Beauty houdt B&S Group overeind

Door ABM Financial News op 17 mei 2021 07:52 | Views: 4.695

Beauty houdt B&S Group overeind

(ABM FN-Dow Jones) B&S Group heeft in het eerste kwartaal van 2021 minder omzet geboekt, door de aanhoudende reisbeperkingen, maar wist de krimp te beperken door aanhoudend sterke online verkopen van parfums. Dat maakte de distributeur maandag bekend.

CEO Tako de Haan richtte de aandacht in het begeleidend schrijven bij de cijfers op het herstel bij de internationale distributie van sterke dranken, de succesvolle focus op e-commerce en de nieuwe marketingdiensten.

De omzet van B&S daalde afgelopen kwartaal met 6 procent van 420,5 miljoen tot 395,6 miljoen euro. Hiervan was ongeveer de helft het gevolg van wisselkoerseffecten.

Forse omzetdalingen van meer dan 20 procent waren er bij Food en Health, terwijl de omzet bij Retail nog 85 procent lager was dan een jaar eerder. Dit laatste onderdeel bedient winkels op luchthavens. Bij Personal Care was de omzetdaling bijna 7 procent en bij Liquors was dit ruim 2 procent.

Alleen de grootste tak, Beauty, zag de omzet sterk stijgen, met 18,8 procent tot 150,1 miljoen euro. Hier is sinds de pandemie de focus verschoven naar de online-verkopen van parfums aan particulieren. De hogere marges zijn hier nog niet aan het normaliseren, zoals B&S wel had verwacht, maar dat effect zal omkeren bij de opbouw van toekomstige voorraden, stelde het bedrijf.

Bij de distributie van sterke dranken zag B&S zowel de omzet als de marges herstellen, vergeleken met het jaar 2020. B&S focust in dit segment op marge en dat werkt, maar vertragingen in het zeevrachtvervoer en het tekort aan containers zorgen voor tegenwind.

Food, dat onder andere de duty-free winkels op luchthavens en verafgelegen locaties zoals militaire bases en boorplatforms bedient, bleef last houden van de reisbeperkingen en de terugtrekking van legertroepen uit Afghanistan.

Outlook

B&S verwacht dat de brutomarge gedurende het jaar geleidelijk zal verbeteren en is vol vertrouwen dat de financiële doelen voor het jaar zullen worden behaald, met een EBITDA-marge van meer dan 6 procent. In de daaropvolgende twee jaar zal de marge jaarlijks met 25 basispunten stijgen, is de doelstelling van B&S.

Tussen 2021 en 2023 dient de omzet jaarlijks met 7,5 procent autonoom te groeien, zo meldde B&S medio april al, aangevuld met nog eens 7,5 procent per jaar dankzij overnames.

ABMFNABM Financial News; info@abmfn.nl; Redactie: +31(0)20 26 28 999.


ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

3 Posts
PietP
1
Als er één koopje te vinden is op de beurs, dan is dat B&S Group. Die gaan komende 12 maanden knallen verwacht ik.
Bob777
2
Dat geloof ik want streep het woord covid maar eens weg in de cijfers (bijvoordeeld door bepaalde segmenten met Q2 2020 te vergelijken) dan zit er nog een afstraffing in de koers verwerkt die er straks helemaal uit is als de boel weer op gang komt.
Het goede van B&S vind ik ook dat ze altijd voorzichtig prognosticeren. Ze verwachten dat de taxfree shops aan het eind van dit jaar op 50% omzet 2019 zitten, ik denk dat dit door inhaal effecten makkelijk gehaald moet kunnen worden.
Shlomo
1
quote:

Bob777 schreef op 17 mei 2021 08:35:

Dat geloof ik want streep het woord covid maar eens weg in de cijfers (bijvoordeeld door bepaalde segmenten met Q2 2020 te vergelijken) dan zit er nog een afstraffing in de koers verwerkt die er straks helemaal uit is als de boel weer op gang komt.
Het goede van B&S vind ik ook dat ze altijd voorzichtig prognosticeren. Ze verwachten dat de taxfree shops aan het eind van dit jaar op 50% omzet 2019 zitten, ik denk dat dit door inhaal effecten makkelijk gehaald moet kunnen worden.
Sorry Boob777 ik blijf erg sceptisch ze staan nu op 1 been en voorraden opbouwen wat bedoelen ze daarmee (parfum en beauty artikelen zijn bij mijn weten houdbaarheid gevoelig). Dat Covid zal nog wel langer doorgaan denk aan de Indiase variant daar zijn ze in Maleisië als mee geïnfecteerd en is waarschijnlijk niet gevoelig of in elk geval minder gevoelig voor de bestaande vaccins. Dan beginnen ze nu ook over booster inentingen. Australia houd zijn grenzen dicht tot mid 2022. Het is dus allemaal koffiedik kijken. Ook met name de toezegging om overnames te doen ik denk in het segment waar zij in opereren zullen er maar mondjesmaat overnames zijn en die er dan zijn die kosten de hoofdprijs want dat soort bedrijven zijn Covid Proof.
3 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.