TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom, april doet wat hij wil, HG hoe lang houdt je het nog stil?!

1.034 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 ... 48 49 50 51 52 » | Laatste
Wereldbelegger
2
Uit de notulen van de Jaarlijkse Algemene Vergadering 17 febr 2019

Aandeelhouder
De vraag is heel duidelijk. Sluit u een delisting uit?
Dat kunt u met ja of nee beantwoorden.

De voorzitter
Daar ga ik helemaal niet iets over zeggen.

Dat blijft zoemen in mijn hoofd.

quote:

Wereldbelegger schreef op 17 april 2021 16:31:

De heer Goddijn nog vijf jaar voorzitter van RvB en CEO
Onder zijn leiding aandeleninkoop twv 50 miljoen in 2017 en 2020 (vanwege Corona deels in 2021)
Gezien de ruime cashpositie is een volgende aandeleninkoop op korte termijn zeer wel mogelijk.
- Met inlossing van optieregelingen bind je je medewerkers aan het bedrijf..

Ik denk dat TT wordt klaargemaakt voor tweeledig doel:
- hapklare brok voor één van de strategische partners
of
- exit via een buyout met hulp van een derde partij om vervolgens verkocht te worden.

Ik ga niet mee met de theorie dat eerst de koers een stuk hoger moet staan voordat bovenstaande in gang gezet kan worden.
Ik zou niet weten waarom een fonds in de derde divisie zich zou moeten houden aan allerlei do's als het "in belang van de medewerkers" en de "continuïteit van het bedrijf" van de beurs gehaald kan worden op een eenvoudige manier en met relatief lage kosten door een premie te bieden van 25-30% Met een ingecalculeerde verhoging van 5-10% bij een steviger protest dan nu ingeschat kan worden.

Hoewel het giswerk is, denk ik dat de groep beleggers die de afgelopen jaren is ingestapt aangetrokken door de lage koersen ruim onder en rond de €7 veel groter is dan de groep diehard believers die de koersval in 2008 hebben meegemaakt. De eerste groep zal een bovengenoemde premie als een aardige bonus zien en/of blij zijn zonder verlies van TT afscheid te nemen.
Beursboertje
13
Weer met veel genoegen en interesse vorige posts gelezen.

De verschillen in benadering, het inzicht in TT als bedrijf, de motivaties om erin te beleggen, de positieve en negatieve kritiek op de Board (vooral de heer Goddijn), het interpreteren van uitlatingen van de oprichters en nog veel meer zijn voor mij een spannend boek. Af en toe met een hoog Multatuli gehalte maar herhaling versterkt de boodschap, niet dan?

Ik durf het bijna niet te typen maar trek toch de stoute schoenen aan.

Beleggen in TT zal voor de luitjes die onder de tien euro ingestapt zijn een prima rendement opleveren, afgezet tegen de rente die je op een spaarrekening krijgt. Die wijsheid is me op dit forum aan komen waaien. Komt dat niet uit dan is pech uw deel. Tijd kan tegen u werken als er elders hogere rendementen te behalen zijn. Tijd kan ook gewoon afwachten zijn tot gebeurt wat op dit forum en onder analisten gemeengoed is: een delisting of verkoop van de tent. In beide gevallen wordt een bonus van rond de dertig procent verwacht. Genoeg, vind ik.

Voor mij is dit de reden dat ik er niet over peins om ook maar één aandeel te verkopen. Ik heb de tijd en ben met weinig tevreden.

Kennis is niet mijn deel, zeg ik vaak. Het is nog waar ook. Beredeneren, afwegen, conclusies trekken, beetje analytisch bezig zijn, dat zijn zaken die mij geen windeieren hebben gelegd. Niet direct met beleggen, dat was vaak een farce. Wel in mijn werk- en privéleven. Daar waar ik hier gevoelig was voor indrukken en uitspraken was beleggen meer even gaan zitten en bedenken wat op dit moment gekocht ging worden.

