SBM Offshore rondt aandeleninkoop af

Door ABM Financial News op 11 oktober 2021 20:10 | Views: 5.846

SBM Offshore rondt aandeleninkoop af
Beeld: SBM Offshore

(ABM FN-Dow Jones) SBM Offshore heeft zijn aandeleninkoopprogramma met een waarde van 150 miljoen euro afgerond. Dit meldde de oliedienstverlener maandagavond.

Sinds de aankondiging en start op 5 augustus 2021 kocht SBM ruim 9,9 miljoen aandelen terug voor een gemiddelde prijs van 15,06 euro per aandeel.

Het doel van het inkoopprogramma was om het aandelenkapitaal te verkleinen en aandelen beschikbaar te maken voor een aandelenprogramma voor management en werknemers.

SBM is van plan om 8 miljoen aandelen te vernietigen; dit is circa 80 procent van de totale aandelen die het heeft ingekocht.

Bron: ABM Financial News


ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

3 Posts
ff_relativeren
1

@ Ronkie,

het pluspunt van SBM Offshore is, dat ze langlopende contracten (20 tot 30 jaar) hebben om hun produktieschepen te verhuren. Dat betekent dito lange tijd vaste en voorspelbare inkomsten. Want de dayrate is een vaste prijs. Voor beleggers is dat erg prettig.

het minpunt voor SBM Offshore is, dat de Westerse wereld na 2050 volledig uit de fossiele brandstoffen wil zijn voor alle vormen van transport. Dat betekent dat de markt voor FPSO's (de produktieschepen) daarna weinig bestaansrecht meer heeft in haar huidige omvang.

Nu moet je een rekensom gaan maken @ Ronkie ; Uitgangsjaar = 2050. De verhuurcontracten lopen tot 30 jaren.
Het bouwjaar van de laatste FPSO's is dan het jaar 2050 minus 30 verhuur-jaren. @ Ronkie, dat betekent dat in de jaren 2020 en 2021 de laatste grote groep met orders is binnengekomen.

De gemiddelde bouwtijd voor een produktieschip is pakweg 3 jaren. Goed, tel bij het jaar 2021 nog 3 bouwjaren op, en dan weten we dat er tot in het jaar 2024 nog genoeg bedrijvigheid is voor dit marktsegment. Sporadisch zal er tussen 2025 en 2030 nog een enkele FPSO gebouwd worden voor een verhuur-periode van 20 jaar. Maar dat is niet meer genoeg om de huidige aanbieders overeind te houden.

Nu komt de conclusie @ Ronkie : Vanaf het kalenderjaar 2025 moet SBM Offshore, en al haar sectorgenoten, een compleet ander business model hebben. (en die hebben ze nu nog niet) Of ze moeten tussen 2025 en 2050 steeds verder gaan afslanken (divisies ontmantelen).

Waarom ? Omdat er tussen vandaag en het jaar 2050 regelmatig FPSO's uit de vaart worden genomen. Einde verhuurcontract. En dat betekent met een zelfde tempo minder inkomsten voor heel deze sector. Ook voor SBM Offshore.

De sector staat op een kruispunt. Zichzelf her-uitvinden met hele nieuwe produkten en diensten, of langzaam uitsterven. Hun aandelenbeleggers moeten daar ook nu al op anticiperen ...
tmaster
0
quote:

ff_relativeren schreef op 12 oktober 2021 00:17:

@ Ronkie,

het pluspunt van SBM Offshore is, dat ze langlopende contracten (20 tot 30 jaar) hebben om hun produktieschepen te verhuren. Dat betekent dito lange tijd vaste en voorspelbare inkomsten. Want de dayrate is een vaste prijs. Voor beleggers is dat erg prettig.

het minpunt voor SBM Offshore is, dat de Westerse wereld na 2050 volledig uit de fossiele brandstoffen wil zijn voor alle vormen van transport. Dat betekent dat de markt voor FPSO's (de produktieschepen) daarna weinig bestaansrecht meer heeft in haar huidige omvang.

Nu moet je een rekensom gaan maken @ Ronkie ; Uitgangsjaar = 2050. De verhuurcontracten lopen tot 30 jaren.
Het bouwjaar van de laatste FPSO's is dan het jaar 2050 minus 30 verhuur-jaren. @ Ronkie, dat betekent dat in de jaren 2020 en 2021 de laatste grote groep met orders is binnengekomen.

De gemiddelde bouwtijd voor een produktieschip is pakweg 3 jaren. Goed, tel bij het jaar 2021 nog 3 bouwjaren op, en dan weten we dat er tot in het jaar 2024 nog genoeg bedrijvigheid is voor dit marktsegment. Sporadisch zal er tussen 2025 en 2030 nog een enkele FPSO gebouwd worden voor een verhuur-periode van 20 jaar. Maar dat is niet meer genoeg om de huidige aanbieders overeind te houden.

Nu komt de conclusie @ Ronkie : Vanaf het kalenderjaar 2025 moet SBM Offshore, en al haar sectorgenoten, een compleet ander business model hebben. (en die hebben ze nu nog niet) Of ze moeten tussen 2025 en 2050 steeds verder gaan afslanken (divisies ontmantelen).

Waarom ? Omdat er tussen vandaag en het jaar 2050 regelmatig FPSO's uit de vaart worden genomen. Einde verhuurcontract. En dat betekent met een zelfde tempo minder inkomsten voor heel deze sector. Ook voor SBM Offshore.

De sector staat op een kruispunt. Zichzelf her-uitvinden met hele nieuwe produkten en diensten, of langzaam uitsterven. Hun aandelenbeleggers moeten daar ook nu al op anticiperen ...
Gelukkig is de wereldgroter dan alleen europa. Trump die zomaar het kyoto akkoord naast zich neer legt. Wie zegt dat de komende generaties er ook zo over denkt. En wat te denken van rusland, zuid-amerika (venezula, brazilie) waar voor een groot gedeelte afhankelijk zijn van de olie. 3de wereldlanden nemen het van ons over qua energie verbruik. 2050 is een streven voor europa maar de rest van de wereld zie ik echt wel langer aan de olie blijven hangen.
3 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.