Frans mededingingsonderzoek naar Apple na klacht

Door AFN op 17 maart 2021 12:31 | Views: 2.031

PARIJS (ANP/BLOOMBERG) - Frankrijk onderzoekt of techconcern Apple zijn eigen apps voortrekt bij de privacy rond advertenties. Dat doet de Franse mededingingswaakhond na klachten van adverteerders. Een verbod op privacymaatregelen die Apple binnenkort in een softwareupdate wil invoeren komt er niet. De klagende adverteerders hadden daar wel om gevraagd.

Apple wil in een nieuwe versie van besturingssysteem iOS apps die het gedrag van gebruikers volgen en aan de hand daarvan advertenties verkopen, verplichten om daar expliciet toestemming voor te vragen. Adverteerders zijn bang dat hun reclames daardoor minder efficiënt worden. Ook Facebook klaagt al langer over die aangekondigde wijziging en beweert dat dit ten koste gaat van kleinere bedrijven die het juist van zeer gericht adverteren moeten hebben.

Het onderzoek van de mededingingswaakhond richt zich overigens niet zozeer op die nieuwe privacymaatregelen, maar vooral op de vraag of Apple zijn eigen apps dezelfde eisen oplegt. Ook wordt gekeken hoe Apple er toe kwam om de extra maatregel in te voeren.

Apple probeert zich al langer te onderscheiden door consumenten te overtuigen dat het meer op privacy gericht is dan andere techbedrijven.

Het onderzoek van de Franse mededingingsautoriteit is niet het enige dat in de kwestie tegen Apple loopt. Ook de Franse toezichthouder voor de bescherming van persoonsgegevens kijkt naar Apples eigen advertentiesysteem na een klacht van adverteerders.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.