Philips « Terug naar discussie overzicht

Philips 2022

7.913 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 ... 392 393 394 395 396 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

Jan kanernixvan schreef op 24 januari 2022 23:26:

Mensen die deze apparaten gebruiken hebben in veel gevallen niet een heel gezonde levensstijl (gehad). Obesitas en roken zijn twee veelvoorkomende zaken bij gebruikers.
De meeste mensen die de apneu apparatuur van Philips gebruiken zitten in grote onzekerheid wanneer hun apparaat gaat worden vervangen. Philips heeft aangegeven dan het nog wel een tijd gaat duren voor vervanging.
Take a sisi
4
quote:

johan20090 schreef op 25 januari 2022 05:06:

[...]

De meeste mensen die de apneu apparatuur van Philips gebruiken zitten in grote onzekerheid wanneer hun apparaat gaat worden vervangen. Philips heeft aangegeven dan het nog wel een tijd gaat duren voor vervanging.
Onzin heb uit eerste hand dat Philips een uitstekende service biedt , heb met een patiënt gesproken die afhankelijk van de dreamstation was , deze meneer was zeer tevreden oude apparaat ingewisseld en kosteloos een nieuwe versie gekregen t.w.v. 1300,- euro .
Ik noem dit maximale service naar de consument en deze wordt door Philips zeer serieus genomen .
Drs P.
1
quote:

johan20090 schreef op 25 januari 2022 05:06:

[...]

De meeste mensen die de apneu apparatuur van Philips gebruiken zitten in grote onzekerheid wanneer hun apparaat gaat worden vervangen. Philips heeft aangegeven dan het nog wel een tijd gaat duren voor vervanging.
Mensen zijn tegenwoordig zo verwend en zo met "zichzelf bezig" dat ze gelijk beginnen te zuren terwijl het overgrote deel van de apparatuur zonder problemen functioneert als men zich maar aan de (schoonmaak)instructies houdt die duidelijk vermeld worden in de gebruikershandleiding. Daarnaast verwijst Philips naar hun arts zodat zij kunnen overleggen wat te doen. De walgelijke advocaten mn. in de US die in hun leven nog nooit iets moois hebben ontwikkeld landen als gieren op situatie om zichzelf verder te verrijken. Ik ben ervan overtuigd dat onderzoek verder zal aantonen dat bij het voorgeschreven gebruik geen debris los komt en dat de grote call back actie de correcte countermeasure is en dat het daar bij zal blijven. Helaas zal Philips de nodige juridische kosten in mn. de US moeten maken om de aasgieren aka letselschade advocaten van zich af te slaan.
craasie
0
Topman Philips: 'We gaan ons door deze tegenslag heen werken'. artikel NRC (wie kan deze toevoegen)
nr36
0

Frans van Houten is „geschrokken” van de „enorme reactie” van beleggers op de moeilijkheden bij Philips. „Heel veel dingen gaan juist goed.”

Ruim een jaar geleden – in de laatste dagen van 2020 – zei topman Frans van Houten tegen de Telegraaf dat „Philips op het juiste pad” zat. Het bedrijf stond er „heel goed voor”, Van Houten dacht dat het zorgtechnologieconcern de „komende jaren met 5 à 6 procent kan groeien”.

Maar het jaar dat volgde werd er een van grote crises. In juni moest Philips melden dat z’n slaapapneu-apparaten gezondheidsrisico’s geven, zoals hoofdpijn of ademhalingsproblemen. Het bedrijf zette een kolossale terugroepactie op touw om dik vijf miljoen machines te repareren of vervangen. De Amerikaanse gezondheidswaakhond FDA dook in documenten van Philips en kwam met voorbeeld na voorbeeld van interne signalen sinds 2015 van problemen met de slaapapneu-apparaten. Had het bedrijf zitten slapen?

Dan werd Philips ook nog geplaagd door tekorten aan elektronische componenten zoals chips en door problemen in het vrachtvervoer. De beurswaarde zakte van 45 miljard euro in het voorjaar, naar minder dan 25 miljard nu.

Maandag bleek dat de jaaromzet uitkwam op 17,2 miljard euro, een procent lager dan een jaar eerder. De winst was 612 miljoen euro, een jaar eerder nog bijna een miljard. Philips trekt ook 74 miljoen uit om twee andere producten terug te roepen, maar daar wil het bedrijf nu geen uitspraken over doen.

Vanwaar dan dat optimisme vorige winter? Frans van Houten, sinds 2011 topman, wist niets over de problemen met de slaapapneu-apparaten, blijkt maandag in gesprek met NRC. Van Houten: „Het kwam pas in het eerste kwartaal van 2021 op m’n bureau.”

U was niet overdreven optimistisch eind 2020, u wist het gewoon nog niet toen u dat interview gaf?
„Nee. Als je de problemen binnen deze afdeling niet meetelt, waren we dit jaar 5 tot 6 procent gegroeid.”

Vond u het niet erg laat om te horen over deze problemen met de machines?
„Natuurlijk zou je graag eerder op de hoogte willen zijn van zulke serieuze zaken. Maar dit is door de unit in het Amerikaanse Pittsburgh niet snel genoeg onderkend als serieuze zaak, anders hadden ze wel maatregelen genomen. Duidelijk is dat we naar onze interne managementprocessen gaan kijken om te zien hoe zulke signalen wel naar boven komen.”

Hoe was het voor u om leiding te geven aan Philips in dit turbulente jaar?
„Het was een intens jaar. We gingen van crisis naar crisis. Eerst kwamen de slaapapneu-apparaten onder onze aandacht. Vervolgens kwam er van alles over ons heen. We moesten maatregelen nemen om de consument te helpen, maar ook goed onderzoek optuigen naar de risico’s. Daaroverheen kwam de problematiek in de toeleveringsketens. Ik heb geen gebrek aan uitdagingen gehad.”

Het risico van de slaapapneu-apparaten zit in het geluiddempende kunststofschuim (polyester-polyurethaan). Mensen met slaapapneu gebruiken ’s nachts een apparaat dat lucht in hun longen blaast, om zo vervelende ademstops te voorkomen. Bij een klein percentage van de apparaten bleek het schuim af te brokkelen en bijvoorbeeld naar het neusmasker te zwerven. In totaal worden in honderddertig landen apparaten gerepareerd of vervangen, in Nederland gaat het om honderdduizend apparaten.

Er hebben zich een kleine tweehonderd Nederlanders gemeld bij twee rechtsbijstandsverzekeraars en een advocatenkantoor, omdat zij zich afvragen of zij hun gezondheidsklachten aan het zwervende schuim te wijten hebben.

‘Ik begrijp dat mensen zich zorgen maken’
Een deel van de gebruikers van uw apparaten maakt zich zorgen. Mensen hebben bijvoorbeeld hoofdpijn, een mevrouw heeft longkanker. Wat zou u willen zeggen tegen deze mensen?
„Ik begrijp dat mensen zich zorgen maken. Ik leef met ze mee. Het is een technisch verhaal, ik weet niet of iedereen het helemaal begrijpt. Toen wij de terugroepactie aankondigden, hadden we nog beperkte informatie. In overleg met toezichthouder FDA hebben wij met een ‘reasonable worst case scenario’ gewerkt.

„Afgelopen december kwamen geruststellende onderzoeksresultaten van ons naar buiten. We konden vaststellen dat de vluchtige stoffen [gassen] die van het schuim vrijkomen, ruim binnen de veiligheidsnormen vallen. Dat zou een grote opluchting moeten zijn voor veel mensen. Dan blijft er nog het risico over van het loskomende schuim. We doen daar nu nader onderzoek naar. We weten wel dat dat maar in een klein percentage van onze apparaten vrijkomt. In principe kunnen patiënten zelf goed kijken in het masker en de slang of zij zulke deeltjes zien zwerven.”

Zijn die deeltjes altijd met het blote oog zichtbaar?
„Die deeltjes zijn zichtbaar. Wat overigens ook zichtbaar is, is vuil. Niet iedereen maakt z’n product goed schoon. Het kan ook om viezigheid gaan, in plaats van deeltjes die uit het schuim komen.

„Je noemde daarnet dat mensen hoofdpijn hebben, iemand met kanker. Er is net een studie gedaan door Canadese onderzoekers naar 6.000 patiënten, van wie 1.200 Philips-apneu-apparaten gebruikten. Dat is een vergelijkende studie met meerdere apparaten, en die geeft aan dat ons apparaat geen kanker veroorzaakt. Hoofdpijn en kanker kunnen door heel veel andere dingen komen dan dit apparaat. Maar goed, dat is lastig uit te leggen aan een patiënt die ongerust is. Daarom zijn we er ook op gebrand ons eigen onderzoek naar de kleine deeltjes snel af te ronden.”

Philips meldde eerder dat het bedrijf gealarmeerd werd door een flinke toename aan klachten in 2020. Toch is het opmerkelijk dat de FDA afgelopen najaar met een rapport kwam met een flinke opsomming van interne signalen die er al sinds 2015 waren over afbrokkelend schuim. Hoe kijkt u hier nu naar?
„Wie retrospectief kijkt, krijgt altijd een ander beeld dan een monteur die één of twee gevallen ziet waarvan de oorzaak nog niet bekend is. Destijds is niet gezien dat er een verband bestond tussen problemen met de producten in verschillende landen. Er zijn zeker lessen te trekken om te zorgen dat we beter contact hebben met onze patiënten om te horen wat speelt. Die les willen we op heel Philips toepassen.

„De FDA heeft daarnaast nadruk gelegd op risicomanagement. Niet alleen concentreren op wat goed gaat, maar ook nadenken over wat fout kan gaan. We deden dat wel, maar niet goed genoeg om de signalen in een vroeg stadium op te pakken.”

Het management van de fabriek in Pittsburgh – verantwoordelijk voor de slaapmachines – is inmiddels vervangen, bevestigt Van Houten later via zijn woordvoerder. Er zit nu een team waar hij meer vertrouwen in heeft.

‘Ik ben wel geschrokken van de enorme reactie van beleggers’
Beleggers hebben stevig gereageerd: de beurswaarde verloor in een jaar 45 procent. Is dat een overreactie?
„Er zijn van die uitspraken dat ‘de markt altijd gelijk heeft’. Ik kan niet oordelen over de markt. Tegelijk ben ik wel geschrokken van de enorme reactie. Ik herinner mensen er graag aan dat onze slaap- en beademingstak in omzet minder dan 10 procent van Philips is. We praten over een relatief klein deel van de onderneming. Heel veel dingen gaan goed. Dus ja, het voelt wel eens als een overreactie.”

Er is 725 miljoen gereserveerd voor de terugroepactie, maar dat is exlusief juridische kosten. In de VS, Canada, Israël en Australië worden flinke rechtszaken opgetuigd. Wanneer verwacht u een inschatting van de kosten daarvan? Dat zou wel eens een stevig bedrag kunnen worden.
„Het is veel te vroeg om daar een uitspraak over te doen. Eerst moeten we alle feiten op een rij hebben. En die rechtszaken moeten nog op gang komen. Dat zal allemaal in de loop van dit jaar gebeuren. Ik verwacht dat we pas volgend jaar iets zinnigs kunnen zeggen over het risico voor Philips.
nr36
0
Voelt u druk op uw eigen positie?
„Ik houd me altijd voor: concentreer je op je werk. Zorg dat je met resultaten komt. Dat is voor mij belangrijk. Ik ben intrinsiek gemotiveerd om te zorgen dat we hier goed doorheen komen. Ik ben ervan overtuigd dat Philips een heel goed bedrijf is, en dat we ons door deze tegenslag heen werken. En dan moeten mensen dat maar beoordelen.”

Is dat een ‘nee’ op de vraag of u druk voelt op uw positie?
„Ik heb die vraag bewust niet zwart-wit beantwoord.”

Bij de presentatie van de jaarcijfers zei u op korte termijn nog tegenwind te verwachten, maar in de tweede helft van het jaar herstel. Waarom?
„We verwachten dat in de loop van het jaar de tekorten in de leveringsketen en aan elektronische componenten zullen afnemen. Dat is op basis van wat onze leveranciers vertellen. We hebben vorig jaar ons orderboek vergroot en langzaam werken we ons door de tekorten heen. In de tweede helft verwachten we meer te kunnen leveren.”

De WHO denkt dat de pandemie bijna voorbij is in Europa. We komen in een nieuwe fase, zo lijkt het. Gaat Philips daarvan profiteren?
„Philips profiteert ervan als ziekenhuizen weer tijd en ruimte terugkrijgen om bijvoorbeeld apparatuur te installeren. Maar ik vind het een gevaarlijke uitspraak van de WHO. De wereld is niet Europa, de wereld is de wereld. Ik denk dat we ons bijvoorbeeld zorgen moeten maken om het ‘zero-Covid-beleid’ van China. De westerse wereld is gewend geraakt aan Covid-19, heeft een zekere mate aan immuniteit opgebouwd. Niemand weet hoe het beleid in China zal uitpakken. Wereldwijde aanvoerketens zijn vaak afhankelijk van China. Als daar een haven in lockdown gaat vanwege een Omikronbesmetting, hebben we in Europa een probleem met leveringen. Europa heeft misschien geen pandemie meer, maar misschien wel de gevolgen van een pandemie. Dus laten we nog geen victorie kraaien. ”

Uit NRC
P67beter
0
Bestaat er een kans dat Philips wordt overgenomen nu de koers zo laag staat ? Door bv Samsung dat 10 keer zo groot is
Koffiezondersuiker
0
Het meest stuitende in dit artikel -daar reageerde ik gisteren ook al op- is om te lezen dat Van Houten benoemt dat het geplaagde onderdeel 'maar 5%' van de concernomzet uitmaakt. En men eigenlijk alleen oog heeft voor omzet, niet voor nazorg.

Dan is het niet vreemd dat het imago van dit merk vaak als onbetrouwbaar wordt gezien. Zet het bedriif in op producten met korte levenscyclussen dat men zo bekrompen denkt? Begrijpt men niet dat een goed kwalitetsbeleid meer opbrengt uiteindelijk? Of klets ik uit mijn nek?
KCNIB
0
quote:

P67beter schreef op 25 januari 2022 08:34:

Bestaat er een kans dat Philips wordt overgenomen nu de koers zo laag staat ? Door bv Samsung dat 10 keer zo groot is
Absoluut, Philips is zwaar ondergewaardeerd. Overnemende partij houdt rekening met paar miljard aan claims en doet een bod.
Er is 20 miljard aan beurswaarde verdampt afgelopen jaar terwijl de beurs 28% steeg. Philips is nu nog ruim 25 miljard waard op de beurs dus een overnamebod van 36/37 miljard zou mi slagen zeg 40 euro per aandeel. Bestuur zal nog onderhandelen over een hogere prijs, zeg 42/43 euro per aandeel.
Drs P.
0
quote:

Dividendbeleggertje schreef op 25 januari 2022 08:46:

Het meest stuitende in dit artikel -daar reageerde ik gisteren ook al op- is om te lezen dat Van Houten benoemt dat het geplaagde onderdeel 'maar 5%' van de concernomzet uitmaakt. En men eigenlijk alleen oog heeft voor omzet, niet voor nazorg.

Dan is het niet vreemd dat het imago van dit merk vaak als onbetrouwbaar wordt gezien. Zet het bedriif in op producten met korte levenscyclussen dat men zo bekrompen denkt? Begrijpt men niet dat een goed kwalitetsbeleid meer opbrengt uiteindelijk? Of klets ik uit mijn nek?
sorry maar ja dat doe je, van Houten moet zich formeel opstellen, de nazorg van Philips is goed dat weet ik uit ervaring
optiejunky
0
Ik vind het een goed artikel, dank hiervoor. Voornamelijk het Canadees onderzoek is veel belovend!. maar goed ik ben dan ook een ras optimist...
optiejunky
0
Wel apart dat daar nooit meer nadruk op is gelegd dat CAnadees onderzoek, lekkere communicatie !
ToTheTop
0
quote:

optiejunky schreef op 25 januari 2022 09:44:

Wel apart dat daar nooit meer nadruk op is gelegd dat CAnadees onderzoek, lekkere communicatie !
Philps kan zich ook beroepen op een Zweeds onderzoek. Het gaat daarbij om werknemers uit fabrieken die dit issolatie materiaal produceerden.
Opgelet
0
quote:

Gadus morhua schreef op 24 januari 2022 22:59:

[...]

En om het niet ingewikkelder te maken; bij standaard (schoonmaak) gebruik zal de kans op problemen met het schuim zeer klein zijn. Maar als het niet volgens de protocollen schoongemaakt wordt kan het probleem met het schuim groter zijn.
Daar is Philips dan niet verantwoordelijk voor, volgens mij.
Dat geeft al aan dat het een lastige juristische strijd zal zijn/worden.
Het zal ook bijzonder moeilijk te bewijzen zijn lijkt me.

Nu ben ik geen jurist of expert in dit soort zaken, corrigeer me maar als ik het verkeerd heb.

De jury beoordeelt hoe schuldig Philips is, een rechter bepaalt daarna de straf. Het probleem is niet Philips, dat is een topbedrijf. Het probleem is dat ik geen objectieve beleggingskeuze kan maken zonder aanvullende testinformatie. En zelfs daarna, zal er nog minstens een jaar de aandacht gevestigd zijn op de hoogte van de schadeclaims. Bayer beleggers vinden de schadeclaims ook onlogisch en oneerlijk. Gisteren ben ik 'ingestapt', ik heb 10 puts geschreven datum juni 2023. Of ik koop aandelen voor 23 euro per stuk of ik realiseer winst die mijn GAK verlaagt.
Opgelet
0
quote:

P67beter schreef op 25 januari 2022 08:34:

Bestaat er een kans dat Philips wordt overgenomen nu de koers zo laag staat ? Door bv Samsung dat 10 keer zo groot is
Nee die kans is klein.
[verwijderd]
0
quote:

KCNIB schreef op 25 januari 2022 08:47:

[...]

Absoluut, Philips is zwaar ondergewaardeerd. Overnemende partij houdt rekening met paar miljard aan claims en doet een bod.
Er is 20 miljard aan beurswaarde verdampt afgelopen jaar terwijl de beurs 28% steeg. Philips is nu nog ruim 25 miljard waard op de beurs dus een overnamebod van 36/37 miljard zou mi slagen zeg 40 euro per aandeel. Bestuur zal nog onderhandelen over een hogere prijs, zeg 42/43 euro per aandeel.
Volledig mee eens. De losse onderdelen van Philips zijn meer waard dan de som van de onderdelen.
KCNIB
0
quote:

johan20090 schreef op 25 januari 2022 10:17:

[...]

Volledig mee eens. De losse onderdelen van Philips zijn meer waard dan de som van de onderdelen.
Precies. Onderdelen verkopen en tak van slaap apneu alleen houden. Bij een evt claim kan die failliet.
ToTheTop
1
quote:

Opgelet schreef op 25 januari 2022 09:59:

[...]
Gisteren ben ik 'ingestapt', ik heb 10 puts geschreven datum juni 2023. Of ik koop aandelen voor 23 euro per stuk of ik realiseer winst die mijn GAK verlaagt.
Je bent gisteren "ingestapt" Je wil aandelen "bij kopen" op 23 euro om te "middelen" voor je GAK...En je schrijft "puts"... Raap mij maar op!
7.913 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 ... 392 393 394 395 396 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 13:29
Koers 19,545
Verschil -0,075 (-0,38%)
Hoog 19,650
Laag 19,425
Volume 505.276
Volume gemiddeld 2.042.346
Volume gisteren 2.325.215

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront