'Plug-inhybrideauto niet altijd duurzamer dan benzineauto'

Door AFN op 26 februari 2021 11:20 | Views: 8.105

'Plug-inhybrideauto niet altijd duurzamer dan benzineauto'

DEN HAAG (ANP) - Plug-inhybrideauto’s zijn niet altijd beter voor het klimaat en de gezondheid dan auto’s met een benzinemotor. Dat meldt de Consumentenbond naar aanleiding van een internationale test waarin allerlei auto’s zijn beoordeeld op verbruik en schadelijke uitstoot.

Uit de test komt naar voren dat plug-inhybrideauto’s, waarbij een benzinemotor gecombineerd wordt met een elektrische motor, niet altijd beter scoren op duurzaamheid. De verschillen in de resultaten zijn soms gedeeltelijk te verklaren door gewicht en aerodynamica. Daarnaast hebben sommige fabrikanten vooral bij auto's met een brandstofmotor de motortechniek beter voor elkaar. Er is veel winst te behalen met een goed motorontwerp en een uitlaatgas-nabehandeling, aldus de onderzoekers.

Opvallend volgens de Consumentenbond zijn de goede scores van een aantal conventionele auto's. Zo krijgen de Volkswagen Golf 1.5 TSI (benzine) en Skoda Octavia Combi 2.0 TDI (diesel) beide een goede beoordeling omdat het verbruik en de uitstoot van schadelijke gassen door deze auto’s relatief laag zijn.

De test werd uitgevoerd in het kader van het Green NCAP-programma. Daarbij werken Europese consumentenorganisaties, automobielclubs, overheden en universiteiten samen om auto’s te vergelijken op duurzaamheid.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

25 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Kor11
0
[quote alias=andre68 id=13237870 date=202102261456]
[...]Afgedankte accu's gaan per container naar Nigeria en India. Daar zijn ze véél verder dan wij met recyclen van dat soort afval.
Ja inderdaad vele kinderhandjes welke zeer bedreven de accu's met mokers aan gruzelementen slaan.
[verwijderd]
0
Zal ik jullie 'ns wat zeggen? Ik wens ook in de (al dan niet naaste) toekomst non-stop tot ergens in de Ardèche te kunnen rijden (met twee bestuurders) zonder 2 or 3 maal bij te hoeven laden. Met mijn 66 liter benzine tank en 120 km/uur op de snelweg is dat nu geen probleem. En als ik 't niet vertrouw, dan heb ik steevast een met 5 liter gevuld reservetankje bij me, voor 't geval dat..
De komende 30 jaar blijven benzine en diesel onontbeerlijk om het wereld wagenpark aan het rijden te houden. En wees gerust, er zijn ook ná die 30 jaar nog voldoende oliereserves.
Ík laat me in ieder geval níet verleiden tot het kopen van een elektrische auto voor een (m.i. belachelijk) hoge aanschafsprijs. Ach, en al die bedrijven die personeel in de watten leggen met (niet noodzakelijke) elektrische lease auto's van tussen de 50,000 en 100,000 euro zullen daar wel van terugkomen nu de winsten over een lange periode onder grote druk komen te staan.
[verwijderd]
1
Leuk wel, dat fossielen zich druk maken om afgedankte accu's. Zij hebben zich waarschijnlijk nog nooit om het milieu bekommert. Voor de afgedankte accu's hoeven ze dat ook niet te doen

De accu van mijn EV is 7 jaar oud, geeft nog geen krimp. Als de accu is afgeschreven voor autogebruik kan hij nog 10-20 jaar mee voor de minder efficiente energie-opslag aan huis of in containers. De meeste fossielen kunnen na dertig jaar van "bovenaf" bekijken hoe waardevol de bouwstoffen van de accu's zijn en hoe die hergebruikt gaan worden.

Bereid je er maar op voor dat over een jaar of tien geen benzine/ dieselauto's meer gemaakt worden en dat je voor een eventuele reparatie van je fossielslurper naar een oud mannetje moet die in zijn kleine garage niet met de tijd is meegegaan.
Waterstof/ elektrisch zal de toekomst zijn en heus, we lopen nog wel tegen een probleempje aan, maar dat wordt de weg.
mctrex2
0
quote:

JeanJ schreef op 26 februari 2021 17:56:

Zal ik jullie 'ns wat zeggen? Ik wens ook in de (al dan niet naaste) toekomst non-stop tot ergens in de Ardèche te kunnen rijden (met twee bestuurders) zonder 2 or 3 maal bij te hoeven laden.
Zal ik jou 'ns wat zeggen? Ik wens dat mijn kinderen een leefbare planeet hebben in de toekomst. Als ik daarvoor over moet hebben om af en toe even een laadpauze in te lassen onderweg op vakantie, dan heb ik dat er graag voor over.

En als je eens zou proberen hoe elektrisch rijden bevalt, ipv alleen maar egoistisch te weigeren om iets voor anderen over te hebben, zul je zien dat je nooit meer terug wilt naar een ouderwetse brandstofauto. En ja, ik rij al enkele jaren elektrisch, tot volle tevredenheid, ook met een bereik van iets meer dan 200 km.
Shortputty
0
Ik haalde een gemiddelde van 100 kilometer op 1,8 liter met een Opel Ampéra van 1700kg, toch best aardig voor een plug in hybdride. Dat gemiddelde is zo laag omdat ik die overige kilometers 100% elektrisch reed, iets wat de gemiddelde leaser met een benzinepas van de baas nooit zal doen, die rijden alleen in zo'n auto vanwege de belastingvoordelen. Laden vinden ze alleen maar irritant. Ik vraag me even hardop af of dit is "meegenomen" in het onderzoek.
25 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.