italiaanse overheid voornemens om een begrotingsevenwicht te realiseren, wat nog beter zou zijn dan NL op dit moment.
Lord Enki
0
Tja.

Noord Italie - Zuid Italie
De Vlamingen en de Walen
De "Ossies" en de Wessies
De Randstad en de rest

Welk land kent geen economische verdeling

Misschien moeten we gaan spreken over economisch sterke europese regio's
[verwijderd]
0
De Italiaanse krant ´Repubblica´ heeft een uitgebreid dossier over de massale emigratie van Italianen naar het buitenland. Velen besluiten het land te verlaten na het behalen van een universitaire studie, omdat het in eigen land moeilijk is om een baan te vinden): racconta.repubblica.it/italiani-ester...

Het overgrote deel van de genoemde problematiek is helaas van toepassing in alle Italiaanse steden, van Miliaan tot Palermo.
[verwijderd]
0
Een keer Italie doorgereden, van bovenaan de laars tot aan de hak
Wat je allmaal niet tegenkomt, extreme luxe en Woestijn met palmbomen en onderin een ONTZETTENDE grote zware industrie
Prachtig niet te onderschatten land
Even zo de Grieken

Overigens moet ieder land toch minstens 50% van haar BNP hebben om te kunnen betalen lenen oogsten, financieren
Het wordt zolangzamerhand hysteries die valuta oorlog, US vs EU
[verwijderd]
0
quote:

justin_case schreef op 8 augustus 2011 02:04:

[...]

Ik ken Italie vrij goed en dit verhaal is niet helemaal juist.

Wat zeker waar is, is dat er armoede is in de zuidelijke provincies, zeg maar grofweg onder Napels. Dat levert wel een triest plaatje op, met bijvoorbeeld veel jeugdwerkloosheid, want in zuidelijke provincies is het perspectief niet zo groot.

Kom je echter in het noorden, dan heb je o.a. mode, industrie en toerisme die het goed doen, en aantrekkelijke rijke steden als Milaan, Verona, Bologna, etc. Je ziet er verzorgde mensen, dure auto's en luxe winkels waar nog steeds veel gekocht wordt. Die noordelijke motor die hapert dus niet, maar daar achter hangt wel een zuidelijke aanhangwagen die de boel remt.

Per saldo zou ik dus eerder zeggen 'een gemengd beeld'. En niet het drama zoals hierboven geschetst. Bovendien is de Italiaanse overheid voornemens om een begrotingsevenwicht te realiseren, wat nog beter zou zijn dan NL op dit moment.
Ken je de situatie als toerist of als immigrant? Dat maakt een heel groot verschil. De toeristische centra van de diverse grote steden zeggen niet alles over de huidige sitatie in het land, om dat te weten moet je er langer gewoond hebben, Italiaans spreken en het land kennen. Ontkennen helpt voor Italië niet meer. Er zijn heel veel protesten tegen de bezuinigen omdat een groot deel van de bevolking niet meer kan inleveren. Zij komen financieel al bij lange na niet rond.

Een zeer groot probleem is de Italiaanse vastgoedmarkt. De huren zijn in veel steden extreem hoog, zelfs nog hoger dan in Nederland op de vrije markt, terwijl de lonen gemiddeld fors lager liggen.

Het beste wat de overheid kan doen, is het wettelijk vastleggen van een maximale huurprijs per vierkante meter, per stad en zone afzonderlijk.
Het bezit van vastgoed en meerdere miljoen euro´s aan kapitaal moet daarbij sterker worden belast. De Italiaanse staat moet nieuwe wijken creëeren waar de huur op kostendekkende niveus ligt, om zo de markt af te laten koelen.
De koopkracht zal fors toenemen en uiteindelijk ook de belastinginkomsten.
Ook de belastingen voor de rijke bovenlaag in Italië moeten fors omhoog, net als in veel andere Europese landen.

De werknemers in veel fabrieken, bedrijven en landbouwondernemingen hebben het zwaar, zonder goede vooruitzichten. De lonen zijn de afgelopen tien jaar zo goed als gelijkgebleven, terwijl de huren en de kosten voor levensonderhoud zeer fors zijn gestegen. De maatschappelijke tweededeling is steeds groter geworden.
Uiteraard lijdt de werkende bevolking het meest onder de bezuinigingplannen van Berlusconi.
Cézan
0
quote:

Damjan schreef op 8 augustus 2011 01:53:

Voel me een broekie, ik mag pas met pensioen in 2047 ^^
Tegen die tijd zijn de meeste van jullie al dood ^^
Lol.

Hoorde onlangs van een wetenschapper (op BNN) dat mensen die 150 jaar worden al op deze aarde rondlopen.
Misschien zit jij er ook tussen.
Zou maar vast beginnen met sparen.

Czn.

Italianen in de klem, over het algemeen ook nog heetgebakerd, dit in combinatie met heersende hitte, nou, dus nog even zullen we daar dezelfde beelden zien als die in Griekenland.

www.z24.nl/economie/artikel_232998.z2...
[verwijderd]
0
quote:

Beursplein 5 schreef op 13 augustus 2011 11:55:

[...]

Ken je de situatie als toerist of als immigrant? Dat maakt een heel groot verschil. De toeristische centra van de diverse grote steden zeggen niet alles over de huidige sitatie in het land, om dat te weten moet je er langer gewoond hebben, Italiaans spreken en het land kennen. Ontkennen helpt voor Italië niet meer. Er zijn heel veel protesten tegen de bezuinigen omdat een groot deel van de bevolking niet meer kan inleveren. Zij komen financieel al bij lange na niet rond.

Een zeer groot probleem is de Italiaanse vastgoedmarkt. De huren zijn in veel steden extreem hoog, zelfs nog hoger dan in Nederland op de vrije markt, terwijl de lonen gemiddeld fors lager liggen.

Het beste wat de overheid kan doen, is het wettelijk vastleggen van een maximale huurprijs per vierkante meter, per stad en zone afzonderlijk.
Het bezit van vastgoed en meerdere miljoen euro´s aan kapitaal moet daarbij sterker worden belast. De Italiaanse staat moet nieuwe wijken creëeren waar de huur op kostendekkende niveus ligt, om zo de markt af te laten koelen.
De koopkracht zal fors toenemen en uiteindelijk ook de belastinginkomsten.
Ook de belastingen voor de rijke bovenlaag in Italië moeten fors omhoog, net als in veel andere Europese landen.

De werknemers in veel fabrieken, bedrijven en landbouwondernemingen hebben het zwaar, zonder goede vooruitzichten. De lonen zijn de afgelopen tien jaar zo goed als gelijkgebleven, terwijl de huren en de kosten voor levensonderhoud zeer fors zijn gestegen. De maatschappelijke tweededeling is steeds groter geworden.
Uiteraard lijdt de werkende bevolking het meest onder de bezuinigingplannen van Berlusconi.
en hoe ken jij de situatie dan, waarschijnlijk alleen van tv en internet. Als je zoekt is er in elk land wel wat aan de hand. Maar dat gaat al zo lang de aarde bestaat. Je maakt er nu gebruik van omdat er paniek is.
46 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
874,79  +8,28  +0,96%  23 apr
 Germany40^ 18.161,70 +0,13%
 BEL 20 3.890,71 +0,71%
 Europe50^ 5.015,49 +0,15%
 US30^ 38.504,96 0,00%
 Nasd100^ 17.481,67 0,00%
 US500^ 5.069,70 0,00%
 Japan225^ 37.938,71 0,00%
 Gold spot 2.322,70 +0,03%
 EUR/USD 1,0702 +0,46%
 WTI 83,30 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +26,32%
BAM +4,73%
PROSUS +3,52%
ASMI +3,14%
JUST EAT TAKE... +3,10%

Dalers

RANDSTAD NV -7,22%
Akzo Nobel -6,93%
FASTNED -4,65%
NSI -3,89%
ArcelorMittal -2,65%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront