Unibail-Rodamco « Terug naar discussie overzicht

Unibail Rodamco Westfield 2023, Rise or Fall ?

2.737 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 133 134 135 136 137 » | Laatste
HCohen
7
Gewaardeerde mede-forumgenoten,

Ik heb zojuist begrepen dat collega AVM net als Lamsrust bedankt voor de eer voor het maken van de openingspost.
Het zij ze vergeven; AVM draagt reeds zorg voor het hoge niveau van het subdraadje 'Mijn FIRE-beleggingen' en Lamsrust houdt het (kennelijk)liever bij zijn alom/ zeer gewaarde analyses op diverse draadjes, waar hij ongetwijfeld al veel tijd aan kwijt is.

Bij een goede start van het jaar hoort echter ook een goede opening.
Dus al voelde ik me niet echt geroepen, hierbij toch mijn 1ste bijdrage van 2023

Allereerst de ALLERBESTE WENSEN allen !

- 2022 was een moeilijk jaar voor beleggers, rente/ inflatie, oorlog en recessiedreiging -

Begin 2022; De pandemie was onder controle, de wereld ging open en we hadden goede zin in afwachting van een postieve herstelperiode. Als een duvelje uit een doosje verscheen Poetin met zijn 'speciale miltaire operatie', oorlog dus.
De gevolgen zijn u allen bekend, we kunnen er moeilijk omheen. Prijsdruk door enorm stijgende energieprijzen, oplopende inflatie(druk op koopkracht) en daarmee renteverhogingen van de centrale banken die de inflatie onder controle willen houden.

In plaats van herstel zagen we een YTD koersontwikkeling van -21,08%, dit ondanks robuuste kwartaalrapportages(zeker gezien de macro-context) met een stijgende lijn in resultaten en versterking van de fundamenten. De markt kijk eerst naar risico en prijst deze zeer duidelijk in. De (nog) relatief hoge leverage speelt URW nog parten in afwachting van meer deleveraging.

Hier een overzicht van belangrijke ontwikkelingen dit jaar(niet uitputtend);

Sales
Tenant sales in Q3-2022 exceeded 2019 levels at 103% (+10% vs. Q3-2021 levels)
Continental Europe: above 2019 levels at 102% for Q3-2022
UK; at 94% of 2019 levels
US; at 108% of 2019 levels

Footfall
Q3-2022 footfall reached 91% of 2019 levels, slightly up in Europe from 85% in H1-2022 to 91% in Q3-2022, stable in the US
at 92% and increasing in the UK from 86% in H1-2022 to 91% in Q3-2022.

Vacancy
Continentaal Europa; 4.3% Q3 vs. 4.0% 31-12-2021
UK; 9.5% vs 10.6% 31-12-2021
US ; 9.8% vs 11.0% at 31-12-2021,
(Flagships 7.6% vs 9.3% 31-12-2021)

MGR YTD
Continentaal Europa; MGR ytd +9.0% vs +8.6% H1, 2022
UK; MGR ytd -3.3% vs -3.6% H1, 2022
US; MGR ytd 4.0% vs -3.4% H1, 2022

Rent collection;
Rent collection improved to 96% for Q3-2022 (vs. 88% at Q3-2021),

Desinvesteringen
- In de EU: In Juli 2022, voltooide URW de verkoop van Gera Arcaden, sloot een verkoopovereenkomst voor Almere Centrum, Carré Sénart Shopping Parc en URW’s partner in Aupark oefende zijn call-optie uit voor de aankoop van een aanvullend aandeel in de JV van 27%. Op 30 september, 2022 voltooide URW de verkoop van Villeneuve 2.
Met deze transacties heeft URW €3.2 Bn van haar €4.0 Bn EU-deleveraging programma voltooid.
- Helaas zag URW zich genoodzaakt door de macro-context de oorspronkelijke doelstelling van 4 mlrd aan deleveraging in de EU uit te stellen: de groep verwacht nu het Europese desinvesteringsprogramma in 2023 af te ronden.

- In the US, URW kondigde de verkoop aan van Westfield Santa Anita, een regionaal winkelcentrum, in augustus voor $ 537,5 miljoen, een NIY van minder dan 6% met een korting van 10,7% op de laatste taxatiewaarde. In december kondigde URW de verkoop aan van The Village, een outdoor lifestyle bestemming in de San Fernando Valley van Los Angeles, aan de Kroenke Organisatie. De verkoopprijs van $ 325 Mn (bij 100%, URW-aandeel 55%), weerspiegelt een initieel rendement van 5,6% en een korting van 10,6% op de laatst bekende taxatiewaarde.

Financial resources;
- Op 30 september 2022 daalde de netto financiële schuld van de Groep tot € 23,3 miljard (van € 24.484 miljard op 31 december 2021) en de beschikbare cash steeg naar €3,0 miljard (van €2,4 miljard op 30 juni 2022);
- Rekening houdend met deze liquiditeit en niet-opgenomen kredietfaciliteiten en dankzij de langlopende looptijd van de schuld, heeft de Groep meer dan 36 maanden financieringsbehoeften veiliggesteld(uitgaande van de herinvoering van een dividend voor het boekjaar 2023 en de terugbetaling van de hybride lening in 2023);

Outlook;
Outlook Areps 2022 begon met 'range of €8.20 to €8.40'(FY 2021).
Werd eerst verhoogt naar ' at least €8.90'(H12022)
Nogmaals verhoogt, nu naar ' at least €9.10'(Q3)
HCohen
16
Vervolg;

Overig nieuws en ontwikkelingen
- Begin is gemaakt 1ste kwrt 2022 met de bouw(inrichten bouwplaats/ voorbereidende werkzaamheden) van het prestigieuze 'Tour Triangle in Parijs en de aannemer is gekozen (Besix, press.besix.com/besix-builds-the-tour... );
- URW rolt het merk Westfield uit naar 3 Flagships(mei 2022); Parquesur in Madrid, Taby Centrum in Stockholm en Galeria Mokotow in
Warschau;
- Ondanks dat deze projecten niet (meer)op de pijplijnlijst staan is uit diverse berichten gebleken dat het project NEO in Bruxelles en Croydon in de UK achter de schermen in leven worden gehouden(politieke steun/wil is daar)
- Nieuws in aug 2022 inzake resi-project Stratford UK; gaat worden beheerd door Greystar en wordt opengesteld voor eerste bewoners in januari 2023 (https://www.quadreal.com/opening-date-coppermaker-square-build-to-rent-development-at-stratford/ );
- In oktober is 'Les Ateliers Gaîté mixed-use district in Paris' geopend in Parijs( cdn.urw.com/-/media/Corporate~o~Sites... )
- URW Airports; In juni werd bekent dat URW is geselecteerd 'as the exclusive commercial developer and manager for the $9.5 billion, 2.4 million square foot state-of-the-art new international JFK Terminal One;
- URW gaat partnerschap aan met TF1 France(aug 2022, www.e-marketing.fr/Thematique/media-1... );
- De lancering van Westfield Rise is een feit(okt 2022);
Unibail-Rodamco-Westfield launches in-house retail media agency, doelstelling; 75M euro per jaar in 2024 en minimaal 200M euro vanaf 2030;
- Convention & Exhibition business has rebounded from the extended closures of the pandemic and is on track to reach
pre-COVID levels (Q3);

Al met al toch een aantal positieve ontwikkelingen in een moeilijk jaar(macro-omgeving).
De gestegen rente en renteverwachtingen(FED/ECB/BOE) zetten druk op aandelen en duidelijk ook op vastgoedfondsen(impact op waarden vd objecten). De werkelijke impact kan wellicht gaan meevallen, de indexatie van inflatie zal een dempende werking hebben op de verwachte waardedalingen(stijgende huren), daarnaast zullen de premium locaties(Flagships) naar verwachting minder geraakt gaan worden dan mindere locaties. De markt is echter voorzichtig en dat zien we terug in de koersen. Kopers voor de beoogde verkopen in de US zullen ook gezien de gestegen rente moeilijker te vinden zijn(zonder idioot hoge kortingen te moeten geven) en de markt was voor de rentestijgingen al illiquide. De laatste twee verkopen tegen een korting van pakweg 11% geven wel weer hoop, maar er is nog een aardige weg te gaan om de beoogde financiele exposure-vermindering te behalen. Mbt de US werd al rekening gehouden met een aardige korting(20%/30% basisscenario). Voor de EU is het afwachten. FY2022 weten we meer(taxatieronde) !

Ik wil graag iedereen die in 2022 geparticipeert heeft op 'ons forum' bedanken en hoop u allen weer minimaal net zo actief te zien in 2023 !

Note: Speciale dank aan enkele vaste gasten, Branco, Junkyard en Lamsrust voor het delen van hun respectievelijke specifieke kennis en inzichten. Ook uiteraard dank aan AVM, dit voor zijn inhoudelijke bijdragen maar zeker ook voor zijn inbreng op gedrag. ik zie AVM dan ook een beetje als 'de vader van dit forum' ;-).

2023 zou wel eens een verrassend jaar kunnen worden(veel onzekerheden) en postieve verassingen zijn niet uitgesloten(rente/inflatie, oorlog), spannend wordt het in elk geval wel en niet alleen voor OG(-retail).

Succes allen met uw beleggingsbeslissingen, veel wijsheid en succes toegewenst voor 2023 !
HCohen
AVM (Altijd Verkeerde Moment)
1
Proost en dank voor wederom een mooie set aan openingsposts HCohen! Je legt de lat nu wel steeds hoger voor de volgende jaren... ;-)
PhilipBe2
1
@HCohen gefeliciteerd met je openingspost....

En wat brengt 2023?
Geld wordt er duidelijk verdient, het loopt lekker binnen...
Dus hét thema van dit jaar wordt het reeds aangekondigde dividend over het boekjaar 2023.... (en wat wordt beslist ivm het uitgestelde dividend? )...

Ook of Mr. Bessler een tweede termijn ambieert lijkt me heel relevant voor de strategie...

En wat met Mr. Niel? Blijft hij op ongeveer 28% of bouwt hij af, Zijn vele call opties lopen waardeloos af, rolt hij ze door?

Mijn beste wensen voor het nieuwe jaar...
matin
1
Hcohen, dank voor weer een indrukwekkende opening. Top

Waar wij begin 2022 nog hoopten op een herstel, is URW een achterblijver gebleken.

Wat naar mijn mening echt belangrijk is, is het moment dat er weer dividend wordt uitgekeerd.

En een beetje geluk met de verkoop van de USA portefeuille helpt daarbij zeer zeker.

We gaan het zien.
Less is More
11
Niels koerts is zeer negatief over URW voor 2023, tijd om morgen een forse long positie te openen!
HCohen
1
quote:

PhilipBe2 schreef op 1 januari 2023 15:03:

Hoi Philip
En wat brengt 2023?
Geld wordt er duidelijk verdient, het loopt lekker binnen...
Dus hét thema van dit jaar wordt het reeds aangekondigde dividend over het boekjaar 2023.... (en wat wordt beslist ivm het uitgestelde dividend? ).
Dividend is dit jaar reeds veelvuldig en uitgebreid besproken en ik heb dit punt dan ook bewust niet aangehaald in de opening.
De insteek van URW is nu dat het dividend wordt hervat over 2023(zie oa bovenstaand punt onder kopje 'financial resources').
De kans is echter zeer reeel(wellicht wijsheid/ noodzaak) om nogmaals uit te stellen(fiscaal verlies zal waarschijnlijk toenemen bij dalende taxatiewaarden en LTV moet niet te hoog oplopen). FY2022 zal ons snel verlichten.


Ook of Mr. Bessler een tweede termijn ambieert lijkt me heel relevant voor de strategie.
En wat met Mr. Niel? Blijft hij op ongeveer 28% of bouwt hij af, Zijn vele call opties lopen waardeloos af, rolt hij ze door?
Ik denk dat als(!) één van beider heren een exit zoekt, ze dat pas zullen doen als de herstructurering(die nu vertraging oploopt) in een verder stadium zit en of/ de rentes weer zijn ingezakt(waarbij het koersniveau weer hoger zal zijn).
Me dunkt niet dat ze na al hun werk en na niet eerder te zijn uitgestapt(oa Covid-periode) ze nu opeens in het zwaarst van de storm verliezen gaan nemen.
Maar hey, wie weet zie ik dit verkeerd. Niel Koerts plaatst deze ochtend een column waarin hij URW als grootste verwachte bleeder voor 2023 noemt... Onderwijl wordt Wereldhave in het laatste IEX-magazine van het jaar als een van de 19 meest(wereldwijde) kansrijke aandelen van 2023 genoemd door diezelfde redactie.. Nu jij weer, WH heeft eerder en meer afgewaardeerd en zit op het goede pad, maar heeft ook zo zijn problematieken en is er ook nog niet(kijk simpelweg naar % shorters per fonds. NB ik zit long in beide fondsen).
We gaan het zien Philip, zoals ik al zei in de openingspost, aardig wat onzekerheden over 2023. Het NVM Business Sectorrapport Winkelruimtemarkt 2022 dd 15 dec zei het volgende over retail en verwachting waarden Quote
' Het voordeel voor de winkelmarkt is dat deze, ten opzichte van andere beleggingscategorieën, al een flinke prijscorrectie te verwerken heeft gekregen in de afgelopen jaren. Hierdoor mag worden verwacht dat de impact van de gestegen rente op de winkelmarkt minder groot is.'.
Uiteraard betreft dit de verwachting voor de NL-markt, maar dit speelt internationaal natuurlijk ook

Mijn beste wensen voor het nieuwe jaar.
Dank je, jij ook het allerbeste. Dat je mooie tochten mag maken dit jaar !
HCohen
0
quote:

konijnenmelkertbaan schreef op 2 januari 2023 09:24:

Er zal dit jaar toch wel iets moeten gebeuren met dit aandeel. Begint iig goed
LTOke
3
quote:

HCohen schreef op 31 december 2022 21:03:

In plaats van herstel zagen we een YTD koersontwikkeling van -21,08%,
Die gaan we dit jaar weer terughalen!
Beurs is 4 uurtjes open en we hebben al 4,5%. Eind van de week zijn we er :-)
HCohen
0
quote:

LTOke schreef op 2 januari 2023 12:59:

[...]

Die gaan we dit jaar weer terughalen!
Beurs is 4 uurtjes open en we hebben al 4,5%. Eind van de week zijn we er :-)
LOL, Niels mag nog wel eens wat roepen van mij, pas de probème ;-)

(hele sektor ligt goed, wellicht met de renteprognoses 2023 van grootbanken(zie Bloomberg/column Iex Martin Crum van deze ochtend) te maken welke niveaus een stuk lager liggen dat de prognose van de FED. Zo niet, dan zijn het instappende shorters en knallen we morgen weer net zo hard naar beneden ;-). Ik prefereer jouw scenario !)
AVM (Altijd Verkeerde Moment)
2
Mocht de koers door shorters weer naar beneden knallen, dan is dat weer goed nieuws voor de hoogte van de premies van de nieuwe ronde aan put opties die ik dan weer op URW ga schrijven! Ik houd er (net als afgelopen 2 jaar) er rekening mee dat een aandeel als URW nog een tijdje heen en weer zal stuiteren net zolang totdat de herstructurering is afgerond. Er zit een beetje vertraging op de lijn vanwege alle 7 plagen die tegelijkertijd over de wereld zijn uitgestort, maar eens is het einde van de tunnel bereikt, en dan gaat URW weer dividend uitkeren en mogelijk is het dan tijd voor mij om via een maandelijkse reeks van meestijgende call opties een keertje URW van de hand te doen...(*)

Maar niet voordat ik nog scheppen vol optiepremies aan de voortdurende angst voor de ondergang van URW ga verdienen! (althans... dat is één van mijn goede voornemens: het helpen van de bange medemens tegen een passende vergoeding ;-))

(*) Op het moment dat URW weer terug gestegen is naar een behoorlijk niveau (>100) en de dividenden weer gaan stromen, is het dividend vanwege het gedoe met de Franse belastingdienst denk ik te lastig, en de optiepremies waarschijnlijk te laag (als het aandeel in rustiger vaarwater terecht komt) voor mij om URW nog aan te houden
matin
1
quote:

AVM (Altijd Verkeerde Moment) schreef op 2 januari 2023 14:45:

Mocht de koers door shorters weer naar beneden knallen, dan is dat weer goed nieuws voor de hoogte van de premies van de nieuwe ronde aan put opties die ik dan weer op URW ga schrijven! Ik houd er (net als afgelopen 2 jaar) er rekening mee dat een aandeel als URW nog een tijdje heen en weer zal stuiteren net zolang totdat de herstructurering is afgerond. Er zit een beetje vertraging op de lijn vanwege alle 7 plagen die tegelijkertijd over de wereld zijn uitgestort, maar eens is het einde van de tunnel bereikt, en dan gaat URW weer dividend uitkeren en mogelijk is het dan tijd voor mij om via een maandelijkse reeks van meestijgende call opties een keertje URW van de hand te doen...(*)

Maar niet voordat ik nog scheppen vol optiepremies aan de voortdurende angst voor de ondergang van URW ga verdienen! (althans... dat is één van mijn goede voornemens: het helpen van de bange medemens tegen een passende vergoeding ;-))

(*) Op het moment dat URW weer terug gestegen is naar een behoorlijk niveau (>100) en de dividenden weer gaan stromen, is het dividend vanwege het gedoe met de Franse belastingdienst denk ik te lastig, en de optiepremies waarschijnlijk te laag (als het aandeel in rustiger vaarwater terecht komt) voor mij om URW nog aan te houden
Bij de ABN hebben ze dit ondervangen dmv het invullen van 1 formulier .

En dat formulier is 3 jaar geldig.
dvl-2
0
Helemaal mee eens. Volgende week dinsdag start weer de periode van 30 dagen stilte ivm cijferpublicaties. Vorige keren was dat recept voor rode koersen, en gezien de forse waarde nog van de januari opties mid-40 euro is die kou verre van uit de lucht. Het was m'n voornemen actiever hierop in te spelen dus vandaag dus maar eens de stoute schoenen aangetrokken calls 52 te schrijven.
AVM (Altijd Verkeerde Moment)
1
Calls schrijven? Dan loop je wel de kans dat je 100 stuks (of een veelvoud daarvan) URW kwijtraakt als de koers toch dan eindelijk aan de langverwachte rit naar boven gaat beginnen. Als URW begint te stijgen (wat ik op een gegeven moment verwacht te gaan gebeuren), dan wil ik met maandelijks meestijgende calls op een strike van koers + ca 20% profiteren van én de koersstijgingen (tussen rit van de huidige ca 50 naar >100) én van de dan hopelijk forse meestijgende call premies. Op het moment dat de koers begint te stabiliseren (omdat alle dividendkopers weer terug zijn ingestapt) en de call premies beginnen te zakken, dan ga ik mogelijk nog een laatste keer een call schrijven die wat dichter op de koers ligt en dan na levering eruit stappen.

Maar misschien houd ik URW dan tóch in de mix, om te kunnen zeggen dat de naam van mijn subdraadje nog steeds klopt...! ;-p
dvl-2
1
quote:

AVM (Altijd Verkeerde Moment) schreef op 2 januari 2023 17:27:

Calls schrijven? Dan loop je wel de kans dat je 100 stuks (of een veelvoud daarvan) URW kwijtraakt als de koers toch dan eindelijk aan de langverwachte rit naar boven gaat beginnen. Als URW begint te stijgen (wat ik op een gegeven moment verwacht te gaan gebeuren), dan wil ik met maandelijks meestijgende calls op een strike van koers + ca 20% profiteren van én de koersstijgingen (tussen rit van de huidige ca 50 naar >100) én van de dan hopelijk forse meestijgende call premies. Op het moment dat de koers begint te stabiliseren (omdat alle dividendkopers weer terug zijn ingestapt) en de call premies beginnen te zakken, dan ga ik mogelijk nog een laatste keer een call schrijven die wat dichter op de koers ligt en dan na levering eruit stappen.

Maar misschien houd ik URW dan tóch in de mix, om te kunnen zeggen dat de naam van mijn subdraadje nog steeds klopt...! ;-p
Ik verwacht ook zeker dat op de lange termijn urw stijgt maar ik geloof niet dat we over krap 3 weken expireren op 52. Daarbij lopen de geschreven puts 45 dan waardeloos af. Expireren we alsnog op of boven 52 dan rollen we alles door. Optiepremies met een strike van 20% boven de huidge koers (dus 60+) leveren nauwelijks iets op.

Tot de halfjaarcijfers verwacht ik weinig vuurwerk, rond de 50 euro is, in deze markt met de huidige economische omstandigheden en onduidelijkheid mbt dividend, een eerlijke prijs.
Calendar
1
quote:

AVM (Altijd Verkeerde Moment) schreef op 2 januari 2023 14:45:

(*) Op het moment dat URW weer terug gestegen is naar een behoorlijk niveau (>100) en de dividenden weer gaan stromen, is het dividend vanwege het gedoe met de Franse belastingdienst denk ik te lastig, en de optiepremies waarschijnlijk te laag (als het aandeel in rustiger vaarwater terecht komt) voor mij om URW nog aan te houden
Je kunt dat ondervangen door na het verkopen/leveren van je aandelen (at the money) put opties te schrijven met een uitoefenprijs na de dividenddatum. Verwacht dividend wordt in de te ontvangen optiepremie verdisconteerd.
Mendex
1
Unibail rondt twee Amerikaanse verkopen af
Vandaag 08:12,
Bron: ABM Financial News
(ABM FN-Dow Jones) Unibail-Rodamco-Westfield heeft de verkoop van de winkelcentra Westfield Trumbull en South Shore voor 196 miljoen dollar afgerond. Dit maakte het in Amsterdam genoteerde vastgoedfonds dinsdag bekend.

De verkoop werd al op 30 december 2022 afgerond.

Inmiddels heeft Unibail voor 1,3 miljard dollar aan Amerikaans vastgoed verkocht.
HCohen
0
Mooi zo, rotzooi eruit !
(30 dec, dus gaat mee in FY2022)

Paris, Amsterdam, January 3, 2023
Press release
Unibail-Rodamco-Westfield Sells Westfield Trumbull and South Shore
Shopping Centres for $196 Mn

cdn.urw.com/-/media/Corporate~o~Sites...

Transaction takes URW’s total US deleveraging proceeds to $1.3 Bn

Unibail-Rodamco-Westfield (“URW”) today announced that as of Friday, December 30th, 2022 it has
completed the sale of Westfield Trumbull located in Trumbull, Connecticut and Westfield South Shore
located in Bay Shore, New York to a commercial real estate investment firm.


The combined gross sale price of these wholly owned regional assets at $196 Mn is equal to their gross
market value
, and reflects an initial yield of 9.5% on the in-place NOI. Both assets are B+-rated2 properties,
with Trumbull being 125,000 sqm and 85% leased, and South Shore being 94,400 sqm and 89% leased.
With this transaction, URW has made $1.3 Bn in total proceeds to date from the planned radical reduction
of its financial exposure to the US, including the previously announced sales of The Village, Westfield Santa
Anita, the Promenade development parcel, and the Palisade residential building, as well as the ownership
transfer of five other regional properties.
matin
0
Iemand enig idee wat de discount is bij deze verkoop?

De yield is 9.5%, dus lijkt mij behoorlijk!
voda
0
Unibail rondt twee Amerikaanse verkopen af

Westfield Trumbull en South Shore.

(ABM FN-Dow Jones) Unibail-Rodamco-Westfield heeft de verkoop van de winkelcentra Westfield Trumbull en South Shore voor 196 miljoen dollar afgerond. Dit maakte het in Amsterdam genoteerde vastgoedfonds dinsdag bekend.

De verkoop werd al op 30 december 2022 afgerond.

Inmiddels heeft Unibail voor 1,3 miljard dollar aan Amerikaans vastgoed verkocht.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
2.737 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 133 134 135 136 137 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 74,880
Verschil +0,960 (+1,30%)
Hoog 75,260
Laag 74,100
Volume 327.659
Volume gemiddeld 376.904
Volume gisteren 493.340

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront