SBM Offshore « Terug naar discussie overzicht

SBM Offshore in het kwadraat?

33 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Spes
0
@matad. Het gaat hier om de ethische vraag of rente op geld al dan niet een goed fenomeen is. Ik durf dit niet te zeggen. Want wat voegt de geldverstrekker nu toe aan de economie? Geld wat er niet is moet betaald worden waardoor je zonder inflatie een probleem ontstaat.
matad
0
quote:

Spes schreef op 11 oktober 2016 06:53:

@matad. Het gaat hier om de ethische vraag of rente op geld al dan niet een goed fenomeen is. Ik durf dit niet te zeggen. Want wat voegt de geldverstrekker nu toe aan de economie? Geld wat er niet is moet betaald worden waardoor je zonder inflatie een probleem ontstaat.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de vraagstelling niet helemaal begrijp.
Als de vraag inhoudt of rente ethisch is dan zal dat voor iedereen verschillend zijn. Er is zelfs een godsdienst waarin rente vragen verboden is. Ik begrijp daar dan weer niet hoe de geldgever gecompenseerd wordt voor het inflatiedeel en het risicodeel bij een geheel of gedeeltelijk verlies. Maar hoe beschouw je dan dividend? Dat is geen rente maar een stuk winstuitkering. Maar uit die winst is toch ook de rente van de schulden betaald?
Verder vind ik dit voor mij geen interessant onderwerp dus stop ik ermee.
Maar laat geïnteresseerden zich niet weerhouden hiermee verder te gaan.

Met vriendelijke groet.
[verwijderd]
0
@matad

Een beetje verduidelijking dan: veel ethische vragen, hebben raakvlakken.
Of iemand nu een enorm probleem aanpakt, of een heel kleintje, het zou allemaal kunnen beginnen met de vraag, of het ethisch verantwoord is.
En dan zijn er heel veel zaken, waarbij je jezelf die vraag kunt stellen.

Nog een laagje dieper, kun je jezelf afvragen, wie er dan bepaalt wat precies het wóórd ethisch inhoudt.
En waarom we dat van belang zouden moeten vinden.

Dus ja...mijn vraag is qua vraagstelling misschien lastig, maar dat is het hele ethische probleem...en het mens zijn ook.
En zijn het niet ethische problemen , die je aankaart?
:D
matad
0
Beste Adriana,

Ik vind niet dat ik ethische problemen aankaart.
Het ontduiken van belasting zoals via belastingparadijzen/offshore bedrijven/brievenbusfirma´s etc. geschiedt vind ik de hebzucht/diefstal ten top omdat deze geschiedt via diefstal van de gewone belastingbetaler. Het mag gek klinken doch in een bedrijf waarin ik nota bene zelf directeur was ontdekte ik een zwarte kas van honderdduizenden guldens. In dezelfde week dat ik dat geld in bezit kreeg heb ik dat op de bank gestort en aangifte gedaan bij de Belastingdienst die me keurig heeft geholpen. Ik vind dit normaal en totaal niet apart al vergeet ik nooit de rare gezichten die getrokken werden bij de Lion´s club toen ik dit vertelde. Over het algemeen was men not amused. Zelf voelde ik me uitstekend.

Met vriendelijke groet.
[verwijderd]
0
Hmmm...jouw houding lijkt dan meer voort te komen uit moraal, dan uit ethische overwegingen.
Terwijl voor mij, ethische overwegingen doorslaggevend zijn.

Daarmee bedoel ik persoonlijk, dat handelingen/daden moeten worden afgewogen tegen de redenen waaróm iemand iets doet.
Iemand kan een zwarte kas aangeven. Dat is de moreel juiste daad om te doen.
Maar wat als degene die de zwarte kas had opgebouwd, dat deed omdat hij zich geen raad weet (om wat voor reden dan ook), en men vervolgd hem alleen...en biedt geen hulp?
Dan is het oorspronkelijke probleem niet van tafel. Misschien lijden er dan hele andere mensen, die niet eens zichtbaar zijn.

Ik ben tégen het aanleggen van zwarte kassen enzovoort, laat dat duidelijk zijn. Maar ik ben zéker ook tégen het niet-kijken en niet-oplossen naar/van eventuele achterliggende problematiek.
Mensen die dát overkomt...kunnen wel wat heldere en nieuwe copingstrategietjes gebruiken.

Kortom...eerst vérder kijken. Niet alleen áángeven...maar zeker ook onderzoeken of er geholpen moet worden. Anders heb je, in mijn beleving, een soort van 'halve handeling'.
Dat mis ik dus weer een beetje in jouw verhaal.

Dat 'men' not amused is...ach ja...mensen zijn wel vaker 'not amusing' ....join the club ;P

Kijk bijvoorbeeld ook eens bij :
mens-en-samenleving.infonu.nl/filosof...
www.ceg.nl/themas/wat-is-ethiek
www.rechtsethiek.nl/2012/10/verschil-...

:D
matad
0
Beste Adriana,

Ik heb in dit geval bijv. wel uitdrukkelijk naar het doel van de zwarte kas gekeken doch die kas diende slechts om de al behoorlijke winst iets minder behoorlijk groot te maken. Er was geen enkele sociale, maatschappelijke of welke reden dan ook mee gediend om dit geld "op te slaan". Maar begrijp dus (nu pas) wat er bedoeld werd met: ethisch. Nooit te oud om te leren waarvoor dank.

Met vriendelijke groet.
[verwijderd]
0
@matad

Dan weet je nu dus ook, dat ik het niet vind kunnen, dat iemand een kamer vol mensen binnenstapt en dan een 'granaat' laat ontploffen...

Of dat nu een letterlijke kamer, of een forum is. Maakt mij niet uit.
Dat kan betekenen...je netjes voorstellen bij binnenkomst...de gesprekken tussen mensen respecteren en niet verstoren...dat soort dingen.

Mensen 'komen binnen' en respecteren de daar heersende moraal.
Dat is de ethisch juiste wijze van handelen (doordenkertje) ;P

En dat is echt positief bedoelt !

Fijne voortzetting gewenst van de financiële jacht voor vandaag.

:D
matad
0
Beste Adriana,

Het behoeft, voor mij althans geen doordenkertje te zijn. Het ligt er gewoon duimendik bovenop.

Als je de moeite wilt nemen om eens mijn eerste post op het draadje "on topic aug. 2016" te lezen d.d. 13 aug. 14.05 en verder de posts:
18 aug. 23.00 uur, 19 aug. 00.14 uur, 19 aug. 18.22 en 20 aug. dan blijkt daaruit dat er geen enkele kwetsende granaat gegooid wordt door mij. Enkel een andere mening. Doch die werd met moeite (eigenlijk niet) geaccepteerd. Gevolg: schelden. Zie hiervoor het eerste draadje op 22 aug. van K.C. Maar net als politici geeft men er blijkbaar de voorkeur aan met mensen om te gaan die hetzelfde denken als henzelf. Men heeft er er zelfs helemaal geen zin in om met anderen om te gaan. En er worden dingen verdraaid zodat ze in hun samenhang passen. De SBM aanbidding hier. Men haat het om op dit draadje beweringen te lezen die tegenstaan en uiteindelijk zoekt men alleen op wat behaagt en vermijdt men hetgeen irriteert of reageert daar gewoon boers op. En daarmee is het een feit dat men over het algemeen meer en meer beperkt wordt naarmate men grijzer wordt. Critici zeggen dat je op de Eiffeltoren het beste uitzicht hebt omdat dat de enige plek is in Parijs waar je de toren niet ziet.

Uiteraard is alles vanuit een vrolijke, positieve houding neergepend.

Met vriendelijke groet.

Dutchtenor
0
quote:

matad schreef op 13 oktober 2016 00:33:

Beste Adriana,

Maar net als politici geeft men er blijkbaar de voorkeur aan met mensen om te gaan die hetzelfde denken als henzelf. Men heeft er er zelfs helemaal geen zin in om met anderen om te gaan. En er worden dingen verdraaid zodat ze in hun samenhang passen. De SBM aanbidding hier. Men haat het om op dit draadje beweringen te lezen die tegenstaan en uiteindelijk zoekt men alleen op wat behaagt en vermijdt men hetgeen irriteert of reageert daar gewoon boers op. En daarmee is het een feit dat men over het algemeen meer en meer beperkt wordt naarmate men grijzer wordt.
Niet te snel generaliseren graag..
matad
0

Beste Dutchtenor,

Ik neem aan dat u daarmee (generaliseren) de door mij aangehaalde politici bedoelt.
Mogelijk heeft u dan iets met politici wat mij totaal ontbreekt.
Als we nu eens politici overheid noemen die een bedrijf (de staat) leiden. We kunnen dan toch stellen dat geen zinnig mens kan volhouden dat de overheid beter in staat is bedrijven te leiden dan particulieren.
De overheidsfinanciën munten uit door primitiviteit en zoiets simpels als een balans, waar de waarde van het bezit wordt vergeleken met de grootte van de schulden, verplicht voor alle bedrijven, is bij de overheid onbekend. Bovendien wordt de overheid geleid door mensen met een ambtelijke of politieke carrière, die nooit hebben geleerd dat geld moet worden verdiend en niet ingehouden bij anderen. Om maar niet te spreken over een Verlies- en Winstrekening die hen totaal onbekend is.
De maatschappij zou er gewoon op vooruit gaan als men de politiek eruit zou verbannen. Het is voor mij een raadsel waarom wij in deze tijd van veranderingen nog vast blijven houden aan dit geldverslindende, onbekwame systeem geleid door politici met hun kostbare geldverslindende stokpaardjes.

