SBM Offshore « Terug naar discussie overzicht

Hal/Boskalis koopt SBM in 2015.

80 Posts, Pagina: 1 2 3 4 » | Laatste
[verwijderd]
0
Het belangen van Hal in SBM is momenteel 15,01%. Het zou mij niets verbazen dat Hal dit snel zal uitbreiden. Nu ze de aandacht volledig op Fugro richten kan Hal in al haar rust haar belang verder uitbreiden. Alle seinen staan op groen.
[verwijderd]
0
Het lijkt logisch dat het grote strategische plaatje het bouwen van een onderneming waarin Boskalis Fugro en SBM aan elkaar gevlochten worden het doel is.
Voor mij is van belang dat de ondernemingen ook zonder deze samenvoeging succesvol kunnen zijn, daar heb ik het volste vertrouwen in.
Kopermans
0
Interessant, rhc. SBM staat vandaag in dezelfde positie als Fugro in november. Op een nog steeds zeer lage koers (onder de intrinsieke waarde van de vaste leaseinkomsten), van alle zijden belaagd door shorters, en kwetsbaar voor een overnemer.

HAL heeft de interesse (in SBM en in het grotere plaatje met Boskalis en Fugro), het geld en de gelegenheid om haar positie verder uit te bouwen, evt samen met Sprucegrove als mede-investeerder in de drie bedrijven.

Het zou dus geen verrassing mogen zijn.
TraderRon
0
HAL hoeft natuurlijk totaal nog niet te bewegen.
Het is niet dat er andere kapers op de kust zijn.
Gaat gok ik eerst het verhaal brazilie afwachten om niet voor vreemde verrassingen te komen staan.

Het is sowieso prio nummer 1 het verhaal brazilie af te sluiten.
Er lijkt echter geen eind te komen aan de stroom van omkoping schandalen betreffende petrobras waardoor alles nog wel eens even zou kunnen duren helaas.
[verwijderd]
0
SBM is gericht op diepwater ontwikkelingen. we worden overspoelt met supply. www.bloomberg.com/news/articles/2015-...

De projecten waar sbm inzit heeft een olie prijs nodig van minimal USD 80, alle majors zijn nu spending aan het cutten om aan hun dividend verplichting te komen. Deze stop van investeringen gaat SBM de volgende 3 jaar raken. Het starten van nieuwe diepwater projecten heeft tijd nodig (Front End Engineering Design etc). Momenteel staan er geen grote projecten op stapel in West Africa. (Na angola Kaombo enkel extensions), Nigeria staat al een tijdje vast, Brazilie groot schandaal aan de gang. Dus zal deze industrie en leveranciers in deze industrie een gap moeten overbruggen van op zn minst 3 jaar.

Olieprijs dit jaar rond de USD35 richtlijn.

TraderRon
0
quote:

geritt de derde schreef op 13 maart 2015 08:44:

Olieprijs dit jaar rond de USD35 richtlijn.
aja die richtlijnen qua olieprijs he.. prachtig..
Niet zolang geleden kwam GS met een richtlijn van $200 en kijk nu eens..
Realiteit is dat men er vaker naast zit als dat men het bij het goede eind heeft.
Zodra de supply side wegvalt of er iets gebeurd in het midden oosten kan het HEEL hard gaan.
Die golf beweging hebben we ondertussen al zo vaak gezien.

Daarnaast raken bronnen gewoon op en MOET men wel blijven zoeken naar nieuwe olie om aan de toekomstige vraag tegemoet te komen.

Rapport wat onlangs uitgegeven werd geeft zelfs aan dat de FPSO sector qua omvang gaat groeien in 2016.
Kopermans
0
Er is toch een reden om te bewegen, TraderRon. Met 14% short is het voor HAL (of anderen) moeilijk om een verder belang op te bouwen zonder de koers te laten exploderen. Dat zijn uiteindelijk concurrent-kopers van aandelen. Die moeten eruit voor iemand anders erin kan.

Over Brazilië: ondanks alle gedoe aldaar blijft het rond SBM rustig en blijven verdere ontwikkelingen uit. Integendeel, we krijgen steeds scherper zicht op een schikking en de beperkte kost daarvan.
[verwijderd]
0
quote:

TraderRon schreef op 13 maart 2015 08:49:

[...]

aja die richtlijnen qua olieprijs he.. prachtig..
Niet zolang geleden kwam GS met een richtlijn van $200 en kijk nu eens..
Realiteit is dat men er vaker naast zit als dat men het bij het goede eind heeft.
Zodra de supply side wegvalt of er iets gebeurd in het midden oosten kan het HEEL hard gaan.
Die golf beweging hebben we ondertussen al zo vaak gezien.

Daarnaast raken bronnen gewoon op en MOET men wel blijven zoeken naar nieuwe olie om aan de toekomstige vraag tegemoet te komen.

Rapport wat onlangs uitgegeven werd geeft zelfs aan dat de FPSO sector qua omvang gaat groeien in 2016.

Rapport van DW, weleens gekeken hoe zo'n rapport inelkaar zit? De grootste katalysators die de olie prijs deed stijgen hebben of zelf supply zie USShale oil, en de bankruptcy valt nog mee) plus China die gewoon onder de 7% groei komt.

Hoe kom je erbij dat bronnen opraken??

Kijk je op de korte termijn zijn er geen grote diepwater projecten opkomst (niet in angola, niet Nigeria, oke brazilie, maar daar is het land in crisis (financieel dan)

www.bloomberg.com/quote/GEBR10Y:IND
www.economist.com/news/business-and-f...

2016/2017 gaan bedrijven in deze industrie, de technips/SBM alles wat met diepwater te maken heft het moeilijk krijgen om hun backlog (toekomstige revenues) te boeken

TraderRon
0
quote:

geritt de derde schreef op 13 maart 2015 09:00:

[...]
Hoe kom je erbij dat bronnen opraken??
Bronnen raken 'leeg' dan..

Het probleem zit hem in het feit dat het oppompen steeds meer moeite gaat kosten. De productie van een olieveld stijgt, bereikt een maximum en daalt daarna. Dan wordt het moeilijker en moeilijker de resterende olie te winnen. Een alom bekend fenomeen in de olie- industrie wat peakoil wordt genoemd. Peakoil wordt bij elk olieveld waargenomen.

Hierdoor zijn de grote jongen genoodzaakt om steeds nieuwe bronnen te blijven zoeken / aan te boren.

En nogmaals niets zo veranderlijk en grillig als de olieindustrie de waarheid van vandaag (olieprijs kan enkel omlaag) is zonder probleem in een paar maanden achterhaald.
Zoals daar de $200 dollar van Goldman Sachs was nog niet zo lang geleden.
Dezelfde Goldman Sachs heeft het nu over $40 dollar.
Kopermans
0
Investeringen in oliewinning hebben een lange tijdshorizon. Enkele weken terug werd daarom al aangegeven dat het uitstellen van investeringen vandaag zal zorgen voor enorme tekorten in de nabije toekomst, met een overeenkomstige uiterst sterke stijging van de olieprijs tot gevolg.
[verwijderd]
0
quote:

TraderRon schreef op 13 maart 2015 09:05:

[...]

Bronnen raken 'leeg' dan..

Het probleem zit hem in het feit dat het oppompen steeds meer moeite gaat kosten. De productie van een olieveld stijgt, bereikt een maximum en daalt daarna. Dan wordt het moeilijker en moeilijker de resterende olie te winnen. Een alom bekend fenomeen in de olie- industrie wat peakoil wordt genoemd. Peakoil wordt bij elk olieveld waargenomen.

Hierdoor zijn de grote jongen genoodzaakt om steeds nieuwe bronnen te blijven zoeken / aan te boren.

En nogmaals niets zo veranderlijk en grillig als de olieindustrie de waarheid van vandaag (olieprijs kan enkel omlaag) is zonder probleem in een paar maanden achterhaald.
Zoals daar de $200 dollar van Goldman Sachs was nog niet zo lang geleden.
Dezelfde Goldman Sachs heeft het nu over $40 dollar.
Ja maar de grote jongens hebben aangekondigd dat ze hun investering opschorten tbv dividends.. je krijgt een lagging reactive daarop. die eerder is onstaan door macondo, financiele crisis etc
Kostunrix
0
quote:

geritt de derde schreef op 13 maart 2015 08:44:

De projecten waar sbm inzit heeft een olie prijs nodig van minimal USD 80,
Als ik me niet vergis heeft Petrobras enige tijd geleden aangegeven dat ze een break-even prijs van $45 hanteren. Geen reden voor paniek dus.
[verwijderd]
0
quote:

Kostunrix schreef op 13 maart 2015 14:06:

[...]

Als ik me niet vergis heeft Petrobras enige tijd geleden aangegeven dat ze een break-even prijs van $45 hanteren. Geen reden voor paniek dus.
Petrobras heeft een schuld van meer dan $100bn (in USD) en het stijgt naarmate de $ dus stijgt.
www.nu.nl/beurs/3997143/redding-petro...

conractors hebben moeite om te opereren in brazilie. Deze contractors hebben projecten aangenomen met zeer lage winst marges.. Deze gaan meer risicos in prijzen. wat zal duiden om hogere threshold dan de 45usd per barrel die nu wordt aangenomen. De kust van Brazilie is vervelend vanwege de swell. er is ook een cabotage law actief wat er voor zorgt dat alles erg duur is.

maar goed we raken van het pad af. ik denk dat er eerst nog paniek moet uitbreken en dat is nog niet, beetje rond de 35$ per barrel en dan vallen er verschillende appels uit de boom.
[verwijderd]
0
quote:

Kopermans schreef op 13 maart 2015 22:27:

En het verband met SBM is...?
diepwater oil leverancier.. moet eerst nog pijn doen, voordat Martijn in gaat stappen zoals de koptekst doet zegt.
Kopermans
0
quote:

geritt de derde schreef op 13 maart 2015 22:29:

[...]
diepwater oil leverancier.. moet eerst nog pijn doen, voordat Martijn in gaat stappen zoals de koptekst doet zegt.
Zoals eerder gezegd, geritt de derde, laten die (ultra)deepwater oplossingen van SBM het snelst toe om nieuwe bronnen aan te boren, en haar leasecontracten zijn ook nog eens financieel haalbaar zonder grote upfront investeringen.

De schuld van Petrobras is belangrijk, maar haar bewezen oliereserves zijn vijf keer zoveel waard.

Contractors? Welke? Die van infrastructuur liggen voorlopig stil door Lava Jato. Die uit de oliesector voeren hun lopende contracten uit (bijv. SBM), in afwachting van de hervatting van de aanbestedingen. Winstmarges zijn niet bepaald een probleem geweest in Brazilië.

Welk probleem heeft SBM met de Braziliaanse kust? En wat bedoel je met die cabotage: verplichte Braziliaanse content? SBM heeft er een eigen scheepswerf die echt niet onbereikbaar is.

Eigenlijk signaleer je het ene na het andere probleem... dat er geen is.
[verwijderd]
0
Ik kijk regelmatig op de site consensus sbm en dan naar price target sbm.
Vandaag 14-03-2015 is dit de uitkomst van hun analyse over sbm.
Uitkomst van de analisten is HOUDEN met een gemiddelde koers van 15 usd
Veel belangrijker is dat de hoogste koers 142% HOGER is dan de huidige.
de gemiddelde koers 48% HOGER is dan de huidige.
de laagste koers 18% LAGER is dan de huidige.
De weg omhoog heeft dus veel meer kans van slagen dan de weg omlaag.
Let wel het is geen wetenschap, maar het geeft de burger misschien weer wat hoop.
Prettig weekend
[verwijderd]
1
quote:

Kopermans schreef op 14 maart 2015 07:21:

[...]
Zoals eerder gezegd, geritt de derde, laten die (ultra)deepwater oplossingen van SBM het snelst toe om nieuwe bronnen aan te boren, en haar leasecontracten zijn ook nog eens financieel haalbaar zonder grote upfront investeringen.

De schuld van Petrobras is belangrijk, maar haar bewezen oliereserves zijn vijf keer zoveel waard.

Contractors? Welke? Die van infrastructuur liggen voorlopig stil door Lava Jato. Die uit de oliesector voeren hun lopende contracten uit (bijv. SBM), in afwachting van de hervatting van de aanbestedingen. Winstmarges zijn niet bepaald een probleem geweest in Brazilië.

Welk probleem heeft SBM met de Braziliaanse kust? En wat bedoel je met die cabotage: verplichte Braziliaanse content? SBM heeft er een eigen scheepswerf die echt niet onbereikbaar is.

Eigenlijk signaleer je het ene na het andere probleem... dat er geen is.
De theshold per olie veld ( die gebaseerd is op 45 USD) is de gehele supplychain. Dus fpso, infrastructuur, etc. Bij de infrastructuur zijn de winstmarges laag en die gaan stijgen vanwege de problemen die ik aangaf.

Titel van deze draad is dat hal, sbm in 2015 gaat overnemen.. Waarop ik zeg dat dit zeer onzeker is vanwege de toekomstige onderstroom in deze industrie. De olie operators zullen kosten besparen, tbv dividend en die gaan echt niet ineens investeren in diepwater met een prijs van 45usd..

techneut
0
Op 29 februari verkocht ik met 81 cent winst mijn aandelen SBM in de ochtend voor 10,29. Enkele seconden later stond de koers op 10,60!
Gisteren heb ik een groter aandeel voor hetzelfde geld aan kunnen kopen.
techneut
0
Dankzij enkele diknekken die menen dat de aandelen SBM gedumpt moeten worden verdien ik dus een flinke boterham.
80 Posts, Pagina: 1 2 3 4 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 14,460
Verschil +0,050 (+0,35%)
Hoog 14,470
Laag 14,180
Volume 420.642
Volume gemiddeld 531.779
Volume gisteren 673.336

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront