Grote autobouwers willen meer snellaadstations bouwen in Europa

Door AFN op 2 maart 2021 08:14 | Views: 5.143

Grote autobouwers willen meer snellaadstations bouwen in Europa

MÜNCHEN (ANP/BLOOMBERG) - Autobouwers BMW, Hyundai, Daimler, Ford en Volkswagen willen hun Europese netwerk van snelladers voor elektrische auto's aanzienlijk uitbreiden. De vele elektrische wagens die ze komende jaren verwachten te verkopen zullen immers ook ergens moeten worden opgeladen.

De concerns hebben hiervoor eerder al het samenwerkingsverband IONITY opgezet. Zo hebben de autobouwers afgelopen jaren al zo'n vierhonderd laadstations gebouwd langs de Europese snelwegen, van Portugal tot Finland.

Maar ze zijn bang dat dit niet genoeg is. Er dreigen straks lange rijen bij de bestaande laadpunten te ontstaan en dat zou automobilisten die een elektrische auto willen kopen, kunnen afschrikken.

Groeiplan

Bij IONITY wordt nu gepraat over een groeiplan voor de toekomst. De aandeelhouders hebben elk al zo'n 200 miljoen euro in het bedrijf geïnvesteerd. Volgens IONITY-topman Michael Hajesch worden extra investeringsmogelijkheden bekeken.

Op de markt voor snellaadstations in Europa zijn meer partijen actief. Zo heeft autobouwer Tesla een eigen Supercharger-netwerk. Ook het Nederlandse Fastned is een grote speler. De onderneming heeft al meer dan 130 snellaadstations in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België en Zwitserland. Onlangs won het bedrijf ook een aanbesteding om snellaadstations langs Franse snelwegen te gaan exploiteren.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

31 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

Woudsehoeve schreef op 2 maart 2021 12:03:

Zolang waterstof 5x meer energie kost als direct gebruik van de (groene) energie zal het nooit wat worden. Sterker nog zit het vooruitgang in de weg.
En overschotten in stroom ( een paar dagen per jaar nu) kan je geen waterstof van maken een waterstof fabriek heeft een uptime nodig van 95% om rendabel te zijn.
Voor meer details zie:

www.wattisduurzaam.nl/15443/energie-b...

je zal best gelijk hebben en daarom steekt de sk group 1,5 Miljard in Plug Power en al die andere bedrijven/Overheden die erin investeren hahaha get out of the Box
[verwijderd]
0
quote:

Woudsehoeve schreef op 2 maart 2021 12:03:

Zolang waterstof 5x meer energie kost als direct gebruik van de (groene) energie zal het nooit wat worden. Sterker nog zit het vooruitgang in de weg.
En overschotten in stroom ( een paar dagen per jaar nu) kan je geen waterstof van maken een waterstof fabriek heeft een uptime nodig van 95% om rendabel te zijn.
Voor meer details zie:

www.wattisduurzaam.nl/15443/energie-b...

..“When you think about renewables at 4 cents per kW-hr, it’s clear that green hydrogen can be produced at prices equivalent to or below fossil fuel based hydrogen in the near term,”

lees je ff in ,

www.ir.plugpower.com/Press-Releases/P...
betweeter
2
Heeft iemand van jullie enige ervaring ?
Ik ben sinds 2013 energieneutraal en zonder gas. Heb zelfs elk jaar een beetje over en krijg daar keurig voor betaald. Heb de totale investering reeds terugverdiend.
Meerkosten boven een klassieke gasinstallatie zijn 25000 Euro en niet 40000 Euro. In die 40000 is een bedrag opgenomen voor het totaal isoleren van een gemiddeld huis. Dit geeft een vertekend beeld.
Mijn zonnepanelen hebben een garantie van 25 jaar.
Heb dus nog 18 jaar gegarandeerde opbrengst die mij niets kost. Het is mijn beste belegging in de laatste 7 jaar behalve de aandelen in Fastned en Alfen.

Iedereen mag voor zichzelf beslissen of hij blijft geloven in fossiel of omdenken en omdoen in innovatieve ontwikkelingen.

De overheid moet om in het subsidieren van fossiel naar
het subsidieren van groene ontwikkelingen en gaat dat ook doen. Dit is noodzakelijk om het klimaatprobleem op te lossen.
Het zal bestaan uit zonnepanelen en windmolens aangevuld (tijdelijk) met gas. We kunnen nu reeds economisch neutraal overschakelen naar een gasloos tijdperk. waterstof kan worden opgeslagen en bijgemengd met gas en later met CO2.
Als deze techniek snel wordt uitgerold hebben we zelfs in Nederland geen kerncentrale nodig.
Voor het snel uitrollen moet de overheid stoppen met firma s als Heineken te subsidieren omdat zij maar 4 ct betalen voor 1 kWh. Als Heineken ook 22ct moet betalen dan liggen morgen alle daken van die fabrieken vol zonnepanelen.
Was net in mijn garage en hoorde de omvormers weer zoemen. Nog even en ook ik koop een electrische auto.
[verwijderd]
0
...Nog even en ook ik koop een electrische auto.

zou er toch nog ff mee wachten, want slangetje erin eruit gaat er komen binnen 3/5 jaar misschien nog eerder voor de mass
Noyby
0
ik rijd al 9 jaar zeer tevreden elektrisch. Ik zou niet wachten er is nu zoveel keus van goede modellen en een fossiele auto krijg je echt niet meer kwijt over 5 jaar voor een goede inruil.
[verwijderd]
0
Leuk hoor, al die laadstations, maar de échte oplossing is m.i. standaardisatie! En daarmee bedoel ik het wereldwijd opleggen van het fabriceren/gebruiken van identieke accu modules. En uiteraard moeten die accu modules dan even eenvoudig te verwisselen zijn, net zoals de AA of AAA batterijen in wat-voor-apparatuur dan ook. Ik kan me niet voorstellen dat daar (wereldwijd!) geen modus operandi voor te vinden is. Die accu modules kunnen dan verwisseld worden bij de reguliere tankstations, te vergelijken met de stalen gasflessen die in caravans/campers gebruikt worden/werden.
Voor de SHELL's van deze wereld ligt hier een enorme uitdaging, ik zou zeggen: Neem de handschoen op!
[verwijderd]
0
quote:

JeanJ schreef op 2 maart 2021 18:23:

Leuk hoor, al die laadstations, maar de échte oplossing is m.i. standaardisatie! En daarmee bedoel ik het wereldwijd opleggen van het fabriceren/gebruiken van identieke accu modules. En uiteraard moeten die accu modules dan even eenvoudig te verwisselen zijn, net zoals de AA of AAA batterijen in wat-voor-apparatuur dan ook. Ik kan me niet voorstellen dat daar (wereldwijd!) geen modus operandi voor te vinden is. Die accu modules kunnen dan verwisseld worden bij de reguliere tankstations, te vergelijken met de stalen gasflessen die in caravans/campers gebruikt worden/werden.
Voor de SHELL's van deze wereld ligt hier een enorme uitdaging, ik zou zeggen: Neem de handschoen op!
niet te betalen, en weg winst zal nooit gebeurenShell heeft ook Miljarden aan leidingwerk liggen die zullen ze echt niet laten wegrotten, daar gaat zodadelijk vloeibare waterstof door $$$$$
[verwijderd]
0
quote:

Noyby schreef op 2 maart 2021 15:50:

ik rijd al 9 jaar zeer tevreden elektrisch. Ik zou niet wachten er is nu zoveel keus van goede modellen en een fossiele auto krijg je echt niet meer kwijt over 5 jaar voor een goede inruil.
geniet er nog maar van, over 5 jaar staat die bij de oud ijzerboer en als je geluk hebt die van jou in het Museum.
Noyby
0
quote:

pacman schreef op 2 maart 2021 19:04:

[...]

geniet er nog maar van, over 5 jaar staat die bij de oud ijzerboer en als je geluk hebt die van jou in het Museum.
want? we rijden dan allemaal inefficiënte waterstofauto's? lijkt me niet.
jowi
0
Beste betweeter,

Zou voor de toekomst wat minder positief calculeren. Hoe meer pannelen op de daken des te minder de capaciteit voor teruglevering wordt. Onze verouderde stroomnetten kunnen dit gewoon niet aan. Er komt dan een moment dat je op enig moment meer verbruikt dan levert
en dan rolt er ook voor jij een nette rekening met ODE opslag, energiebelasting en BTW op je mat.
Nuchtere Kijk Op
0
quote:

THDS schreef op 2 maart 2021 09:25:

[...]

Er worden meer vogels door katten gedood, dan door windturbines. Misschien heeft bovenstaande zeveraar zelf een kat ? En ik vind zonnepanelen op daken mooier dan de aloude rode dakpannen.
Windmolens horen ook niet op land thuis met die vele subsidie gelden waar een ware subsidie maffia op af komt en nog gehoor vindt bij niet beter wetende ambtenaren van gemeenten. Ohh Plaats maar is groen, modern en goed voor het milieu pfff. Wordt wakker, al jaren kunnen ze ZONDER subsidie op zee worden geplaatst. Ja rendabel ook nog. En geen horizon vervuiling als men ze niet direct langs de kustlijn zet en daar vliegen dan ook geen vogels. Sterker nog het is juist goed voor de biodiversiteit onder water en ware vis paaigronden ontstaan tussen de monopiles.

Wil je zelf windmolens in je achtertuin? Of heb je financieel belang ;-)

www.essent.nl/kennisbank/stroom-en-ga...

www.voordewereldvanmorgen.nl/artikele...
31 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.