Dat ging zo: even zitten, grafiekje lezen, een trendje denken te zien en kopen die handel. Nog vers in herinnering ligt een grap met Bols Wessanen. Een belletje van een ijverige broker leerde dat er geruchten op de beursvloer waren van een splitsing.
“Alles verkopen en vol erin” vond ik. Met opties en aandelen. De Jaguar stond al klaar.
Het was precies het moment waarop een forse daling volgde en ik op precies de laagste koers de hele bubs verkocht. Waarna uiteraard een enorm herstel volgde.

Nouja, lezers die mij van vroeger kennen weten mijn verhaal. Van een ijverige student in TA naar een impulsieve gokker afgedaald.

Maar nu het heden. Ik kan me geen grote misstappen meer veroorloven, doodeenvoudig omdat ik van pensioen geniet. Een nieuw debâcle zet ik niet meer recht door een handeltje of extra werken. Sinds dat doordrong is tijd mijn vriend geworden.
Tijd om af te wegen, berichten tegen elkaar af te zetten, koersen en het wereldbeeld wat intensiever te volgen en vooral door afscheid te nemen van mijn onfeilbaarheid.

Maar toch denk ik zeker te weten met TT te scoren. Ik denk ook te weten dat de schijnbaar arrogante houding van heer G. niet op drijfzand berust. Je bent geen kleine jongen als je partijen als Here en Google kunt weerstaan. Geld is macht en daar heeft TT, als David, schijt aan gehad. Ogenschijnlijk. Want niemand maakt mij wijs dat er geen afspraken zijn gemaakt. Tuurlijk is het bevroeden. Als nuchtere noordeling denk ik met enkelen op dit forum mee. Apple had zich een boel duiten en tijd kunnen besparen door TT in te lijven. Idem het consortium wat Here kocht en wat te denken van Google, grootmachten die bij heer G. van een koude kermis thuis kwamen. Denk ik en ik denk ook dat ik er niet naast zit. Ik fantaseer tevens dat Google als wraakactie gratis navigatie is gaan aanbieden. Is dat zo dan heeft heer G. een mooi bod bot geweigerd. Idem van Apple die daarna gestart is met het wiel opnieuw uitvinden. Of zoiets. Toch is TT een belangrijke speler in het navigatiegedoe gebleven. Dan speelt er meer.

Cijfers interesseren me niet zolang de goegemeente op dit forum dit niet als een opmaat naar een bankroet ziet. Waar je geen benul van hebt kun je ook geen visie op bouwen. Toch? Dus zoek ik het ondermeer in de Tatjes manier. Tussen de regels door lezen en, in mijn geval, het onbegrip dat de tent nog niet verkocht is. Dat gaat niet goed zonder afspraken die het daglicht (nog) niet kunnen verdragen.

Allemachtig, wat zit ik hier allemaal te lullen. Wat ik maar zeggen wil, de inkoop van eigen aandelen wordt een feestje voor degenen die ze krijgen als bonus. Dus ook voor de belegger die blijft zitten. Met het optimisme waar ik aan lijd duurt dat niet lang meer.

Sorry maar als ik begin te zwetsen is het eind zoek. Vandaag ging de antiCovid spuit erin. Kom ik thuis en lees dat het gif is. Voorbeeld is de inenting tegen pokken. De eerste mensen die die spuit gekregen hebben zijn allemaal al dood en dat klopt.

Herman Finkers zei eens “Ja, ik ben me er eentje”.

Dat dacht ik vanmiddag ook. Na de spuit moesten de gespotenen een kwartier in het lokaal blijven zitten ivm een mogelijke reactie. Na vijf minuten liet ik me van de stoel donderen. Paniek. De drie spuit-artsen erbij, omdraaien, bezorgde gezichten, eentje belde al. Slechte toneelspeler, slappe lach. Mijn eigen huisarts was er ook bij, ze kende me nog van een scheef gezicht waar ze me doortastend een boel ellende bespaarde. Ongeloof op haar gezicht, ook een nauwelijks zichtbaar lachtplooitje. Een tante die op anderhalve meter afstand naar azijn riekte wenste me over de rug van haar priemende vinger bijkans de hel toe. De rest van de zaal kon het wel waarderen. Hoop ik. Benieuwd of het de pers haalt.

Tja, je bent me er eentje.

Vanmiddag kwam mijn derde ex op visite. Ik ben ook haar derde waarbij zij er na de splitsingen financieel beter uitgesprongen is dan ik, zeg maar. Een deel van de opbrengst heeft ze in TT belegd. Ze maakte zich zorgen. Haar voorgaande mannen hadden zich voor die centen behoorlijk in het zweet gewerkt. Ze voelde zich alvast schuldig bij een mogelijk TT fiasco. Toen ik zei “zo gewonnen, zo geronnen”, kreeg ze plots haast. “Je bent me er eentje”, kon er nog af. Vandaar de Finkers vergelijking.

Zo, ik ga u niet meer vervelen. Als ex en gequarantaineerde ben ik, hopelijk tijdelijk, voor het grootste deel van de tijd aangewezen op communicatie via het toetsenbord. Omdat de meeste de mijnen al behoorlijk ziek zijn van het oeverloze gezwam haal ik vandaag op dit forum mijn gram. U kent me slechts als vingerridder met navigatiehart, een oog in oog zuur blijft me dus bespaard.

Het ga u en TT goed.

boem!
1
@beursboertje BRAVO, BRAVO

Mocht je er naast zitten en TT/HG geen vooropgezet plan heeft bedacht tot verkoop is er nog niks aan de hand.

JIj bent me er eentje; eentje om in te lijsten.
sniklaas
5
quote:

Beursboertje schreef op 18 april 2021 00:35:

grootmachten die bij heer G. van een koude kermis thuis kwamen.
mooi en nuchter stukje proza @BB op deze zonnige zondag..

Wanneer de grootmachten @APPLE, @GOOGLE, @INTEL, @MSFT etc in het verleden een bod hebben uitgebracht op @TOM2 was er reuring ontstaan, deze gasten accepteren geen nee, bijten alleen niet door wanneer er geen enkele kans van slagen is, wat zou betekenen dat @TOM2 op papier al is vergeven, en dat hou je geen jaren stil...

Wanneer Goddijn in het verleden, 2015...2018 een vriendelijke doch ongevraagde bieding zou hebben afgeslagen, had deze kapitaalkrachtige partij zich allang geroerd door een deel van de free flow leeg te kopen en bij 30% een openbaar bod uit te brengen op het restant, normale gang van zaken.
Of een ongevraagd vijandig bod op alle aandelen, hoe dan ook, dan is er reuring in de tent en moeten de grootaandeelhouders reageren..

Allemaal niet gebeurd wat mijns inziens betekend dat de assets van @TOM2 niet van een dergelijke cruciale waarde zijn dat deze wereldspelers die stuk voor stuk een deel van de mobiliteit koek willen inpikken @TOM2 koste wat kost in bezit willen hebben. Het begint er veel meer op te lijken dat de producten van A&E ‘Off the Shelf’ commodities worden en @TOM2 een van de leveranciers die wanneer de volumes interessant worden tegen afbraakprijzen mag leveren.

Level 3,4 en 5 van mobiliteit duurt nog velen jaren voordat de meerderheid van de wereldburgers zich op deze wijze voortbewegen en tot die tijd mag @TOM2 de kosten voor ontwikkeling en onderhoud voor haar rekening nemen en heeft natuurlijk ook het potentiële afbraakrisico..

De focus voor nu is fossiel vrij van A naar B en verregaande chauffeur-loos vervoer komt pas veel later aan bod, techniek daarvoor ligt binnen handbereik maar de regelgeving ontbreekt en dat kost heel veel tijd om deze horde te nemen en tot die tijd kost de ontwikkeling en instandhouding alleen maar geld..

NewKidInTown
1
Eddysoft
1
Nog niet gepost hier volgens mij… ?

Accelerating the Digital Map that Scales Across All Levels of Automated Driving [E31577]

Apr 14, 2021

Willem Strijbosch

gtc21.event.nvidia.com/media/Accelera...

Even account aanmaken bij Nvidiia.
Dan Inloggen..
Dan zoeken op TomTom in rechterhoek op het scherm.

Enjoy !!
tatje
0
[Modbreak IEX: Gelieve op de inhoud van uw berichten te letten, bericht is bij dezen verwijderd. Waarschuwing.]
NewKidInTown
2
quote:

tatje schreef op 19 april 2021 09:08:

ABN AMRO schikt met het OM voor witwasperikelen a 480 miljoen.
......
Dit bericht is behoorlijk OFF-Topic hier.

Sniklaas kwam op tijd tot inkeer en verplaatste zijn oorspronkelijk bericht over het zelfde onderwerp naar het daarvoor bestemde OFF-Topic-draadje.

ON-Topic: de koers is ruk kwantitatief uitermate teleurstellend.
sniklaas
2
quote:

NewKidInTown schreef op 19 april 2021 09:30:

[...]ON-Topic: de koers is ruk kwantitatief uitermate teleurstellend.
@TOM2 in vegetatieve toestand tot medio juni voor wat opleving bij het volgende 2021-Q2 non event..
jovi
1
quote:

sniklaas schreef op 19 april 2021 09:43:

[...]@TOM2 in vegetatieve toestand tot medio juni voor wat opleving bij het volgende 2021-Q2 non event..
Dus tot die tijd laten jullie (NewKid & sniklaas) ons met rust.

Bedankt!!!
sniklaas
1
quote:

afgemeld schreef op 19 april 2021 10:31:

[...]

Dus tot die tijd laten jullie (NewKid & sniklaas) ons met rust.

Bedankt!!!
met ons bedoel je de dromers en fantasten die opgewonden raken bij iedere cent koersstijging?
NewKidInTown
0
quote:

afgemeld schreef op 19 april 2021 10:31:

Dus tot die tijd laten jullie (NewKid & sniklaas) ons met rust.

Bedankt!!!
Dit lijkt me wel een heeeel voorbarige conclusie.

Voorbarige conclusies, niet geheel ongebruikelijk op tt-draadjes.

Reken er maar niet op, wat mezelf betreft. En ook voor sniklaas het zelfde, daar zou ik wel een flink bedrag op willen inzetten :-)

"Met rust laten", laat je rust toch niet verstoren door meningen die niet overeenkomen met die van jezelf. Veel beter om je voordeel ermee te doen en af en toe je eigen mening aan te passen aan diegenen die het scherper zien omdat ze niet door een roze bril kijken.
NewKidInTown
0
quote:

sniklaas schreef op 19 april 2021 09:43:

@TOM2 in vegetatieve toestand tot medio juni voor wat opleving bij het volgende 2021-Q2 non event..
Zou heel goed kunnen in juni als het aandeleninkoop programma is voltooid.

Nee, niet Q2, dat is ietsje later, heeft tatje mij verteld, heeft ie gelijk aan.
tatje
0
Heb even naar de afschrijvingen gekeken.

Other intangible assets kan eind 2022 klaar zijn.

PPE wordt nog ongeveer gevoed met hetzelfde bedrag in de capex als de afschrijvingen groot zijn.
Lease een afschrijving van 13

Dus de afschrijvingen in 2023.

PPE mits gevoed vanuit de capex 11
Lease een 14
Allebei D

Dus het verschil tussen ebit en ebitda in 2023, geen A maar alleen D, 25, kan lager worden, als PPE niet meer wordt gevoed vanuit Capex.

sniklaas
0
quote:

NewKidInTown schreef op 19 april 2021 11:02:

[...]
Zou heel goed kunnen in juni als het aandeleninkoop programma is voltooid.

Nee, niet Q2, dat is ietsje later, heeft tatje mij verteld, heeft ie gelijk aan.
2021-Q2 is een maandje later, de 15 juli om precies te zijn maar de opleving begint meestal wanneer de periode van (verplichte) radio stilte ingaat, 4 weken daarvoor, dus half juni..
tatje
0
Taco in het transcript Q1 2021.

Nog wat van plan na de huidige aandelen inkoop.

Taco : And again, we don't have any immediate plans to launch another buyback or scheduled dividends or anything like that.

Misschien !

- goodwill
- heb je afspraken met Microsoft, dan zou een strategisch belang van 10% a 9 euro per aandeel ook kunnen.
- maar ja, wat moet je met 13 miljoen maal 9 euro = 117 miljoen

Was de aandelen inkoop de laatste aap. of hebben ze nog een hele dierentuin.

boem!
0
Het is niet aan @tatje, @mijzelf, @sniklaas, @wies en zeker niet aan @newkidintown om ook maar te denken dat de koers zal worden bepaald door wat wij daarover te melden hebben.

De koersontwikkeling ligt in handen bij de FF's.

Zij bepalen immers wat er met het bedrijf TT gebeurt.

Kiezen zij voor een exit of denken zij er beter aan te doen het bedrijf zelfstandig voort te zetten al of niet met dividendbetalingen.

Het zijn alle vier B&H beleggers die donders goed weten wat de huidige marktwaarde is van de in hun bezit zijnde assets en tevens wat houdbare dividendbetalingen doen met de koers.

Status tot op heden: geinvesteerd bij de IPO 250 mio met een huidige waarde van 120 mio.
Niet vervreemd bij 55 euro (800 mio) maar wel meegelopen bij de emissie voor ieder 40 mio.
Tijdens afwikkeling van TTT hebben zij ieder 80 mio terugontvangen op hun 40 mio emissie.
Derhalve hebben de 4 FF's een beleggingsresultaat geboekt van 90 mio verlies.
Daarnaast hebben HG en CV ook inkomsten genoten als werknemer; HG een 20 mio sinds de IPO waardoor zijn verlies tot op heden beperkt blijft tot 70 mio.

Waar staat TT nu?

De FF's geven aan, dat zij een zelfstandige voortzetting voor ogen hebben met A&E en hebben hierbij ook targets afgegeven: 2025 omzet 900 mio FCF 1 euro per aandeel en voor 2030 1,8 mia omzet met een FCF van 3,50 euro per aandeel.(25 a 100 euro per aandeel)
Dit alles met in het achterhoofd dat de huidige waarde van de assets geschat moet worden op 4-5 miljard(30 a 40 euro per aandeel).
Daarnaast weten zij als doorgewinterde beleggers de waarde van dividenduitbetalingen.
Indien we daarin de voorzichtige outlook van 33 mio in 2021 en 57 mio in 2023 als basis nemen zou gezien de huidige kaspositie van 350 mio een houdbaar dividend van 1 euro per aandeel t/m 2023 zeker een reeele optie kunnen zijn(25 euro per aandeel).

Ik denk derhalve dat de FF's als echte "fat cats'" geen genoegen willen nemen met de 30 a 40 euro die hun ten deel zou vallen met een voortijdige verkoop maar gaan voor de hoofdprijs van + 100 euro.

Het nog niet willen starten met dividendbetalingen zou een oorzaak kunnen hebben in het feit, dat voor bovenmatig succes in het A&E segment er nu extra investeringen nodig zijn in het toch al omvangrijke R&D programma.

TT geeft zelf aan, dat men een kleine voorsprong heeft opgebouwd in de snelheid van verversen van haar kaarten maar dat dit zich nog beperkt heeft tot automatisering van manuele processen.

Indien men hierin ook AI zou kunen betrekken zou dit een beslissende voorsprong tot gevolg hebben.
Dat zou een goede reden zijn om de aanwezige kasgelden nu nog niet te gebruiken en zou ook een reden kunnen zijn waarom TT 10% aandelen als optie open heeft staan voor een eventuele alliantie.
1.034 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 ... 48 49 50 51 52 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront