Groot verlies voor Air France-KLM

Door ABM Financial News op 6 mei 2021 07:41 | Views: 5.751

Groot verlies voor Air France-KLM
Beeld: KLM

(ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft door de coronacrisis een groot verlies geleden in het eerste kwartaal van 2021 en voorziet ook voor het lopende tweede kwartaal veel uitdagingen. Dit bleek donderdag voorbeurs uit cijfers van de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij.

De omzet van Air France-KLM daalde op jaarbasis met 57 procent naar 2,2 miljard euro. Er werden ruim 73 procent minder passagiers vervoerd in het afgelopen kwartaal.

Bij KLM daalde de omzet in het afgelopen kwartaal met bijna 57 procent tot 930 miljoen euro. Air France behaalde een 56 procent lagere omzet van krap 1,3 miljard euro.

Air France-KLM kwam zo uit op een operationeel verlies van 1,2 miljard euro, een verdere verslechtering ten opzichte van het verlies van 815 miljoen euro een jaar eerder. En netto leed de maatschappij een verlies van 1,5 miljard euro, hetgeen een verbetering betekende ten opzichte van het verlies van 1,8 miljard euro een jaar eerder, maar wel een stuk slechter dan de inschatting van analisten vooraf.

Voor het eerste kwartaal rekenden analisten die bijdroegen aan de bedrijfsconsensus gemiddeld op een omzet van 2,0 miljard euro. Dit zou een operationeel verlies opleveren van 1,3 miljard euro, dachten de analisten, en een nettoverlies van 1,2 miljard euro.

Outlook

Air France-KLM verwacht dat het begin van het tweede kwartaal vergelijkbaar zal zijn als de ontwikkelingen in het eerste kwartaal, waarbij klanten vooral naar de korte termijn kijken. Belangrijk is de uitrol van vaccins, zo benadrukte de luchtvaarder opnieuw. De binnenlandse vraag in de VS, waar de uitrol voorspoedig verloopt, trekt snel aan, zo ziet Air France-KLM.

De luchtvaarder verwacht in het tweede kwartaal op een capaciteit van 50 procent van de totale capaciteit in 2019 te kunnen vliegen. Afhankelijk van de vooruitgang in de uitrol van vaccins in Europa zal Air France-KLM de capaciteit verder opschroeven.

Eind maart had Air France-KLM een nettoschuld van 12,6 miljard euro, circa 1,5 miljard euro meer dan een jaar terug.

Verder had het luchtvaartconcern eind maart voor 8,5 miljard euro aan liquiditeiten en kredietlijnen. Dit was in december 2020 nog 9,8 miljard euro.

ABMFNABM Financial News; info@abmfn.nl; Redactie: +31(0)20 26 28 999.


Vanaf Beursplein 5 volgt de redactie van ABM Financial News de ontwikkelingen op de beurzen, en de Amsterdamse effectenbeurs in het bijzonder, op de voet. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Reacties

8 Posts
steelfighter72
1
Dat valt mee!!!! Minder verlies dan verwacht volgens de analisten . Dus minimaal 10% up
Knife Catcher
2
Is en blijft een drama
- verlies ruim boven 10 miljoen per dag
- opnieuw aandelenuitgifte komende maanden
- geen zicht op definitief herstel gezien het onderliggend risico van nieuwe mutanten covid de komende jaren
- bij eventueel herstel geen verdiencapaciteit om ooit de schulden terug te betalen.

Failliet en doorstart is de enige optie om van de giga schuldenberg af te komen. Helaas voor de aandeelhouders
nieuw en onervaren
0
quote:

steelfighter72 schreef op 6 mei 2021 08:14:


Dat valt mee!!!! Minder verlies dan verwacht volgens de analisten . Dus minimaal 10% up


Goed lezen, 3 ton meer verlies dan analisten
BeursVis
0
quote:

nieuw en onervaren schreef op 6 mei 2021 08:40:


[...]

Goed lezen, 3 ton meer verlies dan analisten


Je moet goed begrijpen dat veel mensen hier turbo's, call opties en aandelen hebben en liever fake nnews verspreiden zodat ze lekker snel winst maken. Allemaal geïnspireerd door DFV, met het verschil dat hij wel snapt waar hij mee bezig was.

KLM gaat kapot, het is afwachten wanneer.
TAR271
0
En het ergste is het hele verlies wordt veroorzaakt aan exorbitant hoge salarissen van bewindvoerders en piloten.
Da Freeze
0
quote:

TAR271 schreef op 6 mei 2021 08:50:


En het ergste is het hele verlies wordt veroorzaakt aan exorbitant hoge salarissen van bewindvoerders en piloten.


Vliegen is gewoon een dure hobby. De hoge salarissen zijn daarvan maar een klein deel van. Maar iets minder zou ook wel kunnen, zeker voor de directie. Ik vind dat het salaris van directieleden afhankelijk moet zijn van de prestaties van het bedrijf. Gaat het goed, heb jij de winst. Gaat het slecht, dan krijg je ook minder.
TAR271
1
Piloten salarissen van €240000 tot €400000 is niet de norm. Ja de klm norm. EasyJet an Ryan 80000 tot 120000. Krijgen ook wel steun maar niet zoals KLM. KLM draait in normale tijden amper winst en dat komt door hun kosten plaatje en daar hoort service echt niet bij, want die is al jaren overboord gegooid.
Henkk
0
Volgens analisten van ING Air France - KLM heeft per aandeel alleen 15 euro aan vliegtuigen en per dag nu meer 800 vluchten per dag alleen vanuit 2 vliegvelden.
8 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.