Met vriendelijke groet.

P.S. Ik wil u best tegemoetkomen door op te merken dat er uiteraard uitzonderingen zijn doch die zijn er toch altijd!
Dutchtenor
0
quote:

matad schreef op 13 oktober 2016 23:58:

Beste Dutchtenor,

Ik neem aan dat u daarmee (generaliseren) de door mij aangehaalde politici bedoelt.

Met vriendelijke groet.

P.S. Ik wil u best tegemoetkomen door op te merken dat er uiteraard uitzonderingen zijn doch die zijn er toch altijd!
Nee hoor dat mag u niet aannemen, ik bedoelde niet de politici, maar uw schrijven waarin iedereen op dit forum over één kam wordt geschoren en dat vind ik onterecht generaliserend, omdat u ook mij en anderen hiermee onterecht aanspreekt.

"Maar net als politici geeft men er blijkbaar de voorkeur aan"
"Men heeft er er zelfs helemaal geen zin in om met anderen om te gaan"
"En er worden dingen verdraaid zodat ze in hun"
"De SBM aanbidding hier"
"Men haat het om op dit draadje beweringen te lezen "
En dan sluit u af met "Uiteraard is alles vanuit een vrolijke, positieve houding neergepend". Ik vind dat generaliserend en niet vrolijk en ook niet positief. Ik heb ook nog aan een afgestudeerde Neerlandicus voorgelegd en die kon er de vrolijkheid of positiviteit ook niet uit naar voren halen.
Al vast een goed weekend gewenst.
Bokie
2
quote:

Dutchtenor schreef op 14 oktober 2016 11:30:

[...]
Nee hoor dat mag u niet aannemen, ik bedoelde niet de politici, maar uw schrijven waarin iedereen op dit forum over één kam wordt geschoren en dat vind ik onterecht generaliserend, omdat u ook mij en anderen hiermee onterecht aanspreekt.

"Maar net als politici geeft men er blijkbaar de voorkeur aan"
"Men heeft er er zelfs helemaal geen zin in om met anderen om te gaan"
"En er worden dingen verdraaid zodat ze in hun"
"De SBM aanbidding hier"
"Men haat het om op dit draadje beweringen te lezen "
En dan sluit u af met "Uiteraard is alles vanuit een vrolijke, positieve houding neergepend". Ik vind dat generaliserend en niet vrolijk en ook niet positief. Ik heb ook nog aan een afgestudeerde Neerlandicus voorgelegd en die kon er de vrolijkheid of positiviteit ook niet uit naar voren halen.
Al vast een goed weekend gewenst.

Waarom wordt er nog op Matad gereageerd ? Deze man maakt een SBM draadje aan waarin offshore fiscale ontduikingszaken worden aangekaart. Iets wat op geen enkele manier met SBM te maken heeft. Daar is hij al herhaaldelijk op gewezen en toch blijft hij op deze domme manier doorgaan. Reageer toch niet meer op hem. Het heeft niets met SBM te maken.
matad
0
Beste Dutchtenor en op ruime afstand Bokie,

Ik heb opgemerkt dat er uiteraard altijd uitzonderingen zijn en u (Dutchtenor) bent er daar een van. Dat kunt u gewoon opnemen als een compliment doch u moet wel goed lezen. Dat goed lezen geldt overigens vooral voor Bokie die zelfs mijn eerste post op dit draadje nog niet eens blijkt te lezen. Verder is genoemde Bokie (hoe kom je aan zo´n naam?) blijkbaar niet op de hoogte van de offshore constructies van SBM en begrijpt hij niets van de eenvoudige wiskundige term: kwadraat.

Helaas wordt de maatschappij nog steeds gehandicapt door het feit dat er zo weinig vrouwen door het glazen plafond breken want het blijft sukkelen in deze mannenmaatschappij. Onze beste mannen zijn vrouwen. Toch in het bij ons net zoals in de rest van de samenleving. Domme zelfingenomen en agressieve mannen beslissen over slimme vrouwen met hoogtevrees.Doch er is hoop als we naar Duitsland, Groot Brittannië en hopelijk de V.S. kijken.

Met vriendelijke groet.

P.S. Dutchtenor, denk om de uitzonderingen.

Ik moet helaas opmerken dat ik een maand wegens omstandigheden niet kan reageren doch daar zullen velen waarschijnlijk geen probleem mee hebben.
33 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 14,560
Verschil +0,100 (+0,69%)
Hoog 14,670
Laag 14,280
Volume 608.744
Volume gemiddeld 541.156
Volume gisteren 420.642

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront