(ABM FN-Dow Jones) Het bericht dat Tesla een proef start om in Nederland ook autobezitters toe te laten tot zijn oplaadstations die geen Tesla rijden, is geen heel grote verrassing. Dit zegt analist Marc Hesselink van ING tegen ABM Financial News.
Wel meent hij dat de pilot een kleine tegenvaller is, omdat simpelweg elke auto die oplaadt bij Tesla dit niet zal doen bij Fastned. "Maar 10 stations [van Tesla] is in verhouding niets ten opzichte van alle locaties die Fastned in Nederland heeft."
Daaraan voegt analist Juri Zanieri van zakenbank Kempen toe dat al 30 procent van de klanten van Fastned een Tesla heeft. "Elektrische voertuigen laden waar en wanneer het nodig is", aldus de analist. Dat geldt ook voor koffietentjes; er zijn er veel, maar de meest lucratieve koffietentjes zitten op plekken waar veel mensen komen, zoals op treinstations.
?
Als Tesla de pilot ook doortrekt naar het buitenland, dan kan de impact volgens Hesselink van ING dan ook groter zijn, "aangezien het verhoudingsgewijs veel meer locaties zijn en omdat daar de locatie kaarten nog geschud moeten worden." Tesla wordt dan mogelijk een concurrent van Fastned bij het in handen krijgen van nieuwe locaties.
Bron: ABM Financial News
ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Het maakt eigenlijk niet veel uit. Mensen laden in principe thuis en onderweg alleen als het niet anders kan. De bezettingsgraad die een laadstation nodig heeft om kostendekkend te draaien kan nooit worden gehaald, een laadpaal is alleen maar een grote kostenpost. Ionity en en Tesla hebben de palen om autos te verkopen en Shell heeft ze voor het groene imago en de shopverkopen. Een bedrijf met alleen kosten is kansloos. Fastned MOET zichzelf verkopen aan een andere partij anders zijn de ´investeerders´ hun geld kwijt.
@Bonus aanbieding: Eens met je reactie. Omzet vs kosten is helemaal scheef.
Ze kunnen zich beter verkopen aan Shell nu het nog kan.
Verder begrijp ik niet waarom dit nietszeggende stuk tekst is opgenomen:
"Daaraan voegt analist Juri Zanieri van zakenbank Kempen toe dat al 30 procent van de klanten van Fastned een Tesla heeft. "Elektrische voertuigen laden waar en wanneer het nodig is", aldus de analist. Dat geldt ook voor koffietentjes; er zijn er veel, maar de meest lucratieve koffietentjes zitten op plekken waar veel mensen komen, zoals op treinstations."
Waarom zou een koffietentje lucratiever zijn op treinstations dan op andere plekken waar je wel aan de laadpaal kan? Tesla heeft m.n. een deal met het Van Der Valk concern, wat een win-win is voor beide.
De personen die bij Tesla nieuwe dingen bedenken zijn gewoon veeeeel beter in hun vak dan de bedenkers die bij andere bedrijven werken.