Schepen kiezen voor tocht rond Afrika in plaats van Suezkanaal

Door AFN op 26 maart 2021 08:00 | Views: 10.202

Schepen kiezen voor tocht rond Afrika in plaats van Suezkanaal

CAÏRO (ANP/BLOOMBERG) - De eerste schepen kiezen ervoor een tocht rond Afrika te maken in plaats van door het Suezkanaal te varen. Die belangrijke vaarroute voor de wereldhandel wordt momenteel geblokkeerd door het vastgelopen containerschip de Ever Given. Vanwege de onduidelijkheid over hoe lang de opstopping van het kanaal nog gaat duren, kiezen sommige schepen nu voor de langere route via Kaap de Goede Hoop.

Dat zorgt voor weken extra vaartijd, met ook extra kosten en uitstoot tot gevolg. Twee tankers met vloeibaar gemaakt aardgas (lng), die vanuit de Verenigde Staten op weg zijn naar Azië, lijken nu midden op de Atlantische Oceaan van koers te zijn veranderd om via Kaap de Goede Hoop te gaan. Schepen die vastliggen in de Rode Zee zijn hun opties aan het bekijken en kunnen er ook voor kiezen om de tocht rond Afrika te gaan maken. Daardoor kan hun reistijd met wel twee weken worden verlengd.

De grote rederijen A.P. Møller-Maersk en Hapag-Lloyd zeiden eerder al dat hun containerschepen mogelijk kunnen worden omgeleid via Kaap de Goede Hoop.

Onduidelijk

De pogingen om de 400 meter lange en 224.000 ton wegende Ever Given weer vlot te trekken, gaan nog door. Het is nog onduidelijk hoe lang het zal duren om de blokkade van de belangrijke Egyptische waterweg te verhelpen. Het Nederlandse Boskalis is via dochteronderneming Smit Salvage betrokken bij de berging van het schip.

Een omleiding rond Kaap de Goede Hoop zorgt voor duizenden kilometers aan extra vaarafstand en kan honderdduizenden dollars aan extra kosten opleveren voor schepen, bijvoorbeeld aan brandstof. Ook wordt de uitstoot groter als schepen langer moeten varen.

Drukste waterwegen ter wereld

Het 193 kilometer lange Suezkanaal is een van de drukste waterwegen ter wereld, goed voor ongeveer 12 procent van de wereldwijde handel. Het is de belangrijkste vaarroute voor schepen tussen Azië en Europa. Ook veel olietankers uit het Midden-Oosten maken gebruik van het kanaal.

Rusland grijpt de opstopping in het Suezkanaal inmiddels aan om de route via de Noordelijke IJszee tussen Azië en Europa als alternatief te promoten. Op Twitter maakte het Russische staatsbedrijf voor kernenergie Rosatom grapjes over de problemen in het Suezkanaal en wordt gezegd dat Russische nucleaire ijsbrekers klaar staan om de route via de Noordelijke IJszee open te houden voor scheepvaart. Die route tussen Europa en Azië is weliswaar een stuk korter dan via het Suezkanaal of rond Afrika, maar wordt nog maar weinig gebruikt.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

21 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
suskewiet
0
objectief
0
quote:

suske wiet schreef op 26 maart 2021 08:12:

Op welke manier is dit kunnen gebeuren ?
Gaan we dit ooit aan de weet komen ?
Liever niet; het is totaal onbelangrijk in mijn ogen.
Of ze nu een rondje maken of door het Suez-kanaal varen. (Dat tuinsetje mag best wat later afgeleverd worden).
Lepre Chaun
0
"Al die schepen die nu liggen te wachten, moeten straks ook weer worden afgehandeld in de containerterminals.

Als ze straks massaal tegelijkertijd de havens willen binnenkomen, dan zorgt dat voor een enorme operatie

Ze zullen alles op alles moeten zetten om alles snel af te laden. Dat effect gaan we nu al zien.

Het is alle hens aan dek."

"Je ziet ook dat de schepen die voor het kanaal wachten grote voorraden containers hebben."

Goed voor Randstad al die extra handjes die weer nodig zullen zijn .
SuTrade
2
quote:

suske wiet schreef op 26 maart 2021 08:12:

Op welke manier is dit kunnen gebeuren ?
Gaan we dit ooit aan de weet komen ?
Als je had verdiept dan zou je info hebben hoe dat is gebeurd....! zoek maar
pietje-2005
0
Neem aan dat ze vandaag dat schip wel los gaan krijgen.
Ligt niet aan een onbekend strand maar in een helemaal tot in de treuren bekende zandbak, en gisteren zeiden ze dat de hull intact was.
Vandaag los en eruit slepen naar de Rode Zee voor een goede onderwaterschip-inspectie ?
Dan inspectie en reparatie kanaal en doorvaarten konvooien weer opstarten ;-)
Glaasje hallfvol
0
"Weken extra vaartijd"

Tikkeltje overdreven. Die bakken halen tegenwoordig zomaar een snelheid van 50 km p/u. Dan rond je de Kaap binnen een week.
neo_mkl
0
quote:

leek2018 schreef op 26 maart 2021 08:58:

Lijkt wel of een gleuf van 400 meter de wereldhandel bepaald.
Weet je nog meneer Nasser en de 1e olie-crisis? Ook allemaal Suez..
pietje-2005
0
quote:

Glaasje hallfvol schreef op 26 maart 2021 09:14:

"Weken extra vaartijd"
Tikkeltje overdreven. Die bakken halen tegenwoordig zomaar een snelheid van 50 km p/u. Dan rond je de Kaap binnen een week.
Dat soort snelheden met containerschepen waren in 1975 normaal, maar met olieprijzen laatste vele jaren, is het meer gebruik om economischer te varen.
Dacht dat die 25 of 26 knopen snelheden tegenwoordig ook niet meer in het ontwerp zitten, maar maximale snelheid een paar mijl minder ?
Nuchtere Kijk Op
6
quote:

leek2018 schreef op 26 maart 2021 08:58:

Lijkt wel of een gleuf van 400 meter de wereldhandel bepaald.
Gleuven zijn machtiger dan je denkt ;-)
izdp
2
quote:

objectief schreef op 26 maart 2021 08:20:

[...]

Liever niet; het is totaal onbelangrijk in mijn ogen.
Of ze nu een rondje maken of door het Suez-kanaal varen. (Dat tuinsetje mag best wat later afgeleverd worden).
En het klimaat interesseert je geen donder?
De duurdere spullen evenmin?
Het stokken van delen van het bedrijfsleven evenzeer?

Man o man.
objectief
0
quote:

izdp schreef op 26 maart 2021 10:59:

[...]

En het klimaat interesseert je geen donder?
De duurdere spullen evenmin?
Het stokken van delen van het bedrijfsleven evenzeer?

Man o man.
Nee, voor het klimaat is het juist gunstig. De productie kan wellicht daardoor naar Europa, dan hoeven die mammoets niet meer te varen, dat is pas een vooruitgang.
leek2018
0
quote:

neo_mkl schreef op 26 maart 2021 09:14:

[...]

Weet je nog meneer Nasser en de 1e olie-crisis? Ook allemaal Suez..
Ja, ben toen was het Midden-Oosten veel belangrijker wat olie betreft en werd er minder voorraad aangehouden.
izdp
0
quote:

objectief schreef op 26 maart 2021 11:05:

[...]

Nee, voor het klimaat is het juist gunstig. De productie kan wellicht daardoor naar Europa, dan hoeven die mammoets niet meer te varen, dat is pas een vooruitgang.
Wat een platte onzinredenering. Een incident gaat dit niet bewerkstelligen.
bert pit
0
Het is ruwweg 3 weken vanaf Suez naar Gibraltar op basis van 24 knopen. Als je nog op de Indische Oceaan zit is het circa 2 weken omvaren.

Leuk rekensommetje "omvaren of niet"?

Kosten: 400 miljoen dollar per uur. Volgens de volkskrant.
pietje-2005
0
quote:

bert pit schreef op 26 maart 2021 11:37:

Het is ruwweg 3 weken vanaf Suez naar Gibraltar op basis van 24 knopen. Als je nog op de Indische Oceaan zit is het circa 2 weken omvaren.
Leuk rekensommetje "omvaren of niet"?
Kosten: 400 miljoen dollar per uur. Volgens de volkskrant.
Dag of 3, dacht ik van Cairo naar Gibraltar ?
DWB Happy
1

Slim dat ze omvaren, ook al gaat het binnen 1 week weer open voordat al die wachtende schepen, de file weer opgelost is geeft het zeker ook nog wel 1 extra week vertraging.

Daarbij ook nog het volgende, havens Europa kunnen zo'n groot aanbod ineens niet aan, oftewel
daar zal dan later ook weer vertraging ontstaan.

Schepen die nu omvaren hebben straks de zekerheid en het voordeel om gelijk gelost te kunnen worden....
DWB Happy
0
quote:

suske wiet schreef op 26 maart 2021 08:12:

Op welke manier is dit kunnen gebeuren ?
Gaan we dit ooit aan de weet komen ?
Kan je dit echt het zelf niet bedacht krijgen?

Veel smaken zijn er niet, te zwaar beladen, of stuurloos geraakt??

Maar jij zoekt liever sensatie, dronken kapitein en of die ergens in een verkeerd bedje lag te...
ffff
0
En ondertussen..... Stijgen de beurzen maar. Je zou toch zeggen: Stagnering van de wereldhandel, extra kosten, langere levertijden. Allemaal mooi en aardig. Maar blijkbaar gaat het dan toch ergens nog beter.

Suske Wiet,

Zoals Su Trade al aangaf is er in de betere pers een duidelijke gang van zaken terug te vinden hoe en waarom dit kon gebeuren. Zelfs erg gedetailleerd beschreven. Ongelooflijk hoe ze dat allemaal via satelieten registreren en kunnen volgen en later uitleggen.

Net als Su Trade heb ik ook geen zin om het allemaal over te typen, dus zoek zelf ook maar eens goed.

Peter
21 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.