BE Semiconductor « Terug naar discussie overzicht

Besi Mei 2015

918 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 42 43 44 45 46 » | Laatste
Joseph185
0
Besi heeft een spectaculair koersverloop. Dit jaar gestart rond de 18 en in maart boven de 30 gekomen en is rond de 30 euro gebleven tot 28 april en daarna 2 dagen met flinke daling tot 25,50 slot 30/5. Waar gaan we deze maand naar toe?
[verwijderd]
0
Naar de 30 eur terug!!! Dat moet makkelijk kunnen. Grote investeerders zijn steeds postiever omtrent de chipsector. Instellingen die vooral negatief doen omtrent deze industrie hebben de boot gemist en proberen door negatieve waarderingen de koersen na beneden te krijgen om zo geld te verdienen. En als de koersen flink gezakt zijn kunnen deze weer omhoog. 2x winst op deze manier. Deze truc is al zo oud. Afgelopen maanden was de energie sector aan de beurt en nu proberen ze de chipsector te beinvloeden. Trap er niet in als belegger.
Pitmans
0
quote:

Marmie Marmie schreef op 1 mei 2015 10:05:

Naar de 30 eur terug!!! Dat moet makkelijk kunnen. Grote investeerders zijn steeds postiever omtrent de chipsector. Instellingen die vooral negatief doen omtrent deze industrie hebben de boot gemist en proberen door negatieve waarderingen de koersen na beneden te krijgen om zo geld te verdienen. En als de koersen flink gezakt zijn kunnen deze weer omhoog. 2x winst op deze manier. Deze truc is al zo oud. Afgelopen maanden was de energie sector aan de beurt en nu proberen ze de chipsector te beinvloeden. Trap er niet in als belegger.

3 posts en al zo wijs !!!
Trap er niet in als belegger.
niels 2083
0
quote:

Pitmans schreef op 1 mei 2015 10:15:

[...]
3 posts en al zo wijs !!!
Trap er niet in als belegger.
Zonder er inhoudelijk op in te gaan zeggen het aantal posts natuurlijk niets over hoe wijs iemand is... ;)
WA1985
0
quote:

Marmie Marmie schreef op 1 mei 2015 10:05:

Naar de 30 eur terug!!! Dat moet makkelijk kunnen. Grote investeerders zijn steeds postiever omtrent de chipsector. Instellingen die vooral negatief doen omtrent deze industrie hebben de boot gemist en proberen door negatieve waarderingen de koersen na beneden te krijgen om zo geld te verdienen. En als de koersen flink gezakt zijn kunnen deze weer omhoog. 2x winst op deze manier. Deze truc is al zo oud. Afgelopen maanden was de energie sector aan de beurt en nu proberen ze de chipsector te beinvloeden. Trap er niet in als belegger.

Des te meer redenen om goedkoop in te slaan, toch?

Daling van 10% is natuurlijk zwaar overdreven, maar ja dat krijg je als je met tegenvallende outlook komt en nog eens op een zwaar negatief gestemde beurs. De beurs is al 2-3 dagen zwaar negatief en worden alle tegenvallers flink afgestraft.

Kijk naar ASML, die gingen ook naar 90, echter een paar dagen later over de 100.
WA1985
0
quote:

Topperharley schreef op 1 mei 2015 10:47:

Ik zie geen beweging op de beurs jullie wel?
Tuurlijk niet. Het is 1 mei vandaag. Beurzen in de EU dicht. Alleen VS open vanmiddag.
Eddy the Eagle
0
quote:

Topperharley schreef op 1 mei 2015 11:45:

Ben denk ik even de weg kwijt door wat er allemaal gebeurd is :-)
Dan ben je echt niet de enige...

Ik hoor alleen maar geklaag over "overtrokken reactie", gemanipuleer etc. Ga er gerust mee door, je schiet er alleen niets mee op. Dit is gewoon de realiteit, deal with it (of nog beter, handel ernaar).

6 weken geleden waren mijn letterlijke woorden "meer neerwaarts risico dan opwaarts potentieel". Naderende beurscorrectie, overtrokken optimisme en naderende winstnemingen lagen aan die uitspraak ten grondslag. Ik werd zo'n beetje verketterd, hoe durfde ik de rechte lijn naar de 35 euro te bekritiseren...

Een beetje wijfelachtige outlook voor Q2 (en geen voor H2), en het spel is op de wagen. Natuurlijk zijn de fundamentals nog steeds kerngezond, en zal de koers zich weer gaan herstellen. Maar als je op dergelijke ontwikkelingen niet snel weet te ageren, ben je net zo'n konijn dat op de weg blijft zitten en in de koplampen van de auto blijft staren. En iedereen weet hoe het daarmee afloopt..

En ga die grote marktpartijen nou niet de schuld geven. Zij zijn gewoon beter bedreven in dit spel, en wij mogen meespelen!
p1woord
0
De markt waar besi in zit groeit met 24% maar besi groeit met 50% .de winst marges groeide ook fors op hun machines.ik heb er wel goede kijk op
[verwijderd]
0
quote:

p1woord schreef op 1 mei 2015 12:37:

De markt waar besi in zit groeit met 24% maar besi groeit met 50% .de winst marges groeide ook fors op hun machines.ik heb er wel goede kijk op
Peter,
aangezien het gisteren betaaldag was bij ugaz, was ik benieuwd of je de winst ook gepakt hebt? ....(ik wel)

verder , ik twijfel om het in te stappen bij Besi op de exdividend dag..... was wel een erg raar Besi-dagje gisteren.

succes
WA1985
0
Eddy the Eagle,

Dat de correctie een keer zou komen is natuurlijk logisch en hoe hoger de AEX hoe groter de kans op correctie werd.

Wat mij aan de afstraffing van BESI stoort is dat de resultaten heel goed zijn en beter dan iedereen had verwacht. Echter willen ze de verwachtingen niet opdrijven en geven ze een vlakke outlook en wat krijg je dan een dikke afstraffing.
Ik vind het best, want ik heb calls gekocht om daar mooi resultaten mee te boeken op korte termijn. Lange termijn belegger schrikt al helemaal niet van dit soort schommelingen en blijft kalm.
[verwijderd]
0
www.veb.net/content/HoofdMenu/Beurs/K...

kwam hier een artikel van mei 2014 tegen over het eerste kwartaal
ook toen kon blickman geen voorspelling doen over het 2 de half jaar, zou nou alleen dat verkoop
advies van die rara kepler voor een daling van 10 % hebben gezorgd
[verwijderd]
0
Dat Besi vertrouwen heeft in de toekomst blijkt ook uit het dividendvoorstel. Vanwege de hogere winst over 2014, bemoedigende vooruitzichten voor 2015 en de sterke kaspositie stelt de onderneming voor een dividend uit te keren van EUR1,50 per aandeel in contanten. Ruim vierenhalf keer meer dan over 2013.
Dat komt overeen met 80% van de nettowinst en daarmee zit het bedrijf voor het tweede jaar op rij bovenaan de bandbreedte van 40-80%. "Als het gaat zoals het nu gaat, kun je dat doen", zegt de CEO.
Analisten zijn te spreken over deze uitkering. Het is hoger dan de EUR1,31 die Rabobank had verwacht en de EUR0,83 waar Kepler van uit ging.

zou hier de schoen wringen, die oen van kepler had een dividend berekend van maar 83 cent
het werd 1,50 hij zat er maar een beetje naast
[verwijderd]
0
Vergeet niet dat Blinckman heeft gezegd dat het zicht op H2 Fy15 minder is dan destijd in FY14.

Dat betekent wel iets meer onzekerheid. Maar goed, ik heb het gevoel dat semi's steeds minder cyclisch zullen worden naarmate we steeds meer elektronica verwerken in onze producten.

p1woord
0
Blickman zij tegen mij dat niemand in deze sector kan voorspellen wat het 2e halfjaar word.Wat gister met de koers gebeurde waren gewoon slimme handelaars volgens mij
[verwijderd]
0
Mooi artikel op site vd VEB:
Recordjacht Besi kan nog aanhouden.

EERSTE HALFJAAR MOET HET BESTE OOIT GAAN WORDEN VOOR BESI!
(Ik heb tevens Rtl-Z gemaild, waarom ze Besi structureel negeren ... geldt m.i. voor veel Ned. fondsen. Geheel onterecht. Ze zijn niet voor niets "gepromoveerd naar de amx.)
1 mei 2015

Het afgelopen jaar was een zegetocht, maar Besi blijft nog even op recordjacht. In een maar matig groeiende markt wist de Duivense toeleverancier van de chipindustrie de orderinname, omzet en winst flink te vergroten. En de rugwind lijkt nog niet voorbij.
Zo lag het aantal orders in het eerste kwartaal van 2015 weliswaar (zes procent) lager dan een jaar eerder, maar op alle andere fronten was er verbetering te zien.

Voor het tweede kwartaal verwacht topman Richard Blickman bovendien een verdere verbetering van de resultaten. Daarmee zou het eerste halfjaar van 2015 het beste ooit moeten gaan worden.

Nog verder vooruitkijken is in deze markt, die zeer cyclisch en grillig is, volgens Blickman haast onbegonnen werk.

Juist gezien de cyclische markt is het een prestatie van formaat dat Besi “al negentien kwartalen op rij winstgevend is”, zoals de 61 jarige bestuursvoorzitter beleggers voorhield tijdens de vorige week gehouden aandeelhoudersvergadering.

Groeiend marktaandeel
In de afgelopen vijf jaar deed het concern het naar eigen zeggen gedurende vier jaar beter dan de markt. Alleen in 2012 lukte dit niet.

De afgelopen jaren is het marktaandeel gegroeid naar 13,4 procent van de totale markt voor chipassemblage-apparatuur.

Deze markt is nog weer verder onder te verdelen in deelmarkten, waarbij Besi op de deelmarkten waarin het actief is bij elkaar opgeteld een marktaandeel heeft van 31,7 procent. De daadwerkelijke marktaandelen lopen behoorlijk uiteen, met als positieve uitschieter een marktaandeel van ruim 90 procent bij plating, oftewel het aanbrengen van metaallagen op chips.

Deze techniek, die onder andere toegepast kan worden op zonnepanelen, kan Besi nog veel geld opleveren “als de olieprijs weer stijgt”, aldus Blickman richting de samengekomen beleggers.

Opluisteren
Als Besi de opgaande lijn weet vast te houden, kan Blickman volgend jaar zijn vijfentwintigjarig dienstverband opluisteren met een nieuw record.

De topman werkt al sinds de oprichting van Besi in 1991 bij het concern dat de afgelopen jaren aan een opmars bezig is.

Chipfabrikanten als Infineon, NXP en STMicroelectronics zijn klant bij de in het Gelderse Duiven gevestigde bouwer van machines die chips kunnen monteren, sorteren en verpakken.

Traditioneel had Besi vooral veel klanten onder onderaannemers in de chipindustrie. De laatste jaren wordt steeds meer afzet geboekt bij de onafhankelijke chipproducenten. Omdat veel van deze producenten (zoals het Nederlandse NXP) in Europa of Noord-Amerika gevestigd zijn, lijkt de omzet uit Azië, voor iemand die naar de officiële cijfers kijkt, procentueel af te nemen.

Minder in Zwitserse franken
Veel van de apparatuur die voor deze bedrijven bestemd is wordt echter in Azië afgeleverd.

Door het toenemende belang van Azië is Besi hier ook steeds meer productie en gerelateerde activiteiten naartoe aan het verplaatsen.

Dit proces is de afgelopen maanden versneld door de forse stijging van de Zwitserse frank. In 2014 maakte Besi 20 procent van de kosten in deze munt, een percentage dat in 2015 en daarna zeker lager zal zijn. Maar, zo verzekerde Blickman beleggers, “er gaat geen onderzoek en ontwikkeling naar Azië”.

De grote aanwezigheid in Azië maakt overigens wel dat Besi een interne accountantsdienst heeft opgezet die als controleur zich met name op dit continent richt, want “statistisch gezien zijn de risico’s daar groter”, aldus financieel directeur Cor te Hennepe.

De nettowinst verviervoudigde in 2014 tot 71 miljoen euro (2013: 16 miljoen euro). De omzet steeg van 255 miljoen euro naar 379 miljoen euro. Beleggers ontvangen op 15 mei een dividend van 1,50 euro.

Vruchten
Van die winst- en koersspurt plukt Blickman ook zelf de financiële vruchten. De aandelentranches die hij in 2013 en 2014 als lange termijnbeloning ontving, hadden eind 2014 een waarde van net geen 6,5 keer zijn basissalaris van 450 duizend euro.

In 2013 en 2014 kreeg hij respectievelijk ruim 82 duizend en 74 duizend aandelen voorwaardelijk toegekend.

Omdat de omzet vorig jaar met vijftig procent steeg tot 380 miljoen euro en de nettowinst verdrievoudigde (tot 71 miljoen euro) mocht hij overigens begin dit jaar nog eens 92 duizend aandelen definitief bijschrijven.
[verwijderd]
0
quote:

Eddy the Eagle schreef op 1 mei 2015 12:25:

[...]

Dan ben je echt niet de enige...

Ik hoor alleen maar geklaag over "overtrokken reactie", gemanipuleer etc. Ga er gerust mee door, je schiet er alleen niets mee op. Dit is gewoon de realiteit, deal with it (of nog beter, handel ernaar).

6 weken geleden waren mijn letterlijke woorden "meer neerwaarts risico dan opwaarts potentieel". Naderende beurscorrectie, overtrokken optimisme en naderende winstnemingen lagen aan die uitspraak ten grondslag. Ik werd zo'n beetje verketterd, hoe durfde ik de rechte lijn naar de 35 euro te bekritiseren...

Een beetje wijfelachtige outlook voor Q2 (en geen voor H2), en het spel is op de wagen. Natuurlijk zijn de fundamentals nog steeds kerngezond, en zal de koers zich weer gaan herstellen. Maar als je op dergelijke ontwikkelingen niet snel weet te ageren, ben je net zo'n konijn dat op de weg blijft zitten en in de koplampen van de auto blijft staren. En iedereen weet hoe het daarmee afloopt..

En ga die grote marktpartijen nou niet de schuld geven. Zij zijn gewoon beter bedreven in dit spel, en wij mogen meespelen!
haha 6!! weken geleden.
Dat is bijna een jaar in beleggersland
918 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 42 43 44 45 46 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 133,500
Verschil -5,050 (-3,64%)
Hoog 137,150
Laag 133,150
Volume 536.600
Volume gemiddeld 482.979
Volume gisteren 501.719

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront