'Dividendverlaging verhaal van de dag bij Shell'

Door AFN op 30 april 2020 10:01 | Views: 22.987

'Dividendverlaging verhaal van de dag bij Shell'

AMSTERDAM (AFN) - De verlaging van het dividend die olie- en gasbedrijf Shell bij zijn kwartaalupdate aankondigde zal de grootste invloed op de beurskoers hebben, verwachten analisten van ING. Het bedrijf heeft de afgelopen 75 jaar zijn dividend niet verlaagd. Dat dit nu wel gebeurt geeft aan dat een van de hoekstenen van een investering in Shell is weggevallen.

De marktvorsers snappen de stap wel gezien de dubbele crisis van vraag en aanbod waar de oliemarkt mee te maken heeft. De beslissing tot dividendverlaging is niet lichtvaardig genomen door het bestuur van Shell, denken zij. De uitbetaling aan aandeelhouders zal vermoedelijk niet omhoog gaan tot de olieprijs zich behoorlijk heeft hersteld.

ING heeft een hold-advies met een koersdoel van 30 euro voor Shell. Het aandeel van de onderneming stond donderdag rond 09.50 uur 7 procent lager op 16,07 euro.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

44 Posts, Pagina: « 1 2 3 » | Laatste
ischav2
1
Gelet op de schuldpositie van Shell een juiste stap om het dividend te verlagen. Er gaan nogal wat oliebedrijven omvallen en acht Shell in staat om de krenten uit de pap te vissen tegen bodemprijzen. Dan is het van belang dat Shells financiële positie sterk blijft. Zelf geen positie en wacht de kansen af om tegen lagere koers op te pikken.
het zwaard
0
De Buurman
0
[Modbreak IEX: Gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen, een aantal berichten is bij dezen verwijderd.]
optietrader
2
zware woorden, "ze zijn verraden", dan begrijp je de impact van deze crisis denk ik niet helemaal. Je plaatst je eigen belang, je financiële gewin toch niet boven het corona virus? We zitten allemaal in hetzelfde schuitje? We moeten niet voorbij gaan aan de slogan: "samen krijgen we corona onder controle" Let op: samen....
ischav2
0
quote:

het zwaard schreef op 30 april 2020 12:32:

ischav2: Noem eens wat grote oliebedrijven die volgens jou gaan omvallen?
Zie in dit verband het recente stuk van Jilles op IEX.
MikeC.
1
Heb Shell verkocht. +28% op recente instap na koersval vandaag. Al weet ik dat ze mogelijks morgen terug lichtjes stijgen.

Ook al denk ik dat ze ondergewaardeerd zijn. Ik heb teveel slechte ervaringen met bedrijven die dividenden verlagen. Weegt meestal enorm op de koers. En zeker een bedrijf zoals Shell met een dividendstatus.

Als ze zouden zakken tot 12-13 ofzo koop ik ze terug.
De Pakketbezorger
0
quote:

MikeC. schreef op 30 april 2020 14:25:

Heb Shell verkocht. +28% op recente instap na koersval vandaag. Al weet ik dat ze mogelijks morgen terug lichtjes stijgen.

Ook al denk ik dat ze ondergewaardeerd zijn. Ik heb teveel slechte ervaringen met bedrijven die dividenden verlagen. Weegt meestal enorm op de koers. En zeker een bedrijf zoals Shell met een dividendstatus.

Als ze zouden zakken tot 12-13 ofzo koop ik ze terug.
Succes met morgen terugkopen als de beurs gesloten is ;)

Mooi ritje.
Cavello
0
Komt het nou echt dat shell aandelen zo zakken omdat ze dividend hebben verlaagd en dat veel mensen dan aandelen verkopen
Sukh Baatar
0
quote:

mvliex 1 schreef op 30 april 2020 12:09:

[...]Dat dacht ik al. En ik zie dat je sowieso voor je beurt riep (niet goed was geïnformeerd).

Fake news!
Sukh Baatar
2
[Modbreak IEX: Gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen, een aantal berichten is bij dezen verwijderd. Waarschuwing.]
Marco 2
2
Nog steeds staan de opties 2024 van ROYAL Dutch Shell er niet op. Ik heb het gisteren al gezegd je zoekt je rot op Euronext en bent net te laat achter de biedkoers. Kost me minstens 15 ruggen. Bedankt hoor. Hou je Premium klanten in ere!!!!!
ShelLuser
0
Toen ik ontdekte dat wij konden reageren op dit soort berichten was ik verkocht.

Ik snap werkelijk niet goed waarom sommige hun aandelen overboord zetten louter en alleen om het dividend. Voor de goeie orde: je hoort mij niet klagen hier, dit opent zooo veel mogelijkheden (denk ik; ben nog druk met een Excel overzicht en dat gaat mijn koers vanavond / morgen bepalen). Maar hoe dan ook: is dividend niet "icing on the cake"? Zo zie ik het althans voor alsnog.

Ik focus mij op waarde van het aandeel (ik ben normaliter een lange termijn belegger) en ik neem het dividend als een leuk extraatje.
ShelLuser
0
So yeah...
quote:

Marco 2 schreef op 30 april 2020 18:08:

Kost me minstens 15 ruggen. Bedankt hoor. Hou je Premium klanten in ere!!!!!
Ik heb je post geupvote maar voor de foute redenen (binnen context) want ik ben het namelijk he-le-maal hiermee oneens. Sinds vanavond ben ik ook Premium en ik heb de niet te missen disclaimers gezien. Disclaimers die je ook al te zien kreeg doen je de site begon te gebruiken...

Alhoewel ik zeker van plan ben om IEX in mijn afwegingen te gaan betrekken gaan zij nooit een leidinggevende rol krijgen. En dat zou voor alle bronnen moeten gelden: ga nooit blind varen op één enkele bron, ongeacht wat die bron is. Je moet altijd je checks doen.

Dat zeg ik omdat IEX geen broker is. En met alle respect geschreven: beleggen is óók vooruitzien. Tot vandaag gebruikte ik enkel de Rabo en Microsoft als bronnen en toch heb ik al mijn Heijmans & Bayern aandelen deze week verkocht, ruim voor de correctie van vandaag. Had ik dat niet gedaan was ik waarschijnlijk al mijn winst kwijt.

Dus waarom heb ik je post geupvote?

Omdat jij naar mijn mening precies datgene doet wat IEX in haar "IEX in actie" actie jegens de Rabo certificaten doet: in plaats van je verantwoordelijkheid te nemen leg je liever de schuld bij een ander neer. Dat is misschien een stuk gemakkelijker voor je eigen gemoedsrust maar het verandert geen zier.
pietje-2005
0
quote:

Cavello schreef op 30 april 2020 17:21:

Komt het nou echt dat shell aandelen zo zakken omdat ze dividend hebben verlaagd en dat veel mensen dan aandelen verkopen
Denk dat resultaten ook tegenvielen, en vooruitzichten met overschotten zeer onzeker ?
Succes
[verwijderd]
1
Tjonge tjonge, af en toe geraaskal in de tot nu toe geposte reacties. Gelooft men nu echt dat er personen op deze aardbol (inclusief NL dus) die van dividend, al dan niet van RD, afhankelijk zijn? Ik in ieder geval geloof daar niet in. Zeker, dividend, en beslist ook van RD, is een mooie toegift op een veelal rijkelijk inkomen dan wel aangroeiend aandelenpakket. Nogmaals, ik geloof niet dat welke RD aandeelhouder dan ook bij deze verwachte dividend verlaging een boterham of glas whisky minder hoeft te nuttigen. Dividend is niets minder dan een bonus op een goed presterend bedrijf, dat z'n aandeelhouders beloont voor getoonde standvastigheid. De échte meerwaarde blijkt, hoe men het wendt of keert, uiteindelijk te zitten in de koers. Tja, en die is momenteel RD onwaardig. Inderdaad momenteel, immers de tijd schrijdt voort, en afgezien van de noodzakelijke investeringen en inspanningen van RD om een rol van betekenis te (gaan) spelen in de energie transitie zullen gas en olie nog tot in lengte van dagen hun eigen rol blijven innemen in de wereldbehoefte aan energie. Beste mensen, hoop naast ongefundeerde verwachting zijn vaak ijdel, maar vertrouwen in hetgeen ontegenzeglijk komen gaat is m.i. veel belangrijker. En met vertrouwen doel ik op hetgeen RD voor Nederland, en uiteraard ook voor mij als aandeelhouder in de zowel nabije als verdere toekomst zal gaan betekenen.
Desondanks moet ook ik eerlijk zijn: ik heb geen zeggenschap over de glazen bol, want niets is onzekerder dan de toekomst die vanaf nu, de volgende seconde, begint..
Sukh Baatar
1
quote:

its all in the game schreef op 30 april 2020 12:33:

zware woorden, "ze zijn verraden", dan begrijp je de impact van deze crisis denk ik niet helemaal. Je plaatst je eigen belang, je financiële gewin toch niet boven het corona virus? We zitten allemaal in hetzelfde schuitje? We moeten niet voorbij gaan aan de slogan: "samen krijgen we corona onder controle" Let op: samen....
Wat een onzin post. We hebben het hier over $$$ waar de aandeelhouders eigenaar van zijn welke de Shell bonzen binnen de firma willen houden ipv aan de rechtmatige eigenaren geven. Het is lag bij de grond om dan te insinueren dat aandeelhouders die hier met mee tevreden zijn op de een of andere manier het geen ruk kan schelen dat mensen door covid sterven.

Dat geld in de hand van aandeelhouders zou wel worden bested aan eten, huur, etc. terwijl het in Shell een excuus zal zijn om broodnodige ingrepen in de exorbitante kosten structure uit te stellen.
Sukh Baatar
0
quote:

JeanJ schreef op 30 april 2020 23:55:

Tjonge tjonge, af en toe geraaskal in de tot nu toe geposte reacties. Gelooft men nu echt dat er personen op deze aardbol (inclusief NL dus) die van dividend, al dan niet van RD, afhankelijk zijn? Ik in ieder geval geloof daar niet in.
Gebrek aan empathisch vermogen etaleer je hier.

optietrader
0
ach, mijn moeder zei vroeger al: ga er niet tegenin, alleen kinderen en dronkaards spreken de waarheid, de rest wil iets zeggen om zich belangrijk te voelen en raaskalt dus maar wat...
De Buurman
0
quote:

Pechorin schreef op 1 mei 2020 03:03:

[...]

Wat een onzin post. We hebben het hier over $$$ waar de aandeelhouders eigenaar van zijn welke de Shell bonzen binnen de firma willen houden ipv aan de rechtmatige eigenaren geven. Het is lag bij de grond om dan te insinueren dat aandeelhouders die hier met mee tevreden zijn op de een of andere manier het geen ruk kan schelen dat mensen door covid sterven.

Dat geld in de hand van aandeelhouders zou wel worden bested aan eten, huur, etc. terwijl het in Shell een excuus zal zijn om broodnodige ingrepen in de exorbitante kosten structure uit te stellen.
Had je een borreltje op?
44 Posts, Pagina: « 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.