Heijmans « Terug naar discussie overzicht

Heijmans projecten

26 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
de tuinman
0
Ik begin een nieuw onderwerp in de hoop hierover wat meer te weten komen.

Op de website is een mooi overzicht van de projecten die lopen of die net zijn afgerond.
De laatste tijd is dus gebleken dat veel infra-projecten veel geld hebben gekost.

Ik heb pas nog eens naar de bespreking zitten luisteren van de halfjaarcijfers en daarin wordt verteld dat het grote verlies niet in 1 infra-project zit, maar dat het probleem zit in onverwachte situatie en meerwerk bij meerdere projecten.

Ook werd erbij verteld dat dit jaar er veel beter naar de contracten wordt gekeken en ook dat de komende contracten/projecten beter voor elkaar zijn.

Nu loopt dit jaar het project A4 ten einde(€ 300 mil). Zou dat zo'n probleem project geweest zijn waar veel geld bij moet? Het project is gestart in het dieptepunt van de economische crisis.

Dit jaar start er een project van € 700 miljoen. En duurt 6 jaar.
Zou de A9 nu een project zijn waarbij er betere voorwaarden met klant besproken zijn?

Ik hoop op veel reacties over de Heijmans projecten en ik hoop ook dat jullie respecteren dat dit draadje niet gaat over de koersbeweging.

de tuinman
0
Volgens mij (Google) is nog niet bekend wie dit gaat uitvoeren, maar Heijmans zal toch zeker mee willen doen.

SCHIPHOL - Het aanleggen van de nieuwe A-pier en terminal op luchthaven Schiphol gaat langer duren dan verwacht. Schiphol zei eerder dat de nieuwbouw al in 2018 in gebruik genomen kon worden. Dat wordt later, bevestigde een woordvoerder dinsdag na berichtgeving in diverse media.

De luchthaven neemt pas na de zomer een definitief besluit over de uitbreiding. De plannen liggen nog op de tekentafel. Volgens de zegsman vereist het project "complexe aanpassingen". Er moeten bijvoorbeeld parkeervoorzieningen bijkomen. Ook wordt gekeken hoe de nieuwe pier en terminal beter aangesloten kunnen worden op het treinstation.

Met de nieuwbouw is een hoop geld gemoeid. Vorig jaar liet Schiphol weten voor het project minstens een half miljard euro uit te trekken. De luchthaven zit nu nog midden in een verbouwing van de bestaande faciliteiten. Daar gaat ongeveer anderhalf miljard in om.

Schiphol telt nu zeven pieren (B tot en met H) en één grote 'all-in-one' terminal. Dat is het luchthavengebouw waar de winkels zitten en onder meer het in- en uitchecken plaatsvindt.
Mr Greenspan
0
quote:

de tuinman schreef op 13 september 2015 12:17:

Ik begin een nieuw onderwerp in de hoop hierover wat meer te weten komen.

Op de website is een mooi overzicht van de projecten die lopen of die net zijn afgerond.
De laatste tijd is dus gebleken dat veel infra-projecten veel geld hebben gekost.

Ik heb pas nog eens naar de bespreking zitten luisteren van de halfjaarcijfers en daarin wordt verteld dat het grote verlies niet in 1 infra-project zit, maar dat het probleem zit in onverwachte situatie en meerwerk bij meerdere projecten.

Ook werd erbij verteld dat dit jaar er veel beter naar de contracten wordt gekeken en ook dat de komende contracten/projecten beter voor elkaar zijn.

Nu loopt dit jaar het project A4 ten einde(€ 300 mil). Zou dat zo'n probleem project geweest zijn waar veel geld bij moet? Het project is gestart in het dieptepunt van de economische crisis.

Dit jaar start er een project van € 700 miljoen. En duurt 6 jaar.
Zou de A9 nu een project zijn waarbij er betere voorwaarden met klant besproken zijn?

Ik hoop op veel reacties over de Heijmans projecten en ik hoop ook dat jullie respecteren dat dit draadje niet gaat over de koersbeweging.

Op zich wel slim om na te gaan wat de probleemprojecten zijn.
A4 is inderdaad een probleemproject zover ik heb begrepen.
De banken zullen ook kijken naar de verhouding probleemprojecten en goed renderende projecten en zien dat die verhouding steeds gunstiger wordt.
RWS heeft een paar maanden geleden ook al toegegeven dat die wurgcontracten niet de beste methode is en zeker niet eerlijk (herhaling: fd.nl/economie-politiek/1108341/rijks... Dus het zou nu toch beter moeten gaan. Ik neem aan dat de overheid ook wel een beetje baalt dat Ballast in Turkse handen valt. Wat blijft er straks nog over?

de tuinman
0
Jammer, ik kan hem niet openen. Alleen de kop "Rijkswaterstaat wil af van vechtcontracten met bouwsector".

Wat zouden ze hiermee bedoelen?
Oude contracten herzien of op een nieuwe manier contracten afsluiten?
De 2e is eigenlijk bevestigd door Heijmans.
Mr Greenspan
1
Rijkswaterstaat wil af van vechtcontracten met bouwsector

Prisco Battes Eva Rooijers
maandag 22 juni 2015, 6:00
Update: maandag 22 juni 2015, 7:35
Belastingbetaler beter af zonder vechtcontracten grote projecten (PDF)
De VVD-fractie in de Tweede Kamer kon het nauwelijks bevatten. Rijkswaterstaat gaat bij de aanbesteding van de Zuidas risico's naar zich toetrekken en een minimumprijs invoeren zodat bouwers elkaar niet te veel beconcurreren op prijs. Een minimumprijs past volgens de liberalen niet in vrije marktwerking en werkt kartelvorming in de hand. VVD-Kamerlid Barbara Visser wil van VVD-minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen weten of Rijkswaterstaat wel voldoende kennis en deskundigheid heeft om een dergelijke prijs vast te stellen en wat de financiële risico's zijn die de Staat loopt.


Botlekbrug
Schultz heeft de Kamervragen nog niet beantwoord. Maar Jan Hendrik Dronkers, directeur-generaal van Rijkswaterstaat heeft geen enkele twijfel over de juistheid van zijn besluit. 'Ik kan die Kamervragen zo beantwoorden', zegt hij in zijn werkkamer met uitzicht over Den Haag. Er wordt volgens hem juist geld bespaard doordat er minder conflicten met aannemers ontstaan. 'Dit leidt tot een maatschappelijk beter en goedkoper product.' Dronkers zegt ondanks de inkrimping van personeel ook voldoende kennis in huis te hebben om de risico's voor de Staat goed in te kunnen schatten. Toch ontkomt hij niet aan een waarschuwing. 'Wil je dat je voldoende kennis in huis houdt, dan zit er wel een grens aan de krimp, als je een bepaalde professionaliteit wenst.'

Grote projecten

Rijkswaterstaat besteedt jaarlijks miljarden aan de verbreding van wegen en de aanleg van tunnels. De afgelopen tien jaar ging dat vooral bij grote projecten via zogeheten design, build, finance en maintain (DBFM)-contracten waarbij bouwers zo ongeveer voor alles verantwoordelijk zijn.

De kritiek op de werkwijze van Rijkswaterstaat zwol het afgelopen jaar aan. De projecten waren te complex, er werd te veel risico bij bouwers gelegd en te veel nadruk op de prijs leidde volgens de sector tot een race naar de bodem. Ballast Nedam lijdt zo veel verliezen op de verbreding van de A15 door de Rotterdamse haven dat het bedrijf eraan onderdoor dreigt te gaan.


Snelweg kruising A1 en A28 Knooppunt Hoevelaken.

Risico

Bij het Zuidasdok, een project van €1,9 mrd waarbij de A10 wordt verbreed en deels onder grond gaat, pakt Rijkswaterstaat het anders aan. Behalve een minimumprijs gaat Rijkswaterstaat risico dragen voor het regelen van de benodigde vergunningen en het in kaart brengen van kabels en leidingen. Behalve bij de Zuidas wil Dronkers dat Rijkswaterstaat ook bij andere grote projecten marktpartijen tegemoetkomt. 'Het is veel verstandiger als je de risico's toebedeelt aan de partij die de risico's het beste kan inschatten.'

Met deze nieuwe werkwijze is volgens Dronkers al jaren geleden een begin gemaakt. 'Het is geen koerswijziging', zegt hij. 'We leren van elk contract. Toen ik hier vier jaar geleden kwam zag ik een duidelijke afstandelijke houding richting marktpartijen.' Onder Dronkers is het credo van Rijkswaterstaat niet langer 'markt, tenzij' maar 'bouwen doe je samen'.

Extra geld

Verademing Bouwbedrijven

Het nieuwe aanbestedingsbeleid is voor veel bouwbedrijven een verademing.
‘Om projecten goed te kunnen uitvoeren is een juiste balans nodig in de risicoverdeling tussen opdrachtgever en opdrachtnemer’, zegt Bert van der Els, bestuursvoorzitter van bouwbedrijf Heijmans in een reactie. ‘In vergelijking met het buitenland was het soms extreem wat voor voorwaarden werden gesteld.’
Door de overcapaciteit in de markt namen bouwers steeds meer risico’s voor hun rekening, inclusief de aanvraag van vergunningen. Van der Els: ‘Het is niet meer dan logisch dat de overheid deze risico’s op zich neemt.’
Ook een minimumprijs bij aanbestedingen bevreemdt Van der Els niet. ‘In de Verenigde Staten kun je een klacht indienen als een concurrent onder de kostprijs inschrijft. Dat komt ongeveer op hetzelfde neer.’ Heijmans maakt deel uit van een van de twee consortia die hebben ingeschreven op de Zuidas. De gunning van de aanbesteding voor dat project wordt in 2016 bekendgemaakt.

Volgens Dronkers leiden projecten die tegen te lage prijzen worden aanbesteed tot vechtcontracten. 'Zodra ze een foutje zien in de specificaties van de aanbesteding gaan ze extra geld vragen. Het leidt tot claims en vertraagt het project.’ Wanneer Rijkswaterstaat selecteert op kwaliteit en een bodemprijs hanteert, is de kans volgens hem op extra claims veel kleiner. 'Ik ga geen contract inrichten dat leidt tot meer maatschappelijke kosten? Ik ben toch geen amateur?’

Bij de verbreding van de A15 Ballast Nedam is wel zo’n vechtsituatie ontstaan. ‘De verhoudingen zijn daar niet optimaal. Dat zie je ook op het werk.’ Ondanks de erkenning dat Rijkswaterstaat in de toekomst niet nog een keer zo'n contract zal sluiten, is Dronkers niet van plan om Ballast Nedam met grote bedragen tegemoet te komen zoals het bedrijf verlangt. ‘Ik werk met belastinggeld en moet kunnen verantwoorden waar ik dat aan uitgeef. Ik heb niet de bevoegdheid om geld te schuiven naar een partij die het zwaar heeft. Het is ook niet mijn rol om te zorgen voor de continuïteit van een bedrijf.’


A2 Maastricht. A2 snelweg gaat onder de grond.

Bouwfraude

De verstoorde relaties tussen Rijkswaterstaat en bouwers zijn volgens Dronkers een doorgeslagen reactie op de parlementaire enquête naar de bouwfraude uit 2002. ‘Daar kwam naar boven dat bouwers illegale prijsafspraken maakten en dat er vanuit Rijkszijde onvoldoende op is gereageerd. De onderzoekscommissie vond dat de relatie tussen opdrachtgever en -nemer veel zakelijker moest.’

Dronkers schetst hoe de situatie voor 2002 was: ‘Smeren en fêteren kwam veel voor. Als iemand een jubileum vierde bij Rijkswaterstaat stelde de aannemer een oldtimer ter beschikking of er werd een golftoernooitje aangeboden. Dat ging tot het hoogste niveau, want de minister ging ook in een vliegtuig van de aannemer naar een schaatswedstrijd. Dat werd normaal gevonden.’
Mr Greenspan
0
Ik denk dat RWS ook wel inziet dat het zo niet langer verder kon.
Leuk op korte termijn maar voor de lange termijn niet constructief om bedrijven elkaar kapot te laten concurreren, die moeten ook gewoon geld kunnen verdienen.
De overheid is natuurlijk verkeerd bezig door te pas en te onpas met miljarden te strooien (Griekenland Brussel andere landen die geld nodig hebben...) en in hun eigen land de bevolking en bedrijven kapot te bezuinigen.
de tuinman
0
Dat is zeker een interessant stuk. Dat is hoopvol. Er komt dus ook weer een enorm project aan. De bouwers hebben zich begin 2000 niet geliefd gemaakt natuurlijk. je praat wel over belastinggeld.

Hoe denk je over de plannen van Schiphol?

Bedankt voor het delen.
Mr Greenspan
0
quote:

de tuinman schreef op 15 september 2015 11:57:

Dat is zeker een interessant stuk. Dat is hoopvol. Er komt dus ook weer een enorm project aan. De bouwers hebben zich begin 2000 niet geliefd gemaakt natuurlijk. je praat wel over belastinggeld.

Hoe denk je over de plannen van Schiphol?

Bedankt voor het delen.
Ja lijkt me ook hoopvol. Toch een teken aan de wand als RWS zelf met deze plannen komt. Blijkbaar hebben veel partijen hun beklag ingediend en nemen ze dat serieus maar iedereen kan natuurlijk zien dat dit geen werkbare situatie was.
Tja en die fraude, het gebeurt natuurlijk in heel de maatschappij (het valt niet goed te praten). De overheid zelf is ook niet te vertrouwen (van minister tot abtenaar ze sjoemelen en liegen toch van hoog tot laag), die moeten toch het goede voorbeeld geven. Het is inderdaad belastinggeld en het valt zeker niet goed te praten.
Schiphol kan wel een leuke order opleveren lijkt me.
taurus86
0
De gemiddelde prijs voor een bouwwerk is algemeen bekend. De gewenste uitvoering plus de specifieke externe factoren hebben daarop maar een beperkte invloed. Een bodemprijs bepalen voor een standaardwerk is voor een ingewijde geen probleem. Alleen de ´experts´ bij Rijkswaterstaat verkopen het als hogere wiskunde.

De beste methode van prijsstelling is een gegarandeerde minimum opbrengst voor de bouwcombinatie. De architecten en bouwers moeten op duurzame economische gronden kunnen opereren. Het meerwerk moet door een onafhankelijke commissie van onafhankelijke experts worden vastgesteld.
Zo niet? Dan broddelwerk, ruzie en garantie ´van hier tot de hoek van de straat´.
In de begroting voor volgend jaar staat 8,1 miljard voor Infrastructuur en Milieu en 74,6 miljard voor Zorg. Waar zouden we dus eerst eens naar de prijsvorming moeten kijken?? Precies!
de tuinman
0
"Eind 2015 gaat de A4 Delft-Schiedam open voor het wegverkeer.Rijkswaterstaat en A4all werken volop aan de aanleg van de weg en bijbehorende voorzieningen"

RWS

Nog even geduld hebben dus.
de tuinman
0
Verbinding met ecologische meerwaarde

De A12, een belangrijke oost-west verbinding in Nederland, wordt vanaf begin 2015 tussen Ede en Grijsoord verbreed van 2 × 2 naar 2 × 3 rijstroken over een lengte van 11km. Daarmee wordt de doorstroming en de veiligheid op de A12 sterk verbeterd. Het traject ligt deels in het natuurgebied van de Veluwe; zorg voor de natuur vraagt om bijzondere aandacht. De ecologische inbedding van de A12 is onderdeel van de totaalaanpak van Heijmans.

Dit project is vorig jaar opgestart. En loopt tot en met volgend jaar. Vervolgens gaat er een lang onderhoudscontract lopen.

Ik neem aan dat er hier ook goede afspraken gemaakt zijn. Je hebt hier te maken met natuur. En elke keer als er een zeldzaam diersoort wordt ontdekt dan moet het werk stil gelegd worden.

[verwijderd]
0
Hier ook een mooi inhoudelijk berichtje over het mooie Heijmans:

"Compensatie
De betreffende werknemers daarvoor volledig zullen worden gecompenseerd, zei de zegsvrouw. De extra kosten die dat met zich meebrengt, zijn voor rekening van het consortium, niet van opdrachtgever Rijkswaterstaat. Hoe hoog die strop uitvalt, is nog niet duidelijk. Met de aanleg van het ontbrekende stuk A4 tussen Delft en Schiedam is een bedrag van rond de 300 miljoen euro gemoeid."


www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/heijma...

Geen dank voor het plaatsen hoor. Ik plaats graag mooie inhoudelijke stukjes die ik tegenkom.

z0n0p
0
Zoals het nu gaat zijn grote droge en natte infraprojecten financiele booby traps voor de bouwers. Er is altijd wel een bouwcombi bij een tender die vanwege de continuiteit een klus nodig heeft en die duikt dan met de prijs. Gevolg dat ze uiteindelijk nat gaan op de klus aangezien het contract geen meerwerk meer toelaat, wat een goede zaak is. Wie maakt er dan een vechtcontract van? Vergeet ook niet dat de F in DBFM-contracten een vette vinger in de pap heeft. Ook die "dwingt" de bouwer tot zaken/risico's die deze niet aan kan.
Veel van de shit zit nu in het feit dat een bouwer nog steeds geen drol heeft begrepen van de simpelste dingen van projectmanagement. Met de intro van de DBFM-contracten is de projectmanagementrol van de opdrachtgever (RWS) nu volledig bij de opdrachtnemende partij (bouwer) gekomen. En daar gaat het nu hopeloos fout.
de tuinman
0
Megastrop voor ProRail
van onze parlementaire redactie


Den Haag -
Het is financieel helemaal mis bij ProRail. De spoorbeheerder heeft de kosten voor beheer, onderhoud en vervanging van het spoor niet in de hand. Een onafhankelijk bureau spitte de financiën door en er blijkt een megatekort te zijn van 475 miljoen euro.



De tegenvaller is door het ministerie van Infrastructuur en Milieu verstopt in een bijlage van de Prinsjesdagstukken.

Volgens het ministerie is er nu geen overheidsgeld voorhanden om het gat te dichten. Er zullen kostenbesparende maatregelen moeten worden doorgevoerd om de misère op te lossen. Voor de treinreizigers zullen die maatregelen zeer ingrijpend zijn, zo wordt geschetst. Dit omdat ProRail de afgelopen jaren al flink in eigen vlees heeft moeten snijden en er geen simpele ingrepen meer over zijn.

Telegraaf
[verwijderd]
1
Is deze koers niet een beetje doorgeslagen bij een intrinsieke waarde per aandeel van 13,32?
Nu zal die koersval van gisteren wel met prorail te maken hebben gehad, zeker als je kijkt naar de homepage van Heijmans waar ze een mooi treintje op hebben staan die verwijst naar hun opdrachtgever prorail.
Er zullen wel minder opdrachten binnen kunnen komen maar het werk moet toch uiteindelijk worden uitgevoerd lijkt mij. Het risico van huidige projecten ligt bij prorail voor zover ik heb begrepen.
Hoe belangrijk is het spoor uiteindelijk voor Heijmans? iemand een idee hoe zwaar dit meetelt overall?
Kaviaar
0
Ik moet zeggen dat ik het nieuwsbericht van Mr Greenspan een pracht van een bericht vindt. Eindelijk doet RWS haar oogkleppen af. Het wordt hoog tijd! Die wurgopdrachten waren in één woord waardeloos. Zeker in de crisistijd waarbij aannemers voor hun bedrijf vochten en wilden voorkomen dat ze hun werknemers deels moesten ontslaan.

De wegenbelasting etc. is in crisistijd niet gedaald of bijgesteld door de overheid. Er bleef dus altijd hetzelfde bedrag binnenkomen bij de overheid. Dit werd alleen niet gebruikt waar het in origine voor bedoeld is, namelijk wegen. Door wurgopdrachten te creëren wilde de overheid geld besparen. Een foutieve manier van omgaan met geld waarvoor het bedoeld is en ondoordacht, juist in crisistijd. Dit heeft Ballast de kop gekost.

Dit bericht van RWS geeft de belegger weer moed en ook de infra aannemers. Voor Heijmans is dit zelfs bijzonder goed te noemen!
26 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 17,200
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 17,420
Laag 17,180
Volume 42.038
Volume gemiddeld 117.720
Volume gisteren 42.038

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront