AMSTERDAM (ANP) - ING sluit meer dan de helft van zijn Nederlandse bankkantoren. Daardoor gaan er 440 banen verloren. De nieuwe reorganisatie komt bovenop ingrepen die het financiële concern vorig jaar al had aangekondigd.
Het aantal eigen bankkantoren neemt met 69 af, waardoor er maar 59 overblijven. Volgens ING was er bij de kantoren die sluiten nog maar weinig toeloop van klanten. Wie toch nog bij de bank langs wil, wordt doorverwezen naar een ING-servicepunt in winkels als de Primera of de Bruna. Van dit soort punten krijgt ING er komende tijd juist meer bij. Dit aantal wordt uitgebreid van 246 naar 321 locaties.
Door de ingreep gaan er 240 banen verloren bij de kantorenorganisatie en nog eens 200 bij bedrijfsonderdelen die zich bezighouden met advies aan klanten. Het uitgangspunt is de medewerkers zoveel mogelijk naar een nieuwe baan te begeleiden. Dat kan zowel binnen als buiten de bank zijn. Ook zullen tijdelijke contacten niet worden verlengd en er komt een vrijwillige vertrekregeling.
Vermogensadvies
Topman Ruud van Dusschoten van ING Nederland legt uit dat de bank tegelijk ook de organisatie voor vermogensadvies aanpast. Het geven van financieel advies gebeurt tegenwoordig steeds meer digitaal en klanten willen volgens hem in het algemeen pas na hun digitale zoektocht persoonlijk advies van een specialist.
De digitalisering van de bank is door de coronacrisis in een stroomversnelling geraakt. "Vanwege de coronamaatregelen heeft ING het afgelopen jaar opnieuw meer processen gedigitaliseerd", aldus Van Dusschoten. "Zo was het al niet meer nodig om naar een kantoor te komen om een particuliere betaalrekening te openen. Nu hoeft dat ook niet meer om een adres of een mobiel nummer te wijzigen."
ING telt in Nederland ongeveer 15.000 medewerkers. Het financiële concern kondigde in november nog aan dat er ongeveer duizend banen werden geschrapt bij de zakenbank en de activiteiten voor consumenten in het buitenland. Die ingreep was onder meer nodig vanwege het tegenvallende economische klimaat. Hoeveel banen daardoor in Nederland zouden verdwijnen moest nog worden besloten.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Een logische keuze, online is het toverwoord.
Enorme kosten besparingen en minder overhead.
Over 4 jaar moet ING op maximaal 8.000 medewerkers zitten binnen ons landje.
De kostenbesparingen door automatisering snap ik wel maar het gevolg is dat er van een klant steeds meer "doe het zelf" gevraagd wordt. Het is redelijk dat een deel van de kostenbesparingen terug gaat in de vorm van lagere tarieven want ieder jaar weer moet je meer euro's meenemen om een betaalrekening bij ING te kunnen betalen.
Waarom wordt het ieder jaar duurder: slechte leningen aan bedrijven, boekhoudfraude, witte boordencriminaliteit, bonuscultuur, en dat wordt allemaal afgewenteld op de hondstrouwe particuliere klanten die dit gewoon moeten accepteren. En dan nog is er in het vorige kwartaal door ING 300.000.000 winst gemaakt. Lekker zooitje is het daar.
Prima ontwikkeling. Info online. Gericht persoonlijk advies blijf mogelijk.
Zie ook dezelfde ontwikkelingen bij grote verzekeraars. Ook in het weekend!
Beter zou het zijn om het hoofdkantoor te sluiten. Dat zou pas een kostenbesparing geven. En de bankdiensten zouden er niet eens onder lijden.