(ABM FN-Dow Jones) Een denktank in Londen heeft een oproep gedaan om 10.000 geautomatiseerde pakketkluizen, zogeheten APM’s, te plaatsen om de luchtkwaliteit en de verkeersdrukte in de stad te verlichten, nu de ‘boom’ aan e-commerce onbeheersbaar dreigt te worden.
Die ontwikkeling ondersteunt volgens zakenbank Jefferies de strategie van InPost om te groeien door uitbreiding van het netwerk van pakketmachines.
De denktank wil een hogere btw invoeren voor bezorging aan huis, omdat de verkeersdrukte door de pakketbezorging te groot wordt. Tijdens de coronacrisis is het aantal nieuwe benzine- en dieselbusjes in de Britse stad bijna verdubbeld.
InPost zal bij zijn aanstaande kwartaalcijfers waarschijnlijk een verdere verschuiving aankondigen van bezorging aan huis naar kluisjescentrales, denkt analist David Kerstens van Jefferies.
Jefferies verwacht voor het derde kwartaal een 74 procent hoger EBITDA-resultaat van 408 miljoen Poolse zloty, dankzij een groei van 53 procent in Polen en een hogere marge door netwerk en schaaleffecten. Ook groei in het VK en de overname van Mondial Relay dragen bij aan de groei.
InPost groeit in Polen twee keer zo snel als de markt, denkt Jefferies. Dit was drie keer zo snel in het tweede kwartaal, toen Amazon er als klant bij kwam.
InPost heeft zelf een versnelling van de EBITDA-groei tot 90 procent voorspeld in het vierde kwartaal. Zonder de overname van Mondial Relay is dat 54 procent.
Jefferies heeft een koopadvies op InPost met een koersdoel van 24,00 euro. Het aandeel noteert woensdagmiddag 2,5 procent lager op 13,96 euro.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999
Bron: ABM Financial News
ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Grappig als de klanten het pakje op gaan halen, hoe zouden ze dat gaan doen de meeste met de auto toch.
Daarom is de locatie van de kluisjes zo belangrijk; in grote kantoorgebouwen, supermarkten, energietankstation enz.
Dan is het niet een extra beweging die je moet doen maar je neemt het op de terugweg gewoon even mee. De pincode die op je telefoon hebt ontvangen intikken en er gaat ergens een deurtje open, klaar.